وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

کروبی: من از فرهنگیان پوزش می خواهم

برخی حوادث تلخ برای فرهنگیان پیش آمد که من بسیار از بابت آن‌ها متاسفم و حتی پوزش می‌خواهم. 

دبیر کل حزب‌اعتماد ملی که روز سه‌شنبه در جمع عده‌ای از فرهنگیان سخن می‌گفت، اظهار کرد: من متاسفم که می‌خواهم اندیشه‌ و دیدگاه خود را در زمانی برای شما بگویم که صحنه‌ انتخابات است و هر فردی حق دارد بگوید این حرف‌ها برای جلب و جذب آرا زده می‌شود.

وی با تاکید بر نقش آموزش و پرورش و حساسیت بالای این ارگان فرهنگی یادآور شد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده، معلم‌ها ، دانش‌آموزان و نهادهای فرهنگی نقشی ویژه در این میان داشتند، حتی در آغاز انقلاب این آموزش و پرورش بود که همه‌ی نهادها را تغذیه کرد و نیروهای متعهد آموزش و پرورش بخش عظیمی از اداره کشور را به دست گرفتند.
 
این آموزش و پرورش برای ما قداست بسیاری دارد؛ چه این‌که فرهنگیان علاوه بر دوران انقلاب در دفاع مقدس و سنگرهای سازندگی در همه‌ی عرصه‌ها حضور داشته‌ و مخلصانه کار کرده‌اند.

وی اضافه کرد: البته کارگران و دانشجویان هم برای ما اقشار عزیزی هستند، اما گاهی ممکن است آن‌ ها در تجمعات خود به واسطه‌ی اعتراضاتی که داشته‌اند- به ویژه‌ دانشجویان به دلیل طبع جوانی‌شان- شعارهای تندی داده باشند، اما در تحرک‌هایی که معلمان برای کارهای صنفی و حل نارسایی‌های خود داشته‌اند، حرکت‌های آن‌ها تماما معقول ، منطقی ، آرام و در شان آموزش و پرورش بوده است؛ البته تندی‌ها را هم باید تحمل کرد.

کروبی ادامه داد که در زمانی که آنچه برخوردهای امنیتی در مورد معلمان می‌خواند، انجام شد این مساله برای وی بسیار ناراحت‌کننده بوده که چرا با جمعیتی که کار فرهنگی می‌کند باید برخی برخوردها صورت بگیرد.

وی ادامه داد: برخی حوادث تلخ برای فرهنگیان پیش آمد که من بسیار از بابت آن‌ها متاسفم و حتی پوزش می‌خواهم.

دبیر کل حزب اعتماد ملی اضافه کرد: باید فضایی صمیمی و دوستانه برای حل مشکلات به وجود آورد.
 
شاید برخی مشکلات هم حل نشدنی باشد، اما برخوردهای امنیتی دوای درد نیست؛ بلکه باید به صورت منطقی و مستدل برای حل این مشکلات هم تلاش کرد.

وی تاکید کرد: درست است که اگر کسی خیانتی کرده باشد یا ارتباطات مشکوکی داشته باشد، چه فرهنگی باشد ،‌ چه روحانی باشد و چه سید، این بحث جدایی است و برخورد خاصی را می‌طلبد، اما آنچه مشخص است این است که می‌دانیم خواسته‌ی فرهنگیان چیست؟ آنها می‌خواهند چیزی که سال‌ها قبل تصویب شده اجرا شود و این خواسته‌ی بی‌جایی نیست و احتیاجی هم به برخی برخوردها ندارد.

کروبی با بیان این‌که ما خود را مدیون آموزش و پرورش می‌دانیم گفت: معلمان برای همه‌ی جامعه جایگاه خاصی دارند؛ چرا که شکل‌گیری شخصیت انسان تا حد زیادی متاثر از معلم و آموزش و پرورش است و شاکله‌ی انسان در محضر معلم است که شکل‌ می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: من اهل شعار نیستم اما تا جایی که بتوانم در مورد ارتقای جایگاه ، منزلت و معنویت معلمان و همچنین تامین امکانات رفاه آنها گام‌های موثری برخواهم داشت. 

ان‌شاءالله دولت مقتدر و توانمندی تشکیل می‌دهم و وزیری قوی ، نیرومند و از درون خود فرهنگیان و با مشورت خود آن‌ها در راس این وزارتخانه‌ی مهم خواهم گذاشت؛ مسوولانی که با سرافرازی از آنها دفاع کنند. 

در این مراسم محمدعلی نجفی وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز با تبریک هفته‌ی بزرگداشت مقام معلم گفت:‌ سال‌هاست در فرصتی که در هفته‌ی معلم فراهم می‌شود مسوولان همه از تعلیم و تربیت و ‌آموزش و پرورش می‌گویند و منزلت و جایگاه معلمان را به یاد می‌آورند، اما برای کسانی که کمترین ارتباطی با آموزش و پرورش دارند تردیدی نیست که نوعی دل‌مردگی، بلاتکلیفی و سردرگمی بر آموزش و پرورش ما حاکم است.

وی ابراز عقیده کرد: این مساله ناشی از بی‌علاقگی و بی‌صلاحیتی معلمان در اجرای وظایف‌شان نیست بلکه امروز میدان انجام رسالت برای معلمان ما وجود ندارد؛ لذا مجموع آموزش و پرورش درگیر مشکلات خاصی است که حل آن‌ها نیازمند کارگزارانی خبره و بینشی عمیق است که متاسفانه جای همه‌ی این عوامل در آموزش و پرورش امروز ما خالیست؛ لذا عملا امروز در آموزش و پرورش با مشکلات جدی مواجه هستیم.

نجفی تصریح کرد: جامعه‌ای که معلمش تحقیر شود نمی‌تواند روی پای خود بایستد و در جامعه‌ای که معلم سیلی بخورد نمی‌تواند به سمت استقلال و آزادی برود. کسانی به تعمد و شاید ماموریت دارند که معلم را در جامعه‌ی امروز تحقیر کنند.

وی ادامه داد: آیا در چنین شرایطی باید تسلیم شد و راه انفعال را پیمود؟ آیا ما می‌توانیم به عنوان معلمان، مربیان و روشنفکران جامعه از مسوولیتی که بر دوش‌مان گذاشته شده است فرار کنیم و آیا می‌شود جامعه را به امان خدا رها کرد؟ مسلما پاسخ این سوال‌ها منفی است. 

دوستان در عین حالی که شکوه و نارضایتی خود را صراحتا اعلام کرده‌اند می‌دانند باید در عرصه بمانیم و بیشتر در میدان حضور داشته باشیم و ایستادگی کنیم تا وضعیت را به وضعیتی که مطلوب و شایسته‌ی نظام بزرگ اسلامی است تبدیل کنیم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش یادآور شد: اولین گام برای برون‌رفت از مشکلات و معضلات حاکم بر آموزش و پرورش تغییر دولت و انتخاب رییس‌جمهوری است که مشکلات آموزش و پرورش را درک کند و برای حل آن مشکلات بایستد و از حقوق حقه‌ی معلمان در جامعه حمایت کند.
 
باید امیدوار باشیم نتیجه‌ی انتخابات 22 خرداد در همین جهت باشد و ان‌شاءالله شخصیتی چون آقای کروبی سکان اداره‌ی کشور را به دست گیرد و همان‌طور که قول داده‌اند وزیری لایق از بین خود معلمان و فرهنگیان انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم تحول و اصلاح در آموزش و پرورش به امری نهادینه تبدیل شود تا حتی با تغییر دولت‌ها به آن خدشه‌ای وارد نشود؛ برای این مساله چند اصل باید مورد نظر قرار داده شود؛ یکی این‌که آموزش و پرورش حلقه واسط مردم و حاکمیت است و یکی از کارکردهایش کاهش فاصله‌ی دولت و ملت است . پس آموزش و پرورش بخشی از جامعه‌ی مدنی است و سازوکارهای حاکم بر آن را باید بر این اساس تنظیم کرد.

نجفی افزود: در نهادهای تصمیم‌گیری آموزش و پرورش نمایندگان واقعی معلمان و تشکیلات صنفی و علمی آنها باید حضور داشته باشند. 

آموزش و پرورش باید میدان اصلی مشارکت مردم در اداره جامعه باشد که لازمه‌ آن حاکم شدن سازوکارهای دموکراتیک بر آموزش و پرورش است تا مشارکت فعال معلمان، دانش‌آموزان و آحاد ملت در آن محقق شود. پس دموکراتیزه کردن سازوکارهای مربوط به تعلیم و تربیت در این راستا ضروری است.

نجفی در ادامه با بیان این‌که آموزش و پرورش باید به سمت تبدیل شدن به مدرن‌ترین دستگاه اجرایی برود گفت: کسانی آموزش و پرورش را به عنوان ابزار سیاسی می‌خواهند که این تفکر و بینش باید از بین برود و تفکری نو مبتنی بر علم امروز دنیا باید حاکم شود. هم‌چنین روش‌ها و فرایندهای یادگیری و یاددهی باید اصلاح و نوسازی شود.

وی تصریح کرد: امروز ابزار و ادوات تعلیم و تربیت در ضعیف‌ترین شکل ممکن در اختیار فرهنگیان قرار گرفته و تشکیلات آموزش و پرورش باید بازسازی شود؛ زیرا بدون مدرنیزاسیون نمی‌توان جایگاه واقعی و شان شایسته‌ی معلم را در جامعه به وجود آورد. ما زمانی طولانی برای تحقق این اهداف در پیش داریم؛ اما مهم‌تر از آن پذیرفتن این اصول توسط دولت آینده و تلاش برای تحقق آن‌هاست.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های کمیته‌ی فرهنگیان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی برای آموزش و پرورش یادآور شد: من معتقدم ما برنامه‌های خوب و مصوب ولی اجرا نشده‌ی زیادی داریم. اگر کسی مسوولیت اداره‌ی کشور را بپذیرد ابتدا باید به سراغ این قوانین برود؛ لذا ما درصدد تنظیم برنامه‌ای جامع برای آموزش و پرورش نبوده و نیستیم، اما چارچوبی را برای فعالیت آموزش و پرورش در چهار سال آینده مد نظر قرار داده‌ایم.

وی گفت: احیا و ارتقای منزلت و رضایت فرهنگیان ، توسعه‌ی مشارکت در ‌آموزش و پرورش ، اصلاح و نوسازی نظام تعلیم و تربیت و رفع تبعیض و توسعه‌ی عدالت آموزشی محورهایی است که ما برای این چارچوب در نظر گرفته‌ایم.

نجفی در پایان گفت: امیدواریم در روز 22 خرداد خداوند نوری به قلبمان بتاباند تا بتوانیم تصمیمی درست بگیریم.

بر اساس این گزارش جمیله کدیور رییس کمیته‌ی بانوان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی نیز در این مراسم ابراز عقیده کرد: اکنون دیگر معلمان به دنبال منزلت نیستند بلکه از تحقیر خود گریزانند. معلمان به تحول و تغییری احتیاج دارند اما با این وضع نمی‌توان انتظار تحول و به تبع آن پیشرفت معلمان را داشت.

وی با بیان این‌که امنیت شغلی و مشکلات مادی از مهم‌ترین مشکلات فرهنگیان در جامعه است یادآور شد: معلمی که شغل دوم و سوم دارد چطور می‌تواند روی تدریس متمرکز شود. ما امیدواریم با حضور مدیری کارآمد مشکلات این قشر زحمت‌کش هم برطرف شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد