وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

جزئیات طرح نقدی کردن یارانه ها

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت بازرگانی با تشریح طرح مطالعاتی این وزارتخانه برای نقدی کردن یارانه ها، گفت: تبعات تورمی بالقوه سیاستهای تعدیل پرداخت یارانه ها می تواند موجب عقب گرد در این سیاستها شود.

محمود دودانگه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ضرورتها و ملاحظات نقدی کردن پرداخت یارانه در کشور گفت: پرداخت یارانه در ایران ده ها سال است که تبدیل به کاربرد شده و اصلی ترین اهداف پرداخت آن را می توان حمایت از اقشار آسیب پذیر و جلوگیری از افزایش قیمتها (تورم) دانست.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت بازرگانی افزود: البته در این طرح حمایت از تولید و صادرات، تامین امنیت غذایی و موارد دیگر نیز به میزان کمتری مورد توجه قرار گرفته است؛ لکن تداوم این وضعیت در دهه های اخیر علاوه بر بار مالی فزاینده این یارانه ها که به نوبه خود موجب افزایش هزینه دولت، کسری بودجه و تورم شده، هزینه های هنگفت دیگری را به یک یا چند شکل بر اقتصاد کشور تحمیل نموده است.

وی تصریح کرد: افزایش مصرف بی رویه یکی از این هزینه ها است که تبعات آن را در مورد کالاهای اساسی به صورت ضایعات بالا و در مورد حاملهای انرژی به صورت بالابودن شدت انرژی در مقایسه با کشورهای جهان می توان مشاهده کرد.

به گفته دودانگه، هدفمند نبودن یارانه ها نیز به نوبه خود یکی از این هزینه های هنگفت است که در عمل باعث گردیده در برخی اقلام نظیر بنزین، این یارانه عمدتا نصیب اقشار غنی گردد؛ از سوی دیگر، ایجاد بازارهای موازی، قاچاق، کاهش رشد اقتصادی و آلودگی محیط زیست در اثر مصرف بی رویه انرژی، تحریف قیمتها و جلوگیری از سرمایه گذاری در تکنولوژی های جدید تولید کالا و مصرف بهینه انرژی، افزایش شدید واردات حاملهای انرژی و وابسته و نیز ضربه پذیر شدن اقتصاد کشور از دیگر تبعات این موضوع است.

وی اظهار داشت: بنابراین پرداخت یارانه ها به شکل فعلی نتوانسته به اهداف اصلی خود دست یابد و برای رفع مشکلات مذکور، هدفمندسازی یارانه ها امری اجتناب ناپذیر است؛ زیرا با هدفمند کردن یارانه ها اولا بار مالی دولت کاهش یافته و ثانیا اقشار آسیب پذیر سهم بیشتری از یارانه ها کسب خواهند کرد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت بازرگانی ادامه داد: در این راستا مدیریت صحیح مورد اول باعث کاهش فشارهای تورمی ایجاده شده می گردد و مورد دوم می تواند به کاهش فقر و عدالت اجتماعی منجر شود.

دودانگه گفت: هدفمند سازی یارانه ها کار ساده ای نیست، مشکل اصلی این امر شناسایی اقشار آسیب پذیر و دسترسی به آنها است؛ به نحوی که حتی در صورت شناسایی این اقشار، نحوه پرداخت یارانه به آنها می تواند تبعات متفاوتی داشته باشد. به این معنا که در صورت پرداخت نقدی این یارانه ها، احتمال تشدید تورم و نبود سازوکار لازم برای اعطای نقدی یارانه ها از جمله مشکلات اصلی این روش خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول در وزارت بازرگانی، در حالیکه واقعی شدن قیمتها، اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از قاچاق، کاهش ضایعات، کاهش آلودگی های زیست محیطی و کاهش واردات از جمله محاسن آن به شمار می آید.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه به صورت غیرمستقیم یا کالایی به ظاهر آثار تورمی کمتری خواهد داشت و در زمینه حفظ امنیت غذایی نیز آثار مثبت بیشتری بر آن مترتب است؛ اما در مقابل، بهینه سازی مصرف این کالاها مورد توجه قرار نخواهد گرفت و فواید در نظر گرفته شده بر آن حاصل نخواهد گردید و به دلیل تفاوت الگوهای مصرف و توزیع کالاهای یارانه ای، کماکان مسائلی چون وجود بازار موازی و هزینه بالای توزیع وجود خواهد داشت.

دودانگه گفت: با توجه به موارد مذکور و نظر به شناخته شده نبودن اقشار آسیب پذیر، پرداخت نقدی یارانه ها را به طور مساوی و به کلیه اقشار مردم، می توان بعنوان گام نخست در هدفمندسازی یارانه ها دانست که با یکسان سازی قیمتها و توزیع مساوی یارانه، بسیاری از مشکلات موجود را کاهش می دهد و یا به طور کلی از بین می برد.

وی با بیان مثالی گفت: قاچاق و رانت جویی در مورد این کالاها حذف می شود، ضایعات و مصرف بی رویه کاهش می یابد، واردات کم شده و برای سرمایه گذاری در تولید کالای با مصرف انرژی کمتر نیز انگیزه ایجاد می شود.

دودانگه گفت: البته نقدی شدن یارانه یک خطر بزرگ دارد و آنهم تشدید تورم است که در صورت انتقال به گروه های کم درآمد ممکن است افزایش درآمد اولیه حاصل از نقدی شدن یارانه ها را خنثی نماید.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت بازرگانی تصریح کرد: در این ارتباط چند نکته باید در نظر گرفته شود، در بعد اقتصاد کلان، تثبیت اقتصادی کنترل تورم از طریق سیاستهای منضبط پولی و مالی، باید مقدم بر سیاستهای تعدیل اقتصادی از جمله هدفمند نمودن یارانه ها باشد، زیرا تبعات تورمی بالقوه سیاستهای تعدیل می تواند موجب عقب گرد در این سیاستها شود.

وی گفت: در صورت اجرای سیاست نقدی کردن یارانه ها و با عنایت به شرایط تورمی کشور و حجم یارانه ها چندین راهکار اجرایی قابل پیشنهاد است؛ اولا نقدی کردن یارانه ها به تدریج و با اولویت کالاهایی انجام شود که در آنها سهم مصرف اقشار آسیب پذیر کمتر و در نتیجه افزایش درآمد آنها از محل نقدی شدن یارانه ها بیشتر است.

دودانگه افزود: نقدی شدن یارانه بنزین، برق، آب و گاز مقدم بر نقدی شدن یارانه نان، نفت سفید و گازوئیل باشد، اولویت یارانه های مصرفی بر یارانه های تولیدی نیز می تواند مورد توجه واقع شود. دولت بخشی از صرفه جویی حاصل از نقدی کردن یارانه ها را پس انداز و بخش دیگری از آن را صرف تقویت و گسترش نظام تامین اجتماعی نماید.

وی خاطرنشان کرد: نقدی کردن یارانه ها فرصتی طلایی برای سودجویان جهت افزایش بی رویه قیمت ها است. از این رو ضرورت دارد دولت ضمن محاسبه آثار تورمی نقدی شدن یارانه ها و اطلاع رسانی وسیع در مورد آنها و نیز تقویت بازرسی و نظارت خود، اهتمام لازم را جهت حفظ حقوق مصرف کنندگان به کار بندد.

دودانگه گفت: نکته حائز اهمیت این است که پیش از اجرای این سیاستها، لازم است اقدامات عملی در رابطه با انضباط پولی و مالی به اجرا درآید تا ضمن سرکوب انتظارات تورمی، تعهد دولت در کنترل تورم نمایش داده شود.

به اعتقاد وی، کاهش مصرف حاملهای انرژی علاوه بر قیمت حاملها، به اصلاح ساختارهای موجود نیز نیاز است. اصلاح شبکه های تولید و توزیع برق، اعمال استانداردهای مصرف سوخت در خودروهای داخلی و وارداتی و مصارف صنعتی و خانگی از جمله اقدامات لازم الاجرا خواهند بود.

پرداخت هدیه شهرداری(قالیباف) به تیم‌های پایتخت

محمد‌باقر قالیباف شهردار تهران از سوی تعاونی اعتباری شهر، پاداش 500 میلیون تومانی قهرمانی 2 تیم استقلال و پرسپولیس را پرداخت کرد.

علی‌رضا آذری، مدیر عامل تعاونی اعتباری شهر در گفت‌وگو با فارس با اشاره به قراردادی که شهرداری تهران با دو تیم استقلال و پرسپولیس بسته بود، گفت: طبق قراردادی که با این تیم‌ها داشتیم، قرار بود در صورت قهرمانی به هر 2 تیم پاداشی از سوی تعاونی اعتباری شهر داده شود.
مدیر عامل تعاونی اعتباری شهر با اشاره به این‌که پاداش 250 میلیون تومانی تیم پرسپولیس قبلاً پرداخت شده بود، گفت: هدیه 250 میلیون تومانی تیم استقلال نیز پرداخت شد.
آذری در پاسخ به این پرسش که بر هر بازیکن چه مبلغی پرداخت شده است؟ گفت: ما پول را به باشگاه دادیم آن‌ها خودشان بین بازیکنان تقسیم می‌کنند.
وی یادآور شد: این کار از بابت ایجاد انگیزه برای تیم‌ها انجام شده تا آن‌ها صاحب مقام شوند.
به گفته آذری، تعاونی اعتباری شهر اسپانسر این دو تیم بوده و در طول فصل این بازیکنان لباس ما را بر تن داشتند.
‌مدیر عامل تعاونی اعتباری شهر تصریح کرد: کل قرارداد با هر تیم یک میلیارد و 200 میلیون تومان بوده که بخشی از آن نیز هدیه بوده است.

=====================
نظرات کاربران:
▪ آیا شده شهرداری از نخبگان این کشور کمترین قردانی را بکند آیا همه آمال و آروزهای جوانان ما فوتبالیست شدن نیست. آیا کسی در این مملکت حساب کرده که در امد یک فوتبالست 30 برابر در آمد یک استاد دانشگاه است . ایا نباید در همه چیز اعتدال رعایت شود . آیا جوانان ما همه باید فوتبالیست شوند .آیا تا کنون به یک محقق نمونه یا معلم نمونه هدیه در خور شان داده شده است . متاسفانه اثر منفی فرهنگی که این ریخت و پاش ها دارد قابل تصور نمی باشد .

8 سؤال نادران از صفار در خصوص توقیف فارس

الیاس نادران نماینده تهران به خاطر توقیف غیرقانونی سه روز خبرگزاری فارس هشت سئوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید که این وزیر باید با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس به این سوالات پاسخ دهد.

به گزارش فارس،‌ محمدحسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس باید به سوال الیاس نادران نماینده تهران درباره جایگاه قانونی هیأت نظارت بر خبرگزاری‌های غیر دولتی و مستند قانونی حکم توقیف خبرگزاری فارس توضیح دهد.

در این سوالات که امروز در جمع خبرنگاران مجلس توزیع شد، نادران از صفارهرندی پرسیده است که هیأت نظارت بر خبرگزاری‌های غیر دولتی با استناد به چه قانونی تشکیل یافته است و هیأت منصفه مطبوعات در آن چه نقشی دارد.

نماینده تهران در ادامه سوال خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید، این هیأت در رابطه با خبرگزاری فارس در چه تاریخی و با حضور چه اعضایی تشکیل جلسه داده است؟ همچنین مستند قانونی توقیف سه روز خبرگزاری فارس چیست و اینکه آیا دفاعیات مسئولان خبرگزاری و منبع و منابع خبری آنها مورد استماع و رسیدگی قرار گرفته است؟

نادران در بخش دیگری از سوال خود از صفارهرندی پرسید که آیا اخباری از این دست بعضا توسط خبرگزاری‌های مختلف (سایت‌های طرفدار دولت، خبرگزاری‌های وابسته به دولت و سایر خبرگزاری‌ها) و نیز رسانه‌‌های مکتوب و صداو سیما روزانه منتشر می‌شود آیا وزارت فرهنگ و ارشاد بنا دارد با همه آنها از این دست برخوردها داشته باشد.

وی از وزیر فرهنگ پرسید با این رویه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساسا دولت جریان آزاد اطلاعات را چگونه تضمین می‌کند ؟

نادران همچنین از هرندی سوال کرد از نظر آن وزارتخانه، رسانه‌ها و خبرگزاری ها منحصرا باید اخبار خود را از دولت بگیرند و اگر سخنگوی دولت مطلبی را مثلا در کنار گذاشتن وزرای سابق اقتصاد و دارای اظهار داشت و بعدا کذب از آب درآمد باز هم خبرگزاری‌ باید مسئولیت صحت خبر را بر عهده بگیرد؟

صفار هرندی باید فردا به حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس به این هشت سوال الیاس نادران نماینده تهران پاسخ دهد.

نرم‌افزار پیامک فارسی قابل دانلود شد

نرم‌افزار پیام‌رسان فارسی از امروز قابل دانلود شده و با استفاده از آن هر پیام فارسی از 70 کاراکتر به 200 کاراکتر قابل افزایش است و تایپ اعداد را نیز به صورت فارسی انجام می‌دهد.

علیرضا طلوع - مدیر کل رایانه و محاسبات شرکت ارتباطات سیار ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که نرم‌افزار پیامک فارسی از ظهر امروز قابل دانلود شده است اظهار کرد: این نرم‌افزار قادر خواهد بود تا تا پیامک‌های فارسی را فشرده کند.

وی افزود: مشترکان می‌توانند در هر پیام فارسی 200 کارکتر را ارسال کنند که هزینه‌ هر پیامک فارسی 89 ریال محاسبه می‌شود.

طلوع با بیان این که هر پیام کوتاه (لاتین - فارسی) معادل 1200 بایت است گفت: این نرم‌افزار برروی مدل‌های مختلف گوشی تست شده و آزمایش‌هایی انجام شده است که نتایج این تست‌ها در سایت شرکت ارتباطات سیار و بخش مربوطه، عنوان شده است.

وی اظهار کرد: تست این نرم‌افزار بر روی مدل‌های مختلف گوشی از جمله نوکیا، سونی‌اریکسون، سامسونگ و موتورولا انجام شده اما این موضوع به منزله‌ آن نیست که این نرم‌افزار برروی گوشی‌های دیگر قابل دانلود نباشد، زیرا قابلیت دانلود بر اساس استانداردهایی است که در بخش مربوطه عنوان شده است.

بر اساس اعلام شرکت ارتباطات سیار با استفاده از نرم‌افزار پیام‌رسان فارسی مشترکان می‌توانند پیامک‌های فارسی با حجم حدود 200 کاراکتر را ارسال کنند و این در حالی است که در حالت عادی و بدون استفاده از این نرم‌افزار، پیامک‌های فارسی با حجم بیش از 70 کاراکتر به چندین پیامک شکسته می‌شوند و این مساله هزینه مضاعفی را برای کاربر تحمیل می کند.

بنا بر اعلام این نرم‌افزار امکان ارسال پیامک‌های فارسی در دو حالت فشرده و غیر فشرده را دارد؛ در حالت فشرده گوشی تلفن همراه گیرنده باید نرم‌افزار پیام‌رسان فارسی را داشته باشد تا پیامک دریافتی قابل خواندن باشد. درحالت غیرفشرده، پیامک ارسالی بر روی گوشی‌هایی که این نرم‌افزار را ندارند نیز قابل خواندن است.

نحوه‌ نصب برنامه‌ پیام‌رسان برروی گوشی‌های مختلف در سایت شرکت ارتباطات سیار با آدرس http://www.mci.ir/?1654 آمده است.

احمدی‌نژاد و خاتمی در مستند حسین رضازاده

تهیه‌کننده مستند «سرد چون فولاد، گرم چون آتش» از حضور «محمود احمدی‌نژاد» و «سیدمحمد خاتمی» در این برنامه خبر داد.

حمید حسینعلی با بیان این مطلب گفت: مجموعه مستند «سرد چون فولاد، گرم چون آتش» به زندگی «حسین رضازاده» از زوایای شخصی آن می‌پردازد و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است.

وی افزود: تا به حال بخش‌های کودکی رضا زاده با حضور در اردبیل تصویربرداری شده و در این بخش‌ها از پسر رضازاده،ابوالفضل و پسر عموهایش استفاده کرده‌ایم و همچنین با پدر و مادر او نیز به گفت و گو نشسته‌ایم.

وی در ادامه گفت: هفته آینده نیز تصویربرداری بخش‌های مربوط به رامسر و تمرینات او را تصویربرداری خواهیم کرد، همچنین بازگشت از المپیک و مصاحبه با بزرگان سیاست مانند محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور فعلی، سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق کشور، علی لاریجانی، غلامعلی حداد عادل و شخصیت‌های ورزشی مانند رییس فدراسیون جهانی وزنه برداری و جابر سالم یکی از رقبای اصلی رضازاده نیز از بخش‌های دیگر برنامه است.

حسینعلی درباره زمان پخش این مستند نیز گفت: المپیک 17 مرداد ماه امسال آغاز می‌شود و احتمالا تا 30 مرداد ادامه خواهد داشت. ما تا 10 الی 15 روز پس از المپیک کارمان طول خواهدکشید و پس از آن از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد. البته ما در تلاشیم تا در صورت امکان مستندی با مدت زمان 90 دقیقه از آن بیرون بیاوریم و آن را در سینماها نیز اکران کنیم.

وی ادامه داد: ما برای ساخت مستند «سرد چون فولاد، گرم جون آتش» چند دلیل مهم داشتیم که اولین آن عبارت بود از اینکه قصد داشتیم در این مستند به زندگی شخصی او بپردازیم و او را از زاویه‌ای دیگر به جهانیان نشان بدهیم. همه دنیا رضا زاده را به عنوان یک وزنه بردار می‌شناسند، اما هیچ کس نمی داند او در چه خانواده و محیطی رشد پیداکرده است.

وی اظهار داشت: استفاده از نام ابوالفضل 47 درصد در دنیا بیشتر شده است و این دلیل مهم‌ترین دلیل من برای ساخت این مستند بود.

قالیباف در لیست بهترین شهرداران جهان

نام محمد باقر قالیباف شهردار تهران به فهرست 11 نفره بین‌المللی برای انتخاب «بهترین شهردار جهان» راه یافت. در این فهرست 11 نفره اسامی زیر بر اساس حروف الفبا قرار دارند:

«هلن زیله» شهردار «کیپ تاون» از آفریقای جنوبی
«لوپولدو ادواردو لوپز« شهردار «چاکائو» از ونزوئلا
«گوران جانسون» شهردار «گوتنبرگ» از سوئد
«جیمی نوبت» شهردار «گوای کوئیل» از اکوادو
«اولریش مالی» شهردار «نورنبرگ» از آلمان
«ماریدس فرناندو» شهردار «ماریکیناسیتی» از فیلیپین
«فیل گوردون» شهردار «فونیکس» از آمریکا
«ژوزه فوگاکا» شهردار «پورتوآلگره» از برزیل
«محمد باقر قالیباف» شهردار «تهران» از ایران
«سالوادور گاندارا» شهردار «ویلانووا» از گواتمالا
«المار لورگربر» شهردار «زوریخ» از سوئیس

گفتنی است در فاصله میان ماه جولای تا پایان سپتامبر 2008، هیات سردبیری «شهرداران» که ترتیب دهنده پروژه «شهردار برتر جهان» هستند، درباره انتخاب بهترین شهردار جهان از میان فهرست 11 شهردار منتخب تصمیم‌گیری خواهند کرد. شهردار برتر از میان این 11 گزینه راه یافته به دور نهایی، روز 14 اکتبر 2008 (23 مهر 87) معرفی خواهد شد.

آغاز رایزنی اصولگرایان برای ریاست جمهوری

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی یک صدایی اصولگرایان در انتخابات آتی را با توجه به شرایط ویژه کشور و موقعیت بین المللی خاص ایران مطلوب همه اصولگرایان خواند و اعلام کرد رایزنی در جناح اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است.

اسداله بادامچیان با تاکید بر اینکه فضای عمومی اصولگرایان وحدت بین همه نیروها است، اظهار داشت : بر اساس این فضا باید رسیدن به وحدت در هر انتخاباتی از جمله انتخابات آینده در اولویت نیروهای اصولگرا باشد .

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم برای انتخابات آینده وحدت در بین گروههای اصولگرا رخ دهد گفت : شرایط ویژه کشور و موقعیت بین المللی خاص ایران اقتضا می کند که یک صدا باشیم و این خواست مطلوب همه اصولگرایان است .

بادامچیان در عین حال گفت : در میدان سیاست گاهی رقابت ها مانع رسیدن گروهها به این یگانگی و وحدت می شوند همانطور که در انتخابات گذشته دیدیم در کنار لیست جبهه متحد اصولگرایان بعضی از دوستان دیگر هم بحث هائی را داشتند و همان موقع گفتم "اصولگرایان مثال یک رود بزرگ هستند که از کنار آنها چند رود فرعی انشعاب پیدا کرده است ".

وی ادامه داد : مهم این است که همه گروههای اصولگرا کمک کنند که این وحدت حفظ شود البته ممکن است به طور طبیعی افراد مختلفی مطرح شوند ولی اصولگرایان باید با استفاده از تجربیات گذشته و بر اساس مبانی و گفتمان اصولگرائی برای رسیدن به کاندیدای واحد برای انتخابات آینده تلاش کنند .

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این مورد که آیا احتمال به اجماع رسیدن اصولگرایان برای انتخابات آینده بر روی نام دکتر احمدی نژاد وجود دارد، گفت : در عالم سیاست هر احتمالی وجود دارد و آینده را نمی توان پیش بینی کرد مهم تلاش برای رسیدن به اجماع است .

بادامچیان درپایان گفت: رایزنی ها بین گروهای اصولگرا برای رسیدن به نتیجه برای انتخابات دهم ریاست جمهوری آغاز شده است.

سعیدلو: کارهای دولت نهم؛ «بی‌بدیل، شگفت‌انگیز و اعجاب‌انگیز» است

علی سعیدلو معاون اجرایی رئیس‌جمهور، منتقدان دولت نهم را به «واکنش‌های منفعلانه» و انتقادات «غیرکارشناسی، بسیار سطحی و در حد شعار و تیتر برخی روزنامه‌ها» متهم کرد و عملکرد دولت آقای احمدی‌نژاد را «بی‌بدیل»، «اعجاب‌انگیز» و «شگفت‌انگیز» خواند.

بر اساس گزارشی که پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری مخابره کرده؛ علی سعید لو معاون رییس جمهور در امور اجرایی گفت: «دولت با بهره‌گیری از ظرفیت عظیم بدنه کارشناسی و خدوم کشور، موجب گستردگی طرح‌ها و اقدامات بی‌بدیل در اداره کشور شده که شگفت‌انگیز است».

وی افزود: برخلاف ادعای مخالفین، استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی در بدنه دولت، نشاط و تحرک وصف ناپذیری در عرصه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، اجتماعی و اجرایی به وجود آورده است .

سعیدلو ادامه داد: گستردگی طرح‌ها و تسریع اعجاب‌انگیز اجرای پروژه‌ها در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات و ایده‌های نو در عرصه‌های مختلف همانند موج عظیمی است که مخالفان را غافلگیر نموده و موجب شده است تنها درصدد مخالف گویی کلی برآیند.

معاون اجرایی رییس جمهور یادآور شد: تنوع طرح‌ها و ایده‌ها و حجم عظیم تحولات ، فرصت را از مخالفان گرفته و به دلیل عدم اشراف به مسایل و نداشتن دیدگاه کارشناسی، وادار به واکنش‌های منفعلانه شده و با تیترهای منفی مخالف گویی می کنند.

وی تصریح کرد: مخالفت‌ها به بهانه ضعف در کارشناسی، بسیار سطحی و در حد شعار و تیتر برخی روزنامه‌ها مطرح می شود که این امر ناشی از تحرک و پویایی بدنه دولت و ایستایی مخالفان است.

معاون رییس جمهور در امور اجرایی گفت: کشور با مدیریت تحولی در عرصه اجرا به کارگاه بزرگی تبدیل شده است. برخی‌ها که جسارت خارج شدن از حصار خود ساخته را ندارند مدام از اقدامات تحول ساز دولت انتقاد می کنند.

سعیدلو اضافه کرد: سفرهای استانی هیات دولت یکی از مهمترین ایده‌هایی است که موجب نشاط و تحرک درمدیران ، توزیع مناسب اعتبارات ، شکستن دیوار بلند عدم تعامل مردم و مسوولان ، افزایش اعتماد عمومی و پیشرفت و آبادانی شده است.

وی افزود: دولت به رغم تمام مخالف خوانی‌ها، با تلاش‌های روز افزون در همه عرصه‌ها، در پی اعتلای اهداف متعالی انقلاب اسلامی، منویات مقام معظم رهبری و خدمت به مردم و حفظ کرامت شهروندان است.

تذکرات رهبر انقلاب درباره طرح تحول دولت

سایت نزدیک به دولت نوشت: محمدجواد ایروانی وزیر اقتصاد دولت میرحسین موسوی و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه ای به رهبری، نظرات خود را درخصوص برنامه های اقتصادی دولت مکتوب کرده است که رهبر انقلاب نیز در هامش نامه، توجه دولت را به این نکات جلب کرده اند.

این سایت ادامه داد: با این حال، برخی محافل شایعه ساز درصددند از این نامه به عنوان نامه انتقادی رهبری به دولت یاد کنند.

واکنش کاخ سفید به اظهارات متکی

کاخ سفید چهارشنبه به اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان درباره روند جدید برای حل و فصل بحران پنج‌ساله بر سر برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.


به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "دانا پرینو"، سخنگوی کاخ سفید، در این باره مدعی شد: «ما برای تردید داشتن در این خصوص دلیل داریم زیرا پیام‌های گوناگونی از سوی آنان دریافت شنیده‌ایم.»

آمریکا بارها ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم کرده است تا به این ترتیب اهداف سیاسی خود را برای فشار بر جمهوری اسلامی محقق کند اما گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان‌های جاسوسی آمریکایی حاکی از نبود انحراف در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای تهران است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفتگوهایی که در سفر هیئت نمایندگی 1+5 به تهران صورت گرفت، گفت:‌ طرفین در حال بررسی هستند که آیا می‌توانند مدالیته جدیدی برای مفاهیم دو بسته پیشنهادی طراحی کنند.

منوچهر متکی در نشست خبری در نمایندگی ایران در سازمان ملل، در پاسخ به این پرسش که آیا حالتی پیش می‌آید که ایران با توقف غنی سازی موافقت کند؟ گفت: روند جدیدی از تحولات در حال وقوع است و شروع این روند جدید با بسته‌ای است که جمهوری اسلامی ارائه داده بدون اینکه ما به ازایی را درخواست کند.

متکی افزود: در این بسته موضوعات مهمی را برای به بحث گذاشتن مطرح و اعلام آمادگی شده و متقابلا 1+5 بسته خودش را داده است.

وی گفت: علاوه بر محتوای این دو بسته، گفتگوهایی در سفر هیئت نمایندگی 1+5 به تهران صورت گرفته و طرفین در حال بررسی هستند که آیا می‌توانند مدالیته جدیدی برای مفاهیم دو بسته طراحی کنند، مثلا تعیین و مشخص کردن مشترکات در دو بسته و گفتگوهایی را در این باره آغاز کنند. بنابراین اجازه دهید ما نسبت به این روند جدید با نگاهی جامع برخورد کنیم.

پورمحمدی رئیس بازرسی کل کشور شد

علیرضا جمشیدی گفت: مصطفی پورمحمدی در حکمی از سوی رئیس قوه قضائیه به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد.

علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضائیه در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: مصطفی پورمحمدی از سوی سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد.
پیش از این محمد نیازی، مسئولیت این سازمان را بر عهده داشت.

لاریجانی: به دنبال بازی بُرد ـ بُرد باشید

علی لاریجانی خطاب به غربی‌ها گفت: بهتر است که وارد یک بازی بُرد ـ بُرد باشید. وضعیت منطقه امروز حساس است و ما به دقت اوضاع آن را دنبال می‌کنیم. شما تا امروز دنبال بازی برد ـ باخت بوده‌اید، اما این راه اشتباهی است.

به گزارش‌فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی در مراسم نخستین سالگرد آغاز به کار شبکه «پرس.تی.وی» گفت: «پرس تی وی» از لحاظ جذابیت و خلاقیت جزو شبکه‌های خوب است.

وی افزود: در روزهای پایانی جنگ تحمیلی و مصادف با امروز آمریکا هواپیمای مسافربری کشور ما را توسط ناو خود مورد اصابت قرار داد و سرنشینان آن را به شهادت رساند.

رئیس مجلس در ادامه افزود: آمریکایی‌ها در گذشته و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با دولت ملی مصدق مبارزه کردند و با دسیسه دولت مردمی مصدق را سرنگون کردند و پس از آن مستشاران خود را در سراسر کشور گستراند و این فجایع در خاطرات سران رژیم سابق مشخص است که دولتمردان ایرانی، هیچ تصمیمی نمی‌توانستند بگیرند، مگر با اجازه آمریکایی‌ها.

لاریجانی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: با مطالعه خاطرات عزت شاهی متوجه می‌شوید که وضعیت حقوق بشر در آن روزها چگونه بود، اما آمریکایی‌ها در این باره هیچ اعتراضی به سران رژیم پهلوی نمی‌کردند.

دبیر شورای سابق امنیت ملی کشورمان به فعالیت‌های هسته‌ای ایران پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: ‌با کارنامه‌ای که رژیم پیشین در زمینه حقوق بشر داشت، اما آمریکایی‌ها و غربی‌ها به سران رژیم سابق اجازه فعالیت‌های هسته‌ای می‌دادند و از نظر آنها این فعالیت‌ها بلامانع بود.

علی لاریجانی افزود: در آغاز انقلاب، آمریکایی‌ها ژنرال هایزر را به ایران فرستادند تا بار دیگر در ایران کودتایی انجام دهند که این نشان از ناآشنایی آنها با فرهنگ ایرانیان و بی‌توجهی آنان به تمدن ایران بود. آنان گمان می‌کردند که هر کاری می‌توانند انجام دهند.

لاریجانی افزود: همین گام‌های نادرست باعث شد تا مردم ایران مصمم شوند تا دست آمریکایی را قطع کنند. پس از پیروزی انقلاب فورا جلوی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را گرفتند و در ادامه صدام را علیه ایران شوراندند و عراق را مسلح کردند که خود «مادلین آلبرایت» نیز چند سال پیش بر این مطلب اعتراف کرد و آنان گمان می‌کردند که با حمله عراق می‌توانند جلوی انقلاب را بگیرند و حتی سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار دادند، اما امروز همانان می‌گویند که ما از سلاح‌های شیمیایی نگرانیم.

وی افزود: در مقابل همه سلاح‌های صدام، ایرانیان مقاومت و از سرزمین خود دفاع کردند و غربی‌ها زمانی که صدام به کویت حمله کرد، متوجه شدند که در مورد صدام اشتباه کردند.
لاریجانی با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌های غربی در زمان جنگ گفت: در آن سال‌ها رسانه‌های غربی ادعا می‌کردند که ایران متجاوز بوده و به عراق حمله کرده است، اما اکنون پی به اشتباه خود برده‌اند؟

علی لاریجانی با اشاره به حمله ناو هواپیمابر آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران گفت: آمریکایی‌ها نه تنها از ملت ایران عذرخواهی نکردند و تنها به اظهار تأسف بسنده کردند که حتی به مسئول ناو، نشان و درجه دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه توهم حمله پیش دستانه یک توحش مدرن است گفت: در هیچ نظامنامه بین‌المللی این مورد پیدا نمی‌شود که چون کشوری احتمال نیت حمله به ما دارد، ما باید حمله‌ای پیش دستانه کنیم و با همین توهم به افغانستان و عراق حمله کردند، اما همان‌ها امروزه با طالبان مذاکره می‌کنند و از آنها یاری می‌‌خواهند، این برای دولت انگلیس و ناتو افتضاح و متأسف کننده است.

وی در ادامه افزود: آمریکایی‌ها ادعا کردند که در عراق برج دمکراسی می‌سازند تا بر ایران و سوریه سایه بیندازند، اما محصول آن کشته شدن صدها هزار عراقی، ایجاد گوآنتانامو، کشته شدن حدود چهار هزار سرباز آمریکایی و ادامه جنگ تروریست‌ها با آنها در عراق است. در حالی که این تروریست‌ها از کشورهای دوست آمریکا به عراق می‌آیند تا با آمریکایی‌ها بجنگند.
لاریجانی گفت: امروز همگان در لبنان می‌دانند عاملی که اجازه نمی‌دهد در لبنان دولت ملی تشکیل شود، آمریکاست. امروزه آمریکا به دولتی ماجراجو در منطقه تبدیل شده است و مردم منطقه از آنها متنفر هستند.

علی لاریجانی با اشاره به فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان و اقدامات غربی‌ها در این باره اظهار داشت: ایرانیان توانستند با اراده خود به دانش هسته‌ای دست یابند،‌ در کاخ سعدآباد گفتند که تنها چند هفته تعلیق کنید، اما این تعلیق تبدیل به چند سال شد و غربی‌ها به معاهدات خود عمل نکردند.

وی گفت: در سال 84 در نیویورک با وزرای کشورهای اروپایی دیداری داشتم و به آنها گفتم که عملکرد شما موجب شده است تا ما به سمت شکستن تعلیق‌ها حرکت کنیم. برای ما روشن بود که آنها نمی‌خواهند ایران فعالیت‌های هسته‌ای داشته باشد، حتی در مذاکره زمستان 84 که با پا در میانی روس‌ها و در برلین تشکیل شد، نماینده انگلیس به صراحت گفت که ما حتی دانش هسته‌ای صلح‌آمیز را از ایران نمی‌پذیریم.

دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به روند موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان گفت: با آغاز جنگ 33 روزه لبنان آنها گمان کردند که این جنگ ظرف چند روز تمام می‌شود و از این شلوغی استفاده کردند و در حالی که قرار بود مذاکرات ادامه پیدا کند، ظرف 24 ساعت قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر کردند.

وی افزود: در پی مذاکرات پس از آن به مبانی مورد توافق رسیدیم، اما خود آنها دوباره آن را بر هم زدند و حالا می‌گویند ایران برگردد به میز مذاکره، در حالی که خود آنها مذاکره را رها کردند.
لاریجانی خطاب به غربی‌ها گفت: شما فرصت‌ها را از دست دادید، همان‌گونه که بارها فرصت‌سوزی کردید امروز با واقعیت جدیدی روبه‌رو هستید و باید آن را بپذیرید.

لاریجانی گفت: جمهوری خواهان با رفتارهایی که در منطقه داشتند، شکست سختی خوردند که این هم در انتخابات کنگره خود را نشان داد و هم در انتخابات آینده نیز این موضوع خود را نشان خواهد داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: شما با این وضعیتی که در منطقه دارید و با این شیوه‌ای که در پیش گرفته‌اید، به بن‌بست خواهد رسید. ایرانیان ستیزه‌جو نیستند و هیچ وقت از مذاکره پرهیز نداشته‌ایم. در موضوع انرژی هسته‌ای نیز همواره مذاکره را به عنوان بهترین راه اعلام کرده‌ایم، اما اگر شما راه مذاکره را در پیش نگیرید، هم خود و هم منطقه را در رنج قرار می‌دهید و راه فراری هم نیست.

وی افزود: اگر دنبال راه معقول در منطقه هستید، باید تصورات ذهنی خود تغییر دهید، نه اینکه روش‌های کهنه همانند چماق و هویج را برگزیند، بلکه روش جدید با اسلوب جدید.
لاریجانی افزود: ‌ممکن است شما لطمه‌ای به ایران بزنید، اما مطمئن باشید که لطمه خواهید خورد. بهتر است که وارد یک بازی برد - برد باشید. وضعیت منطقه امروز حساس است و ما به دقت اوضاع آن را دنبال می‌کنیم شما تا امروز دنبال بازی برد - باخت بوده‌اید، اما این راه اشتباهی است.

وی افزود: ایران به دنبال آرامش در منطقه است، اما باید غرب اقدامات ارباب‌رعیتی را فراموش کند، همان‌گونه که می‌خواستند در عراق توافقنامه بغداد را اجرا کنند که با مخالفت مردم عراق روبه‌رو شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگر عاقلانه فکر کنید، به راهی می‌رسید که به سود شما خواهد بود و همیشه نیز این فرصت برای شما نخواهد بود.

هشدار روسیه درخصوص حمله به ایران

روسیه هشدار داد هر گونه حمله نظامی علیه ایران برای کل منطقه خاورمیانه «فاجعه‌بار» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، یک مقام وزارت امور‌خارجه روسیه در گفتگو با خبرنگاران گفت: «استفاده از زور در برابر ایران، برای کل خاورمیانه خطرناک و فاجعه‌بار خواهد بود.»

این مقام روسی همچنین افزود: «تهران برای بررسی جدی پیشنهادهای ارائه‌شده قدرت‌های بزرگ در ۱۴ ژوئن برای حل و فصل بحران هسته‌ای این کشور آماده است و این نشانه مثبتی است.»

اظهارنظر این مقام روسی پس از اعلام خبر مانورهای ارتش اسرائیل در اوائل ژوئن در مدیترانه صورت گرفت.

براساس این گزارش، روسیه که از اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل است نسبت به سیاست‌های تنبیهی غرب علیه تهران حساس است.

انتقاد مدودف ‌از تحریم‌های جدید علیه ایران

دیمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه، گفت: تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران به تشدید تنش ها بر سر برنامه هسته ای تهران منجر می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس جمهوری روسیه گفته است که نگرانی خود درباره این مسئله را در جریان دیدار با رهبران اتحادیه اروپا، در نشست سیبریا در هفته گذشته، با آنها در میان گذاشته است.

مدودف در آستانه نشست کشورهای موسوم به گروه G8 در ژاپن، گفت: اگر ما می خواهیم با ایران مذاکره کنیم، نباید دست به اقداماتی زد که باعث تحریک رهبران ایران شود.

اتحادیه اروپا اوایل تیرماه رای به توقیف دارایی ها و تعطیلی شعبه های بانک ملی ایران در سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه داد و همزمان برای ۲۰ مقام و فرد و ۱۵ سازمان دولتی درگیری در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ممنوعیت صدور ویزا برقرار کرد.

رییس جمهوری روسیه همچنین گفت:«برای کاملا روشن نیست چرا اخیرا اتحادیه اروپا باید چنین تصمیمی را اتخاذ کند».

روسیه به همراه چین با تشدید تحریم ها علیه ایران مخالف است. این کشور که روابط اقتصادی گسترده ای با ایران دارد و در حال ساخت نخستین نیروگاه هسته ای ایران در بوشهر است.

اتحادیه اروپا در حالی تحریم های جدید علیه ایران را اعمال کرد که ایران به بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ هنوز پاسخ نداده است.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چهاردهم ژوئن به تهران سفر کرده بود و بسته مشوق های پیشنهادی فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و بریتانیا همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، را به مقامات ایرانی ارائه کرد.

این کشور ها می کوشند تا با ارائه مشوهای اقتصادی به ایران، این کشور را ترغیب کنند تا به پای میز مذاکره بازگردد.

رئیس‏جمهور با صد اقتصاددان، می‏نشیند

بیش از 100 استاد اقتصاد ، اوایل هفته آینده به دعوت محمود احمدی نژاد ، به نهاد ریاست جمهوری می روند تا از جزئیات طرح تحولات اقتصادی مطلع شوند.

به گزارش شبکه خبر، این دعوت براساس وعده رئیس جمهور در گفت وگوی زنده تلویزیونی بود که مقرر گردید صاحبنظران ، این طرح را نقد و بررسی کنند.

این دعوتنامه ها ، هم اکنون برای اقتصاددانان ارسال شده و بسیاری از دعوت شدگان ، با اعلام وصول دعوتنامه ، تمایل خود را برای شرکت در جلسه اعلام کرده اند.

قرارست رئیس جمهور در این جلسه ، ضمن تبادل نظر و مشاوره با اقتصاددانان ، درمورد نحوه مشارکت و همکاری آنان با کارگروه تحول اقتصادی ، برنامه ای نیز مشخص کند.

دفاع لاریجانی از رویکرد انتقادی در رسانه‌ها

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه فضای رسانه‌ها باید از یک آزادی قابل توجه برخوردار باشد نباید به بعضی موضوعات نیز نگاه تخریب‌آمیز داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر علی لاریجانی در مورد فضای نقدهای تند در مطبوعات به مقامات دولتی اظهار داشت: اینکه فضای نقد در مطبوعات باید فراهم شود، بسیار مفید و ارزشمند است و باید به سعه صدر به این مسئله توجه کرد، البته گاهی هم در رسانه‌ها دیده می‌شود که نسبت به برخی موضوعات نقدهای تندی انجام می‌شود که این هم خوب نیست و باید تلاش کنیم که با صحت و درستی به اظهارات مسئولان برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون فضای نقد در رسانه‌ها بسیار جدی است، گفت: این جدی بودن فضای نقد نه تنها نامناسب نیست بلکه از نظر من اشکالی ندارد ، فقط دست اندرکاران رسانه‌ها باید مراقبت کنند که از حقایق و واقعیت‌ها دور نشوند، زیرا این غفلت هیچگاه مفید نیست و چهره رسانه‌ها را از بین می‌برد، وگرنه اصل بر باز بودن فضای مطبوعات است که بسیار مفید و برای تعالی جامعه نیز لازم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره بحث انتقادپذیری نیز تصریح کرد: تلاش همه باید این باشد که نقد را به عنوان یک امر مکمل برای شخصیت خودشان در نظر بگیرند و این سنتی بوده که در گذشته نیز وجود داشته و از امروز هم امر مهمی است به همین دلیل هرچه دریچه‌های نقد در رسانه‌ها بازتر شود، فضا برای دستیابی به حقیقت بیشتر فراهم می‌شود ، البته به همین معنایی که عرض کردم، یعنی نقد باید نوعی انکشاف حقیقت و واقعیت باشد و ناراستی‌ها را درست بیان کند و بعضی خصوصیاتی که انسان به طور طبیعی در مواجه با یک پدیده‌ای کشف می‌کند، آن را عیان کند.

لاریجانی افزود: هرچه نقد در رسانه‌ها دقیق تر متبلور شود به نفع کشور است و عرصه نقد می‌تواند شرایط بارور کردن ذهنیات جامعه را بیشتر فراهم کند، به همین دلیل اگر رسانه‌ها با اسلوب درست و با ادبیات صحیح که در تراز انقلاب اسلامی وجود دارد با مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مواجه شوند و کوشش کند موضوعاتی از حقایق را که در شرایط عادی دیده نمی‌شوند را کشف کنند و آن را عرضه دهند، کمک بسیاری به حیات و داشتن جامعه‌ای با طراوت خواهند کرد.

متکی: آغازکننده بحران، پایان‌دهنده آن نخواهدبود

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه خاورمیانه دور جدیدی از حیاتش را می‌گذراند، ‌گفت: امروز برخلاف گذشته هویت درگیری‌ها در این منطقه متفاوت است و آغاز کنندگان بحران پایان‌دهندگان آن نیستند.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس اکوسوک، در نیویورک به سر می‌برد در نشستی صمیمی با جمعی ازمدیران مسئول، سردبیران رسانه‌های آمریکایی و تعدادی از خبرنگاران ارشد به سوالات آنها پاسخ داد.
‌متکی با اشاره به اهمیت منطقه خاورمیانه گفت این منطقه دور جدیدی از حیاتش را می‌گذراند و تحولات آن جدی است.
وی افزود: برخلاف گذشته امروز هویت درگیری‌ها در این منطقه متفاوت است و آغاز کنندگان بحران پایان‌دهندگان آن نیستند.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سئوالی پیرامون مقاله نشریه نیویورک در خصوص کمک آمریکا به مخالفین جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دخالت‌های آمریکا در امور داخلی کشورمان گفت: آمریکا طی 30 سال گذشته همه راه‌ها از جمله تلاش‌ برای جاسوسی، حمایت از اغتشاش و ناآرامی‌های داخلی،حمایت گسترده از صدام در جنگ، حمایت از گروه‌های تروریستی، تحریم وتحریک کشورها علیه ایران را تجربه کرده است اما همه با شکست مواجه شده است.
وی افزود: وقت آن فرا رسیده عقلای آمریکا این کارنامه 30 ساله را ارزیابی کنند.
متکی در خصوص انتخابات امریکا تصریح کرد: ما به دلیل عملکرد 30ساله گذشته، به افراد و احزاب در آمریکا نگاه نمی‌کنیم و وارد مسایل انتخاباتی آنها نمی‌شویم.
وی افزود: با توجه به این سابقه سی‌ساله تکیه جمهوری اسلامی بر سیاست‌های اعمالی سیاستمداران آمریکایی است و نه سیاست‌های اعلامی آنها.

وی در خصوص موضوع هسته‌ای اظهار داشت با ارایه بسته جمهوری اسلامی ایران و سپس بسته پیشنهادی 1+5 روند جدیدی در این موضوع آغاز شد و ما می‌توانیم نقاط مشترک تفاهم دو بسته را در قالب مدالیته‌ای جدید بررسی و گفتگوها را از این نقاط مشترک آغاز کنیم.

بوستان مخصوص بانوان جنوب شهر این هفته افتتاح می‌شود

محمد‌باقر قالیباف در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در پاسخ به این پرسش که قرار بود این بوستان در 4 تیر افتتاح شود؟ گفت: بوستان آماده افتتاح است ، فقط من وقت نکردم این کار را انجام دهم.
به گفته قالیباف، بوستان "مادر" آزدگان جنب بوستان آزادگان با مساحت 27 هکتار در جنوب شهر تهران ساخته شده است.
شهردار تهران در خصوص امکانات این بوستان گفت: در این بوستان‌ها سالن آمفی‌تئاتر، نمایشگاه، استخربازی کودکان، بازارچه خود اشتغالی، فضای اسکیت و زمین‌های ورزشی ساخته شده است.
به گزارش فارس، همچنین بوستان مادر قائم در جنوب غربی تهران در محدوده یافت‌آباد نیز در حال ساخت است.

طرح مجلس برای برخورد با اشرار

رئیس مجلس شورای اسلامی حل آسیب های اجتماعی را با مشارکت همه دستگاه های کشور خواستار شد و گفت: نمایندگان طرح برخورد با اشرار را ارائه کرده اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر: علی لاریجانی در نخستین همایش اسلام و آسیب های اجتماعی با بیان اینکه حل آسیب های اجتماعی سازوکارهایی را می طلبد که به حل این مشکلات بینجامد گفت: چون میزان نگران کنندگی آسیب های اجتماعی بسیار بالاست و این مسئله با بسیاری از مسائل کشور ارتباط دارد باید اهتمام بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در این همایش، حوزه و دانشگاه به صورت جدی مشارکت دارند به فعالیت های سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود: این سازمان از تنوعی برخوردار است که می توان گفت سایر نهادها از آن برخوردار نیستند.

لاریجانی تصریح کرد: حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی با بسیاری از امور دیگر از جمله شرایط اقتصادی، سنت‌های فرهنگی و اجتماعی و برخی رفتارهای مدیریتی در ارتباط است.

وی اضافه کرد: چون آسیب‌های اجتماعی موضوعات بسیار پیچیده ای است گاه از نظر نظریه‌پردازی نیز فقر در آن وجود دارد؛ بنابر این اهتمام شما به این مسئله باید بیشتر از دیگر شئون حکومت‌داری باشد و سختی کار نباید شما را مایوس کند.

رئیس مجلس گفت:‌ کار سازمان بهزیستی با افراد از ابتدای تولد تا هنگام مرگ مرتبط است و این مسیری طولانی است که وجوه مختلفی دارد و به همین دلیل می‌توان برای مباحثی که در این نشست ساماندهی می‌شود برنامه‌ریزی کرد و از نظر صاحبنظران بهره گرفت.

لاریجانی افزود: یک وجه این بحث‌ها امری تخصصی است که صاحبنظران باید در مورد آن نظر دهند اما منظر دیگری که سازمان بهزیستی باید بیشتر به آن اهتمام داشته باشد بحث حکومتی آن است و سازمان بهزیستی باید از نظر حکومتی بررسی کند و ببیند که چگونه باید کار خود را در این باره دنبال کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه جوامع بشری همیشه در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند گفت: باید راه حل های مدونی برای مسائل اجتماعی ارائه کرد تا آرامش روانی بر جامعه حاکم شود.

لاریجانی درباره الگوبرداری از سایر کشورها برای حل آسیب های اجتماعی گفت: به سبب به هم تنیدگی آسیب های اجتماعی با سنت و فرهنگ در جامعه نمی توان با روش های دیگر معضلات خودمان را علاج کنیم.

وی وظیفه نخست سازمان بهزیستی را صیانت از افرادی دانست که دچار آسیب های اجتماعی شده اند و خواستار آن شد که از ظرفیت نخبگان استفاده و با به کارگیری روش شناسی های علمی با آسیب های اجتماعی برخورد شود.

لاریجانی کمک دولت و مجلس را در این زمینه لازم دانست و گفت: سازمان بهزیستی باید مانند کشورهای غربی که غالبا حل آسیب های اجتماعی را برعهده مردم می گذارند و سازمان مربوط نقش نظارتی ایفا می کند، مردم را در این امور وارد کند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه در کشورهایی که رقابت وجود دارد آسیب های اجتماعی کم نیست گفت: از سوی دیگر نیز نمی توان از رقابت در عرصه های سیاسی و اقتصادی دوری کرد؛ چرا که باید استعدادها و خلاقیت های فعال کشور آشکار شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمی توان از پیشرفت و حل آسیب های اجتماعی غافل بود افزود: حکومتی خوب است که برای آسیب‌های اجتماعی فرمول حکومتی مطلوب داشته باشد؛ به ویژه در شرایط دوران مدرنیته که با آسیب‌های متنوع‌تری رو به رو هستیم .

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم نگاه پیشگیرانه داشته باشیم و از بسیاری از این پدیده‌هایی که در یک چرخه و سازوکار در کشور به وجود می‌آید پیشگیری شود باید به ریشه‌ها و علت‌ها برگردیم و این کار تنها از عهده سازمان بهزیستی برنمی‌آید و باید بخش‌های دیگر به خصوص نهادهای مردمی به کمک بیایند.

لاریجانی نقش نهادهای تبلیغی و اقتصادی کشور را در حل آسیب های اجتماعی مهم دانست و خطاب به مسئولان سازمان بهزیستی گفت: شما باید بتوانید به همه حاکمیت کمک کنید تا در این زمینه وارد شود و این امر به اطلاع رسانی و فعال کردن ذهن حاکمیت درباره سازوکارهایی که ارائه می شود نیاز دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در این همایش دو روزه با تاکید بر اینکه امروز کارهای فکری عمیق در امور کشور از تخصیص و هزینه بودجه های کلان مهم تر است افزود: اگر دولت و مجلس از بررسی های سازمان بهزیستی مطلع شوند تردیدی ندارم که آنها نیز احساس مسئولیت می کنند و به شما کمک خواهند کرد.

رئیس مجلس همچنین به آسیب های اجتماعی که به سبب ظلم برخی افراد و گروه ها به وجود می آید اشاره کرد و گفت: اگر برخورد با این مسئله با سایر امور همراه نشود ممکن است توفیقی حاصل نشود و باید شرایطی ایجاد کرد که ناهنجاری هایی که بر اثر این گونه ظلم ها به وجود می آید برچیده شود.

لاریجانی از طرح برخی نمایندگان مجلس برای مقابله با ناهنجاری ها و افراد شرور خبر داد و گفت: نباید منتظر بمانیم عده‌ای از افراد شرور و ناهنجار، عده‌ زیادی را دچار آسیب روانی و اجتماعی کنند و فقط چند سال زندان و جریمه نقدی شوند.

وی افزود: کسانی که با آرامش روانی جامعه بازی و نگرانی ایجاد می کنند مصداق مفسد فی الارض هستند؛ چراکه آنها با اقدام خود به جامعه ظلم می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان وظیفه مهم سازمان بهزیستی را در حل آسیب های اجتماعی کار ستادی و نرم افزاری دانست و گفت: مجلس با علاقه مندی نتایج این سمینار را طلب می کند و من نیز به شما کمک می کنم این فکر در مجلس منتشر شود تا نمایندگان با نگاهی فراگیر به موضوع بپردازند.

اصلاح طلبان 13 تیر تصمیم گیرى مى کنند در انتظار تصمیم خاتمى ‌

احزاب و گروه هاى سیاسى از هم اکنون رایزنى ها ى خود براى اتخاذ تصمیم مناسب جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهورى آتى را آغاز کرده اند. در اردو گاه اصول گرایان این روزها گمانه هاى مختلفى درباره نحوه رسیدن آنها به ائتلاف و معرفى کاندیداى واحد مطرح مى شود. همچنین اصلاح طلبان نیز در تدارک تدبیرى مورد اجماع براى توافق بر سر گزینه واحد هستند. هر چند تاکنون هر دو جناح سیاسى کشور که بخت حضور در انتخابات را پیدا مى کنند به تصمیم خاصى نرسیده اند،اما تاکید آنها در حال حاضر بر شیوه یا مکانیزمى است که بتواند همه گروه ها و احزاب را راضى کند و از دل این رضایت و توافق یک کاندیدا براى رقابت با رقیب انتخاب و معرفى شود.‌در همین ارتباط قرار است سران و نمایندگان احزاب اصلاح طلب 13 تیرماه (پنج شنبه) در جلسه شوراى هماهنگى جبهه اصلاحات حضور یابند و در خصوص انتخابات ریاست جمهورى و مکانیزمى رسیدن به گزینه واحد بحث و گفت و گو کنند. اصلاح طلبان در شرایطى 13 تیر تشکیل جلسه مى دهند که تا کنون محمد على نجفى یکى از گزینه هاى احتمالى طرح پیشنهادى خود براى رسیدن به اجماع و کاندیداى واحد با شرایط خاص را مطرح کرده و ظاهرا در جلسه شوراى هماهنگى جبهه اصلاحات نیز درباره آن بحث خواهد شد. بر اساس پیشنهاد نجفى که با استقبال بسیارى از گروه هاى اصلاح طلب مواجه شد،همه احزاب عضو جبهه اصلاح طلبان یا سایر گروههایى که تمایل حضور در این مجموعه را دارند اقدام به برپایى کنگره اى کرده و با اعطاى سهمیه به هر کدام از احزاب از طریق این سهمیه ها گزینه نهایى و مورد اجماع اصلاح طلبان انتخاب مى شود.‌با این حال بحث مهم دیگرى که در اردوگاه اصلاح طلبان وجود دارد کاندیداتورى سید محمد خاتمى رئیس جمهور سابق است. با وجود آنکه همه گروه ها بر سر آمدن و حمایت از خاتمى اجماع داردند برخى از شخصیت ها و چهره هاى شاخص این جریان معتقدند نباید خاتمى را خرج انتخاباتى کرد که معلوم نیست شرایط برگزارى آن چگونه باشد. البته این در حالى است که رئیس جمهور اصلاح طلب سابق خود هنوز تصمیمى در خصوص آمدن یا نیامدن نگرفته است. ‌در همین ارتباط رئیس دوره اى شوراى هماهنگى جبهه اصلاحات با اشاره به جلسه یک شنبه شب این شورا، تصریح کرد: در این جلسه ضمن تاکید بر حضور فعال و هماهنگ شوراى هماهنگى جبهه اصلاحات در انتخابات آینده ریاست جمهوری، قرار شد تا کمیته هاى مختلف در این خصوص فعال شوند.محمد سلامتى که به تازگى رئیس دوره اى این شورا شده است، از برگزارى جلسه اى مشترک میان دبیران کل احزاب اصلاح طلب در روز پنج شنبه 13 تیر به منظور تصمیم گیرى و تبادل نظر در خصوص چگونگى حضور این طیف در انتخابات ریاست جمهورى دهم خبر داد و گفت: در این جلسه نسبت به تعیین مکانیزمى واحد از سوى احزاب اصلاح طلب براى حضور هرچه بهتر در انتخابات ریاست جمهورى تصمیم گیرى خواهد شد.سلامتى تصمیم گیرى درباره رسیدن به کاندیدایى واحد از سوى اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهورى دهم را از دیگر محورهاى احتمالى جلسه دبیران کل احزاب اصلاح طلب برشمرد و ادامه داد: چون هر کدام از احزاب اصلاح طلب در جلسات درونى خود براى معرفى یک کاندیدا در انتخابات ریاست جمهورى به نتایجى رسیده اند، این جلسه مى تواند به اتخاذ تصمیمى واحد از سوى گروه هاى عضو این طیف نیز منجر شود.رئیس دوره اى شوراى هماهنگى جبهه اصلاحات با تاکید بر اینکه این شورا تاکنون درباره کاندیداى مشخصى بحث و گفتگو نداشته است، یادآورى کرد که در حال حاضر آنچه بیش از همه اهمیت دارد مسئله نحوه ورود اصلاح طلبان و تعیین مکانیزمى واحد و کارآمد از سوى این طیف در انتخابات ریاست جمهورى آینده است که به احتمال فراوان بخش قابل توجهى از جلسه 13 تیر دبیران کل احزاب اصلاح طلب را به خود اختصاص خواهد داد.وى در پایان درباره احتمال اجماع اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهورى براى معرفى یک کاندیداى واحد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گروه هاى اصلاح طلب از آمادگى و انعطاف کافى در این موضوع برخوردار هستند و تجاربى که از چند انتخابات اخیر کسب کرده اند، موضوع اجماع اصلاح طلبان براى معرفى یک کاندیداى واحد در انتخابات ریاست جمهورى دهم دور از ذهن نیست.‌دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى همچنین از انتخاب سید محمد خاتمى به عنوان کاندیداى این تشکل سیاسى براى حضور در انتخابات ریاست جمهورى دهم خبر داد. او در گفتگو با مهر اظهارداشت: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى هم مثل مجمع روحانیون و برخى احزاب اصلاح طلب در جلسات داخلى بحث کرده و به این نتیجه رسیده است.وى با بیان اینکه هر کدام از احزاب اصلاح طلب درباره انتخاب کاندیداى این طیف در انتخابات نظرات مشخصى دارند، افزود: سازمان مجاهدین در جلسات مختلف خود مساله انتخاب کاندیداى ریاست جمهورى را مورد بحث و بررسى قرار داد و در نهایت بر روى کاندیداتورى آقاى خاتمى به اجماع رسید.
‌در صورت حضور خاتمى ائتلاف خود به خود شکل خواهد گرفت ‌
یک عضو شوراى مرکزى جبهه‌ مشارکت ایران اسلامى هم گفت: امکان و عزم جدى براى رسیدن به کاندیداى واحد در میان اصلاح‌طلبان وجود دارد و در صورت حضور آقاى خاتمی، ائتلاف خود به خود شکل خواهد گرفت و انسجام سیاسى نیز افزایش مى‌یابد. على شکورى‌راد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که “ تجربه انتخابات ریاست جمهورى نهم براى هر دو جناح سیاسى این ضرورت را مبرم کرد که با یک کاندیداى واحد وارد انتخابات شوند” افزود: به نظر من، امکان رسیدن به یک کاندیداى واحد در میان اصلاح‌طلبان به مراتب بیشتر از جناح مقابل است؛ چراکه به احتمال زیاد بخش عمده‌اى از آن‌ها، بر کاندیداى دیگرى به جز رییس‌جمهور فعلى به توافق خواهند رسید، مگر آن‌که شرایط خاصى به وجود بیاید،اما در میان اصلاح‌طلبان خصوصا با حضور آقاى خاتمى امکان ائتلاف در حد بسیار بالایى امکان‌پذیر است و بعید به نظر مى‌رسد، در صورت تصمیم آقاى خاتمى مبنى بر حضور مجدد در صحنه انتخابات، کاندیداى اصلاح‌طلب دیگرى در عرصه باقى بماند. وى افزود: ائتلاف مى‌تواند هم در ابتدا شکل بگیرد و هم در انتها یعنى در آستانه انتخابات و نهایتا با حضور ائتلافی، امکان توفیق کاندیدا و نیز احزاب آن جناح به مراتب بیشتر خواهد بود. شکورى‌راد با بیان این‌که “ ائتلاف به انسجام سیاسى کمک بزرگى خواهد کرد” ابراز عقیده کرد: متاسفانه دولت نهم، تحزب را به رسمیت نمى‌شناسد و درعین حال نظام انتخاباتى ما نیز به گونه‌اى برنامه‌ریزى شده که احزاب و تشکل‌ها در آن اعتبارى ندارند و به طور طبیعى فعالیت احزاب منظم و شکل‌یافته نیست؛ بنابراین گرچه نمى‌توان گفت ائتلاف به انسجام تشکیلاتى کمک مى‌کند؛ اما به انسجام سیاسى منجر خواهد شد. این عضو شوراى مرکزى جبهه‌ى مشارکت، اضافه کرد: فارغ از تفکیک عملکرد دو جناح، باید گفت متاسفانه عملکردهاى فعلى به گونه‌اى است که انگیزه‌ مشارکت سیاسى در مردم کاهش یافته است. نمى‌خواهم این امر را به گردن یک جناح خاص بیندازم، اما قهرا تقصیر جناح حاکم امروز بسیار بیشتر است و به نظر من، این حاصل اجماع مرکبى است که بر اثر انتقادها و افشاگرى‌هاى دو جناح نسبت به یکدیگر صورت گرفته، به عنوان مثال وقتى یک جناح، امروز به رییس‌جمهور فعلى انتقاد مى‌کند و در گذشته جناح دیگر آقاى خاتمى را مورد انتقاد قرار مى‌داد، هر دو حرکت به ناکارآمد نشان دادن نظام مى‌انجامد و براى مردم فرقى ندارد که چه جناحى به چه جناحى انتقاد مى‌کند. شکورى‌راد با بیان این‌که “ اگر انتقادات جناحى منتج به نتیجه نشود، مخرب خواهد بود” ادامه داد: نفس انتقاد ایرادى ندارد بلکه اگر با آن برخورد مثبتى صورت نگیرد و منجر به اصلاح امور نشود این امر ناخودآگاه پذیرفته مى‌شود که ایراد وجود دارد و اصلاحى هم صورت نگرفته و معناى آن اعتراف به نابسامانى اوضاع است که آثار تخریبى خود را خواهد داشت، متاسفانه در شرایط فعلى نیز با این مشکل مواجه هستیم. وى همچنین درباره‌ اهمیت و امکان الگوبردارى از رقابت‌هاب درون جناحى در انتخابات سایر کشورها خاطرنشان کرد: به نظر من در کشور ما سازماندهى مناسب براى رقابت درون جناحى و سپس انتخاب یک کاندیداى واحد وجود ندارد؛ چراکه در کشورهایى مانند امریکا رقابتى درون یک جناح صورت مى‌گیرد براى رسیدن به رقابت در سطح کلان یعنى رقابت میان دو جناح است اما در ایران رقابت‌هاى درون جناحى به دلیل آن‌که سازوکار مشخصى ندارند منجر به دستیابى به نتیجه‌ مثبت نمى‌شود.
اظهار نظر درباره خاتمى بعد از تصمیم گیرى وى
سخنگوى حزب کارگزاران نیز با بیان اینکه در شرایط فعلى جز محمود احمدى نژاد نمى توان فرد خاصى را به عنوان نامزد جدى حضور در انتخابات آتى دانست اظهار نظر درباره احتمال انتخاب خاتمى به عنوان کاندیداى اصلاح طلبان را به بعد از اعلام رسمى حضور وى موکول کرد. حسین مرعشى در گفتگو با مهر، اظهار داشت این حزب براى حضور در انتخابات ریاست جمهورى دهم به دنبال تدوین استراتژى و تعیین چگونگى حضور در این انتخابات است و هنوز وارد مرحله بررسى افراد جهت کاندیداتورى نشده است.وى رایزنى و تبادل نظرمیان احزاب اصلاح طلب را براى رسیدن به نقطه نظرات مشترک مثبت ارزیابى کرد و افزود : اکثر احزاب در حال حاضر منتظر مشخص شدن سازوکارهاى مربوط به ائتلاف هستند.مرعشى تاکید کرد که هیچ یک از اعضاى حزب کارگزاران تا کنون پیش قدم اعلام کاندیداتورى خود در انتخابات نشده اند و محمد على نجفى از اعضاى این حزب نیز هنوز براى حضور در انتخابات ریاست جمهورى تصمیمى نگرفته است.سخنگوى حزب کارگزاران از احمدى نژاد رئیس جمهور فعلى کشورمان به عنوان اصلى ترین گزینه کاندیداتورى ریاست جمهورى دهم در حال حاضر یاد کرد و گفت : در شرایط فعلى نمى توان فرد خاصى را به عنوان نامزد جدى حضور در انتخابات آینده ریاست جمهورى دانست.وى در پایان درباره انتخاب سید محمد خاتمى به عنوان کاندیداى اصلاح طلبان براى حضور در انتخابات ریاست جمهورى دهم از سوى برخى احزاب خاطرنشان کرد: باید ابتدا آقاى خاتمى براى حضور درانتخابات تصمیم بگیرد سپس دراین باره اظهار نظر شود.
با این وصف به نظر مى‌رسد جلسه 13 تیر شوراى هماهنگى جبهه اصلا‌حات از این نظر حائز اهمیت باشد که همه گروه‌ها و احزاب عضو، بر ائتلا‌ف و معرفى گزینه واحد تاکید کنند. همچنین آنها حمایت خود از کاندیداتورى سید محمد خاتمى را اعلا‌م خواهند کرد. در این صورت چه بسا رییس جمهور سابق نیز در اتخاذ تصمیم خود تعجیل کند.

عارف: یکی نامزدهای اصلاح طلبان منم

محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات امروز در جمع خبرنگاران و در حاشیه همایش مدیریت و راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات ریاست جمهوری دهم کاندیدا هستید، افزود: یکی از نامزدهای جبهه اصلاحات هستم اما قائل به عمل به اجماع هستم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: جبهه اصلاحات در صورت رسیدن به اجماع، یک نفر را برای انتخابات ریاست جمهوری دهم معرفی می‌کند.

عارف در پاسخ به سئوال در خصوص سرعت اینترنت در کشور نیز اظهار داشت: نباید در این زمینه محدودیتی ایجاد شود. اگر به موقع فرهنگ سازی و فناوری را بومی نکنیم، فناوری‌های غیربومی به کشور تحمیل می‌شود. باید بدون ایجاد محدودیت با سازوکارهای فرهنگی و امنیتی کنترل لازم را برای افزایش سرعت اینترنت در نظر گرفت.

کمالی، نامزد قطعی انتخابات 88

پس از مطرح شدن نام های نجفی،عارف،خاتمی،کروبی،محتشمی پور،زنگنه وجهانگیری در جبهه اصلاحات به عنوان کاندیدای مطرح در انتخابات ریاست جمهوری امروز نام دیگری نیز مطرح شد که نشان می دهد تعدد کاندیداها در اردوگاه اصلاح طلبان همچنان رو به افزایش است،در همین رابطه نائب رئیس شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: نامزدی حسین کمالی دبیر کل حزب اسلامی کار به عنوان اصلی ترین نامزد حزب اسلامی کاربرای انتخابات ریاست جمهوری دهم در شورای مرکزی حزب قطعی شد.

اسماعیل منتظری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: البته قطعی بودن نامزدی کمالی در انتخابات ریاست جمهوری دهم فعلا تنها درشورای مرکزی حزب تائید شده است و شورای مرکزی حزب منتظر تصمیم شخص دبیر کل برای پذیرفتن نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری است.

وی خاطرنشان کرد: اگر کمالی نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرد، قطعا وی نامزد اصلی حزب اسلامی کار در انتخابات خواهد بود.

عضویت لاریجانی در کمیسیون اصل 90

اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با رای اعضای کمیسیون انتخاب شدند.

حمید رضا حاجی بابایی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر تاکید کرد: با رای اعضای کمیسیون آقای فاکر به عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 انتخاب شد و آقایان نکونام و حسین اسلامی به عنوان نواب رئیس کمیسیون برگزیده شدند.

همچنین بنایی نماینده قم در مجلس هشتم نیز مخبر کمیسیون اصل 90 و ناصری و موسوی نیز دو منشی این کمیسیون در اولین سال کاری مجلس هشتم خواهند بود.

به گفته حاجی بابایی در جلسه امروز لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس ضمن حضور در جلسه این کمیسیون، عضویت خود را در کمیسیون اصل 90 اعلام کردند.

همچنین میرتاج الدینی نماینده تبریز نیز که قبلا عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شده بود با تغییر کمیسیون به کمیسیون اصل نود آمد و آشوری نماینده بندرعباس هم از کمیسیون امنیت ملی به عضویت کمیسیون اصل 90 مجلس درآمده است.

ودیعه های‌مشترکان مخابرات در راه سهام شدن

وزارت اقتصاد و دارایی تبدیل ودیعه های مشترکان مخابرات به سهام را که به طور کلی منتفی اعلا م شده بود باز بررسی می کند.

به گزارش ایستنا، حسین صمصامی ، سرپرست وزارت اقتصاد و دارایی در آخرین اظهارات خود در مورد ورود مخابرات به بورس به بحث سهام دار شدن مشترکان این شرکت اشاره کرده و گفته است : این طرح برای بررسی مجدد در دستور کار هفته آینده این وزارتخانه قرار گرفته است و احتمال تبدیل ودایع مشترکان انواع تلفن به سهام وجود دارد.

این در حالی است که مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با رد این مطلب اعلا م کرد : بحث تبدیل ودایع مشترکان به سهام کاملا منتفی است و ودایع به عنوان بدهی به مردم نزد مخابرات باقی خواهد ماند.

صابر فیضی تاکید کرد: ودیعه های مشترکان به عنوان حقوق عمومی است و ما در جریان تبدیل آن به سهام نیستیم .

شاهرودی خواستار حفظ وحدت مسئولان شد

آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه روز دوشنبه خواستار حفظ وحدت و انسجام مسئولان و دستگاه‌های مختلف کشور شد.

وی در جلسه مسئولان عالی قضایی خطاب به مسئولان و دستگاه‌های مختلف کشور گفت: همه مسئولان و سیاسیون کشور باید مراقب باشند که سخنان و اقدامات آنان، موجب اختلاف میان ارگان‌های نظام و بدبین کردن مردم نشود.

رئیس قوه قضاییه گفت: امروز باید همه مسئولان و مدیران در جهت همدلی حرکت کنند و از اختلاف و تشویش اذهان بپرهیزند و عدالت و تقوا را در کلام و اقدامات خود در نظر بگیرند.
هاشمی شاهرودی با تاکید به اینکه عدالتخواهی از اصول نظام است، گفت: به بهانه عدالت خواهی نباید سوژه به دست دشمنان مردم و نظام داد.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی که خودشان مشکل فساد اقتصادی دارند، با فرافکنی، مسئولان را متهم می‌کنند تا بدین طریق فساد خودشان را بپوشانند و کسی متوجه آنها نشود.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و مدیران قضایی در هفته قوه قضاییه و توجه به رهنمودهای ایشان گفت: دستگاه قضایی باید رهنمودهای ایشان را محور کار خود در سال جاری قرار دهند و تلاش کنند در اجرایی شدن سیاست‌ها و رهنمودهای معظم له تسریع شود.

هاشمی شاهرودی، حمایت رهبر انقلاب و سیاست‌های جدید قوه قضاییه را موجب افتخار دستگاه قضایی برشمرد و افزود: برای شکرگزاری از این حمایت‌ها باید ضمن سرلوحه قرار دادن رهنمودهای رهبر انقلاب، همه توان خود را در خدمتگزاری به مردم به کار بگیریم.

در جلسه مسئولان عالی قضایی همچنین مواد 9 و 10 لایحه جرایم علیه اجرای عدالت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بر اساس ماده 9 این لایحه، هرکس در دعوای حقوقی یا جزایی، قسم متوجه او شده باشد، قسم کذب یاد کند، در صورتی که در رای موثر واقع شود، علاوه بر جبران خسارات وارده به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و در صورت عدم تاثیر به 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

در تبصره ماده 9 آمده است: در صورتی که اداکننده قسم کذب پیش از قطعیت رای از سوگند خود عدول کند و یا حقیقت را بیان کند، از مجازات معاف خواهد شد.
در ماده 10 این لایحه آمده است: هر کس با علم و عمد نزد مقام‌های قضایی که صلاحیت استماع شهادت شهود را دارند، شهادت کذب دهد، در صورتی که در رای موثر واقع شود، به ترتیب زیر مجازات خواهد شد.

الف - در صورتی که شهادت در امور جنایی باشد، شاهد به یک سال حبس و در مجازات‌های سلب حیات، قطع عضو و حبس ابد به حداکثر مجازات این بند محکوم خواهد شد. در صورتی که مجازات شاهد قصاص یا قطع عضو است، فقط به قصاص یا قطع عضو محکوم خواهد شد.

ب - در صورتی که شهادت در امور جنحه باشد، به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.
ج - در صورتی که شهادت در امور خلاف باشد، به پنج تا 10 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

د - در صورتی که شهادت در امور حقوقی باشد، علاوه بر جبران خسارات وارده به 10 تا 100 میلیون ریال جزای نقدی و متناسب با وضعیت مرتکب به یکی از محرومیت های حقوقی اجتماعی مذکور در قانون مجازات های اجتماعی محکوم خواهد شد.

جزئیات توطئه سوء قصد به احمدی‏نژاد در رم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در خصوص موضوع سوء قصد علیه رییس جمهوری اسلامی ایران در سفر به رم گفت که این ماجرا توهم توطئه نبوده و صحت دارد.

"ابوالفضل ظهره وند" در گفت و گو با ایرنا در این باره تصریح کرد: یک روز قبل از سفر برای کنترل شرایط دستگاه X-RAY نصب شده در محلی که آقای احمدی نژاد قرار بود اقامت داشته باشد، به محل رفتم و در بررسی ها مشاهده شد که شدت یا میزان اشعه دستگاه مورد نظر که در داخل ساختمان قرار داشت ، بیشتر از حد معمول است.
ظهره وند با اشاره به اینکه میزان اشعه دستگاههای X-RAY در ایتالیا 300 است، افزود: کمی بعد میزان اشعه دستگاه مذکور به بیش از 550 رسید و به مرور افزایش یافت و به 800 رسید .
سفیر ایران در رم ادامه داد: ابتدا به خرابی دستگاه مشکوک شدیم و به فرض اینکه دستگاه خراب است، دستگاه دیگری به محل آوردیم اما معلوم شد که مشکل از دستگاه نیست و ظاهرا اشعه از جایی کنترل می شد.

ظهره وند با بیان اینکه طبق گفته افراد متخصص در زمینه اشعه X-RAY درصورتی که میزان اشعه از 1500 تجاوز کند، احتمال خطر جدی برای افراد حاضر در معرض آن وجود دارد ، گفت : وقتی رییس جمهوری وارد محل شد، میزان اشعه دستگاه بیشتر شد و به بالای 1000 رسید بطوریکه آثار ناشی از شدت اشعه در محیط داخل ساختمان کاملا احساس می شد.

وی ارائه توضیحات درباره جزئیات بیشتر این توطئه و هویت عوامل آن را به زمان مقتضی موکول کرد.

روایت مدیر سازمان ضدجاسوسی از گسترش کار سرویس اطلاعاتی بیگانه

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، علی اشتری که به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی محاکمه و به اعدام محکوم شد را فردی 45 ساله، متولد و ساکن تهران معرفی و اظهار کرد: این فرد در زمینه مسایل فنی الکترونیکی تخصص دارد و فردی باهوش است که صاحب یک شرکت و سهامدار چند شرکت است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که نامبرده در زمینه خرید و تهیه تجهیزات فنی و الکترونیکی با برخی از مراکز امنیتی، دفاعی و نظامی کشور همکاری‌هایی داشته گفت: از طرف مراکز دولتی، این فرد فقط به عنوان یک ایرانی که در داخل کشور حضور داشته ارتباط داشت و به وی مراجعه و سفارشاتی می‌دادند و این در حالی بود که ازسمت دیگر سرویس اطلاعاتی موساد براساس همین توانایی که اشتری داشته به وی نزدیک شده و سفارش‌هایی را در ارتباط با مراکز فوق‌الذکر به وی می‌دادند و او نیز تحت عنوان کارهای تجاری و فنی الکترونیکی سفرهای زیادی به خارج از کشور داشت.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با بیان این‌که در یکی از این سفرهای خارجی علی اشتری به دام سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی افتاد گفت: آنها با روانشناسی مناسبی که از مسایل و معضلات اخلاقی، مشکلات خانوادگی و مسایل مالی او داشته‌اند، وی را به سمت همکاری سوق داده‌اند.

وی با بیان این‌که علی اشتری بعد از دو سه مرحله متوجه ماهیت واقعی عناصر اطلاعاتی سرویس اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس شد گفت: آنها از وی پنهانکاری می‌خواستند و از نامبرده تقاضا داشتند در مراکز اطلاعاتی و امنیتی ایران نفوذ کند تا هم اطلاعات به دست بیاورد و هم به شناسایی افرادی که مورد نظر موساد بود بپردازد.

وی، انگیزه اولیه همکاری علی اشتری با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را مسایل مالی معرفی کرد و گفت: اشتری بعد از این‌که زیر دستگاه دروغ‌سنج آنها می‌رود مجبور به همکاری می‌شود و ارتباط پنهانی گسترده‌ای داشت و به کشورهایی که آنها می‌خواستند سفر کرد و در این مدت هم به آنها اطلاعات می‌داده و هم یاد گرفته که چطور با دستگاه فنی و الکترونیکی آنها به رد و بدل اطلاعات بپردازد و از دستگاه‌های فنی و الکترونیکی سری در این زمینه استفاده کند.

وی زمان بهره‌برداری سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از اشتری را دو تا سه سال، اعلام وخاطرنشان کرد: اشتری وابسته به هیچ مرکز دولتی نبود و همین باعث شد نظارت درستی روی آن انجام نشود و بدون عبور از فیلترهای خاص اطلاعاتی کشور حوزه دسترسی‌های وی افزایش یافته و با آدم‌های مختلفی ارتباط برقرار و در مجامع داخلی و خارجی حضور داشته اما پاسخگو نباشد.

وی با بیان این‌که اعتماد خاصی بین اشتری و مشتریانش وجود داشت که باعث نفوذ وی در برخی مراکز مهم کشور شد افزود: توانایی اشتری باعث شد تا در برخی مراکز مهم کشور و پروژه‌ها مورد مشورت قرار گیرد و او نیز از همین مقدار اطلاعات استفاده و آنها را تحویل سرویس‌های اطلاعاتی دشمن داد.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات از مراکز تحقیقاتی کشور، سازمان انرژی اتمی و برخی مراکز دفاعی و نظامی به عنوان مراکزی که اشتری در طول مدت همکاری خود با موساد به جهت تحت مشورت قرار گرفتن از سوی این مراکز، اطلاعات آنها را به سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی منتقل کرده، نام برد.

وی اضافه کرد: بنا به شرایط خاص روابط حاکم بین ایران و رژیم صهیونیستی آنها نیز علاقه‌مند به حضور و کسب اطلاع از این مراکز بودند و از جمله خواسته‌های موساد از اشتری علاوه بر کسب اطلاعات از برخی مراکز انتقال اطلاعاتی درباره برخی از افراد داخل کشور بود و اشتری نیز به خاطر جذابیت‌های شخصی و شخصیتی که داشت موفق شد تا این ارتباط را برقرار کرده و حتی در برخی موارد افرادی را به خارج از کشور برده و به موساد نزدیک کند.

وی با بیان این‌که اشتری به واسطه مجموعه نگرانی‌هایی که بابت پنهانکاری خود داشت در همان مراحل اولیه دستگیری به تمام همکاری‌های خود اعتراف کرد، گفت: البته وزارت اطلاعات در طول این مدت به 90 درصد همکاری‌هایی که اشتری داشت، اشراف پیدا کرد و با اعتراف اشتری، ده درصد باقی مانده تکمیل شد.

وی، کشف اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده و دستگاه‌های اطلاعاتی که سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در اختیار اشتری قرار داده بودند را از کشفیات وزارت اطلاعات از این جاسوس معرفی کرد.

وی در ادامه با ابراز نگرانی نسبت به عملکرد اشتری در مدت همکاری با موساد که منجر به تزریق برخی تجهیزات آلوده به برخی از مراکز کشور شده گفت: در طول این مدت اتفاق افتاده که در برخی موارد، مرکزی قطعه‌ای می‌خواسته و اشتری به کمک موساد قطعات معیوب و آلوده را برای استفاده پیشنهاد می‌کرده که در برخی موارد استفاده از این قطعات باعث شکست پروژه‌هایی شده که در برخی زمینه‌ها غیرقابل جبران است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات همچنین با بیان اینکه مبالغی که اشتری در طول مدت همکاری خود دریافت می‌کرده به صورت جاسازی شده به وی تحویل داده می‌شد گفت: او نیز به این رفتار سرویس اطلاعاتی حریف شک کرده و همسرش نیز نسبت به این مساله اعتراض می‌کرد که چرا چنین می‌کنند و حتی خواهان این بودند که کیف‌هایی که پول در آنها جاسازی شده را بعد از خارج کردن پول از بین ببرند اما وی به این مسایل توجه نکرد و همچنان به پنهانکاری‌های خود ادامه داد.

وی در ادامه با اشاره به سابقه چندین ساله نبرد اطلاعاتی ایران و رژیم صهیونیستی در منطقه اظهار کرد: آنها سعی می‌کردند از شیوه‌های خاص استفاده کنند اما با عنایت ائمه اطهار(ع)‌ همواره شکست خوردند اما در این مورد علی اشتری به خاطر توانایی‌هایی که داشت، ارتباطاتی را ایجاد کرد؛ وقتی 16 ماه قبل، وی را دستگیر کردیم، وضعیت وی به صورتی بود که یک‌سال او را زیر نظر داشتیم و در برخی موارد با قرار دادن افرادی در مسیرش سرویس اطلاعاتی حریف را به بیراهه کشاندیم اما در نهایت مجبور به دستگیری او و سپردنش به مراجع قضایی شدیم.

وی همچنین همکاری بخش‌های مهم کشوری و لشکری و حفاظت اطلاعات‌های زیر مجموعه آنها را در این مورد بسیار خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: متاسفانه هژمون جدید اطلاعاتی که در منطقه به خاطر حضور سرویس‌های اطلاعاتی بزرگ در حال انجام است، احتیاج به هوشیاری بیشتری دارد.

مدیرکل سازمان ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در ادامه با اشاره به برخی از مراکز مهم کشور برای به‌کارگیری دقت هر چه بیشتر در جهت ارتباط گیری‌های خود گفت: این مراکز بدانند که سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه فعالیت‌هایشان را گسترش داده و می‌خواهند به ما ضربه بزنند لذا ما باید دقت‌ها را بیشتر و به هشدارها عمل کنیم.

وی تاکید کرد: این مراکز داخلی باید بدانند که اعتماد کامل به فرد بیگانه یا حتی فردی داخلی یا ناشناخته بدون همکاری با مراجع ذی‌صلاح می‌تواند تامین‌کننده بخشی از خواسته‌های حریف باشد.

وی از انجام اقدامات سوء در قالب عدم توجه به قوانین کشور و همچنین جامعه مسلمان و منافع کشور به عنوان عواملی نام برد که می‌تواند به صورت مسایل قومی و مذهبی نمود پیدا کند و در نهایت امنیت کشور را به خطر بیندازد.

مدیرکل سازمان ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با تاکید بر توجه به مقوله فوق‌الذکر افزود: وزارت اطلاعات در راستای صیانت از منافع کشور ضمن شناخت فعالیت‌های اطلاعاتی آنها تلاش می‌کند با افشاکردن مواردی نظیر مورد این جاسوس اسراییلی در بین مردم و مراکز کشور حساسیت‌های لازم را ایجاد کند تا مشکلی برای کشور ایجاد نشود.

وی که شناسایی و شکار جواسیس را از وظایف و ماموریت‌های وزارت اطلاعات بر می‌شمرد بر این نکته که وزارت‌خانه متبوعش به صورت قوی و کارشناسی شده این کار را در سطح کشور انجام می‌دهد تاکید کرد.

وی همچنین شرایط کشور در جوار مرزها را خوب ارزیابی کرد و افزود: هوشیاری‌ها نباید کاهش پیدا کند و ما باید در مسایل حفاظتی و حراستی دقت لازم را داشته باشیم تا شاهد تکرار پرونده‌ای نظیر پرونده اشتری نباشیم.

مدیرکل سازمان ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در پایان درباره چگونگی شناسایی و دستگیری اشتری از جانب وزارت اطلاعات گفت: ما روی مراکز مهم کشور و رفت و آمدهای انجام شده در آنها نظارت و کنترل داریم و یکی از آدم‌هایی که دیدیم رفت و آمدش به این مراکز بیش از حد است، همین جاسوس بود و بعد از آنکه کارهای لازم را انجام دادیم و سفرهای خارجی او را کنترل کردیم متوجه شدیم که این فرد با سرویس اطلاعاتی موساد همکاری دارد.

کروبی و خاتمی تنها گزینه های جدی اصلاح طلبان هستند

به گزارش باشگاه خبرنگاران،به نقل از سایت حزب اعتماد ملی رسول مهرپرور با بیان اینکه در حال حاضربه جز آقای کروبی و خاتمی گزینه جدی و قابل محاسبه ای در صحنه نداریم افزود : اصلاح طلبان باید با تمام تلاش ار تعدد کاندیدا دوری کنند .

وی با اشاره به حرکت های نسنجیده اطرافیان برخی از کاندیداهای مطرح اظهار داشت : این عده سه دسته هستند ، عده ای که می دانند چه می کنند و قصدشان به چالش کشیدن نظام می باشد ، عده دوم به دنبال حضور منطقی در صحنه هستند و عده سوم به دلیل عدم اطلاع از فضا در این موج ها گرفتار می شوند .

مهر پرور با اشاره به آنکه اگر اصلاح طلبان نیت های خود را خالص کنند و به دنبال ایجاد فضای سالم و عاقلانه باشند قطعاً می توانند نتیجه کسب کنند تصریح کرد : شاید این انتخابات آخرین فرصت حضور اصلاح طلبان در حیات سیاسی کشور باشد .

گزارش جالب نیوزویک درخصوص نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری



مجله آمریکایی نیوزویک در تازه ترین شماره خود به معرفی کوتاه 6 نامزد احتمالی دوره آینده انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته است.

به گزارش عصر ایران از نگاه این مجله محمود احمدی نژاد، محمد خاتمی، علی لاریجانی، مهدی کروبی، غلامعلی حداد عادل و محمد باقر قالیباف به احتمال فراوان در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران به رقابت خواهند پرداخت.

نیوزویک در این گزارش تحت عنوان «رییس جمهور آینده ایران چه کسی است؟» می نویسد: "کمتر از 6 ماه پس از برگزیده شدن رییس جمهور آینده آمریکا، ایران انتخابات ریاست جمهوری خود را برگزار خواهد کرد."

برپایه این گزارش پیروزی در انتخابات ایران نه تنها مستلزم حمایت مردمی است بلکه به تایید رهبری نیاز دارد.

احمدی نژاد رییس جمهور کنونی با وجود همه اشتباهات اقتصادی و دیپلماتیک همچنان مورد علاقه قشر بی بضاعت جامعه قرار دارد. وی در مقابل غرب ایستادگی می کند و نحوه صحبت کردن با قشر متوسط و مردم عادی را می داند و علاوه بر این هرگز به فسادهای شخصی متهم نشده است. درآمدهای هنگفت نفتی نیز کمک حال اوست.

نیوزویک در ادامه به اختصار 5 نامزد دیگر ریاست جمهوری آینده ایران از نگاه خود را معرفی کرده است:

علی لاریجانی: رییس مجلس و فردی که آیت الله خامنه ای رهبری ایران به وی علاقه مند است.

غلامعلی حداد عادل: خویشاوند و دوست نزدیک رهبری ایران

محمد خاتمی: رییس جمهور اصلاح طلب سابق

مهدی کروبی: رییس اسبق مجلس

محمد باقر قالیباف: شهردار تهران

هشدار دعاگو درباره پیامدهای تحول اقتصادی

امام جمعه شمیرانات اقتصاد آزاد یا اقتصاد بخش خصوصی را ساختار اقتصاد کشورهای غربی و بخش وسیعی از کشورهای عضو جامعه جهانی معرفی نموده گفت: در قالب کشورهای جهان مدیریت حوزه اقتصاد در اختیار بخش خصوصی است دولت در همه بخشهای تولیدی و خدماتی و تجاری به کنترل، قیمت گذاری و نظارت قانونی می پردازد و سهم ملت را در قالب مالیات مستقیم و تعرفه های مالیاتی و خدماتی قانونمند وصول می کند با درآمدهای قانونی دولت حوزه دفاع، امنیت، رفاه، علم و فناوری و پویائی و شکوفائی اداره می شوند نیازهای مردم در قالب نظام تأمین اجتماعی فراگیر و پاسخگو تأمین می شود.

دعاگو در ادامه گفت: دولتها با تأمین مسکن ارزان قیمت، کاریابی، پرداخت هزینه بیکاری، فراهم سازی امکان ادامه تحصیل تا سطوح عالی، تأمین امکانات و هزینه های بهداشتی و درمانی و برنامه ریزی برای رفاه و امنیت اقشار مردمی به وظایف قانونی خود عمل می کنند و از رشد بی رویه قیمتها، اظهار نظرهای اقتصادی ناشیانه و کارشناسی نشده در برابر افکار عمومی خبر و اثری نیست.

وی ساختار اقتصادی در دولت جمهوری اسلامی را ترکیبی از اقتصاد دولتی و اقتصاد آزاد دانسته گفت: دانش در تمام حوزه ها، بسترها و عرصه ها مربوط به آفریدگار جهان است دانش هویت دینی و ملی نمی شناسد زبان علم جهانی و انسانی است دانش ایجاد نظام تأمین اجتماعی مناسب، مطلوب و کارآمد را از کشورهای با سابقه و با تجربه بیاموزید پس از ایجاد نظام تأمین اجتماعی پاسخگو عدالت و امنیت در میزان و مقیاس مطلوب شکل می گیرد بسترهای اقصادی در پرتو اجرای قوانین و مقررات مفید و اثرگذار کنترل می شود و حذف یارانه ها که بیماری در حوزه های اقتصادی است فشار قابل ذکری بر اقشار کم درآمد وارد نمی سازد.

حجت الاسلام دعاگو حذف یارانه ها قبل از ایجاد نظام تأمین اجتماعی پاسخگو را سازماندهی ناخواسته امواج گرانی در مراحل حذف و پرداخت سوبسیدها تحلیل نموده گفت: در جامعه ای که تورم و گرانی و تحولات اقتصادی از کنترل نهادهای موظف خارج است حذف یارانه ها به افزایش قیمت کالاهای ویژه و بازتاب گرانی کالاهای بی بهره شده از یارانه به افزایش قیمت همه کالاها می انجامد و امواج گرانی را بر ملتی که از تورم و گرانی های پیوسته و خارج از قاعده خسته و بی تاب شده اند تحمیل می نماید و در مرحله تحویل یارانه ها به اقشار ملی افزایش نقدینگی و قدرت خرید ملت و کمبود کالاهای در اختیار به پیدایش دومین امواج گرانی و خطرناکترین فاجعه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می انجامد.

دعاگو در پایان طراحان حذف و پرداخت یارانه را به مناظره رادیو تلویزیونی، مطبوعاتی و گفتگوی علمی و منطقی در تریبونهای سیاسی اجتماعی فراخوانده، دولت را به خودداری از اجرای این طرح فراخواند و گفت: تا تأمین اجتماعی مطلوب ایجاد نشود اجرای این طرح گرانی را چند برابر می کند به ارزانی هیچ کالایی نمی انجامد بر نگرانی و نارضایتی عمومی می افزاید دولت خدمتگذار را در برابر سئوالات ملت شرمسار و بی پاسخ می سازد بر آرای سیاسی در عرصه های انتخاباتی تأثیر نامطلوب می گذارد زبان دشمنان ملت و کشور را در تعرض به جریان اصولگرائی اصلاح طلب بازتر میکند و دولت را به عقب نشینی از اجرای آن وادار می سازد.

هر ایرانی صاحب حساب ازدواج می‌شود

کلیه ایرانیان واجد الشرایط هر ماه سه درصد حداقل حقوق و دستمزد کارگری مصوب دولت در آن سال را به ازای هر فرد به حساب پس انداز ازدواج واریز می کنند، سهم دولت حداقل تا سی سالگی واریز خواهدشد و چنانچه فردی زودتر از 25 سالگی ازدواج کند، مابقی سهم دولت تا 30 سال به وی پرداخت خواهد شد.


به گزارش برنا، اساسنامه صندوق مهر امام رضا (ع) به عنوان صندوق اندوخته ازدواج جوانان، به همت ستاد ملی ساماندهی امور جوانان اصلاح و جهت تصویب به هیئت دولت ارائه شد.

بنابر این گزارش، این اساسنامه در پی قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب مجلس شورای اسلامی اصلاح و وظایف صندوق اندوخته ازدواج جوانان را در قالب صندوق اشتغال، ازدواج و مسکن مهر رضا(ع) منظور کرده است.

در این اساسنامه دولت موظف به افتتاح حساب و واریز سهم خود برای هر یک از متولدین است. همچنین کلیه ایرانیان واجد الشرایط هر ماه سه درصد حداقل حقوق و دستمزد کارگری مصوب دولت در آن سال را به ازای هر فرد به حساب مزبور واریز می کنند. سهم دولت حداقل تا سی سالگی واریز خواهد شد و چنانچه فردی زودتر از 25 سالگی ازدواج کند، مابقی سهم دولت تا 30 سال به وی پرداخت خواهد شد.

بر اساس این گزارش هرفرد مجرد ایرانی زیر 25 سال می تواند حسابی انفرادی با نام، تحت عنوان حساب اندوخته ازدواج افتتاح کند. نرخ سود این حساب با توجه به مبلغ و مدت سپرده گذاری و بر اساس نرخی که در نظام پولی و بانکی کشور توسط بانک مرکزی تعیین و به تصویب مراجع رسیده، محاسبه می شود.

در اساسنامه صندوق اندوخته ازدواج جوانان با اشاره به اینکه عملیات این صندوق رفاهی و تامین اجتماعی جوانان است، پیش بینی می شود که این صندوق تحت نظر وزارت رفاه و تامین اجتماعی تشکیل و دبیری آن به عهده این وزارت خانه باشد.

اخذ، نگهداری و به کار گیری سپرده اعضاء، جذب کمک های دولت، موسسات، نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی، پرداخت وام ودیعه مسکن به اعضای واجد شرایط، پرداخت کمک هزینه زندگی به صورت قرض الحسنه و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان متاهل از جمله موارد پیش بینی شده در موضوع کار صندوق اندوخته ازدواج جوانان است که برای اصلاح و اعمال در صندوق مهر امام رضا(ع)، ارائه شده است.

اصلاحات اساسنامه صندوق مهر امام رضا(ع) بر اساس ماده یک قانون تسهیل ازدواج، باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.