وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

پای پیشگوها به انتخابات باز شد

ملاقات چند روز پیش عضو فقهای شورای نگهبان با سفیر استرالیا که خبر آن روز گذشته منتشر شد امری خارج از عرف دیپلماتیک نیست. این دیدار درست در چله انتخابات ریاست جمهوری حکایت نیاز سیاستمداران خارجی به رصد رویدادهای کشور ماست، آنچه نمایندگان و سفرای خارجی را به تکاپوی بیشتر در فصل انتخابات وادار می‌کند.

سیدمحسن فرجادی: پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ایران، نمونه‌ای از شکسـت اطلاعاتی وزارت خارجه انگلیس است. آنچه روزنامه انگلیسی گاردین پس از موفقیت محمود احمدی‌نژاد در دور اول انتخابات ریاست جمهوری 84 نـوشـت مؤید همین تلاش سفرای خارجی برای تسلط بر اوضاع سیاسی کشورهای میزبان و پیش‌بینی شرایط و آماده کردن خود برای مواجهه با پیروز انتخابات است. این روزنامه چاپ لندن با اشاره به اینکه در پی پیـروزی احمـدی‌نژاد در دور نخـسـت انتخابات ریاست جمهوری ایران، سفارت انگلیس در تهران پیـامی برای وزارت خارجه این کشور ارسـال کرده است، نوشت: «در پیش‌بینی نتیجه انتخابات ریـاسـت جمـهـوری در ایران دچار اشتباه شدیم» و لذا در پی شکست در پیش‌بینی نـتیـجـه دور نخست انتخابات ایـران، در دور دوم از ارائه پیش‌بینی در ایـن زمـینـه خـودداری کرد.

گاردین یکی از دلایل شکسـت اطلاعـاتـی سفارت انگـلیـس در تهـران را رد تقـاضـای ریچارد دالتون سفیر انگلیس در تهـران بـه وسیله احمدی‌نژاد برای دیدار با وی در زمان تصدی شهرداری تهران اعلام کرد. اما علاقه به پیش‌بینی رویداد سیاسی سرنوشت‌سازی همچون انتخابات که به ظاهراً به مدت 4سال و در برآوردی دقیق‌تر سالها تأثیرات جدی بر سیاست، اقتصاد و جامعه می‌گذارد فقط علاقه‌ای از آن سوی مرزها نیست و با مروری بر اظهارنظرهای چهره‌های سیاسی کشورمان علاقه آنها را به پیش‌بینی انتخابات مشاهده می‌کنیم، آنچه عمدتاً در غیاب فعالیتهای علمی و پژوهشهای میدانی ناظر بر انتخابات و برآورد فضای سیاسی کشور از پشتوانه‌ای برخوردار نیست.

 

پیش‌بینی‌های وطنیبا نگاهی به اظهارات چند ماه اخیر برخی چهره‌های سیاسی کشورمان که در پاسخ به خبرنگاران و یا فی‌البداهه دست به پیش‌بینی انتخابات ریاست جمهوری زده‌اند شاهد آن هستیم که آنها بی‌تمایل به پیش‌بینی آینده نیستند، البته ظاهراً بر اساس هیچ معیار و شاهدی سخن می‌گویند.

محمدعلی نجفی از مشاوران ستاد انتخاباتی مهدی کروبی که پیش از این رئیس سازمان برنامه و بودجه بوده است درباره میزان آرای احمدی‌نژاد در انتخابات آتی دست به پیش‌بینی زده و گفته است: من پیش‌بینی می‌کنم آرای آقای احمدی‌نژاد حدود 10 تا 12 میلیون باشد. اگر اصلاح‌طلبان بتوانند مشارکت مردم را افزایش دهند به احتمال زیاد یا در همان دور اول یا مرحله دوم کار را به سود کاندیدای اصلاح‌طلبان تمام خواهند کرد. تصمیم مردم برای تغییر وضع موجود کاملاً جدی است و ما باید مراقب باشیم مشارکت عمومی در سطح پایین باقی نماند.

نتیجه پیش‌بینی ناپذیراما مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کشور و اولین وزیر کشور دولت نهم نگاهی واقع‌بینانه دارد و بدون اینکه دست به پیش‌بینی انتخابات بزند، می‌گوید: حرف باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که اتخاذ دیپلماسی در قبال ایران را منوط به نتایج انتخابات در ایران می‌داند، نشان می‌دهد که نتیجه انتخابات در ایران مشخص و پیش‌بینی شده نیست.

پیروز رقیب احمدی‌نژادحسین کنعانی‌مقدم دبیر شورای راهبردی ائتلاف حزب‌الله که خودش را برای نامزدی ریاست جمهوری آماده می‌کند فکر می‌کند که «با توجه به اینکه آقای احمدی‌نژاد یکی از کاندیداهای انتخابات آینده خواهد ‏بود، معتقدیم ‏اگر انتخابات به مرحله دوم کشیده شود و یکی از گزینه‌ها احمدی‌نژاد باشد، رقیب ایشان پیروز‏ خواهد شد.»

همینی که هستحسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و از حامیان فعلی میرحسین موسوی درباره انتخابات می‌گوید: «ترکیب نهایی انتخابات همان چیزی است که الان وجود دارد؛ احمدی‌نژاد، موسوی و کروبی»

باید صبر کرداسدالله بادامچیان، قائم مقام دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی با اشاره به اینکه انتخابات ما مثل برخی کشورهای دیگر انتخابات حزبی نیست که فقط به احزاب و کاندیداهای آنها منحصر باشد و حقوق فرد در آن رعایت نشود، گفت: ما در کشورمان هم حقوق فردی داریم و هم حقوق جمعی. بنابراین چون بیشتر مردم عضو احزاب نیستند ولی رأی نیز در آخر دست آنان است بنابراین نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد؛ باید صبر کرد تا رأی مردم کار را مشخص کند.

پیش‌بینی آینده اوبامااما در این میان جالب‌ترین پیش‌بینی اظهارات محمود احمدی‌نژاد طی ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که به کرات در مصاحبه‌های خارجی خود تأکید کرد که «نخواهند گذاشت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا شود»؛ نخستین پیش‌بینی در این زمینه مربوط به مصاحبه با روزنامه ال‌پائیس چاپ اسپانیا در اسفند سال 86 است که رئیس‌جمهور به خبرنگار این روزنامه گفت: «بعید می‌دانم اجازه دهند اوباما بیاید و رئیس‌جمهور شود. مناسبات قدرت در آمریکا مشخص است. آنها در قدرت بسیار خشن عمل می‌کنند و رأی مردم تضمین شده نیست».

احمدی‌نژاد پس از آن اردیبهشت‌ماه87 طی یک کنفرانس خبری در دهلی‌نو خطاب به خبرنگار انگلیسی گفت: «آیا فکر می‌کنید در آمریکا اجازه می‌دهند که یک سیاهپوست رئیس‌جمهور شود؟ فکر نمی‌کنم که اجازه دهند، اوباما رئیس‌جمهور شود. . . انتخابات در آمریکا به‌طور طبیعی به سمتی خاص هدایت می‌شود».

پیش‌بینی کنید، جایزه بگیرید! بازار گرم پیش‌بینی انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان جنبه عینی نیز به خود گرفته تا جایی که در اقدامی جدید و البته بی‌ربط به وظایف «باشگاه جهانگردان ایران - کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران-» این باشگاه اعلام کرد که در راستای گسترش فرهنگ ایرانگردی و همچنین مشارکت مردم در دهمین انتخابات ریاست جمهوری اقدام به برگزاری مسابقه بزرگ اینترنتی و پیامکی پیش‌بینی دهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران می‌نماید تا پس از پایان انتخابات به یکصد نفر از هموطنان عزیز که پیش‌بینی صحیحی داشته‌اند به قید قرعه جوایز ارزنده‌ای نظیر تور ایرانگردی با خانواده اهدا کند.

 

پیش‌بینی آمریکایی شورای روابط خارجی آمریکا هم نیمه بهمن ماه سال پیش در مقاله‌ای به تحلیل فضای انتخاباتی ایران و چالش‌های پیش‌رو پرداخت و پیش‌بینی کرد اصلا‌ح‌طلبان ایران با وجود تکیه بر مشکلا‌ت اقتصادی کشور شانسی برای تغییر موازنه سیاسی مجلس آینده را ندارند. در این گزارش آمده است: حتی با وجود معضلا‌ت اقتصادی کشور، پیش‌بینی نمی‌شود که نامزدهای اصلا‌ح‌طلب بتوانند در انتخابات توازن قدرت خود را در مجلس برهم بزنند. هرچند که روزنامه فرانسوی لوفیگارو هفته آخر فروردین ماه نوشت که پیش‌بینی انتخابات ایران بسیار زود است چرا که تجربه ایران نشان می‌دهد، هرگونه پیش‌بینی در خصوص فرد برنده بسیار زود است.

نستراداموس جدید و آینده ایران بروس بوئنر دِمسکیتا، استاد علوم سیاسی دانشگاه نیویورک که برخی او را «نوستراداموس جدید» و برخی دیگر «شیاد» می‌خوانند مدعی است که با مدلی ریاضی تا حدودی موفق به پیش‌بینی وقایع آینده شده است.

تخصص او که مدیر مرکز الگزندر همیلتون - اقتصاد سیاسی - دانشگاه نیویورک می‌باشد در زمینه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی است. او مؤسس مؤسسه‌ای است که در زمینه پیش‌بینی سیاسی و سیاست خارجی مهارت دارد و این کار را با مدلی کامپیوتری مبتنی بر تئوری بازی و تئوری انتخاب عقلانی که البته انتقادات زیادی به متدولوژی‌اش وارد شده است، انجام می‌دهد.

علاوه بر توضیح این که او که در سال 2008 از طرف یک برنامه مستند تلویزیونی «نوستراداموس ثانی» نام گرفت چگونه جنگ و تغییرات سیاسی را پیش‌بینی می‌کند، دِمسکیتا سه پیش‌بینی درباره آینده ایران ارائه کرده است. او گفته است: «ایالات متحده برای ممانعت ایران از پیگیری برنامه هسته‌ای‌اش برای تولید انرژی، هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد»؛ برآورد او این است که احتمال بیشتری وجود دارد که ایالات متحده و به‌ویژه اسرائیل علیه سایر کشورها تسلیحات هسته‌ای به‌کار برند.

به نوشته سایت «میلیتاری. رایت پاندیتس. کام»، او مدعی است که طی 25 سال گذشته مدل خود را تکمیل کرده است و ارزیابی‌های انجام شده توسط دانشگاه‌ها و سازمان سیا نشان داده است پیش‌بینی‌های او 90 درصد دقت داشته‌اند.

او هفته گذشته در صدای آمریکا (voa) درباره «پیش‌بینی علمی آینده ایران» نظرات خود را بیان داشت و توضیح داد که او با استفاده از الگوریتم در ریاضی و تئوری بازی‌ها مدلی به‌وجود آورده و با آن به پیش‌بینی می‌پردازد و پیش‌بینی‌های خود را درباره دو سال آینده ایران توضیح داد.

بروس بوئنر دِمسکیتا در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت که پیروز این انتخابات به پیش‌بینی او احمدی‌نژاد است اما پس از انتخابات به مرور از نفوذ او کاسته خواهد شد.

به پیش‌بینی او ایران چه تحت فشارهای بین‌المللی باشد و چه فارغ از چنین فشارهایی، به یک نتیجه می‌رسد چرا که ایران می‌خواهد به اندازه کافی اورانیوم غنی شده داشته باشد که به جهان بگوید می‌تواند بمب بسازد و با این توان غرور ملی را تقویت کند و از این جلوتر نخواهد رفت. او به «صدای آمریکا» گفت که ایران خواهان بمب نیست تا علیه اسرائیل به‌کار برد. ایران بسیار عملگراست و عاقلانه رفتار می‌کند و می‌داند که به‌کارگیری بمب علیه اسرائیل خودکشی سیاسی خواهد بود. حکومت ایران در تمام این مدت بر گونه‌ای عمل کرده که منافعش تأمین شود، البته آنگونه که خود منافعش را تعریف می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد