وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

راز سکوت جامعه روحانیت چیست؟

فرارو: در شرایطی که تا چندی پیش به نظر می رسید محمود احمدی نژاد با حمایت تمام احزاب و گروه های اصولگرا تنها کاندیدای این جناح باشد اما روند حوادث به گونه ای پیش رفت که با حضور محسن رضایی، رئیس دولت نهم نه تنها کاندیدای واحد اصولگرایان نباشد بلکه با سکوت جامعه روحانیت مبارز، حمایت اصلی ترین  تشکل اصولگرایان را نیز نداشته باشد.


جامعه روحانیت مبارز یکی از قدیمی ترین تشکل های سیاسی است که پس از انقلاب شکل گرفت و به نوعی ستون فقرات جریان موسوم به اصولگرایی می باشد. تمام اعضای این تشکل روحانی از مقامات ارشد نظام می باشند و تا کنون جهت گیری سیاسی آنها تاثیر زیادی بر تصمیم اشخاص و گروه های اصولگرا داشته است. اما اکنون در حالی گروه های اصولگرا پشت سر احمدی نژاد قرار گرفته اند وی تا به حال نتوانسته است حمایت این تشکل تاثیر گذار را کسب کند.

عملکرد نه چندان مثبت احمدی نژاد سبب گشته است تا اعضای جامعه روحانیت مبارز که فارغ از گرایش های سیاسی بیش از هر چیزی به فکر حفظ نظام می باشند نسبت به حمایت از رئیس دولت نهم تردید داشته باشند.
 
کارنامه غیر قابل قبول محمود احمدی نژاد به خصوص در عرصه اقتصاد تزلزل شدیدی در میان اصولگرایان برانگیخته است به گونه ای که برخلاف تصورات، برخی گروه های اصولگرا همچون جامعه روحانیت مبارز، ائتلاف حزب الله، آبادگران جوان، اصولگرایان مستقل و... ترجیح داده اند یا سکوت کنند و یا کاندیدای دیگری را برگزینند و حمایت بسیاری از اصولگرایان از او نیز صرفا به خاطر جلوگیری از ریاست جمهوری یکی از کاندیداهای اصلاح طلب بوده است.

در این میان اما سکوت جامعه روحانیت مبارز پیام مهمی در خود دارد. اوایل ماه جاری غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو جامعه روحانیت مبارز پس از جلسه این تشکل اعلام کرد که رای اعضا برای حمایت از نامزدی محمود احمدی‌نژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به اندازه لازم نرسیده است.

وی علت به توافق نرسیدن جامعه روحانیت مبارز روی احمدی نژاد را انتقاد اعضای این تشکل نسبت به عملکرد دولت عنوان کرد و گفت مجمع به بررسی روی انتخاب احمدی نژاد و موسوی ادامه می دهد.

صرف مطرح شدن نام میرحسین موسوی در جامعه روحانیت مبارز فارغ از اینکه آنها به حمایت از وی بپردازند یا خیر نشان می دهد که آنها تمایلی به محمود احمدی نژاد ندارند.

باید به این مسئله نیز توجه کرد که برخی چهره های تاثیر گذار این تشکل روحانی از مخالفان جدی و سر سخت احمدی نژاد می باشند که می توان به اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری، مصطفی پورمحمدی و حسن روحانی اشاره کرد.

هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری که در انتخابات پیشین رقیب احمدی نژاد بود در طول چهار سال گذشته شدیدا به عملکرد دولت نهم اعتراض کرده است.

علی اکبر ناطق نوری دیگر عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت نیز که از منتقدان احمدی نژاد است پیشتر برای عبور از احمدی نژاد طرح دولت ملی را مطرح کرده بود. 

مصطفی پور محمدی که تا قبل از ثبت نام کاندیداها از او به عنوان کاندیدای احتمای نام برده می شد وزیر کشور دولت نهم بود که به خاطر اختلافات اش با رئیس دولت از سمت خود برکنار شد و پس از آن به عنوان رئیس سازمان بازرسی کشور دولت نهم را به چالش کشیده است و حسن روحانی نیز که ریاست مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد مرتبا در حال سخنرانی علیه دولت می باشد.

با وجود حضور چنین افردای در جامعه روحانیت مبارز بعید به نظر می رسد که آنها در نهایت به نتیجه حمایت از احمدی نژاد برسند و احتمالا صرفا به دعوت از مردم برای مشارکت در انتخابات اکتفا خواهند کرد.

جلسه مهم شب گذشته این تشکل نیز تا حدودی مبین این امر می باشد، چراکه یک عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز از بی‌نتیجه بودن نشست اعضای این جامعه در شب گذشته خبر داد.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی با اشاه به اینکه نشست اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در شب گذشته برگزار شد‌، درباره نتایج این نشست گفت: «موضع خاصی از سوی جامعه روحانیت در ان نشست اتخاذ نگردید.» ابراهیمی درباره موضع انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز نیز تنها به ذکر این جمله که فعلا سکوت می‌کنیم، اکتفا کرد.

با توجه به اینکه به احتمال زیاد سکوت جامعه روحانیت ادامه پیدا خواهد کرد به نظر می رسد محمود احمدی نژاد باید بدون پشتوانه مهم ترین گروه اصولگرا و حتی مخالفت بسیاری از اعضای اصلی آن وارد مبارزات انتخاباتی شود و این در حالی است که وی رقیب اصولگرای دیگری همچون محسن رضایی را نیز در مقابل دارد.

احتمال اینکه فرمانده سابق سپاه بتواند پیروز انتخابات شود بسیار ضعیف است اما او می تواند مشکلی جدی برای احمدی نژاد ایجاد کند و آرای وی را بشکاند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد