وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

بیانیه‌ محسن رضایی با موضوع نهاد روحانیت و مرجعیت منتشر شد

محسن رضایی با صدور بیانیه‌ای با موضوع نهاد روحانیت و مرجعیت برنامه‌های خود را برای احیای جایگاه روحانیت صادر کرد. به گزارش ایسنا، رضایی در این بیانیه نوشته است:

با توجه به موقعیت مستحکم و سرنوشت‌ساز نهاد مقدس روحانیت و مرجعیت و کارکردهای بی‌بدیل آن در اقتدار و عزت دولت‌ها و ملت‌های اسلامی، معتقد هستم که:
1. ولایت فقیه میراث ماندگار حضرت امام خمینی (قدس سره) است که امروز در وجود مبارک مقام معظم رهبری (مدظله العالی) متجلی است. افتخار دولت اسلامی آن است که خود را در همه حال مجری رهنمودهای ولی فقیه بداند.
2. رهبری، مرجعیت و روحانیت سه رکن اساسی هدایت جامعه ما هستند که مرجعیت از دل روحانیت بیرون می‌آید و رهبری از دل مرجعیت سرچشمه می‌گیرد و این سه با همدیگر، یک مجموعه الهی ـ معنوی و سیاسی ـ‌ اجتماعی را در جامعه به وجود آورده است و دولت ما خود را موظف می‌داند که قدر و منزلت دینی این سه رکن اساسی را با تمام وجود حفظ بکند.
3. حوزه‌های علمیه باید استقلال کامل خود را حفظ کنند و این دولت‌ها و نهادهای حکومتی هستند که باید خود را وابسته به حوزه‌ها و مرجعیت دینی بدانند.
4. نهاد مرجعیت باید دارای اعتلای کامل باشد و حکومت و دولتمردان نباید خود را مستغنی از این نهاد رفیع بدانند.
5. حوزه‌های علمیه کانون پرورش شخصیت‌های علمی، سیاسی و اجتماعی گوناگون از رهبری نظام گرفته تا روسای قوا و فقهای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، بخش عمده‌ای از قضات کشور و... هستند و دولت‌ها باید خود را موظف بدانند که با رجوع به حوزه‌ها و حمایت کامل و پشتیبانی از نهاد روحانیت به مسوولیت و رسالت خود عمل کنند؛ «در این خصوص در طول دولت‌های گذشته کوتاهی‌های اساسی شکل گرفته است.»
6. علمای بلاد، روحانیت معظم، طلاب، فضلا و محققان حوزه و به خصوص طلاب و فضلای مقیم سراسر کشور باید نقش محوری در تحول و تعالی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داشته باشند و حاکمیت را به سمت و سوی صواب رهنمون و دولتمردان را از ارشادات خود محروم ننمایند. لکن این امر با دست خالی و امکانات محدود هرگز ممکن نیست و دولت‌ها در این جهت مدیون و بدهکار روحانیت و حوزه‌های علمیه هستند.
7. پرتوافکنی نظام جمهوری اسلامی ایران و الهام‌بخشی آن به جهان اسلام در گرو تولید و انتشار اندیشه‌های اسلامی ناب از سوی نهاد مرجعیت، روحانیت و حوزه‌های علمیه است. تحقق این مهم، نیازمند برنامه‌های بلندمدت راهبردی و کاربردی است و با حمایت و پشتیبانی کامل دولت‌ها از مراکز علمی، پژوهشی، اساتید و فضلای حوزه و همفکری، همکاری و همراهی فرهیختگان، اساتید و دانشگاهیان محقق خواهد شد.
8. بسط نشاط اجتهادی، تولید فکر علمی و دینی و ترویج شجاعت نقد و مناظره، آزاداندیشی و نظریه‌پردازی، رویه علمای سلف و فرهنگ دیرینه حوزه‌های علمیه است که با نهادینه شدن آن در فضای علمی و فرهنگی کشور راه شکوفایی و خلاقیت هموار می‌شود و دستیابی به پیشرفت‌های علمی (بویژه در حوزه‌ علوم انسانی) و توسعه یافتگی پایدار و همه‌جانبه ایران اسلامی فراهم می‌گردد.
9. باید نقش محوری و راهبری استراتژیک روحانیت و حوزه‌های علمیه، در بیداری امت‌های اسلامی برنامه‌ریزی شود و دولت اسلامی با اعتقاد راسخ و بر اساس برنامه مشخص به نهاد روحانیت و حوزه‌های علمیه مراجعه بکند و همه الزامات و اقتضائات را نه در شعار، بلکه در عمل بپذیرد.
این موارد حیاتی عبارتند از:
الف) همراه‌سازی پیشرفت‌های مادی با معنویت و اخلاق
ب) تغذیه قوانین موضوعه و مدیران عالی رتبه از اندیشه و عقبه اسلامی
ج) گرایش دادن شخصیت‌های علمی و فکری نظام و جامعه اسلامی در جهت تعمیق معرفت و بصیرت دینی و نهادینه شدن ارزش‌های اسلام
د) حرکت بخشی نظام اسلامی به سمت اعتلای دین و ترویج شعائر مذهبی و تثبیت عزت ملی و اقتدار منطقه‌ای و جهانی
هـ) داشتن نقش ارشادی در مورد عملکرد رسانه ملی و دیگر دستگاه‌های فرهنگی
و) تولید اندیشه‌های ناب اسلامی و تدوین برنامه‌ها و بسته‌های علمی، راهبردی و کاربردی در زمینه‌های سیاست، اقتصاد و فرهنگ اسلامی
ز) مهندسی تمدن اسلامی با تبیین و ترویج منطقی اصول، مبانی و خطوط اصلی انقلاب اسلامی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد