با توجه به حضور میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محسن رضایی و
محمود احمدینژاد، به عنوان کاندیداهای اصلی ریاستجمهوری تاکنون، «آینده»
در اولین بخش از این مطالب در گفتگو با یکی از کارشناسان حوزه ارتباطات،
به نقد عملکرد تبلیغاتی مهندس میرحسین موسوی و ستاد انتخاباتی وی
میپردازد.
این کارشناس ارتباطات با تأکید بر ظرفیت
بالقوه فوقالعاده میرحسین موسوی در جذب آرا، ناکامی نسبی وی در ایجاد موج
اجتماعی را ناشی از اشکالات محسوس در گفتمان، تبلیغات، برنامهها و
سازماندهی ستاد وی دانست و افزود: با کنارهگیری آقای خاتمی و وجود ظرفیت
بالا در میان اقشار گوناگون جامعه در انتقاد از دولت، میرحسین موسوی این
فرصت را داشت که موج اجتماعی گستردهای را در جامعه ایجاد کند، اما بنا به
دلایل مختلف را با وجود گذشت دو ماه از اعلام رسمی کاندیداتوری وی، هنوز
این موج اجتماعی ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: اگر براساس
نظرسنجیهای صورت گرفته در پایان فروردین ماه، میبینیم اختلاف حدود 30
درصدی در آرا میان آقای احمدینژاد و آقای موسوی در سطح کشور وجود دارد،
این پدیده علاوه بر آن که تحت تأثیر استفاده نابرابر از امکانات رسمی به
ویژه صداوسیماست، معلول عوامل دیگری چون نوع گفتمان طراحی شده برای مهندس
موسوی، روشهای تبلیغاتی و سازماندهی ستادهای ایشان است.
این کارشناس توضیح داد: به طور نمونه با وجود آن که
مهندس موسوی از شخصیت مردمی و در پیوند با تودههای اجتماعی در زمان
عهدهداری نخستوزیری برخوردار بود، به دلیل کاهش حضور وی در مردم و
توصیههای اطرافیان، گفتمان فعلی موسوی به گفتمان نخبگان نزدیکتر است و
به همین دلیل، تودههای مردم ارتباط کافی با وی برقرار نکردهاند.
وی
گفت: تأکید بر عواملی چون قانونگرایی، احیای سازمان مدیریت،
زیستمسلمانی و الگوهای اقتصادی، از جمله موضوعاتی است که اگرچه مورد توجه
فضای نخبگان، اساتید دانشگاه و اقشار خاص است، اما برای مردم اهمیت
چندانی ندارد. این موضوعات مربوط به فرآیند داخل حاکمیت است و از نظر مردم
خروجیهای حاکمیت اهمیت بیشتری دارند. بنابراین اگر جناب میرحسین موسوی
میخواهد در گفتمان نخبگانی خود بر این عناصر تأکید کند، قطعاً باید یک
گفتمان موازی برای تودههای جامعه با زبان خود آنها ایجاد کند که در آن،
مسائل مبتلابه جامعه از قبیل اشتغال، گرانی، واردات بیرویه محصولات
کشاورزی و نابودی تولیدکنندگان توسط واسطهها، مقابله با پارتیبازی و
جلوگیری از بذل و بخششهای ملوکانه مورد تأکید قرار گیرد.
این
کارشناس ادامه داد: مشکل دوم انتخاباتی آقای موسوی، نوع سازماندهی ستاد
وی بوده است، این ستاد عمدتاً بر روی قشر دانشگاهی و رسانه اینترنت
متمرکز شده است، در حالی که به صورت طبیعی، اکثریت اقشار دانشگاهی و
همچنین مخاطبان اینترنت با جریان اجتماعی وی همراه هستند و مشکل اصلی را
وی باید در اقشاری نظیر کارگران، خانمهای خانهدار، کشاورزان، روستاییان
و بیکاران جستجو کند، اما عملکرد رسانهای وی به چند سایت اینترنتی محدود
شده است و عملاً کار مؤثری در شبکههای اجتماعی صورت نگرفته است.