وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

دلیل عمده رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران پس از تشریح مصوبات ارسالی از مجلس شورای اسلامی و اعلام نظر نهاد متبوعش، به ارائه گزارشی از رسیدگی به بررسی صلاحیت ثبت‌نام کنندگان نمایندگی مجلس پرداخت.


عباسعلی کدخدایی گفت: ما اکنون در فرصت رسیدگی به بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان هستیم تا اول بهمن ماه نوبت رسیدگی در هیات‌های نظارت استانی با کسب نظر از هیات‌ مرکزی بود و پس از آن از تاریخ دوم بهمن تا 21 بهمن ماه به مدت 20 روز فرصت دریافت شکایات و رسیدگی به آن‌ها در جلسه عمومی شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: جلسات فوق‌العاده شورای نگهبان هفته گذشته آغاز شد و امروز هم جلسه‌ای داشتیم و این جلسات همچنان ادامه دارد تا در تاریخ بیست و یکم بهمن ماه نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان به داوطلبان اعلام شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان این‌که «در بررسی صلاحیت‌ها دقت لازم صورت گرفته و خواهد گرفت» تصریح کرد: در مجموع نسبت به مجلس هشتم حدود 17 درصد افزایش تایید صلاحیت‌ها را داشتیم. بیش از دو هزار و 700 نفر از میزان چهار هزار و 877 نفر تایید صلاحیت شدند که در حقیقت 55 درصد از این تعداد تایید صلاحیت شده‌اند. تاکنون حدود 1200 نفر عدم صلاحیت داشتیم که این رقم روز به روز در حال کاهش است و میزان عدم احرازها نیز به زیر هزار رسیده است و ما امیدواریم با دقتی که در بررسی‌ها صورت می‌گیرد این رقم بسیار پایین بیاید. از تعداد ثبت‌نام کنندگان اولیه، 333 نفر انصراف داده و 172 نفر نیز تاکنون شکایتی نکرده‌اند و امیدواریم تا بیست و یکم بهمن ماه میزان عدم تاییدها و عدم احرازها کاهش یابد.

وی درباره انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان با بیان این‌که «این انتخابات در استان‌های خراسان جنوبی و کردستان برگزار می‌شود» گفت: اقدامات اولیه انجام شده و کسانی که باید در آزمون شرکت می‌کردند روز جمعه هفته قبل در آزمون مربوطه که در شهر قم برگزار شد، شرکت کردند و ما تا روز دوشنبه فرصت اعلام نتیجه اولیه را خواهیم داشت و پس از آن فرصت بررسی اعتراض‌ها وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که علت ردصلاحیت برخی افراد با عنوان عدم التزام عملی به اسلام چیست؟ گفت: بر اساس ماده 28 قانون انتخابات، شرایطی وجود دارد که این شرایط باید احراز شود. در موضوع عدم التزام به اسلام مواردی مطرح شده است. آیا کسی که نماز و روزه و ... انجام می‌دهد التزام به اسلام دارد یا خیر؟ انتظار ما این است که اگر فردی بخشی از این وظایف را انجام ندهد، این موضوع، التزام عملی به اسلام را مخدوش می‌کند. ممکن است نماز بخواند ولی مرتکب عمل دیگری شود.

وی تصریح کرد: ممکن است فردی بخشی از وظایف را انجام بدهد و بخشی از وظایف را انجام ندهد. در آن بخشی که انجام وظیفه نشده این بحث عدم احراز را مطرح می‌کنند به عنوان مثال کسی که مرتکب کلاهبرداری شود ممکن است وظایف خود را انجام ‌دهد ولی چون کلاهبرداری کرده از نظر ما این مساله التزام عملی به اسلام نداشته است. ما هیچ تعریضی نه به نمایندگان و نه به مردم داریم، ما ناچار هستیم بر اساس اعلام نظر مراجع رسمی، اعلام نظر کنیم. اگر کسی تخلف یا گناهی را مرتکب شده است آن تخلف می‌تواند التزام عملی فرد به اسلام را مخدوش کند.

وی تصریح کرد: به هر حال هر کدام از عزیزان تردیدی دارند، مدارک‌شان را می‌توانند بیاورند و هم با اعضا و هم با کارشناسان ملاقات داشته باشند، ما هم قول می‌دهیم که بررسی دقیق انجام شود و حقی از کسی تضییع نشود.

خبرنگار دیگری درباره کمیته‌ای که میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در مورد ردصلاحیت‌ها تشکیل شده بود، سوال کرد که کدخدایی پاسخ داد: ما هیچ کمیته‌ای را به صورت رسمی با هیچ نهادی نداشتیم اما با نهادهای مختلف رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که چه تعداد از نمایندگانی که ردصلاحیت شده بودند اکنون تایید صلاحیت شده‌اند؟ گفت: تعداد نمایندگانی که تایید نشده بودند آن چیزی بود که در هیات‌های اجرایی اعلام شد. از روز پنج‌شنبه که جلسات ما برگزار شد تعداد زیادی در شورا مطرح و تایید صلاحیت شدند که البته آمار دقیقی در این رابطه ندارم ولی تا یکی دو روز آینده خبرهای خوبی را اعلام می‌کنیم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که علت عمده ردصلاحیت‌ها چه بود؟ گفت: اکنون نمی‌توانم به صورت تفکیکی بیان کنم، در آینده می‌توان آن را اعلام کرد که البته بخش عمده‌ای از آن، عدم ارائه مدارک به موقع بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد