وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

حضور رضایی در انتخابات به ضرر چه کسی است؟

فعلاً دو- دو مساوی. این نتیجه رقابت اصلاح طلبان و اصولگرایان در عرصه اعلام حضور برای شرکت در انتخابات است. اگر تا همین هفته گذشته اصولگرایان به خاطر داشتن تنها یک کاندیدا در صحنه به خود می بالیدند و از انسجام و اتحاد خود حرف می زدند، محسن رضایی با حضور در میدان رقابت، بازی را مساوی کرد تا همه چیز به روزهای پایانی کشیده شود.
 
این در حالی است که همچنان احتمال انصراف یک کاندیدای اصلاح طلب به سود دیگری وجود دارد اما اصولگرایان حالا که دو نامزد دارند دیگر محال است یکی از آنها کنار برود و اساساً تاخیر و تعلل محسن رضایی برای این بود که یا اصلاً نیاید یا اگر اعلام آمادگی کرد، دیگر کنار نرود.

این آخرین فرصت محسن رضایی برای عرض اندام در انتخابات ریاست جمهوری است. او دوره قبل هم کاندیدا شد و با آنکه بسیار جدی و مصمم نشان می داد در آخرین روزها انصراف داد. 

این بار اگر قرار باشد انصراف دهد دیگر باید فکر و خیال کاندیداتوری را از سر خود بیرون کند چرا که در افکار عمومی به عنوان یک کاندیدای انصرافی شناخته خواهد شد.
 
انصراف مجدد وی یک پیامد منفی دیگر هم برای وی در بر خواهد داشت و اینکه تیم انتخاباتی اش را در انتخابات آینده نیز از دست خواهد داد. به راستی چه کسی حاضر است برای کاندیدایی تلاش کند که هر لحظه احتمال انصرافش وجود دارد؟

رضایی اینها را خوب می داند و همه این محاسبات است که باعث می شود رضایی این بار تا آخر در صحنه بماند.

اما حضور رضایی در انتخابات چه کاندیدایی را بیشتر از همه متضرر می کند؟ به نظر می رسد محسن رضایی کمترین آرای مشترک با مهدی کروبی را داشته باشد. 

شعارهای مهدی کروبی و وعده هایی که مطرح کرده هیچ قرابتی با رضایی ندارد. در نتیجه بعید است حضور رضایی باعث ریزش آرای کروبی شود. 

کروبی در چند ماه گذشته بیشترین توجه را به احیای حقوق شهروندی نشان داده و در این مسیر بر مطالبات زنان، دانشجویان، روشنفکران، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی تاکید کرده است. 

طبیعی است سبک وعده های کروبی و رضایی با هم بسیار تفاوت دارد و قشرهای اصلاح طلب جامعه که کروبی را برای کاندیداتوری مناسب دیده اند و شعارهایش را پسندیده اند، حاضر نخواهند شد نظرشان را تغییر دهند. 

تنها نقطه یی که امکان دارد حضور رضایی باعث ریزش آرای کروبی شود، زادگاه محسن رضایی و شهرهای حاشیه یی آن است. با این حال به نظر می رسد محمود احمدی نژاد متضررترین کاندیدای انتخابات به خاطر حضور رضایی باشد. 

این البته محسن رضایی نیست که قابلیت جذب آرای احمدی نژاد را دارد. اساساً از آنجا که بخش قابل توجهی از جامعه تمایلات اصولگرایانه دارد اگر هر اصولگرایی وارد صحنه می شد توان جذب آرای این بخش را داشت. 

موضوع از این قرار است که بخشی از جامعه با تمایلات اصولگرایانه به دنبال این است تا تحت هر شرایطی یک اصولگرا رئیس جمهور شود. این بخش از جامعه طی چهار سال گذشته از احمدی نژاد ناامید شده و امیدوار بودند با حضور قالیباف، حدادعادل یا حتی لاریجانی، رای خود را تقدیم یکی از آنان کند. 

در این شرایط تفاوتی نمی کرد کدام یک از این اصولگرایان وارد صحنه شود چرا که بدنه شهرنشین اصولگرای جامعه که از احمدی نژاد دل بریده اند در صورت حضور هر یک از اصولگرایان به پشتیبانی از وی برمی خاستند و حالا این بخت نصیب محسن رضایی شده است.

به این ترتیب رضایی در مدت زمان کوتاه باقیمانده بیش از آنکه بخواهد وقت خود را روی بدنه اصلاح طلب جامعه بگذارد، بهتر است وقت خود را مصروف آرای ریزش یافته احمدی نژاد کند. 

بعید است طیفی از جامعه که چهار سال پیش معین و کروبی را پسندید و در این انتخابات هم رو به سوی کروبی و میرحسین موسوی دارد یک ماهه حاضر شود در اردوگاه رضایی قرار گیرد.
 
با این وجود او یک ماه وقت دارد برای جمع آوری آرای دو گروه از افراد جامعه تلاش کند. گروه اول همان اصولگرایان بریده از احمدی نژاد هستند که جذب رای آنان کار ساده یی است. 

گروه دوم اما به این راحتی ها پای صندوق نخواهند آمد و رضایی برای جذب آرای آنان کار سختی پیش رو دارد. این گروه از جامعه افرادی هستند که اساساً معتقدند کاندیداها فرق عمده یی با هم ندارند و هر که رای بیاورد تاثیری در حال و روزشان باقی نمی گذارد.
 
این گروه بی آنکه نگاه سیاسی به قضایا داشته و تحریمی به حساب بیایند، اساساً از تاثیرگذاری انتخابات در زندگی خود ناامید شده اند. رضایی برای جلب آرای خاموش جامعه یک ماه فرصت دارد، نشان دهد کاندیدای متفاوتی است.

حامیان احمدی نژاد که تا همین چند وقت اخیر نسبت به عدم حضور یک رقیب اصولگرا ابراز خشنودی می کردند حالا در وضعیت سختی قرار گرفته اند. 

محسن رضایی هم اصولگرا است و هم منتقد و این دو ویژگی رای احمدی نژاد را کم می کند. آیا اوضاع به گونه یی پیش می رود که در روز 23 خرداد یکی از علل شکست احمدی نژاد، محسن رضایی عنوان شود؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد