وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

کروبی: با اصلاح‌طلبان تعامل داریم نه ائتلاف

دبیر کل حزب اعتماد ملی صبح روز دوشنبه در نشست خبری‌ای که در دفتر این حزب برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره اخبار مربوط به احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم گفت: واقعا هنوز در این باره تصمیم نگرفته‌ام.

وی افزود: بهتر است کمی پیش برویم تا وضعیت روشن‌تر شود؛ اما مسلم این است که ما از میدان به در نمی‌رویم؛ زیرا کشور و جمهوری اسلامی متعلق به همه است و به همین جهت از میدان به در رفتن و سپردن آن به رقیب، معنایی ندارد، ضمن این که تفکری وجود دارد که از خروج ما از میدان خوشحال می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کروبی هم‌چنین گفت: در جلسه هفته گذشته حزب اعتماد ملی نیز برخی می‌خواستند درباره انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت کنند؛ اما با توجه به این که هنوز انتخابات مجلس مورد بحث است، در این باره صحبت نکردیم. کار ما حزبی و تشکیلاتی است؛ البته تلاش می‌کنیم با گروه‌های دیگر تفاهم و تعامل به وجود آید.

وی در ادامه با اشاره به حادثه انفجار روز شنبه در شیراز، با ابراز تاسف از این واقعه افزود: از کیفیت این اتفاق اطلاع دقیقی نداریم؛ لذا از هر گونه داوری و اظهارنظر خودداری می‌کنیم؛ اما از اصل ماجرا بسیار متاسف هستیم و به مردم بزرگوار و صمیمی فارس به ویژه خانواده‌های داغ دیده تسلیت می‌گوییم، هم‌چنین از مسوولان امنیتی می‌خواهیم به زودی گزارش بی‌ابهامی را به صورت شفاف و صحیح به مردم بدهند تا باب تفسیرهای مختلف و تناقض‌گویی باز نشود.

کروبی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به دور اول انتخابات مجلس در 24 اسفند با ابراز این اعتقاد که بی‌مهری‌هایی در این انتخابات صورت گرفت و گله‌های زیادی هم وجود داشت، اظهار کرد: اما در عین حال ما راهی را که سال‌های طولانی است انتخاب کرده‌ایم ادامه می‌دهیم و موانع و مشکلات و بی‌مهری‌ها ما را از میدان به در نمی‌کند؛ زیرا به سهیم و شریک بودن در انقلاب و کشور معتقد هستیم و با توجه به این که کشور را متعلق به قشر خاص نمی‌دانیم، وظیفه خود می‌دانیم در این انتخابات شرکت کنیم و حضور فعال داشته باشیم؛ از این رو در مرحله دوم هم در حد توانمان فعالیت خواهیم کرد و نهایتا هر آنچه مردم تصمیم بگیرند، همان است.

دبیر کل حزب اعتماد ملی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره برداشتن عنوان «یاران خاتمی» از لیست ستاد ائتلاف اصلاح طلبان نیز تصریح کرد: دوستان ائتلاف خودشان باید بگویند چرا این اسم را گذاشتند و چرا آن را برداشتند. ما با همان شیوه‌ای که قبلا داشتیم کارمان را در تهران و شهرستان‌ها پی می‌گیریم؛ البته در شهرستان‌ها وضعمان خیلی بد نبوده؛ گرچه در بخش عظیمی از حوزه‌ها نیرو نداشتیم و طبیعی است که اهدافمان آن طور که می‌خواهیم و انتظار داریم تحقق پیدا نکرده، اما وضعیت در شهرستان‌ها نسبتا خوب بوده است.

وی ادامه داد: به هر حال انتخابات انجام شد و با سرعت و شدت زیادی در روزهای تعطیل به تایید رسید، در مجلس سوم زمانی که پیروزی از آن ما شد، تایید انتخابات به حدی به طول انجامید که حضرت امام (ره) مستقیما وارد شدند؛ زیرا مقید بودند که مجلس باید در روز مقرر و معین برپا شود. در مجلس ششم هم کار به جایی رسید که مقام معظم رهبری وارد شد؛ اما این دوره تایید انتخابات با شتاب خاصی انجام شد و ما هم به آن تمکین می‌کنیم؛ البته چهره‌های ناشناخته‌ای هم در تهران رای آوردند که بعضا در تهران نیستند که امیدواریم در آینده دقت بیشتری در این باره شود.

کروبی در ادامه با اشاره به نامه مشترک خود و خاتمی به شورای نگهبان گفت: نامه‌ای که من و آقای خاتمی نوشتیم به خاطر فشاری بود که از سوی داوطلبان به ما بود تا از حقوقشان دفاع کنیم؛ لذا نامه را به صورت درخواستی و نه اعتراضی نوشتیم؛ زیرا به عنوان دو خدمتگزار می‌خواستیم برخی ابهام‌ها برطرف شود؛ گرچه جوابی نگرفتیم.

کروبی تاکید کرد: در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس هفتم که رقابت بین آقای بادامچیان و خانم جلودارزاده بود، من برای رای دادن به وزارت کشور مراجعه کردم که آقای پورمحمدی صادقانه گفتند، تمام توانمان این است که انتخابات سالم برگزار شود و خودشان گفتند گرایش من مشخص است؛ اما خانم جلودارزاده دو هزار رای جلوتر دارد و تلاش می‌کنم این رای را حفظ کنم.

دبیر کل حزب اعتماد ملی هم‌چنین خاطرنشان کرد: ما با ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تفاهم ، تعامل و همکاری داریم؛ اما ائتلاف نداریم. در لیست ما هم افرادی بودند که در انتخابات ریاست‌جمهوری علیه من صحبت کرده بودند؛ در حالی که ما در انتخابات های متعدد حامی آنها بودیم، هم‌چنین نمی‌شود افرادی را که ارزشمند و برای مجلس مفید هستند، وارد لیست نکرد؛ مثلا من می گفتم معنا ندارد اگر آقای بی‌طرف ، حاجی و دیگران داوطلب باشند ما آنها را در لیست نگذاریم؛ اما با آنها ائتلاف نداریم؛ یعنی سرنوشتمان را با آنها گره نمی‌زنیم.

وی افزود: متاسفانه برخی این‌قدر تحمل ندارند که حتی آقای منتجب‌نیا را بپذیرند؛ کسی که کار زیادی کرده و صدمه زیادی برای این جریان خورده است. آقای منتجب‌نیا دادگاهی شد و به او انگ عدم صلاحیت زدند. او کسی است که برای این اندیشه و جریان فکری زحمت زیادی کشید و مطمئن هستیم اگر به مجلس برود برای این جریان فکری مفید است.

کروبی افزود: برخی کسانی که ما از آنها حمایت می‌کنیم در مجلس ششم من را اذیت می‌کردند؛ البته حکومت کردن جز با تحمل و سعه صدر امکان‌پذیر نیست؛ اما طبعا باید مرزبندی با دقت بیشتری انجام شود.

دبیر کل حزب اعتماد ملی هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پیروزی اصول‌گرایان و شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یادآور شد: ما معتقد هستیم باید چهار ماه از تشکیل مجلس بگذرد تا ببینیم این افراد در صحن چه تصمیماتی می گیرند و مواضعشان چگونه است. می‌گویند اصول‌گراها دو دسته هستند؛ البته در کل پیروزی از آن‌هاست و اکثریتشان رای آورده‌اند؛ اما باید دید گرایش آنها در مجلس به چه شکل است؛ زیرا نماینده با دیگر چهره‌های اجرایی تفاوت دارد؛ از این حیث که سروکارش با مردم است؛ به ویژه در شهرستان‌ها که باید مشکلات مردم را حل کرد؛ به همین دلیل می‌بینید که بسیاری از افراد باسواد در شهرستان‌ها رای نیاورده‌اند؛ زیرا تماسشان با مردم کم بوده است.

وی اضافه کرد: قطعا نفرات اصول‌گراها کاملا بیشتر و اصلاح‌طلبان کمتر هستند؛ اما ما این را شکست برای خودمان نمی‌دانیم و معتقد هستیم زمانی این شکست جدی است که در این مسابقه دو جاده برای هر دو طرف یکنواخت باشد؛ در حالی که موانعی برای یک طرف وجود داشته و ما تا آخر نمی‌دانستیم دقیقا در کدام حوزه‌های انتخابیه کاندیدا داریم و در کدام‌ها نداریم .

به گزارش ایسنا دبیر کل حزب اعتماد ملی در ادامه‌ی نشست خبری خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی، درباره‌ی تاثیرات احتمالی تغییر وزیر کشور در روند برگزاری مرحله‌ی دوم انتخابات مجلس گفت: البته من کم و کیف قضیه را نمی‌دانم، اما می‌دانم که این تغییر و تحولات می‌تواند تاثیرات روانی داشته و مضر باشد.

کروبی هم‌چنین گفت که علت تغییر وزیر کشور را می‌داند اما نمی‌گوید.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید اگر کاندیداهای شما وارد مجلس شوند، چه برنامه‌ای دارند؟ گفت: مردم از مجلس دو چیز می‌خواهند؛ یکی نظارت و دیگری وضع قانون.

رییس مجلس ششم هم‌چنین با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم گفت: از مسوولان محترم می‌خواهیم اگر کاستی‌هایی در قوانین در این زمینه وجود دارد برطرف و حقیقتا فکری به حال معیشت و زندگی مردم کنند.

کروبی از رییس‌جمهور نیز خواست در این زمینه اقدامات جدی انجام شود.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در ادامه با اشاره به وظایف یک نماینده‌ی مجلس از جمله وظیفه‌ی نظارتی وی، در عین حال به این گفته‌ی یک نماینده فعلی رد صلاحیت شده برای مجلس هشتم اشاره و تاکید کرد که نمایندگان باید برای انجام وظایف نمایندگی از جمله طرح سوال و تذکر آزاد باشند و احساس امنیت کنند.

کروبی در بخش دیگر سخنانش با تاکید بر این‌که اگر نمایندگان ما وارد مجلس شوند قطعا با حسن نیت کار می‌کنیم و مطمئنا به فکر تسویه حساب نیستیم، ادامه داد: ما منافع ملی مردم و زندگی آنها را قربانی جاه‌طلبی‌های خود نمی‌کنیم و از خدا نیز می‌خواهیم که ما را در این مسیر کمک کند.

به گزارش ایسنا، کروبی در ادامه‌ در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح‌طلبان بر سر یک کاندیدا به جمع‌بندی برسند آیا شما از او حمایت می‌کنید؟ گفت: ما در انتخابات ریاست‌جمهوری مستقل وارد می‌شویم و کار خود را انجام می‌دهیم؛ البته این امکان هم وجود دارد از فردی که اصلاح‌طلبان حمایت می‌کنند حمایت کنیم و در مورد او به جمع‌بندی برسیم اما این امکان هم وجود دارد که کار خود را انجام دهیم.

دبیر کل حزب اعتماد ملی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری که نظر وی را درباره وضعیت اقتصادی کشور جویا شد، به نامه‌ی حجت‌الاسلام مصباحی‌ مقدم اشاره کرد و گفت: در این نامه آقای مصباحی‌ مقدم افزایش نقدینگی، اقدامات کارشناسی نشده و ضعف‌های مدیریتی را برشمرده بود.

کروبی با رد این مطلب که به دلیل ضعف دولت‌های گذشته، کارها پیش نمی‌رود، افزود: قطعا اگر بنای مسوولان ما بر توجیه باشد مردم حرف‌های آنها را نمی‌پذیرند؛ لذا مسوولان باید صادقانه با مردم صحبت کنند. پیشنهاد من این است که اگر جایی سوءاستفاده و یا رانت‌خواری شده سریعا آن را با مردم در میان بگذارند و به هیچ عنوان به فکر تسویه حساب‌های سیاسی نباشند.

دبیر کل حزب اعتماد ملی هم‌چنین در پاسخ به خبرنگار دیگری که پرسید محتوای نامه‌ی مشترک شما با خاتمی به شورای نگهبان چه بوده است و به چه دلیل این نامه نوشته شد؟ گفت: از آن‌جا که اعتراضات زیادی مطرح و حرف‌های مختلفی زده شد، هم‌چنین گزارش‌هایی به دست ما می‌رسید، به درخواست من و به قلم آقای خاتمی نامه‌ای بسیار مودبانه به شورای نگهبان نوشته شد که البته با خط من در حاشیه‌ی آن مطلبی اضافه شد و ما آن را تحویل دادیم اما پاسخی نگرفتیم جز آن‌که سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد ما به کسانی جواب می‌دهیم که خودشان کاندیدای انتخابات بودند که البته این اتفاق هم نیفتاد.

کروبی در پاسخ به این پرسش که آیا باز هم به نامه‌نگاری‌های خود ادامه می‌دهید؟ گفت: در مرحله‌ی دوم بعید است دیگر نامه‌ای بنویسیم و ان‌شاءالله هم که انتخابات به خوبی برگزار می‌شود؛ اما من بنا دارم بعد از اتمام انتخابات دو کار انجام دهم؛ اول آن‌که در پی نشستی که با آیت‌الله جنتی داشتم ایشان عنوان کردند برخی افرادی که شما از آنها دفاع می‌کنید در پرونده‌شان مشکلات جدی دارند که من همان جا درخواست کردم بعد از انتخابات برخی از این پرونده‌ها را در اختیار من قرار دهند تا اگر چنین است ما هم دیگر نه معترض باشیم و نه حتی از این افراد دفاع کنیم و چه بسا از آنها فاصله هم بگیریم؛ لذا بنا دارم بعد از انتخابات بر اساس وعده‌ای که داده شده، برخی پرونده‌ها را بررسی کنم.

رییس مجلس ششم هم‌چنین گفت: هم‌چنین در نظر دارم سوابق درخشان و عملکرد برخی از افرادی را که رد صلاحیت شده‌اند

در روزنامه اعتماد ملی چاپ کنم تا برای آینده بماند.

به گزارش ایسنا، کروبی در ادامه، در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت « آیا در صورت اجماع همه‌ی اصلاح‌طلبان بر روی یک کاندیدا، شانس پیروزی آن‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر نمی‌شود؟» گفت: عده‌ای می‌گویند نتیجه‌ی این انتخابات(مجلس) پیامی برای من و آقای خاتمی بوده است؛ ولی من نمی‌گویم پیام بوده یا نبوده؛ هرچند ‌که سخنگو و قائم‌مقام حزب اعتماد ملی را کنار گذاشتند و کاندیداهای ما عقب‌تر هستند، ممکن است پیامی هم داشته باشد، ولی عجیب این است که آنها نمی‌دانند من پیام نمی‌گیرم و اگر تصمیم بگیرم کاری را انجام بدهم، انجام می‌دهم.

وی گفت: در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم هم اکثریت قاطع اصلاح‌طلبان، مجاهدین، مشارکت، کارگزاران و حتی دسته‌ای از مجمع روحانیون مبارز می‌گفتند که من نیایم، ولی من تصمیم گرفتم و اوضاع را بررسی کردم و آمدم. افرادی می‌گویند این نتیجه پیامی برای ما بوده؛ ولی من اصلا می‌گویم که حتی پیامی هم نبوده بلکه مردم به ما رای نداده‌اند و رای ما کمتر شده است. اگر هم این‌چنین باشد ائتلاف اصلاح‌طلبان 28 گروه بودند که با نام یاران خاتمی به میدان آمدند و حتی آقای خاتمی در این راستا در برخی جاها سخنرانی کرد، ولی ما تنها یک حزب بودیم که با این امکانات محدود تبلیغ کردیم. شما نتیجه را تقسیم کنید تا ببینید چه‌طور می‌شود، انصاف داشته باشید.

دبیر کل حزب اعتماد ملی هم‌چنین با اشاره به پیروزی قاطع اصلاح‌طلبان در خرداد 76 علی‌رغم آن‌که هیچ مسوولیتی نداشتند، گفت: ما در آن مقطع با آن شرایط پیروز شدیم اما بعد از آن علی‌رغم این‌که دو قوه را در اختیار داشتیم اختلافاتی به وجود آمد و باعث شد شکست بخوریم؛ از این رو رسیدیم به این‌که باید کار حزبی خودمان را انجام دهیم؛ لذا این‌که دوباره بخواهیم به آن زمان برگردیم فعلا در برنامه‌مان نیست، کما این‌که شاید خصلت‌های شخصی من بود که باعث شد آن اتفاقات بیفتد؛ اما نمی‌خواهیم دوباره همان آش و همان کاسه شود.

کروبی درباره‌ی احتمال تغییر ترکیب حزبی اعتماد ملی نیز گفت: در آینده ممکن است چارچوب‌های حزبی را بیشتر رعایت و البته این امکان وجود دارد که در برخی کارها هم تجدیدنظر کنیم.

وی افزود: به خودم و همگان توصیه می‌کنم بعد از اتمام هر کاری به ارزیابی آن بپردازیم؛ حتی اگر پیروزی مطلق نصیبمان شد باید عوامل پیروزی را سنجید، اما اگر نسنجیم و هرکس تحلیل خود را داشته باشد و بگوید این پیروزی به دلیل ابتکاری بود که من داشتم، برداشت‌ها و نتیجه‌گیری‌ها غلط می‌شود و در آینده نیز شرایط آن پیروزی تغییر می‌کند، کما این‌که این تجربه را در گذشته داشته‌ایم.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه‌هایی که اتاق فکر این حزب و کارشناسان اقتصادی آن دارند، گفت: حتی پیش از انتخابات بیانیه‌ای در این زمینه صادر شد که برخی گفتند آن را منتشر کنیم اما من گفتم ممکن است شبهه‌ی کار انتخاباتی پیش آید.

کروبی درباره‌ی نحوه‌ی برخورد مسوولان انتخابات با ناظران این حزب که بر سر صندوق‌ها حاضر شده بودند نیز گفت: ناظرانی که ما معرفی کرده بودیم تعدادشان کم بود و البته به بخشی از آنها کارت داده بودند و به برخی نداده بودند. برنامه‌ی ما این است که این بار نیز ناظرانمان را جدی‌تر وارد کنیم و از آنها بخواهیم گزارش رای صندوق‌ها را به ما بدهند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید سیر انتخابات عادی شده، شما چرا این سیر را هر بار تکرار می‌کنید؟ گفت: چه‌کار باید بکنیم؟ باید صحنه را رها کنیم و کنار بنشینیم؟ با کنار رفتن، چیزی سهم ما نمی‌شود. در جلسه‌ای که منزل آقای هاشمی داشتیم همین بحث مطرح شد و همه‌ی آقایان از جمله خود آقای هاشمی معتقد بود کنار کشیدن کار غلطی است. ما عضو این نظام هستیم و این راه را با تلاش و کوشش ادامه می‌دهیم اما هویت خود را حفظ می‌کنیم.

دبیر کل حزب اعتماد ملی در عین حال گفت: البته اگر روزی یک جریان فکری احساس کند حضورش نتیجه‌ای ندارد کناره‌گیری می‌کند تا زمانی که شرایطی به وجود بیاید که میدان برایش باز شود که البته آن هم به این سادگی‌ها نیست؛ از این رو باید همه‌ تلاش کنیم مردم به میدان بیایند. مردم جانشین خدا هستند که می‌توانند سرنوشت‌ها را تغییر دهند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد