وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

مطهری : کاندیدای ما قالیباف است

ا کاندیداتوری میرحسین موسوی و کناره گیری خاتمی به نفع او، استراتژی جریان اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری دوره آتی دستخوش تغییراتی شد. تا قبل از کاندیداتوری میرحسین موسوی، گروه ها و شخصیت های حامی دولت با این استدلال ضعیف که فضای انتخابات به سمت «دو قطبی احمدی نژاد و خاتمی» می رود، اعلام می کردند که با توجه به احتمال رأی آوری خاتمی در انتخابات، باید فردی از جناح اصولگرا کاندید شود که از فرصت های تبلیغاتی خوبی از جمله رئیس جمهور مستقر بودن، بهره مند باشند، بر همین اساس بر کاندیداتوری احمدی نژاد تأکید می کردند.


اما به نظر می رسد با کاندیداتوری میرحسین موسوی، معادلات جناح حامی دولت بهم خورده است. حامیان دولت که سعی داشتند نوعی اجماع اجباری را حول احمدی نژاد در میان برخی گروه ها و جریانات اصولگرا رقم بزنند اکنون دچار سردرگمی شده اند و این سوال برایشان ایجاد شده است که با عدم حضور خاتمی در عرصه، تکلیف آنها چه می شود و جریان اصولگرایی چه سرنوشتی را برای آن رقم خواهد زد.
به نظر می رسد جمع قابل توجهی از جریان اصولگرایی که انتقادات شدیدی را نسبت به دولت وارد می کنند –ولو اینکه این انتقاد را علنی نکنند- امروز به دیگر کاندیدای احتمالی مطرح در این جریان یعنی دکتر قالیباف گرایش بیشتری پیدا کرده چرا که نوع مدیریت و تصمیمات اتخاذ شده از سوی او و تیم همکارانش را مبتنی بر عقلانیت و بر مدار کارآمدی می دانند.


 


با کاندیداتوری دکتر قالیباف فرصت خوبی برای اصولگرایان به وجود خواهد آمد تا مدیری کارآمد را که بر آزمودن روش «سعی و خطا» تأکید ندارد در رأس قوه مجریه ببینند، ضمن اینکه این نکته را اثبات کنند که عملکرد یک فرد و یک جریان در کابینه - ولو اینکه ادعای اصولگرایی نیز داشته باشند- نباید به پای کل جریان اصولگرایی نوشته شود.



از همان آغاز رقابت های انتخاباتی، حامیان احمدی نژاد پروژه ای را به عنوان «دو قطبی کردن فضای انتخابات» دنبال کردند که یکی از این دو قطب، احمدی نژاد و دیگری هاشمی و خاتمی باشد. حامیان دولت در این پروسه ابتدا «دو قطبی هاشمی و احمدی نژاد» و سپس «دو قطبی احمدی نژاد و خاتمی» را مطرح کردند و بر همین اساس بود که رسانه های تحت مدیریت دولت و نیز نزدیک به کابینه سعی کردند با انجام مصاحبه هایی با شخصیت های همفکر دولت این پروژه را دنبال و اجرایی کنند.


 


آنها در ابتدا «دو قطبی هاشمی و احمدی نژاد» را دنبال و با این تصور که می توانند همچون دوره قبل بر هاشمی رفسنجانی پیروز شوند، سعی کردند چنین به افکار عمومی القا کنند که هرچند هاشمی کاندیدای انتخابات آتی ریاست جمهوری نیست اما وی از کاندیداتوری آقای X و یا Y حمایت می کند و آن کاندیدا نیز به واقع نماینده هاشمی خواهد بود و تفکرات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را دنبال می کند.


حامیان احمدی نژاد سپس در مرحله بعدی پروژه خود، «دو قطبی احمدی نژاد و خاتمی» را مطرح کردند تا چنین به افکار عمومی و حتی جریان اصولگرایی القا کنند که دو کاندیدای مطرح در انتخابات آتی، این افراد هستند و دیگر هیچ کاندیدایی نباید پا به عرصه انتخابات بگذارد، چرا که این پروژه، 3 کارکرد را برای حامیان دولت در پی دارد؛ اول آنکه اجماع اصولگرایان را به زعم خود بر روی احمدی نژاد قطعی کنند، دوم اینکه کاندیداتوری مهدی کروبی در جریان اصلاح طلب را به حاشیه برند و به حامیان شیخ اصلاحات چنین تلقین کنند که در بازی اصلاح طلبان جایی ندارند و به هیچ انگاشته می شوند، لذا باید به صورت مستقل در انتخابات شرکت کنند و سوم آنکه بر این نکته اصرار ورزند که اگر خاتمی هم در انتخابات شرکت کند او نیز مهره هاشمی رفسنجانی است و تفکرات او را در دولت پیاده می کند.


اما با کاندیداتوری میرحسین، معادلات حامیان احمدی نژاد بر هم خورد و آنها دچار نوعی افسردگی شده اند چرا که می دانند ممکن است اکثر قریب به اتفاق جریانات اصولگرایی حول دکتر قالیباف گردهم آیند و از کاندیداتوری شهردار پایتخت حمایت کنند.


 


بر همین اساس بود که علی مطهری، از چهره های شاخص جریان اصولگرایی مدل انتخاباتی خود را چنین مطرح کرد که اصولگرایان در انتخابات آتی از دو کاندیدا – که احمدی نژاد را شامل نمی شود- به صورت همزمان حمایت کنند و در نهایت یک نفر به عنوان کاندیدای اصلی وارد انتخابات شود و اگر رئیس جمهور شد، نفر دوم مورد حمایت جریان اصولگرایی، منصب معاون اولی وی را برعهده گیرد.


 


البته ناگفته نماند که شرط مطهری برای تحقق این ایده، عدم کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی در انتخابات بود که این امر هم محقق شد و فضا برای تحقق این پیشنهاد که حمایت از دکتر قالیباف در انتخابات آتی را شامل می شود، فراهم شد.


 


در این زمینه علی مطهری خود می گوید: «برای این مدل انتخاباتی خود تاکنون با آقایان هاشمی، خاتمی و ناطق نوری دیدار کرده‌ام و برخی بزرگان دیگر نیز در دستور کار جلسات ما هستند. وی می گوید: پس از انجام این جلسات، نتایج را به آگاهی آقای قالیباف که کاندیدای ما برای ریاست جمهوری است، می‌رسانیم تا ایشان تصمیم نهایی را بگیرند».
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد