وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

خاتمی؛ کاندیدای پنهان انتخابات ریاست جمهوری ایران

خبرگزاری آلمان در گزارشی به انتخابات ایران پرداخته است که در زیر می آید:

بیش از 15 هزار ایرانی شامل دانشجویان و هنرمندان روز شنبه برای اعلام حمایت از میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری در سالن کشتی مجموعه ورزشی آزادی تهران گردهم آمدند (همایش خرداد نو).


اما جالب اینجاست که این جمعیت خروشان سالن را به جای یک رویداد انتخاباتی ریاست جمهوری به یک کنسرت راک تبدیل کرده بودند!

نکته عجیب دیگر اینکه ستاره اصلی این نمایش، شخص کاندیدا یعنی میرحسین موسوی نبود که اصولاً این گردهمایی برای حمایت از او به پا شده بود، بلکه ستاره فردی نبود جز محمد خاتمی.

زمانی که خاتمی وارد سالن شد و جمعیت ایستاده برای او ابراز احساسات کردند ؛ مجری مراسم خطاب به حاضران گفت: "او الان اینجاست، مردی که می تواند پنجره های رو به آزادی را باز کند و گره مشکلات کنونی را بگشاید."

از نگاه خیل پرشماری از ایرانی ها، خاتمی تنها مردی بود – و احتمالاً هنوز است – که هم کاریزما و هم حمایت مردمی برای برنده شدن در مقابل احمدی نژاد را در اختیار داشت.

گرچه خاتمی پیشتر خود را نامزد انتخابات کرد اما در اقدامی شگفت آور به نفع میرحسین موسوی کنار کشید؛ کاندیدایی که از نگاه اصلاح طلبان و گروه های میانه رو از توان بیشتری برای حل مشکل اصلی مردم، اقتصاد، برخوردار است.

یک فعال اصلاح طلب می گوید: "خاتمی نماد دموکراسی اسلامی است و بنابراین میان دانشجویان، هنرمندان و متفکران جامعه محبوبیت دارد. اما اکثر آرای جامعه متعلق به طبقات پایین یا متوسط است که اصلا توجهی به دموکراسی ندارند بلکه می خواهند راهی برای سیر کردن شکم خانواده های خود پیدا می کنند."

... و اینجاست که نام موسوی به میان می آید. او مهارت های مدیریت بحران خود را به عنوان نخست وزیر در جریان جنگ ایران و عراق به اثبات رسانده و به خاطر روابط نزدیکش با اتحادیه های کارگری انتظار می رود بسیاری از آرای این گروه که در سال 2005 به خاطر وعده های اصلاحات اقتصادی احمدی نژاد به سوی او سرازیر شده بود را جذب کند.

با این وجود، اصلاحات وعده داده شده احمدی نژاد در طول چهار سال گذشته تحقق پیدا نکرده و در مقابل کشور با نرخ تورم 25 درصدی – آمارهای غیررسمی بالاتر است – روبروست.

گرچه اصلاح طلبان، موسوی را به عنوان کاندیدای اصلی خود برگزیده اند اما کماکان می خواهند خاتمی پشتیبان اصلی این کاندیدا باشد.
«افشین» یک دانشجوی 23 ساله دانشگاه تهران می گوید: "ما موسوی را صدا می زنیم اما منظورمان خاتمی است و به موسوی رای می دهیم اما عملاً خاتمی را انتخاب کرده ایم."

«الهه» یک دانشجوی 29 ساله دیگر ، حاضر در مجموعه آزادی نیز معتقد است: "او (خاتمی) عملاً کاندیدای نامشهودی است که این کاریزما را دارد تا مردم را برای رفتن به پای صندوق انتخابات ترغیب کند. ما به موسوی اعتماد می کنیم چون خاتمی به او اعتماد دارد."

در مقایسه خاتمی و موسوی از نگاه اصلاح طلبان و هوادارانشان، تنها شخصیت کاریزماتیک تر رئیس جمهور سابق نسبت به "موسوی تکنوکرات" نیست که خاتمی را برجسته می کند بلکه صراحت کلام بیشتر او به ویژه در زمینه انتقاد از احمدی نژاد نیز از نقاط تمایزش به شمار می رود.

خاتمی روز گذشته در این زمینه گفت: "گرچه ما در قرن 21 به سر می بریم اما اقدامات ما به نحوی است که گویی در قرن چهارم یا پنجم هستیم."

خاتمی 65 ساله از همه هواداران خود خواست به موسوی رای بدهند تا مسیر تغییراتی که به گفته او کشور را از انزوای بین المللی دور می کند هموار شود.

با این حال هنوز برخی هواداران کاملاً برای رای دادن به موسوی متقاعد نشده اند ، کمااینکه خیلی از ناظران سیاسی، موضع ضدآمریکایی و برنامه های اقتصادی چپ گرایانه او را در مقایسه با خاتمی نزدیک تر به احمدی نژاد می دانند.

این در حالی است که اردوگاه مخالف احمدی نژاد از اهمیت حیاتی یک مشارکت بالا در انتخابات و ارزش آرای اعتراضی علیه احمدی نژاد آگاه است و این را به خاطر دارد که تقریباً همه هواداران رئیس جمهور مصمم به شرکت بالا در انتخابات هستند.

«فائزه هاشمی» دختر رئیس مجمع تشخصی مصلحت نظام می گوید: "فقط بروید و رای بدهید چونکه تحریم انتخابات هیچ دستاوردی جز پذیرش دولت کنونی ندارد و این مرد (احمدی نژاد) را به این باور می رساند که او آدم مقدسی است!"

منبع: عصرایران
نظرات 1 + ارسال نظر
dariush جمعه 15 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 02:20

ahmadinejad yek matarsak bish nist va dasthayi az poshte parde ora bejolo hol midahand.mardome iran ba sherkat dar in entekhabat in dastha ra ghat khahand kard ke digar ba iran bazi nakonand

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد