وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

دکتر معین:موسوی پیروز این انتخابات است چه بگذارند و چه نگذارند


کاندیدای اصلاح‌طلبان پیشرو در انتخابات نهم ریاست جمهوری و از حامیان امروز میرحسین موسوی  که معتقد است«عدالت به متن آوردن عقلانیت و علم و تدبیر است نه بی نیاری را عقل و علم و تدبیر»، با تاکید بر اینکه «موسوی پیروز این انتخابات است چه بگذارند و چه نگذارند»، گفت:«او پیروز است چون به دور از شائبه قدرت در زمانی که احساس کرد کشور در ورطه خطرناکی قرار دارد، به میدان آمد. پیروز است چون فاصله‌ای میان گفته و پیشینه و عمل او وجود ندارد. پیروز است چون در برابر دروغ، راست می‌گوید.»

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاری، دکتر مصطفی معین سخنان خود را در جمع دانشگاهیان حامی میرحسین موسوی در استان خراسان با این آیه شریفه از سوره نساء آغاز کرد که «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُم بِهِ إِنَّ اللّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا» و گفت:« فرمان خداوند مبنی بر اینکه باید "امانت" را به اهل آن سپرد و "عدالت" را اساس داوری ها قرار داد ، فرمانی فرازمانی و فرامکانی است. پس جا دارد که امروز هم در این زمانه حساس ما دانشگاهیان خود را مخاطب این پند و حکم خداوند بدانیم و بر اساس آن سخن بگوئیم و بشنویم و بدانیم که خداوند بزرگ شنوا و بینده است.»

وی ادامه داد:«در آستانه ایامی هستیم که به نام بانوی بزرگ اسلام مزین است، حضرت فاطمه زهرا(س)نخستین داعی رد امانت"به اهل آن" و تکیه بر "عدالت" است .خطبه معروف او که با گریز از این اصل در حاکمیت مردم، چگونه جامعه به سوی استبداد خواهد رفت، سند افتخاری برای زنان و مردان مسلمان است.»

کاندیدای اصلاح‌طلبان پیشرو در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری  اظهار داشت:« چهار سال پیش ، در انتخابات نهم که به گفته حافظ "آسمان بار امانت نتوانست کشید " و "قرعه فال به نام من دیوانه "زدند ، من سخن وسعیم را از همین شهر و از همین دانشگاه و بر سر همین موضوع شروع کردم :"عدالت و دانشگاه"، یا نسبت میان"دانشگاه، دموکراسی و حقوق بشر".»

وی یاد آور شد:«امروز هم که باز در انتخاباتی دیگر و برای دعوت به تلاش دانشگاهیان عزیز برای رد امانت حکومت داری به دوست عزیز و شایسته ای از خانواده دانشگاهیان و اصحاب صادق اندیشه و فرهنگ و هنر یعنی جناب آقای مهندس موسوی به این مکان آمده ام ، دوست دارم از همان زاویه سخنی مختصر بگویم؛ از میان دانشگاه و عدالت و مسئولیت های اجتماعی مترتب بر آن.»

معین با اشاره به قرار داشتن در آستانه دوم خرداد، گفت:«دوم خرداد فقط یک خاطره برای اصلاح طلبان نیست، روزی برای یک انتخاب نو از سوی فرهیختگان، روشنفکران، نخبگان، جوانان ، زنان ، اقوام و مذاهب ایرانی و همه آن کسانی که در محاسبه‌های رسمی قدرت به حاشیه رانده شده بودند. فهم درست عدالت و میل به تحقق آن در جامعه جنبشی ماندگار به وجود آورد که اگر امروز هم درست فهمیده شود، به رغم کاستی‌ها و تنگناها و موانع بسیاری که در این سالها به خصوص در این چهار سال دولت نهم در برابرآن به وجود آمد، می تواند محرکه موثری برای تحول وو پیشرفت باشد، آنچه انشاءا.. در 22 خرداد باید انتظار آن را داشته باشیم.»

وزیر کابینه اصلاحات تصریح کرد:«می‌توان از دوم خرداد را تا بیست و دوم خرداد با یک رویکرد دنبال کرد و آن رویکرد بازگرداندن "امانت به اهل عدالت"است.»

وی ادامه داد:«جناب آقای خاتمی که نماد و نماینده به حق این جنبش است در کار ارزنده‌ای که برای بازخوانی خواسته‌های مردم از جنبش دوم خرداد کرده است، نسبت میان "اصلاحات و عدالت" را چنین می گوید:عدالت اساس آفرینش و بنیان روابط اجتماعی است. تذکر به عدالت و پاسداری از آن و بر پاداشتن قسط و عدل توسط خود آدمی محور و اساس دعوت پیامبران و تحقق آن از مهمترین آرمانهای انقلاب اسلامی است.»

معین با بیان اینکه «عدالت، دادن حق هر ذی حقی به اوست»، اظهار داشت:« از این رو در عین حال که وجه ملموس و فوری عدالت در ساحت حیات اقتصادی بروز پیدا می‌کند، ولی خلاصه کردن عدالت در این وجه، ظلم به عدالت است. بر این اساس اگر انسان حق دارد که بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم باشد، استقرار حکومت مردم سالار و پاسداری از آن مهمترین مصداق عدل خواهد بود. »

وی افزود:«بنابراین لازمه عدالت در سپهر حیات اجتماعی عبارتست از احیای حقوق عامه و گسترش آزادی‌های مشروع و ایجاد زمینه برای بهره گیری از امکانات به طور مساوی از سوی همه کسانی که در نظام جمهوری اسلامی زندگی می کنند. در نتیجه وظیفه حکومت نه تنها دفاع از عدالت به معنی عام آن بلکه زمینه سازی برای تحقق و گسترش آن در جامعه است. تامین حقوق همه اقوام و مذاهب در سپهر ایران و پذیرش تنوع و تکثر در عین وحدت ، مصداق بارز عدالت در سرزمینی است که رنگین کمان اقوام گوناگون ایرانی سازنده فرهنگ زیبا و دل انگیز و تحرک بخش است."»

این چهره حامی میرحسین موسوی با بیان اینکه«نقطه عزیمت هر جنبش عظیم اجتماعی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان توجه آنان به عدالت است»، اظهار داشت:«عدالت مفهومی فطری است که عقل هم می‌تواند مستقلا به آن دست یابد . هر اندیشه و فرد و گروهی که برای عدالت وجود مستقل قائل باشد، ناگزیر بر عقل تکیه اساسی خواهد کرد و هر کس دنبال مسیرهای عدالت طلبانه در مدیریت ، اقتصاد، فرهنگ، سیاست، جنسیت، اطلاع رسانی و حضور در افکار عمومی و به طور کلی موقعیت و وضعیت مطلوب و مناسب برای گروهها ، اصناف، اقوام و نسل ها باشد باید به عقلانیت و خرد جمعی روی آورد و مجال رشد عقلانی جامعه را فراهم کند.»

معین، دانشگاه را  یکی از مراکز اصلی اندیشه ورزی در جامعه و جهان خواند و گفت:«دانشگاه مهمترین کانون تولید علم نیز هست. پس نهاد دانشگاه باید بیش از هر نهاد دیگر متوجه به امر عدالت باشد و چون کانون عقل و علم است باید به همزاد عقل یعنی عدل توجه ویژه کند و از توجه به عدالت ،عهده دار "امانت" و بازگرداندن آن به اهل امانت شود. هیچکسی با لفظ عدالت مخالف نیست ، اما مهم اولا تعریف دقیق آن و ثانیا یافتن ملاک‌ها و مولفه‌های عینی آن و ثالثا پایبندی در عمل و اجرای آن است.»

وی با اشاره به نسبت میان عدالت و دموکراسی اظهار داشت:«عدالت محقق نخواهد شد مگر آنکه جامعه مدنی قدرتمند داشته باشیم و حکومت و صاحبان قدرت در برابر آن پاسخگو باشند. وجود دانشگاه مستقل و توانا ، رسانه های آزاد و نقاد، نهادهای مدنی و احزاب توانمند ، نهادهای علمی و تخصصی و فرهنگی و اجتماعی و صنفی و هنری فعال و موثر و اساسا فرصت ها و زمینه های آزاد برای نظرورزی و مشارکت تاثیر گذار شهروندان در سرنوشت خویش مولفه ها و ملاک های عدالت در عرصه های اجتماعی است. »

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد