وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

هاشمی جامعه روحانیت را تهدید به استعفا کرد

به دنبال تصمیم آیت‏الله مهدوی‏کنی مبنی بر حمایت از دکتر محمود احمدی‏نژاد، حجت الاسلام و المسلمین اکبر هاشمی‏رفسنجانی، تهدیدکرد در صورت حمایت جامعه روحانیت مبارز از محمود احمدی‏نژاد، از این تشکل موثر روحانی، استعفا خواهد داد.

به گزارش ثانیه‏نیوز، هاشمی‏رفسنجانی در تماس تلفنی با آیت‏الله مهدوی‏کنی از احتمال حمایت جامعه روحانیت مبارز از احمدی‏نژاد ابراز نگرانی کرده و از استعفای خود در این صورت خبر داده است.


تهدید به استعفا از سوی حجت الاسلام و المسلمین هاشمی‏رفسنجانی در شرایطی مطرح می‏شود که وی حدود 20 سال است صرفا در جلسات مربوط به انتخابات و آن هم در دفترش شرکت می‏کند و عملا به عنوان عضو غایب جامعه روحانیت مبارز محسوب می‏شود.

* حمایت شخصی آیت‏الله مهدوی‏کنی از احمدی‏نژاد

آیت الله مهدوی‏کنی درخصوص حمایت از دکتر احمدی‏نژاد گفته بود: به شدت عملکرد دولت قابل دفاع است و این بدین معنا نیست که انتقاد یا اشکالی نداریم. بحث فراتر از این دعواهای بیهوده سیاسی است. بحث جریان است، اگر طرف نیروهای انقلاب نباشیم کدام طرف هستیم؟ روحانیت باید به وظیفه تاریخی خود دقت کند و طوری رفتار نکنیم که با رها کردن ما همه نیروهای اصیل به جهت و طرفی بروند که انتظار نیست.

آیت الله مهدوی‏کنی حمایت از دکتر احمدی‏نژاد را حمایت از گفتمان امام، انقلاب ورهبری ذکر کرد و گفت: شعارهای آقای احمدی‏نژاد انقلابی است و نشان می‏دهد ایشان محکم پیرو خط امام و رهبریست و ایستادگی وی هم بر ارزشها واصول چه در عرصه داخلی و چه عرصه بین‏الملیی بی‏نظیر است.

دبیر کل جامعه روحانیت مبارز با اشاره به ویژگی‏های شخص رییس‏جمهور گفت: آقای احمدی‏نژاد با برخورداری از روحیه ساده زیستی مبارزه با اشرافی‌گری و روحیه مردمی، شایسته حمایت روحانیت است.

فشار اصحاب قدرت به جامعه روحانیت برای جلوگیری از وظیفه تاریخی وضعیت نامناسبی را از موقعیت حجت الاسلام و المسلمین هاشمی‏رفسنجانی را آشکار ساخته است.

* یک ماجرای تاریخی از فشار بر روحانیت مبارز

لازم به یادآورییست در انتخابات مجلس پنجم نیز هاشمی‏رفسنجانی با فشار بر روحانیت مبارز تلاش داشت تا عناصر کارگزاران را در لیست این تشکل موثر روحانی قرار دهد وهمان زمان تهدید کرد اگر این عناصر در لیست نباشند این افراد در مقابل روحانیت لیست جدا می‏دهند. علی اکبر ناطق نوری در کتاب خاطرات خود که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، در این خصوص روایت کرده است: «در رابطه با مجلس پنجم، قبلا کار کارشناسی انجام و لیست هم تهیه شده بود... قرار شد در شورای مرکزی جامعه‌ روحانیت، رأی‌ گیری مخفی یا علنی هم برای انتخاب عده‌ای انجام شود تا این که مطرح شد جریانات دیگری هم هستند و می‌خواهند لیست بدهند... آقای هاشمی گفتند: «یک عده‌ای هستند که خواست‌هایی دارند و اگر شما به خواسته‌هایشان عمل کنید، آنها لیست نخواهند داد. در غیر این صورت، آن ها اقدام به تهیه لیست می‌کنند». خواسته‌ آن‌ها این بود که حداقل پنج نفر از افرادی را که معرفی می‌کنند ما در لیست خودمان قرار دهیم... واقعیت این است که از قبل برنامه‌ها ردیف بود و آنها هم کسانی را پیشنهاد داده بودند که ما نمی‌توانستیم همه را به راحتی قبول کنیم... به دنبال این رفتیم که ببینیم جریان چیست؟ خودم به آقای امامی جمارانی تلفن کردم. ایشان گفت: «من اصلا کاندید نیستم و نمی‌خواهم به مجلس بیایم»؛ آقای توسلی و آقای انصاری هم همینطور؛ بنابراین معلوم شد که اصلا موضوع چیز دیگری بوده و آن بحث کارگزاران بود که آقای هاشمی آنها را مطرح کرده بود.»

در واقع انتخابات‌مجلس پنجم بهترین بهانه برای ورود این حزب دولتی‌-‌خانوادگی هاشمی به ساختار سیاسی کشور بود تا بتواند بدین وسیله این بار با عبور از «جریان راست»، مجلسی یکدست در راستای اهداف دولت را طراحی کند. حمایت و هدایت کارگزاران سازندگی آن روزها، هاشمی را در مقابل دوستان سابق خود یعنی جامعه روحانیت قرار داد. هاشمی تکنوکرات‌های دولت را به دوستان سابق خود ترجیح داد، امری که در همان ابتدا هشدارهای فراوانی را از سوی جریان روحانیت مبارز نسبت به سست و غیرقابل اعتماد بودن جریان تکنوکراتیک به همراه داشت.

* ماجرای اسم فائزه هاشمی در لیست جامعه روحانیت

هاشمی که از گنجاندن نام این افراد در فهرست جامعه روحانیت ناامید می‌شود به ناطق نوری پیشنهاد می‌دهد که نام فائزه هاشمی را در فهرست بگنجاند که ناطق پاسخ می‌دهد: «اصلا جامعه روحانیت با این تفکر نمی‌سازد، آقای مهدوی کنی و دیگران، ایشان (فائزه هاشمی) را قبول نمی‌کنند».

آیت‌الله مهدوی کنی دبیرکل وقت جامعه روحانیت در مخالفت با پیشنهادهای هاشمی می‌گوید: «ما اصولی برای انتخاب نامزدها داریم و فردی را معرفی می‌کنیم که موافق این اصول باشد و نمی‌توان از جامعه روحانیت توقع داشت رقبا یا کسانی که با آنان همفکر نیستند انتخاب کند».

هاشمی اما تاکتیک جدیدی برای دور زدن جامعه روحانیت اتخاذ کرد و در جلسه هیات دولت اینگونه به کارگزاران سازندگی چراغ سبز نشان داد: «آقای ناطق نوری اطلاع دادند که آقایان (روحانیت مبارز) نپذیرفتند ... لذا من هم نهی خود را از روی دوستان برداشتم و اینکه امروز مدیران اجرایی (بیانیه 16 نفره) بیانیه منتشر کرده‌ و قصد دارند فهرست جداگانه برای مجلس داشته باشند».

ناطق، سال‌ها بعد پشت پرده تشکیل کارگزاران سازندگی را اینگونه بیان می‌کند؛ «بحث کارگزاران را آقای هاشمی رفسنجانی با حسن نیت مطرح کرده بود و تحلیل من این است که بحث پنج نامزد بهانه بود. تصمیم تشکیل کارگزاران از قبل گرفته شده بود».

* چالش بهار 76 با جامعه روحانیت

چالش بعدی هاشمی با روحانیت مبارز در آستانه انتخابات دوم خرداد 76 کلید خورد، در این انتخابات، هاشمی در آخرین نمازجمعه قبل از انتخابات حمایت تلویحی خود از کاندیدای رقیب جامعه روحانیت را اعلام کرد تا جایی که بعدها ناطق نوری جایی گفته بود، سخنان هاشمی، استارت مخالفت با کاندیداتوری من بود.

آیت‌الله مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت هم در سخنانی در دانشگاه تهران در آستانه انتخابات دوم‌خرداد نسبت به تکرار مشروطه هشدار داد.

* تکذیب مکرر هاشمی در میان روحانیت

هاشمی نشان داده که همواره به جامعه روحانیت نگاه ابزاری داشته است چندی پیش در حالی که برخی از رسانه های اصلاح طلب اخباری مبنی بر دیدار اعضای جامعه روحانیت مبارز و هاشمی را به نقل از رییس مجمع تشخیص مصلحت منتشر کرده بودند،این دیدار توسط اعضای جامعه روحانیت مبارز تکذیب شد.

در همین راستا برخی از رسانه های اصلاح طلب با انتشار شایعاتی مبنی بر دیدار اعضای جامعه روحانیت مبارز با هاشمی رفسنجانی و رایزنی در خصوص انتخابات آتی مدعی شدند که هاشمی رفسنجانی طی آن دیدار، راهکار خود مبنی بر حمایت از یکی از گزینه‏های لاریجانی، ولایتی، روحانی و ناطق نوری را مطرح کرده است تا به این ترتیب به آنچه که "دولت وحدت ملی" می نامید جامه عمل بپوشاند.

اما پس از انتشار این اخبار، برخی از اعضای جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با خبرگزاری ها هرگونه دیدار و گفتگو با هاشمی رفسنجانی را تکذیب کردند.

سید رضا اکرمی درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر اظهارات هاشمی رفسنجانی درخصوص حمایت از چهار گزینه مذکور در صورت کاندیداتوری و عدم اشاره به احمدی‌نژاد گفت: جامعه روحانیت هیچ جلسه ای با هاشمی رفسنجانی نداشته و قرار هم نیست که داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سالک عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز با بیان اینکه جامعه روحانیت مبارز به مصداق مورد نظر در انتخابات آتی نرسیده است اظهار داشت: "هیچ گونه ملاقاتی در مورد انتخابات با هاشمی رفسنجانی صورت نگرفته است."

غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر جلسه انتخاباتی اعضای جامعه روحانیت مبارز با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: هیچ‌گونه ملاقاتی در مورد انتخابات با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صورت نگرفته است. اگر ملاقاتی صورت گرفته باشد شخصی بوده است.

این در حالی است که حجت الاسلام شجونی نیز در این خصوص با رد ادعای دیدار جامعه روحانیت مبارز تهران با هاشمی رفسنجانی، گفت: ممکن است یک نفر خارج از جلسه بحث دولت وحدت ملی را با آقای هاشمی مطرح کرده باشد و گرنه در جامعه روحانیت مبارز هرگز چنین بحث هایی وجود نداشته و اگر هم گفته شده ما مخالف هستیم.

وی در ادامه نیز گفت: در جامعه روحانیت مبارز اصلاً نه دولت ائتلافی و نه دولت وحدت ملی مطرح نیست و اگر هم طرح شود، هرگز رأی نمی‌آورد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در بخش دیگری از سخنانش، در خصوص موضع انتخاباتی این تشکل توضیح داد و گفت: هنوز رأی گیری انجام نشده است ولی آنچه مسلم است اصولگرایان، جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از احمدی نژاد هرگز عبور نخواهند کرد.

در حالی که اختلاف نظر در ارودگاه اصلاح طلبان و تلاش برای اجماع به چالش اصلی این جریان تبدیل شده است، تلاش روزهای اخیر رسانه‎های اصلاح‌طلب برای کشاندن جامعه روحانیت مبارز تهران، به صحنه حمایت از طرح انتخاباتی هاشمی رفسنجانی مبنی بر تشکیل دولت وحدت ملی، از تلاش‎های پشت پرده برای برهم زدن اجماع اصولگرایان بر احمدی‎نژاد و برداشته شدن فشار رسانه‎ای از اصلاح طلبان حکایت دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد