وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

صحنه انتخابات با حضور خاتمی

ا اعلام کاندیداتوری آقای سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری، صحنه آرایش نیروها در انتخابات، جدی‌تر خواهد شد.

با ورود آقای خاتمی، تاکنون دو کاندیدای قطعی از سوی جناح اصلاح‌طلب، آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و ممکن است علاوه بر خاتمی و کروبی، آقای مهندس موسوی نیز به این جمع بپیوندد. اینکه صحنه آرایش نیروها در جناح مذکور چگونه رقم خواهد خورد و آیا این کاندیداها تا روز رای‌گیری در صحنه حضور خواهند داشت یا خیر را به موقعیت دیگری وا می‌نهیم. بهرحال حداکثر سه نفر و حداقل یک نفر از افراد فوق‌الذکر در انتخابات باقی خواهند ماند و شاید نفرات دیگر به نفع نفر دیگر از صحنه خارج شوند. اگرچه نگارنده، هیچگاه آقای میرحسین موسوی را در عداد کاندیداهای اصلاح‌طلب منظور نمی‌دارد ولی تقسیم‌بندی فوق از آن جهت انجام گرفته است که هر سه کاندیدای فوق بهرحال از جناح اصولگرا نیستند.

روی سخن این مقاله به آرایش نیروها در جناح اصولگرا اختصاص دارد. اصولگرایان چه خط‌مشی را با توجه به نامزدهای فوق، پیشه خواهند کرد؟ بطور کلی دو راه حل اصولی برای اصولگرایان وجود دارد: حضور در انتخابات با یک نامزد یعنی آقای احمدی‌نژاد و یا حضور کاندیداهای متعدد از سوی اصولگرایان.
بنظر می‌رسد که اصولگرایان با اعلام حضور خاتمی، به گزینه اول یعنی حمایت همه جانبه از آقای احمدی‌نژاد بعنوان تنها گزینه اصولگرایان روی خواهند آورد. علت این امر هم، زیاد شدن آراء تنها کاندیدای اصول‌گرایان است تا در مقابل آراء نسبتاً قابل توجه آقای خاتمی (در مقایسه با دیگر نامزدهای اصلاح‌طلبان) مقابله نماید. از سوی دیگر اصولگرایان بهیچ وجه با ریاست جمهوری آقای خاتمی با توجه به سابقه 8 ساله دولت ایشان، میانه خوشی ندارند. لذا احتمالاً بطور گسترده‌ای به گزینه کاندیدای واحد روی خواهند آورد.

اما توجه به یک نکته مهم ضروری بنظر می‌رسد. در صورت حضور آقای خاتمی در انتخابات ـ حتی اگر بقیه نامزدهای غیراصولگرا انصراف دهند ـ احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد. و اگر دیگر نامزدها نیز حضور داشته باشند، این احتمال بیشتر می‌شود. بدین‌ترتیب در دور دوم، احتمالاً دو رقیب نام آشنا یعنی احمدی‌نژاد و خاتمی به مقابله خواهند پرداخت. انتخابات دور دوم نیز همواره با ریسک بالا همراه است. یعنی احتمال هر رخدادی، محتمل می‌باشد. لذا ممکن است کاندیدای اصولگرایان موفق نگردیده و نامناسب‌ترین گزینه از نظر اصولگرایان پیروز میدان شود. در این صورت باخت نصیب اصولگرایان خواهد شد. اگر این تحلیل درست باشد و انتخابات بدلیل وجود نامزدهای سرشناس و متعدد، به دور دوم کشیده شود، در این صورت شاید اتخاذ تدابیر بیشتری را از سوی اصولگرایان طلب نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد