وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

اگر آمریکا خوش شانس باشد احمدی نژاددرانتخابات ایران شکست میخورد

نیویورک - هفته نامه آمریکایی تایم در گزارشی به بحث‌های مطرح شده در خصوص مذاکره واشنگتن با تهران پرداخت و به نقل از یک کارشناس مقیم لندن نوشت:اگر آمریکا خوش شانس باشد، احمدی نژاد در انتخابات ایران شکست می خورد.

به گزارش ایرنا، هفته نامه آمریکایی تایم در ادامه نوشت:-باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفته است اگر ایران مشت گره کرده خود را باز کند با تهران وارد مذاکره خواهد شد و محمود احمدی نژاد هم گفته است ایران تنها بر اساس عدالت و احترام متقابل مذاکره خواهد کرد. این اظهارات یادآور این مساله است که پس از سه دهه دشمنی متقابل، مذاکرات به سادگی صورت نخواهد گرفت.عقل سلیم در این است که اوباما تا پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران هیچ اقدامی اتخاذ نکند زیرا اگر آمریکا خوش شانس باشد احمدی نژاد در انتخابات ایران شکست می‌خورد و شاید شخصی که سابقه نزدیک شدن به غرب را هم دارد روی کار بیآید.

تایم در ادامه تاکید کرد:با این حال سایر کارشناسان معتقدند منتظر ماندن تا پس از انتخابات ایران بیهوده است زیرا نتیجه انتخابات کاملا غیر قابل پیش بینی است. هیلاری لورت از کارشناسان اسبق امور ایران در وازرت امور خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا نیز با اشاره به اینکه تلاش‌های قبلی آمریکا برای مشخص نمودن اینکه چه کسی به عنوان رییس جمهوری ایران انتخاب شود به شکست منجر گردیده است اعلام کرد مذاکرات ایران و آمریکا نباید به اشخاص وابسته باشد.از سوی دیگر باتوجه به اینکه در ایران حرف آخر را آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران می‌زند و نتیجه انتخابات تاثیری در قدرت وی نخواهد داشت، بهتر است مذاکرات هرچه سریع تر آغاز شود. علاوه بر آن شروع سریع مذاکرات به اوباما این امکان را خواهد داد تا از سرمایه سیاسی که پس از انتخابات به دست آورده است افکار عمومی آمریکا را متقاعد کند که ایجاد روابط حسنه با ایران ایده خوبی است.البته مشکلی که وجود دارد این است که اوباما دنیس راس را به عنوان مسئول رسیدگی به امور ایران نامزد کرده که دارای دیدگاهی سرسختانه نسبت به ایران است و خواستار تشدید تحریم ها علیه ایران بوده است.

علاوه بر آن راس گفته است آمریکا تنها ‪ ۱۸‬ماه فرصت دارد تا از وقوع سناریویی که در آن اسراییل به ایران حمله کند جلوگیری کند. از سوی دیگر انتصاب وی به این سمت باعث خواهد شد تهران دیدگاه خوبی نسبت به این مساله نداشته باشد زیرا راس دارای ارتباط بسیار دیرینه‌ای با اسراییل است.

در بین اعراب نیز راس بیشتر به عنوان شخصی جانبدار شناخته شده است.

همچنین عضویت وی در سازمان‌های یهودی ممکن است مورد پسند ایرانیان نباشد.

موضوعات اصلی مذاکرات ایران و آمریکا مشخص است . آمریکا می‌خواهد ایران برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد و حمایت از گروه‌هایی همچون حماس و حزب الله را متوقف کند. ایران نیز بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید دارد و خواستار لغو تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه خود است و خواستار آن است که آمریکا دست از دشمنی با ایران برداشته و براندازی حکومت ایران را از دستور کار خارج کند اما برخی کارشناسان ایران می‌گویند بهتر است با آغاز یکسری همکاری‌ها در زمینه‌هایی که مورد توجه طرفین است بتوانند اعتمادسازی کنند.

به گفته کریم سجادپور از کارشناسان موسسه صلح بین‌المللی کارنگی معتقد است افغانستان می‌تواند زمینه مناسبی برای آغاز همکاری میان ایران و آمریکا باشد زیرا ایران نیز همچون آمریکا نمی‌خواهد شاهد روی کار آمدن مجدد طالبان باشد. علاوه بر آن ایران نیز همچون دولت‌های غربی مخالف قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورش است خصوصا که ایران و آمریکا پس از ‪۱۱‬ سپتامبر در افغانستان برای سرنگونی طالبان و روی کار آوردن دولت کرزی با یکدیگری همکاری‌هایی انجام داده بودند.

ریچارد هالبروک فرستاده رییس جمهوری آمریکا در امور افغانستان و پاکستان نیز ظاهرا اعلام کرده است علاقمند به دریافت کمک از ایران برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر است. به این ترتیبت به گفته سجادپور در صورتی که این مذاکرات موفقیت آمیز باشد آنگاه واشنگتن و تهران می‌توانند به تدریج موضوع مذاکرات خود را گسترش دهند.

البته همه کارشناسان با این مساله موافق نیستند و عده‌ای همچون لورت معتقدند چنین مذاکراتی اگر با مذاکراتی در خصوص برنامه‌ای جامع همراه نباشد که در نهایت به ایجاد روابط حسنه و درک راهبردی میان طرفین منجر نگردد شکست خواهد خورد.

لسلی گلب از اعضای شورای روابط خارجی آمریکا معتقدند باتوجه به اینکه ایرانیان در گذشته با آمریکا همکاری‌های کوچکی داشته‌اند این بار به چنین همکاری‌های کوچکی علاقمند نخواهند بود و دو طرف تنها پس از آغاز مذاکرات جامع ممکن است حاضر باشند همکاری‌هایی با یکدیگر انجام دهند تا حسن نیت خود را نشان دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد