وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

راه دشوار قالیباف در رقابت های انتخاباتی

جمهوریت:منابع نزدیک به محمد باقر قالیباف می گویند که حامیان وی تلاش های خود را برای حضور در میدان انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرده است.


قالیباف که از سال 1384 سمت شهرداری تهران را در اختیار دارد،از جمله جدی ترین اصولگرایان منتقد دولت احمدی نژاد به شمار می رود. وی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری رودروی محمود احمدی نژاد قرار گرفت اما نتوانست در رقابت با وی به پیروزی دست یابد.


تحلیل گران پیش از این نیز گفته بودند قالیباف قصد دارد از سمت شهرداری تهران به عنوان سکوی پرتابی برای کسب ریاست قوه مجریه استفاده کنند. هر چند وی این ادعا را تکذیب می کرد .اما سابقه نامزدی احمدی نژاد و پیشتر شایعات نامزدی کرباسچی نشان می داد که به هر حال هر کس در جایگاه شهرداری تهران قرار گیرد در معرض نامزدی ریاست جمهوری نیز هست.


 اما وی پس از انتخاب شدن به عنوان شهردار تهران حملات آشکاری را به نحوه مدیریت احمدی نژاد و همفکرانش داشته است و آنها را به سوء مدیریت متهم کرده و گفته حاکم عاقل منتقدانش را حذف نمی کند. سوء مدیریت و بی عقلی دو اتهام سنگینی است که قالیباف به محمود احمدی نژاد وارد کرده است .


 حامیان احمدی نژاد نیز متعاقباً حملات تندی علیه قالیباف داشته اند. حمله تند هفته نامه همت به وی همزمان با حمله به خاتمی و میر حسین موسوی تنها بخشی از این حملات بوده است . چندی پیش نیز هفته نامه عبرت های عاشورا که از نشریات تندروی وابسته به انصار حزب ا... است به مناسبت سفر قالیباف به اصفهان ویژه نامه ای در نماز جمعه این شهر پخش کرده بود که به شدت اصولگرا بودن قالیباف را زیر سوال برده بود . حتی گفته می شود پس از نماز جمعه اصفهان که قالیباف سخنران پیش از خطبه هایش بوده است ، جمعی از اعضای رایحه خوش خدمت اصفهان دور وی حلقه زدند و به شدت او را به علت نقد دولت احمدی نژاد مورد پرخاش قرار دادند . این برخوردها به حدی تند بود که برخی رسانه ها شایعه سوء قصد به قالیباف در نماز جمعه اصفهان را منتشر کردند . هر چند این خبر تکذیب شد اما هیچگاه مشخص نشد تیمی که مدتی قالیباف را تعقیب می کرده چه هدفی داشته و به کجا وابسته بوده است ؟


 تحلیل گران،شهرداری تهران را جایگاه استراتژیکی برای رسیدن به پست های کلیدی ترمی دانند.محمود احمدی نژاد رییس جمهوری کنونی نیز تلاش های بلندپروازانه خود برای کسب ریاست قوه مجریه را از شهرداری تهران آغاز کرده بود. او از همین جایگاه و در زمستان سال 83 به شدت به خاتمی حمله کرد و گفت در حل مشکل ترافیک به وی کمک نکر ده و اکنون نیز قصد دارد با برگزاری جلسات ویژه درباره ترافیک از تهرانی ها رأِ بگیرد . جلساتی که قالیباف احتمالاً در آنها شرکت نخواهد کرد ، چرا که معتقد است فهم مشترکی از حرف های احمدی نژاد ندارد .حتی نزدیکان قالیباف از انتشار متن مذاکران قالیباف و احمدی نژاد که محمد علی نجفی پیشنهاد داده استقبال کرده اند . چرا که معتقدند انتشار این متن ضربه جبران ناپذیری به وجهه احمدی نژاد خواهد زد.


 قالیباف برای کسب رای شهروندان تهرانی تلاش کرده چهره فردی کارآمد را از خود به نمایش بگذارد.او برخی پروژه های عمرانی را در شهرداری پیش برده و برای حل مشکل ترافیک نیز به تلاش هایی دست زده است. البته تلاش های قالیباف برای حل گره کور ترافیک تهرن به علت عدم همکاری احمدی نژاد به مشکلاتی برخورد کرده است . وی پیش از ورود به شهرداری ریاست نیروی انتظامی تهران را برعهده داشته است


گفتنی است که در رقابت های انتخاباتی دوره گذشته ریاست جمهوری، جناح اصلاح طلب ایران هشدار می داد که در صورت روی کارآمدن قالیباف،دولت به دست نظامیان خواهد افتاد.اما نزدیکان قالیباف می گفتند نظامی بودن اشکالی ندارد ، نظامی گری اشکال دارد . حتی اخیراً یکی از حامیان قالیباف در محفلی گفته است ما در مدیریت شهرداری نظامی گری نداشتیم و هیچ مدیری روی کار نیاوردیم که صرفاً نظامی باشد و تخصص نداشته باشد . اما دیدید آنهایی که نظامی هم نبودند تمام استانداران و فرمانداران خود را از میان نظامیان انتخاب کردند .


 با این وجود،قالیباف کوشیده است سابقه ذهنی افکارعمومی نسبت به ویژگی های نظامی خود را تصحیح کند. او در تبلیغات دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری روی رای طبقه متوسط جدید حساب باز کرده بود و به این ترتیب از مشی غالب محافظه کاران در تکیه بر رای حاشیه نشینان فاصله گرفته بود.


  تحلیل گران می گویند چنانچه قالیباف باز هم روی رای طبقه متوسط برای کسب کرسی ریاست جمهوری تمرکز کند،با دشواری های مضاعفی نسبت به دور گذشته روبرو خواهد بود چرا که طبقه متوسط ایران معمولا نسبت به کاندیداهای اصلاح طلب اقبال بیشتری نشان می دهند.


 از این رو چنانچه محمد خاتمی یا میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری حضور یابند،کار برای قالیباف بسیار دشوار خواهد شد. او توان رقابت در حوزه رای سنتی محافظه کاران را ندارد و برای کسب رای طبقه متوسط نیز رقابت سختی را با اصلاح طلبان در پیش خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد