وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

بیانیه جبهه مشارکت پس از انصراف خاتمی و شرایط جدید انتخاباتی

جبهه مشارکت ایران اسلامی در پی انصراف سیدمحمد خاتمی از ادامه حضور در انتخابات به عنوان کاندیدا بیانیه‌ای را در این خصوص و شرایط جدید انتخاباتی صادر کرد.


متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

فرارسیدن عید فرخنده نوروز را به همه هم‌وطنان گرامی تبریک می‌گوییم و سالی سرشار از سلامتی و موفقیت و سرزندگی برای همگان آرزو می‌کنیم و امید آن داریم که خداوند مهربان در این سال درهای رحمت و برکتش را به‌روی بندگان و ملت بزرگ ایران گشاده دارد.

سال 88 سالی سرنوشت‌ساز برای مردم ایران است که با رویکرد فعال و سازنده‌ی آنان در انتخابات ریاست جمهوری دهم در 22 خردادماه می‌تواند نقطه عطفی در حرکت کشور به سوی بازگشت به آینده‌ای امیدبخش بر اساس همان شعار دیرین "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" باشد. گذر سه دهه از انقلاب و تجربه‌های تلخ و شیرین و موفقیت‌ها و ناکامی‌ها پشت سرنهاده شده ما را به مطالعه و بهره‌گیری و عبرت‌آموزی توصیه می‌کند تا گذشته را چراغ راه آینده سازیم و با آگاهی و بصیرت به دوره‌ای جدید در تأثیر و تأثر از تحولات زمان و مکان و متکی بر درک حوادث واقعه گام برداریم و فرزند زمانه خویش نه اسیر و عبید آن باشیم.

از این منظر انتخابات پیش رو برای همه آنانی که دل در گرو آرمان‌های رهایی‌بخش انقلاب اسلامی و ارائه الگویی موفق و کارآمد از نظام جمهوری اسلامی بسته‌اند اهمیتی ویژه دارد که با توجه به مجموعه شرایط نگران‌کننده‌ی داخلی و خارجی برای ایران می‌توان آن را فرصتی استثنایی برای ایجاد "تغییر سازنده" دانست. بر پایه چنین تحلیل و نگاهی بود که جبهه مشارکت به همراه خیل عظیمی از نیروها و گروه‌های اصلاح‌طلب از جناب آقای سیدمحمد خاتمی، که کوله باری از تجربه موفق سال‌ها مسئولیت و مدیریت را به ویژه در دوران هشت سال ریاست جمهوری با خود به همراه داشت، درخواست کرد به‌عنوان نامزد انتخابات وارد این عرصه شود. ایشان به رغم میل باطنی و دشواری‌های قابل پیش‌بینی راه در پاسخگویی به این درخواست‌های فزاینده نخبگان، احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی و قشرهای مختلف مردم وارد میدان شدند و در اندک زمانی توانستند موجی از حرکت و امید و شور و شوق را در دل مردم زنده کنند که اوج آن را می‌توان در استقبال پرشور از ایشان در استان‌های فارس، کهکیلویه و بویراحمد و بوشهر مشاهده کرد که نوید وقوع «دوم خرداد»ی دیگر را می‌داد...

با این همه شرایطی پیش آمد که ایشان در اوج اقبال عمومی و احتمال پیروزی در انتخابات انصراف خود را از نامزدی در انتخابات اعلام کردند. ما ضمن تقدیر و تشکر فراوان از ایشان برای پذیرش دعوت و اعلام نامزدی اعلام می‌داریم از این‌که شرایطی به‌وجود آمد که منجر به انصراف ایشان شد و کشور و ملت را از حضور ایشان در انتخابات محروم ساخت متاسفیم، هرچند اکنون «سرمایه خاتمی» را ارزش افزوده‌ای برای جنبش اصلاحات و ایران و اسلام می‌دانیم.

بر این اساس درخواست داریم که جناب آقای خاتمی هم‌چنان‌که خود اعلام کرده‌اند در عرصه سیاسی و انتخاباتی حضور فعال داشته و جبهه اصلاحات را به‌سوی پیروزی راهبری نمایند. اقدام آقای خاتمی در دورانی که برای بسیاری از سیاستمداران و صاحبان قدرت پیروزی به هر بها و بهانه‌ای اصل است، عملی به‌غایت اخلاقی و ماندگار و درس‌آموز است که البته آثار و نتایج ملموس و مؤثر در عرصة سیاست نیز دارد. این اقدام راه عبور ما را در گذشتن از خودمحوری‌ها و منفعت‌طلبی‌های شخصی به‌سوی اهدافی بلندتر در عرصه ملی چون پیشبرد اصلاحات و انجام "تغییر سازنده" در اداره کشور نشان می‌دهد. به حق می‌توان خاتمی را پرچمدار اصلاحات و مظهر فضیلت‌های ملت در پایبندی به عهد و وفاداری به آموزه‌های دینی و اخلاقی و در یک کلمه فرزند فاضل و با تقوای امام خمینی(ره) دانست.

جبهه مشارکت ایران اسلامی با درک و تحلیل شرایط جدید و استفاده مؤثر از این فرصت و سرمایه‌ی نو همچون گذشته بر حضور فعال و موثر در انتخابات ریاست جمهوری دهم با هدف پیروزی و ایجاد "تغییر سازنده" در اداره قوه مجریه کشور مصمم است و تحقق این امر را منوط به تجمیع آرا و اجماع اصلاح‌طلبان بر یک نامزد و پرهیز از تشتت و اختلاف در این مسیر می‌داند. از این رو در ادامه روند فعالیت در انتخابات تمام توش و توان خود را بر ایجاد ائتلاف بین گروه‌ها و نیروهای اصلاح‌طلب و اجماع بر یک نامزد برای تحقق امر تغییر سازنده در وضع موجود مصروف خواهد کرد. بر این پایه از نامزدهای اصلاح‌طلب حاضر نیز انتظار دارد که در این مسیر با توجه به همین مهم و ارائه تصویری روشن از دیدگاه‌ها و تبیین برنامه‌ها و مواضع خود به حفظ و ارتقای شور و نشاط انتخاباتی ایجاد شده در میان اصلاح‌طلبان و به‌خصوص به جوانان خود انگیخته و دل به اعتلای ایران اسلامی سپرده یاری رسانند. سرمایه اصلاح‌طلبان جز شهروندانی که در همه قشرها و لایه‌های اجتماعی دل به تغییر سازنده در اداره کشور بسته‌اند و تنها با آرا خود و به شکلی قانونی و مدنی می‌خواهند مسیر اداره کشور را به‌سوی حاکمیت قانون و کفایت و کارآمدی و تامین حقوق شهروندی و تحقق جامعه مدنی سوق دهند نیست و نامزدهای محترم با پاسخگویی به این مطالبات با شفافیت و صراحت سرانجام می‌توانند نشان دهند که پیروزی اصلاحات در این مرحله گامی مؤثر برای تغییر سازنده در مدیریت سیاسی اجرایی کشور و گشودن فضایی جدید برای جنبش فراگیر اصلاحات در جهت تعمیق آرمان‌های والای انقلاب و دستیابی ملت به حقوق اساسی و قانونی خویش است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی بر اساس مصوبات کنگره یازدهم (آذر ماه 87) با جمع‌بندی نظرات تشکیلاتی و تحلیل شرایط جدید مواضع خود را پس از انصراف خاتمی درباره انتخابات آتی اعلام خواهد کرد. جبهه مشارکت در شرایط کنونی و تا اتخاذ تصمیم تشکیلاتی از همه نیروهایی که در پیوند و همسویی با ما عمل می‌کنند می‌خواهد با نهایت رعایت اخلاق و انصاف از هرگونه موضع‌گیری منفی نسبت به نامزدها و داوری‌های شتابزده و احساسی در قبال شرایط پیش آمده خودداری نمایند و نگاه و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود را معطوف به آینده، نقد وضع موجود، تلاش برای برگزاری انتخابات آزاد، سالم و رقابتی و تشویق و تحریض مردم به حضور فعال و موثر در انتخابات و جلوگیری از تشتت و پراکندگی آرای اصلاح‌طلبان و اجماع نیروها و نامزدها مصروف کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد