وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

به روزهای بعد از انتخابات فکر می کنم

صادق زیباکلام کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگوی فارس به بیان دلایل حمایت خود از میرحسین موسوی نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس برای حضور در انتخابات دهم ریاست جمهوری پرداخت.
زیباکلام با بیان این مطلب که میرحسین موسوی برای نامزدی از سوی جریان اصلاحات، شایسته‌تر از سیدمحمدخاتمی است، گفت: البته من فقط مسئله انتخابات را مد نظر ندارم بلکه دلیل اصلی‌ام برای این قضاوت، روزهای بعد از انتخابات است.
وی افزود: شانس مهندس موسوی برای اینکه بتواند دولت مقتدری تشکیل دهد و این دولت بتواند در عرصه عملی و اجرایی کار کند و موفق باشد خیلی بیشتر از آقای خاتمی است.
صادق زیباکلام در بیان دلایل این قضاوت خود، اظهار داشت: حلقه اول یاران و مدیران خاتمی همچون محمدرضا خاتمی، محمدعلی ابطحی، بهزاد نبوی، مصطفی‌تاج‌زاده، علوی‌تبار و سعید حجاریان که ستون فقرات تیم خاتمی را تشکیل می‌دهند، به طور قطع با برخی از مراکز قدرت همخوانی ندارند و به شدت مورد مخالفت شمار عمده‌ای از مراکز قدرت در کشور هستند.

وی افزود: البته وقتی صحبت از حلقه اول یاران و مدیران خاتمی می‌شود لزوماً به این معناست که هر چند این افراد در جایگاه‌های مسئولیت و «مدیریت آشکار» قرار ندارند اما در عین حال، تمام تصمیم‌ها در مورد عزل و نصب‌ها، تعیین سیاست‌ها و خط مشی‌ها توسط این حلقه انجام می‌شود.
به باور زیباکلام حتی اگر خاتمی پیروز انتخابات هم باشد، به دلیل سابقه همکاری و طرز تفکر افراد نزدیک به خاتمی، برخی از مراکز مهم قدرت از همان ابتدا به ساکن در مقابل دولت خاتمی مقاومت خواهند کرد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: با روی کار آمدن سیدمحمد خاتمی همان داستان قدیمی و تکراری سال‌های 76 تا 84 تکرار خواهد شد.
زیبا کلام معتقد است که اختلاف نظر جناح راست با میرحسین موسوی بسیار کمتر از اختلاف نظر آنها با خاتمی است.
وی در ادامه گفت: شانس آقای کروبی و میرحسین موسوی برای تشکیل دولت بسیار بالاتر از سیدمحمد خاتمی است زیرا در بین اصولگراها تردیدهایی در مورد حلقه نخست همفکران و همراهان خاتمی وجود دارد. اصولگراها نگران این مسئله هستند که اگر تیم خاتمی، قوه مجریه را در دست بگیرد باز هم کشور به سمت و سوی سکولاریسم و گرایشاتی از این قبیل پیش برود. البته این که آیا این نظر مخالفان خاتمی درست است یا نه، جای بحث دارد اما شخصاً با نظر مخالفان آقای خاتمی موافق نیستم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اما اصولگراها چنین نگرانی و استنباطی را در خصوص مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی ندارند بنابراین احتمال و ضریب موفقیت این دو شخصیت بیشتر از آقای خاتمی است.
وی با بیان این تحلیل که اگر خاتمی کاندیدای اصلی اصلاح طلبان باشد و میرحسین موسوی ظرف چند ماه آینده به نفع خاتمی کنار برود، در این حالت تمام جریانات جناح راحت پشت سر احمدی‌نژاد قرار می‌گیرند، گفت: در این حالت، حتی منتقدان سرسخت آقای احمدی‌نژاد در جناح راست و حتی جریانات معتدل و میانه‌رو این جریان هم برای ممانعت از پیروزی خاتمی در انتخابات پشت سر احمدی‌نژاد می‌ایستند.
زیباکلام با اشاره به انتقادهای جدی برخی چهره‌های شاخص جریان اصولگرا به عملکرد محمود احمدی‌نژاد، اظهار داشت، برخی از چهره‌های تاثیرگذار اصولگرایان همچون آقای ناطق نوری، دکتر علی لاریجانی، احمد توکلی، محمدخوش‌چهره و عماد افروغ انتقادهای جدی به سیاست‌های آقای احمدی‌نژاد بویژه سیاست‌های اقتصادی او دارند و در شرایط عادی به هیچ وجه حاضر به حمایت از ایشان نیستند. اما همین منتقدان جدی، اگر با شرایطی مواجه شوند که خاتمی در برابر احمدی‌نژاد قرار بگیرد به حمایت از آقای احمدی‌نژاد برمی‌خیزند.
وی خاطرنشان کرد: در صورت حضور میرحسین موسوی در انتخابات، به طور قطع منتقدان اصولگرای احمدی‌نژاد به حمایت از مهندس موسوی قیام می‌کنند.
به گفته زیباکلام، اصولگراها تردیدهایی را که در مورد وفاداری به ارزش‌های انقلاب و اصولگرایی در مورد خاتمی دارند به هیچ وجه درباره میرحسین موسوی ندارند و تصویری که از میرحسین دارند تصویر یک مسلمان اصولگرا و پایبند به مبانی انقلاب اسلامی است و این دلیل دیگری برای ترجیح دادن میرحسین بر سید محمد خاتمی است.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این نکته که میرحسین در مقایسه با خاتمی، نقاط ضعفی هم دارد، اظهار داشت: اولین نقطه ضعف میرحسین این است که نسل بعد از انقلاب خیلی با ایشان آشنا نیست و این در حالی است که میانگین سنی 18 تا 50 سال، همه آقای خاتمی را می‌شناسند. بنابراین اگر میرحسین کاندیدای اصلی جریان اصلاحات باشد اصلاح‌طلبان مجبورند فعالیت‌های گسترده‌ای برای شناساندن ایشان به نسل جدید انجام دهند.
زیباکلام در پاسخ به این سئوال که گفت: یکی از تحلیل‌های نزدیک به حقیقت این است که خاتمی و میرحسین به توافق رسیده‌اند که اگر میرحسین ماندنی شد خاتمی او را به نسل جوان بشناساند و اگر خاتمی ماندنی شد، میرحسین اعتماد از بین رفته قشر سنتی و مذهبی جامعه به خاتمی را ترمیم کند، اظهار داشت: من امیدوارم این تحلیل به وقوع بپیوندد و میرحسین و خاتمی دو روی یک سکه باشند و در اواخر فروردین ماه حسب نظرسنجی‌ها و شرایط پیش آمده به این جمع‌بندی برسند که کدام یک در عرصه رقابت باقی بمانند. چنین تحلیلی وجود دارد و ظاهراً میرحسین و خاتمی قصد دارند تا روشن شدن شرایط هر دو وارد عرصه شوند تا در زمان مناسب تصمیم مناسب را بگیرند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: سرنوشت انتخابات را نه طرفداران آقای خاتمی تعیین می‌کنند و نه طرفداران آقای احمدی‌نژاد؛ بلکه سرنوشت انتخابات با 20 میلیون نفری است که با صندوق‌های رای قهر کرده‌اند. در تیر 84 با وجود اینکه 27 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند اما نزدیک به 19 میلیون نفر واجد شرایط دیگر در انتخابات حاضر نشدند. به نظر من همان 27 میلیون نفری که در سال 84 پای صندوق‌ها آمدند دوباره هم در این دوره می‌آیند اما هر کس بتواند 19 میلیون نفر دیگر را پای صندوق‌ها بیاورد سرنوشت انتخابات را تغییر خواهد داد.
زیبا کلام پیش‌بین کرد: در صورتی که آن 19 میلیون نفر در انتخابات شرکت نکنند، احمدی‌نژاد پیروز انتخابات است. تنها شانس میرحسین، خاتمی و کروبی برای پیروزی این است که بتوانند این 19 میلون نفر را پای صندوق‌ها بیاورند. حتی اگر نیمی از این تعداد (اکثریت خاموش) هم رای بدهند اصلاح طلب‌ها پیروز می شوند.
صادق زیباکلام در ادامه گفتگو تصریح کرد: آقای خاتمی از نظر توان اجرایی و مدیریتی شخصیت با استعداد و توانمندی نیست و این یک واقعیت تلخ است. به نظر من شخصیت‌هایی مثل هاشمی رفسنجانی، عبدالله نوری و غلامحسین کرباسچی به لحاظ مدیریتی و اجرایی به مراتب توانمند‌تر از خاتمی هستند.
وی افزود: یکی از دلایلی که من میرحسین موسوی را بر خاتمی ترجیح می‌دهم همین «توان اجرایی و مدیریتی» است با اینکه شخصاً با برخی سیاست‌های مهندس موسوی در دوران نخست‌وزیری ایشان موافق نبودم اما واقعیت این است که توان اجرایی میرحسین موسوی برای مدیریت کشور بسیار بالاتر از آقای خاتمی است.
زیباکلام ادامه داد: علی‌رغم جنگ تحمیلی و مسائل سیاسی هولناکی که آن زمان وجود داشت مهندس موسوی با توان بالایی کشور را اداره کرد. البته نباید فراموش کنیم که حضور حضرت امام (ره) در کلیت نظام و حضور آقای هاشمی رفسنجانی هم پشت گرمی ویژه‌ای برای مهندس موسوی بود.
زیباکلام تاکید کرد: افرادی همچون محمدرضا خاتمی، بهزاد نبوی، محمدعلی ابطحی، مصطفی تاج‌زاده و سعید حجاریان که حلقه اول یاران سیدمحمدخاتمی هستند خیلی بر ایشان تاثیرگذارند به طوری که بسیاری از تصمیمات آقای خاتمی توسط همین افراد گرفته می‌شود در حالی که این حالت برای مهندس موسوی وجود ندارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد