کمیته فرهنگیان ستاد انتخاباتی «مهندس میرحسین موسوی»، 25 محور اصلی کار در حوزه آموزش و پرورش را اعلام کرد.
به گزارش قلم نیوز در آخرین جلسه کمیسیون فرهنگیان ستاد مرکزی انتخاباتی
«مهندس میرحسین موسوی»، از بین دیدگاه ها و سیاست های راهبردی نخست وزیر
دوران دفاع مقدس در بخش آموزش و پرورش، 25 محور اساسی و بنیادین به عنوان
سیاست هایی که نیازهای فوری آموزش و پرورش هستند، مصوب گردید.
فرج کمیجانی، دبیر کمیسیون فرهنگیان ستاد مرکزی با اشاره به اینکه این
محورها اساس کار کمیته ها در استان ها نیز قرار می گیرد، گفت: طبق ارزیابی
کارشناسان خبره حوزه تعلیم و تربیت، روند جاری و حاکم در مدیریت و برنامه
ریزی وزارت آموزش و پروش، همانند سایر بخش ها، به هیچ وجه با نیازهای
جامعه مطابقت ندارند و پاسخگوی مشکلات این وزارتخانه نیست. به همبن دلیل
واحد تنظیم برنامه این کمیسیون، با دعوت از کارشناسان صاحب نظر حوزه تعلیم
و تربیت کشور یک برنامه کامل و جامع را تدوین کرده است که در دولت «مهندس
موسوی» مد نظر قرار خواهد گرفت.
25 اصل اساسی فعالیت در حوزه آموزش و پرورش:
1- اختصاص بالاترین جایگاه در نظام مدیریت و برنامه ریزی کشور به آموزش و پرورش
2- ایجاد عزم ملی برای تقویب اقتصاد آموزش و پروش و نگاه سرمایه ای به آن
3- افزایش سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی به نحوی که از میانگین جهانی و کشورهای منطقه کمتر نباشد
4- حفظ استقلال آموزش و پرورش، و مصون سازی آن از انحصاری شدن و اعمل نفوذ فردی و جناحی
5- قانون گرایی در آموزش و پرورش با تاکید بر اجرای کامل و دقیق قانون خدمات کشوری
6- افزایش ظرفیت های ملی، منطقه ای و محلی به نفع آموزش و پرورش و تسهیل
سرمایه گذاری بخش غیر دولتی (خصوصی-عمومی-مردم نهاد) در توسعه آن
7- توجه به تفاوت های فرهنگی-زبانی و قومی در برنامه ها و فراهم نمودن زمینه اجرای اصل 15 قانون اساسی در مدارس
8- ارتقا جایگاه زنان در مدیریت های میانی، عالی و برنامه ریزی آموزش و پرورش
9- علمی و تخصصی نمودن مدیریت و برنامه های آموزش و پرورش و حذف معیارهای
غیر علمی و سلیقه ای با بهره گیری از نتایج پژوهش های ملی و بین المللی
10- ارتقا منزلت حرفه یی معلمان با تاسیس سازمان نظام معلمی
11- توسعه مشارکت معلمان در فرایند تعلیم و تربیت با تاکید بر تاسیس پارلمان معلمان ایران
12- طراحی و استقرار نظام جامع خدمات بهداشتی، درمانی و رفاهی فرهنگیان
13- ارتقا سطح دانش و مهارت های معلمان، ایجاد تسهیلات لازم برای ادامه
تحصیل آنان، با تقویت و توسعه مراکز تربیت معلم و بهره گیری بیشتر از
ظرفیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور
14- حمایت از تاسیس و توسعه تشکل های صنفی، مدنی، علمی و آموزش معلمان
15- تامین امنیت، آزادی اندیشه و بیان و صیانت از حریم حقوق قانونی و صنفی معلمان
16- تمرکز زدایی در مدیریت و برنامه های آموزش و پرورش و نوسازی و ارتقا جایگاه نهاد مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت
17- ایجاد فرصت های برابر آموزشی با کیفیت مطلوب برای همه افراد لازم التعلیم، به ویژه دختران
18- تحول و باز آفرینی برنامه های درسی با تاکید بر کاربردی کردن محتوا و
پرهیز از حافظه محوری؛ تقویت خلاقیت و نوآوری، ترویج روحیه پرسشگری و
پژوهشگری و افزایش توانایی استدلال و استنتاج در فراگیران
19- ایجاد زمنیه های لازم برای تعمیق باورهای دینی و ملی دانش آموزان و افزایش مهارتهای زندگی آنان
20- توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی و توسعه و تعمیق فرهنگ کار آفرینی در دانش آموزان
21- بستر سازی برای رشد و توسعه برنامه های مشارکت پذیری دانش آموزان با
تاکید بر تقویت و توسعه شوراهای دانش آموزی، مجلس دانش آموزی، سازمان دانش
آموزی و پژوهش سراهای دانش آموزی
22- ایجاد زمینه های لازم برای مشارکت موثر اولیا و مردم در تصمیم سازی ها، تصمیم گیری ها و اجرای برنامه های آموزشی
23- استمرار توجه ویژه به آموزش در روستاها و مناطق عشایری و محروم و توسعه آموزش های پیش دبستانی در مناطق روستایی و دو زبانه
24- توسعه تعامل های علمی - بین المللی در برنامه های آموزش و پرورش
25- توسعه فناوری های نوین آموزشی با تاکید بر بهره مندی از فناوری
ارتباطات و اطلاعات و یادگیری الکترونیکی (e- learning) در برنامه های
آموزش و پرورش