وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

نامه قالیباف به لاریجانی :عواقب وخیم لایحه هدفمند کردن یارانه ها

محمدرضا واعظ مهدوی امروز عصر در نشستی خبری با اشاره به تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق و اثرات این لایحه در هزینه‌ها و بار مالی بیشتر برای شهرداری‌ها در سال آینده، خاطر نشان کرد: شهردار تهران امروز نامه‌ای را به لاریجانی ـ رییس مجلس شورای اسلامی ـ ارسال کرده و در آن نسبت به اثرات و بار مالی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صورت تصویب آن ابراز نگرانی کرده است.

وی ادامه داد: طبق محاسبات انجام شده، این لایحه علاوه بر آثار تورمی، بار مالی برای شهرداری‌ها به همراه دارد.

وی توضیح داد: این لایحه در سال 88 تنها برای شهرداری تهران، چهار هزار میلیارد تومان بار مالی خواهد داشت و در مجموع برای کل شهرداری‌های کشور، هشت هزار میلیارد تومان بار مالی اضافی ایجاد می‌کند و به این ترتیب اعتبارات عمرانی پیش‌بینی شده در سال آینده کم اثر شده و بسیاری از پروژه‌های عمرانی معطل و یا ناقص باقی می‌ماند. به عنوان مثال حذف یارانه برق بر صنعت سیمان تاثیر گذاشته و باعث افزایش 280 برابری قیمت سیمان می‌شود

وی تصریح کرد: کمترین اقدام شهرداری‌ها در برابر چنین افزایشی، افزایش عوارض شهری از جمله عوارض نوسازی، پسماند، صنوف و ساخت و سازها خواهد بود و حداقل این عوارض تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

واعظ مهدوی در پاسخ به این سوال که آیا پیش‌بینی افزایش عوارض با توجه به احتمال تصویب نهایی این لایحه در مجلس برای سال 88 شده است یا نه؟ توضیح داد: از آنجایی که این لایحه هنوز تصویب نشده، به همین دلیل در تعرفه عوارض سال آینده پیش‌بینی نداشته‌ایم، اما چنانچه این لایحه تصویبی شود، شهرداری‌ها یا باید عوارض خود را افزایش دهند و یا این که خدمات خود را به شهر کاهش داده و یا متوقف کنند. همچنین این پیشنهاد نیز می‌تواند، مطرح باشد که دولت خسارت هشت هزار میلیارد تومانی شهرداری‌ها را به آن‌ها پرداخت کند.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران در نامه خود به رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که در حال بررسی در مجلس است، آثار مستقیم و غیرمستقیمی را بر هزینه شهرداری‌های کل کشور خواهد داشت و با توجه به اهمیت موضوع، اطلاعاتی را برای رییس مجلس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است.

شهردار تهران در این نامه با اشاره به ضعف نظام تامین اجتماعی و نبود شبکه مالی و مالیاتی پیوسته و جامعیت‌یافته در کشور، می‌افزاید: در این شرایط هرگونه توزیع یارانه‌ای در فضایی مبهم و غیرشفاف صورت می‌گیرد و بدین لحاظ تنها توزیع به عنوان رانت تلقی می‌شود و می‌تواند تبعاتی همچون ترویج اخلاق دروغ‌گویی، فقرنمایی و ارایه گزارش‌های خلاف واقع در پی داشته باشد.

قالیباف در ادامه تصریح کرده است: پرداخت اختصاصی یارانه‌ها به اقشار فقیر و کم‌درآمد تنها یک روی سکه است و روی دیگر آن در اثر اجرای این سیاست، افزایش قیمت برای سایر اقشار است. به عبارتی وقتی یارانه به افراد فقیر اختصاص می‌یابد قیمت‌ها برای سایر اشخاص و اقشار نیز ناگزیر تغییر می‌کند و در این حالت، افزایش قیمت برای کل جامعه به وجود می‌آید و به عبارتی دیگر در سطح عمومی شاهد رشد شاخص تورم در کشور خواهیم بود.

وی در ادامه به طرح سه سوال پرداخته و می‌افزاید: اثر افزایش قیمت هر کالا بر گروه‌های فقیر و کم درآمد چه خواهد بود؟ یعنی مصرف کنندگان کم‌درآمد، خود آن کالا را چقدر گران‌تر باید خریداری کنند؟ افزایش قیمت هر کالا چه اثر بر سطح قیمت‌ها کالاها و خدمات و همچنین سطح عمومی قیمت‌ها خواهد داشت؟ کالاهای مختلف دارای روابط و تاثیرات متقابلی با یکدیگر هستند.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به آثار روانی و تورمی این موضوع می‌افزاید: در اقتصاد ایران تغییرات در نرخ ارز، طلا، خودرو و حتی نان و بنزین، تغییرات قیمتی زیادی را در جامعه به وجود می‌آورد که اثرات روانی شدیدی را در جامعه به جا می‌گذارد.

شهردار تهران در ادامه می‌افزاید: جداول اعتباری قانون بودجه سال 87 کل کشور، حکایت از این دارد که اعتبارات مربوط به حقوق و دستمزد، شامل 160 هزار میلیارد ریال اعتبار فصل اول حقوق و دستمزد و 110 هزار میلیارد ریال نیز اعتبارات فصل ششم پیش‌بینی شده است.

همچنین بر اساس درآمد اختصاصی برآورد شده مربوط به کارگران مشمول قانون کار در بخش غیردولتی، حداقل حقوق و دستمزد مورد مبادله در بخش غیردولتی 300 هزار میلیارد ریال برآورد شده و حداقل حقوق و دستمزد مورد مبادله در بخش‌های دولتی و غیردولتی در سال آتی به 570 هزار میلیارد ریال می‌رسد، لذا جبران کاهش قدرت خرید 57 هزار میلیارد تومان دریافتی حقوق بگیران به نسبت تورم ایجاد شده در سال آتی امری ضروری است.

شهردار تهران در ادامه این نامه اثرات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را بر بودجه جاری و عمرانی شهرداری‌های کل کشور بررسی کرده و تاکید می‌کند که بر اساس مطالعات صورت گرفته، تاثیر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در شهرداری‌های کل کشور مبلغی حدود هشت هزار و 107 میلیارد تومان خواهد بود که اثرات جبران‌ناپذیری را برای مدیریت شهری به وجود می‌آورد.

وی در ادامه این نامه افزوده است: اجرای این لایحه تنها برای دو شهر تهران و مشهد، پنج هزار و 547 میلیارد تومان بار مالی دارد. همچنین در سایر کلان‌شهرها اثر لایحه مذکور مبلغ 903 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرده است که برآوردهای مذکور با فرض تصویب ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مبنی بر «موقوف الاجرا شدن افزایش حقوق کارکنان از زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها» صورت گرفته و این در حالیست که افزایش قیمت‌ها از یک سو و کاهش قدرت خرید پرسنل شهرداری‌ها، خود زمینه‌ساز مشکلاتی می

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد