وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

جزئیات آیین‌نامه اجرایی «تسهیل ازدواج جوانان»

جزئیات و مفاد آیین‌نامه اجرایی تسهیل ازدواج جوانان از سوی سازمان ملی جوانان اعلام شد.

آیین‌نامه اجرایی تسهیل ازدواج جوانان، توسط هیأت وزیران که به پیشنهاد ستاد ملی ساماندهی امور جوانان و به استناد ماده 112 و قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1383 و قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب شماره 17740 مورخ 27/9/84 مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:

ماده1 ـ این گزارش‌، اصلاحات ذکر شده در این آیین‌نامه در معانی مشروح به کار می‌روند:

الف ـ قانون برنامه: قانون برنامه 5 ساله چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.
ب ـ شورای عالی جوانان
ج ـ سازمان: سازمان ملی جوانان
د ـ معاونت برنامه ریزی: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری
ه- ستاد ملی: ستاد ملی ساماندهی امور جوانان
و- جوانان: کلیه جمعیت 29 - 15 ساله کشور
ز- قانون تسهیل ازدواج جوانان
ح- صندوق: صندوق مهر رضا
ط- کمیته: کمیته سامان ازدواج جوانان

ماده 2 - کلیه جوانانی که دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران بوده از مزایای این آیین‌نامه بهره‌مند هستند.

ماده 3 - آیین‌نامه اجرای ماده 3 قانون تسهیل ظرف 6 ماه توسط وزارت مسکن و شهرسازی تنظیم و پس از تنظیم تصویب هیئت وزیران اجرا می‌شود.

ماده 4- در اجرای ماده 5 قانون تسهیل سازمان موظف است اجرای اولویت‌های برنامه ازدواج جوانان مصوب شورای عالی را از طریق دستگاه‌های عضو ستاد ملی پیگیری و گزارش کند.

ماده 5 - در اجرای ماده 6 قانون تسهیل‌،‌ کمیته سامان ازدواج جوانان با مسئولیت فرماندار و عضویت امام جمعه رئیس شورای شهر و سایر دستگاه‌های مرتبط با موضوع جلسه و حسب مورد با دعوت از شخصیت‌های حقیقی‌ و حقوقی برای شرکت در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها در محل فرمانداری تشکیل می‌شود.

تبصره 1: فرماندار با ایجاد دبیرخانه (در چارچوب پست‌های مصوب) امور اجرایی ساماندهی امور جوانان پیگیری می‌کند.
تبصره 2: جلسات کمیته حداقل یک بار در هر نوع تشکیل و اجرای این آئین‌نامه با هماهنگی ستاد ساماندهی امور جوانان استان پیگیری می‌کند در صورت ضرورت کمیته می‌تواند جلسه فوق‌العاده برگزار کند.

تبصره3: دستور‌العمل جلسات کمیته شامل اهداف وظایف و اعضا پس از تصویب کلیات در ستاد ملی به استانداران ابلاغ می‌‌شود.

تبصره 4: کمیته موظف است حسب مورد، حداکثر یک ماه پس از تکمیل مدارک توسط افراد مشمول نسبت به بررسی درخواست‌های رسیده اقدام و نتیجه را به ذینفع اعلام کند.

ماده 6- به هر یک از خانواده‌های جوان عضو صندوق که هیچ یک از زوجین اشتغال به کار یا منبع درآمدی نداشته باشند صرفاً یک کمک هزینه زندگی از تاریخ ازدواج‌ و حداکثر به مدت 2 سال به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

تبصره 1: سقف کمک هزینه پرداختی به هر خانواده جوان که توسط کمیته تعیین می‌شود حداکثر معادل یک دوم حداقل حقوق و دستمزد کارگری تعیین شده در هر سال است.

ماده 7- صندوق موظف است بر اساس منابع در اختیار خود حداکثر لغایت 25 فروردین هر سال سقف اعتبار متعلقه به هر یک از کمیته‌ها در سطح کشور برای پرداخت وام ودیعه مسکن و کمک هزینه زندگی را به تفکیک تعیین و ابلاغ کند.

ماده 8- کلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی، نهادهای عمومی و شهرداری‌ها موظفند ضمن ارائه اطلاعات آماری مربوط به تسهیلات رفاهی، فرهنگسرا و تالار‌، باشگاه و اردوگاه و از این قبیل، برنامه زمان‌بندی لازم برای بهره‌برداری از امکانات مذکور توسط کمیته را تنظیم و برای اقدام در اختیار کمیته قرار دهند.

بر طبق این گزارش‌،‌ کمیته موظف است ضمن اطلاع‌رسانی به کلیه افراد مشمول نسبت به گردآوری درخواست آنها به منظور استفاده از امکانات مورد نظر اقدام ‌کرده و بر اساس زمان‌بندی مورد نظر امکانات را برای استفاده از افراد مشمول فراهم کند.

ماده 9- دستورالعمل اجرایی مفاد ماده (7) قانون تسهیل ازدواج توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حداکثر به مدت 3 ماه پس از تصویب این آئین‌نامه تهیه و پس از تأیید ستاد کل نیروهای مسلح و کسب مجوز از مقام معظم رهبری به مورد اجرا گذاشته شود.

ماده 10- براساس ماده (8) قانون تسهیل، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی سازمان مکلفند «طرح جامع آموزش و مشاوره ازدواج جوانان» را ظرف مدت 6 ماه پس از تصویب این آیین‌نامه به دولت ارائه کنند.

ماده 11- دستور‌العمل اجرای ماده 10 قانون تسهیل ظرف 4 ماه توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری‌، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تنظیم و به هیأت وزیران ارائه می‌شود.
‌ماده 12- برخورداری از تسهیلات موضوع این آئین‌نامه در هر مورد صرفاً برای یک بار و حداکثر برای دو نفر از اعضای هر خانواده امکانپذیر خواهد بود.

تبصره: به منظور ساماندهی بهینه امر مذکور، سامانه اطلاعاتی ویژه‌ای در وزارت کشور تشکیل می‌شود.

ماده 13- استانداران موظفند اجرای مفاد این آیین‌نامه را از طریق ستاد سا ماندهی امور جوانان استان موضوع تصویب‌نامه جلسه بیست و هشتم شورای عالی مورخ 6/2/86 و اختصاص جلساتی از شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال به این موضوع پیگیری کنند و گزارش اقدامات را هر 6 ماه یک بار به ستاد ملی ارائه کنند.

‌ماده 14- معاونت برنامه‌ریزی، موظف است همه ساله اعتبارات مورد نیاز اجرای این آیین‌نامه را در قالب لایحه بودجه سنواتی پیش‌بینی کند تا از طریق دستگاه‌های اجرایی ذیربط صرف فعالیت‌های پیش‌بینی شده شود.

ماده15- سیاستگذای، برنامه‌ریزی و نظارت امور جوانان بر عهده سازمان است که از طریق شورای عالی تصویب و ابلاغ می‌شود. سازمان موظف است گزارش عملکرد مفاد این آیین‌نامه را حسب اهداف کمی و تقسیم کار ملی مصوب شورای عالی همه ساله تنظیم به هیأت وزیران و شورای عالی ارائه کند.

بر اساس یکی دیگر از تبصره‌های ذکر شده، کلیه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این آئین‌نامه موظفند ضمن انجام مأموریت‌های محوله و پیگیری اجرای فعالیت‌ها و اهداف کمی ابلاغی سازمان در قالب تقسیم کار ملی، اطلاعات و گزارش‌های لازم را به سازمان ارائه کرده و تسهیلات لازم را برای نظارت این سازمان فراهم کنند.

ماده 16- آیین‌نامه اجرایی «تسهیل ازدواج جوانان‌» سازمان و وزرای امور اقتصادی و کشور مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آئین‌نامه را بر عهده دارد.

این آیین‌نامه پیشنهاد ستاد ساماندهی امور جوانان در رابطه با تسهیل ازدواج جوانان است که هنوز به تصویب هیئت دولت نرسیده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد