وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

دیدار رئیس مجلس با آیات عظام و مراجع تقلید

دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در سفری به قم با برخی از مراجع تقلید و علمای قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در این دیدار جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران را گوشزد کرد و گفت: مسئولیت ریاست مجلس، مسئولیت بسیار سنگینی است و کار آسانی نیست.

این مرجع تقلید افزود: باید کلیه امور ممکلت اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اشتغال تحت نظارت مجلس بوده و در کمیسیون‌های متعدد اجرا شود. هر کمیسیون باید نسبت به مسوولیتی که بر عهده‌اش گذاشته شده است انجام وظیفه کند.

وی با اشاره به انتخاب علی لاریجانی از حوزه انتخابیه قم، اظهار کرد: شما نه تنها نماینده‌ قم بلکه نماینده‌ کل مملکت اسلامی هستید. صافی گلپایگانی خطاب به لاریجانی گفت: شما باید از این فرصت به دست آمده به نحو احسن استفاده کنید و خدمت شایسته به قم داشته باشید.

وی اظهار امیدواری کرد: شهر قم با حضور نماینده‌ قم بر مسند ریاست مجلس، شهری درخور جهان اسلام و شهر قم شود و بتواند عظمت اسلام را به جهانیان نشان دهد.

صافی‌گلپایگانی همچنین بر صرف درآمدها و عواید کشور در جهت امور تولیدی تاکید کرد و گفت: باید در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و برنامه‌ریزی، از کارشناسان در زمینه‌های مختلف بهره ببریم. این مرجع تقلید همچنین با اشاره به اوضاع سیاسی جهان گفت: باید مجلس و نمایندگان آن اوضاع سیاسی دنیا را رصد کرده و زیر نظر بگیرند.

صافی گلپایگانی در پایان بر اجرای برنامه‌های عمرانی در سطح کشور و نیز تحقق وعده‌های نمایندگان مجلس در قم تاکید کرد.

برای مسکن و اقتصاد راهکاری بیندیشید

آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی نیز در این دیدار با تبریک انتخاب ایشان به سمت ریاست مجلس گفت:‌ حالا که شما آمده‌اید رئیس مجلس شده‌اید، نمی‌شود ما هیچ نگوییم ما باید توصیه‌ها و پیشنهادات خود را به شما منتقل کنیم.

وی افزود: من فکر می‌کنم اولویت این است که از شما خواهش کنم تا می‌توانید بحث مملکت را خوب کنید کاری به امور سیاسی ندارم منظور من زندگی عادی مردم است. زندگی عادی مردم روز به روز بدتر می شود باید چاره‌ای بیندیشید.

این مرجع تقلید با اشاره به وعده‌ها و امیدهایی که در رابطه با مسائلی چون مسکن و اقتصاد به مردم داده می‌شود، گفت: اگر امید دهید ولی عمل نکنید به مراتب ناراحتی مردم از شما بیشتر خواهد شد. راهکاری بیندیشید تا این مساله از این بن بست خارج شود هرچند که مقداری دیر شده است.

دکتر علی لاریجانی نیز در ابتدای این دیدار گفت:‌ مجلس هشتم از ترکیب نیروی متخصص خوبی برخوردار است. برخی از کمیسیون‌ها از ظرفیت خوبی برخوردارند و تلاش این است که در صحن مجلس کار تخصصی صورت پذیرد و نزاع سیاسی تبدیل به مباحثات تخصصی شود. وی تاکید کرد:‌ تلاش می‌شود تا به جای کشمکش‌های سیاسی به موضوعات مهم پرداخته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت مسیری را در جهت اصلاح امور معیشتی مردم و حل مشکلات طی می‌کند، افزود: بیشتر تمرکز ما در مجلس بر روی آن است که کمک نماییم تا در زمینه‌ی اقتصادی کار کارشناسی مطلوبی صورت پذیرد و امیدواریم که مشکلات اقتصادی مردم هرچه سریعتر حل شود.

مشکلات جز با وحدت نظر کلیه قوا حل نمی‌شود

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس مجلس با اشاره به شرایط مهم داخلی وخارجی کشور اظهار کرد: در این شرایط مشکلات جز با همدلی و وحدت نظر کلیه قوا حل نمی‌شود.

وی با اشاره به کمیسیون مشترک مجلس و دولت گفت: کمیسیون اقتصادی مرکب از مجلسیان و دولت و کارشناسان اقتصادی تشکیل شده است بسیار خوشحال شدم. این اقدام موثر سبب می‌شود تا ذهنیت مردم نسبت به جدا بودن فعالیت دولت و مجلس اصلاح شود. وی در ادامه پیشنهاد کرد چنین کمیسیون مشترکی هم با قوه قضائیه تشکیل شود تا این قوه بتواند مشکلات را حل کند.

این مرجع تقلید همچنین به سه مساله مهم تورم و مشکلات اقتصادی،‌ مسایل فرهنگی و مسایل سیاسی خارجی اشاره کرد و گفت: باید به هر سه این مسائل توجه جدی شود.

مکارم شیرازی تصریح کرد: باید مردم را در جریان مسائل بیشتر قرار داد و مشکلات را با مشارکت مردم حل نمود چون این مشکل تنها توسط دولت و مجلس حل نمی‌شود.

مکارم شیرازی با اشاره به ضایعات دو میلیون تنی نان در کشور گفت: اگر مردم در جریان موضوع قرار گیرند این میزان کمتر می‌شود. ائمه جمعه و علما در زمینه صرفه‌جویی به مردم بیشتر گوشزد کنند تا این اسراف‌کاری‌ها و قطع‌های برق کمتر شود.

وی همچنین به بحث سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: باید مردم را در جریان مسائل سیاست خارجی هم قرار داد. هر چه بیشتر مردم در جریان قرار گیرند بهتر است. نکند کاری کنیم که مشکل بیشتر شود، باید با درایت برخورد کرد و مسائل حساس این چنینی را حل نمود.

مکارم شیرازی با اشاره به سابقه دکتر لاریجانی در مسائل سیاست خارجی گفت: باید شما با استفاده از تجاربی که دراین زمینه دارید نمایندگان مجلس را در جریان گذاشته و به دولت کمک کنید همچنین به وزارت خارجه هم کمک فکری دهید. به طور مثال شما در بحث انرژی هسته‌‌ای دارای تجارب ارزشمندی هستید که باید آن را به مسئولان فعلی شورای عالی امنیت ملی منتقل کرد. البته از حق خود نباید عقب‌نشینی کنیم اما گرفتن حق باید با تدبیر باشد.

این مرجع تقلید همچنین در بحث تورم با بیان اینکه تورم عوامل مختلفی دارد، گفت: تورم یک عامل ندارد باید عوامل را برای مردم شرح داد تا با کمک آنان جلوی آن گرفته شود.

وی ادامه داد: دولت و ملت جدای از هم نیستند؛ به خصوص در شرایط طوفانی، به طور مثال جایی که باید جلوی اسراف گرفته شود باید صرفه‌جویی کرد جایی که دولت باید حمایت کند موظف به حمایت است همچنین مجلس باید قوانین راهگشا وضع کند.

وی از به تفاهم رسیدن دولت و مجلس در زمینه خشکسالی ابراز خرسندی کرد و افزود: باید طوری شود که به جای مطلوبی در این زمینه برسیم.

استاد حوزه علمیه قم، در ادامه به وضعیت استان قم اشاره کرد و گفت: همان طور که همه انتظار دارند که با تشکیل مجلس جدید در حوزه تحولی عظیم ایجاد شود انتظار این است که قم با وجود شما در مسند ریاست مجلس، تکانی بخورد. مساله‌ی آب حل شود و کارها به سامان برسد. وی همچنین به طرح حرم تا حرم اشاره کرد و گفت: لازم است مشکل این طرح زودتر حل شود و از این وضع خراب نجات پیدا کنیم. وی اضافه کرد: در قم از نظر خیابان‌ها و معابر کار زیاد است که باید انجام شود.

این مرجع تقلید همچنین مساله بیمارستان شهید بهشتی را مدنظر قرار داد و افزود: ما آخر نفهمیدیم بیمارستان شهید بهشتی، کی به کجا می‌رسد؟ این بیمارستان مرکزی خوبی است که باید احیا شود. وی با اشاره به خیل عظیم زائر و مسافر در قم گفت: باید آمادگی لازم برای پذیرایی از این همه مسافر در شهر مقدس قم ایجاد شود، که به نظر می‌رسد هنوز این آمادگی وجود ندارد.

مکارم شیرازی گفت: به قم نباید مانند دیگر شهرها نگاه کرد. قم فرامرزی و متعلق به همه‌ جهان تشیع است. باید بودجه‌ خاصی گذاشته شود، اما نباید گمان شود که این امتیاز است، در حالی که امتیاز نیست هر جا که این جمعیت و خیل عظیم مسافر وجود داشته باشد، باید این‌چنین تمهیداتی برای آن در نظر گرفته شود.

این استاد حوزه همچنین با تاکید بر حجم زیاد کارهای فرهنگی که در قم انجام می‌شود، گفت: قم مرکز حوزه‌ علمیه است و کارهای فرهنگی زیادی در آن انجام می‌شود. کجا سالانه 16 هزار عنوان کتاب چاپ می‌شود؟ اما ما این میزان چاپ کتاب را در قم داریم.

وی با اشاره به حذف یارانه‌ کاغذ گفت: حذف یارانه‌ کاغذ باعث شد تا هدیه کردن کتاب گران و کم‌تر شود و بیشتر به خارج ارسال شود. باید تدبیری در این زمینه انجام شود. وی در پایان اظهار کرد: فعالیت شما در سمت ریاست مجلس را به فال نیک می‌گیریم و امید داریم تا این مسایل پیش‌روی ملت هرچه سریع‌تر حل شود.

در ابتدای این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی گزارشی از عملکرد مجلس در آغاز فعالیت خود تاکنون ارایه داد و گفت: تلاش ما این است که در مسایل مهم کشور افق‌های فکری نمایندگان را به هم نزدیک کنیم و بر حوزه‌ی اقتصاد نیز تمرکز نماییم.

وی همچنین با اشاره به اختلافات موجود در برخی از موضوعات گفت: تلاش شده است تا جاهایی که منشا اختلاف برداشت فکری است کمیسیونی تشکیل شده و این اختلافات به حداقل برسد. وی اضافه کرد: رایزنی‌هایی هم با شورای نگهبان صورت گرفته است تا قوانین مصوب مجلس در جاهایی که خلاف شرع و قانون اساسی نیست با مشکلات کمتری مواجه شود.

مردم رنج گرانی را لمس می‌کنند

آیت‌الله العظمی نوری همدانی شب گذشته با دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد. آیت الله العظمی نوری همدانی در این دیدار با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) آیه 35 سوره نور را منسوب به حضرت زهرا (س) دانست و افزود:‌ منظور از مشکات در این آیه حضرت زهرا (س) است.

این مرجع تقلید تحول ایجاد شده در مجلس را مطلوب توصیف کرد و افزود: باید گام‌های موثری در ارتباط با تحول اقتصادی به منظور ارزانی و فراوانی نعمت‌ها و نیز رونق اقتصادی برداشته شود.

وی خطاب به لاریجانی با بیان این‌که در دیداری که قبل از انتخابات با شما داشتم در مورد مشکلات اقتصادی صبحت کردم، افزود: اصل چهارم قانون اساسی مربوط به اقتصاد و اصل 43 نیز مربوط به زودودن فقر است. این دو اصل دلالت بر این دارد که اولا فقر امر ذاتی نیست بلکه عارضی است و ثانیا با قرار گرفتن انفال در اختیار حاکم اسلام ثروت‌ها در جهت اسلام و تقویت نیروهای انسانی مستعد مصرف خواهد شد که توام شدن این دو مساله (انفال و صرف ثروت‌ها در جهت تربیت انسان‌های مستعد) باعث خواهد شد تا فقر در جامعه مشاهده نشود.

وی قدرت‌های استکباری و حکومت‌های استبدادی را عامل عمده وجود فقر در جامعه اسلامی دانست و گفت:‌ انتظار مردم ریشه‌یابی فقر و برپایی عدالت اقتصادی و اجتماعی است. این مرجع تقلید تصریح کرد: مردمی که به شما رای داده‌اند انتظار دارند تا امنیت، عدالت و ارزانی و فراوانی نعمت را برای آنها به ارمغان آورید.

وی همچنین به اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد وگفت:‌ این اصل بر نقش حمایت و هدایت دولت دلالت دارد. در واقع اصل 44 مبین آن است که کارهای اقتصادی باید به دست مردم سپرده شود. مردم از طرفی با مهارت‌های خود و در اختیار قرار دادن منابع ثروت ، رقابت اقتصادی ایجاد کرده و از سوی دیگر سبب ایجاد ارزانی، فراوانی و اشتغال در جامعه خواهند شد.

نوری همدانی با اشاره به قیمت‌های مختلف کالا در نقاط مختلف کشور، گفت:‌ تثبیت قیمت‌ها و نظارت حکومت بر قیمت‌ها اصل اساسی است که در کشورهای جهان دیده می‌شود اما تا کنون در کشور ما اعمال نشده است.

وی تصریح کرد: دولت و مجلس دو وظیفه اساسی ارزانی، فراوانی نعمت و تثبیت قیمت‌ها را بر عهده دارند. مردم به صورت روزمره با اقتصاد سر و کار دارند و این رنج گرانی را لمس می‌کنند. وی با توصیه به انجام کارهای هماهنگ، اظهار امیدواری کرد: در نتیجه اندیشه و فکر به زودی آثار ارزانی و تحول اقتصادی را در کشور شاهد باشیم.

در ابتدای این دیدار نیز علی لاریجانی حل مسائل اقتصادی، کنترل تورم و رونق اقتصادی را از اولویت‌های مجلس هشتم ذکر کرد.

کمک‌ها باید به شکل بنیادین باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه‌ سفر خود به قم با آیت‌الله العظمی سبحانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله العظمی سبحانی در این دیدار با اشاره به لایحه‌ اخیر دولت به مجلس در رابطه با کمک به کشاورزان گفت: این لایحه از دو جنبه قابل بررسی است؛ یکی کمک نقدی به کشاورزان و دیگری کمک‌های بنیادی. این استاد حوزه‌ علمیه‌ قم، اضافه کرد: کمک نقدی به کشاورزان کارساز نیست. تجربه نشان داده است که این کمک‌ها معمولا در جای خود خرج نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اگر کار زیربنایی صورت بگیرد و کمک‌ها به شکل بنیادین باشد، بهتر به نتیجه منجر می‌شود. دکتر علی لاریجانی نیز در ادامه گفت: از مسایلی که در این لایحه مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت، این است که چگونه به باغدار کمک شود تا این کمک منجر به تولید بیشتر شود.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم تا پمپاژ پول صورت پذیرد، بلکه تلاش داریم تا به طور اساسی به این مساله رسیدگی کنیم.

به دنبال ایجاد تحول در حوزه هستیم

آیت‌الله مقتدایی در دیدار دکتر علی لاریجانی گفت: باید آستین همت را بالا زده و خدماتی که به نظر می رسد باید در حوزه صورت بگیرد، را انجام دهیم.

وی به دیدار خود با مراجع تقلید و مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: نظر مقام معظم رهبری این بود تحول در حوزه باید صورت پذیرد و ما نیز به دنبال آن هستیم. مراجع عظام تقلید هم بر ضرورت تحول در حوزه تاکید داشتند.

مقتدایی افزود: برخی مراجع تحول را همراه با حکمت و تدبیر خواستار شدند و امیدواریم بتوانیم به خواسته آنان جامع عمل بپوشانیم. مدیر حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود تاکید کرد: ما به دنبال ایجاد معاونت بین‌المللی در حوزه هستیم.

در ابتدای این دیدار، علی لاریجانی با مناسب توصیف کردن ظرفیت حوزه علمیه گفت:‌ حوزه باید در عرصه ارتباط بین المللی با ادیان فعال شود. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد خلاء یی در این زمینه وجود دارد که باید جبران شود و ارتباطات باید فراملی باشد.

نمایندگان بخشی نگر نباشند

دکتر علی لاریجانی در آخرین روز حضور خود در قم با آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت و گو کرد.

آیت‌الله یزدی در این دیدار سمت جدید لاریجانی را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد با شرایطی که در کشور به وجود آمده است بتواند منشاء اثر باشد. وی با بیان اینکه خداوند جهات مثبتی را کنار هم گذاشته است، گفت: در کنار این جهات مثبت انتظارات و توقعاتی هم قرار دارد.

یزدی بر ورود افراد متخصص در کمیسیون‌های مختلف مجلس تاکید کرد و گفت: باید هر کسی متناسب با رشته تخصصی خود درکمیسیون حضور یابد. وی خاطر نشان کرد: مجلس در کنار وظیفه‌ قانونگذاری باید بر حسن اجرای قوانین کشور نظارت داشته باشد.

وی با بیان اینکه نمایندگان نباید دنبال بخشی نگری باشند، گفت: نماینده‌ نباید خود را تنها متعلق به حوزه انتخابیه بداند بلکه باید خود را نماینده کل کشور بداند و مسائل کشور را مقدم بر مسائل حوزه انتخابیه بداند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین قم را یک استان استثنایی دانست و گفت: قم محوریت علمی دارد و لذا باید به جهات علمی و زیارتی آن بیشتر توجه شود.

وی همچنین خواستار توجه ریاست مجلس به مسائل قم شد و اظهار امیدواری کرد:‌ این مساله بتواند در تسریع عمران و آبادانی قم منشاء اثر باشد.

در ابتدای این دیدار هم دکتر علی لاریجانی در سخنانی ابراز کرد: آمدن من به قم با دعوت و نظر جنابعالی بود والان از این وضعیت راضی هستم و نمایندگی از قم را افتخار خود می دانم.

وی با بیان اینکه مسئولیت ریاست مجلس سنگین است، گفت: خوشبختانه در مجلس روحیه‌یخوبی برای انجام کارهای اساسی وجود دارد و تلاش می‌شود که اخبار وحدت آمیز در کشور به وجود آید. وی با بیان اینکه ما در همان اوایل تشکیل مجلس هشتم با دولت و قوه قضائیه مذاکراتی انجام دادیم، گفت: در این مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که اختلافاتی که معمولا بین قوا پیش می‌آید در گروه های کارشناسی بررسی شده و به جامعه کشیده نشود.

وی همچنین تقویت بعد کارشناسی کمیسیون‌ها را از برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: ما در کنار هر یک از کمیسیون‌ها 5 تا 7 کارشناس و مشاور قرار دادیم که در حال حاضر در این چند روزه کمیسیون‌ها شکل گرفته و مشغول فعالیت شدند.

وی همچنین بیشترین مشکل موجود را مربوط به مساله خشکسالی دانست و گفت: مکانیزمی طراحی شده تا جدای از وظیفه‌ قانونگذاری نظارت داشتن و مطلع بودن، جلسات مشترکی با دولت گذاشته و در مسائل بین المللی و داخلی به کمک یکدیگر بشتابیم. در واقع مجلس تنها جایگاه قانونگذاری نیست.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد