وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

برگزاری انتخابات رایانه‌ای و مزایای آن


یکی از اهداف دولت الکترونیکی نیز بالا بردن درصد مشارکت مردم در کارهای دولتی و دخالت دادن مستقیم مردم در تعیین سرنوشت خود است.

به کارگیری سیستم انتخابات رایانه‌ای باعث افزایش مشارکت مردم‌در سرنوشت خود و کشورشان، صرفه جویی در وقت، کاهش هزینه‌های اجرایی انتخابات ، آسان و به موقع شمارش شدن آرا، کاهش اعمال سلیقه و اعلام نتایج در هنگام رای گیری و بلافاصله بعد از انتخابات می‌شود.

برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای روشی است که کشورهای پیشرفته این روش را مورد استفاده قرار می‌دهند.

به‌اعتقاد آنها اتلاف وقت یکی از عوامل‌اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات است به‌همین دلیل درسال‌های اخیرکشورهایی مانندایالات متحده آمریکا،فرانسه، استرالیا، هند، ژاپن، نیوزیلند، سوئد،سوئیس، انگلستان، استونی، کره‌جنوبی و ترکیه انتخابات خود را به صورت رایانه‌ای برگزار کرده اند.

این کشورها تلاش کردند در یک فرایند زمانی طولانی ، با استفاده از فضای مجازی و رایانه‌ای و صرف حداقل وقت در انتخابات درصد مشارکت مردم را با این روش در انتخابات بالا ببرند.

بنا به اعلام وزارت کشور انتخابات رایانه‌ای مجلس هشتم شامل پنج مرحله ثبت نام از کاندیداها،استعلام از مراجع چهارگانه و انتقال آن به شورای نگهبان، حضور رای‌دهندگان در پای صندوق‌های رای ، شمارش آرا و جمع بندی و تایید نهایی آرا توسط ناظران و مجریان و ارسال آن به ستاد انتخابات کشور مراحل پنج گانه برگزاری انتخابات است.

وزارت کشور با طراحی نرم افزارهایی برای مرحله اول و دوم اعلام کرد که با رایانه‌ای شدن انتخابات در مراحل ثبت نام و استعلام به میزان ‪ ۵۰‬درصد عوامل اجرایی کاهش داده شد و با این روش برای اولین بار سوابق کاندیداها در بانک جامع اطلاعات انتخابات کشور ثبت شده است.

در مرحله سوم که‌مربوط به رای‌دهندگان است و مبنای آن ارائه کارت ملی یا شناسنامه است،رای‌دهندگان باهمراه‌داشتن کارت ملی ودرعین حال برای اطمینان باداشتن شناسنامه‌درپای‌صندوق‌های رای حاضر می‌شوند و بانوشتن کد کاندیداها یا نام آنها بر روی برگ رای ، رای خود را می‌دهند.

به هنگام ورود رای‌دهندگان به حوزه رای‌گیری ، کارت شناسایی ملی آنان دریافت و کد (شماره کارت) در بانک اطلاعاتی رایانه‌ای ثبت می‌شود تا هویت و تمام مشخصات رای‌دهندگان و آرای آنان برای همیشه در اختیار وزارت کشور قرار گیرد و مواردی مانند تکراری نبودن رای مشخص شود.

مرحله چهارم که شمارش آرا است به صورت دستی انجام خواهد شد.

در مرحله پنجم انتخابات نیز پس از مشخص شدن نتایج ، فرم‌هایی که در رایانه هر شعبه اخذ رای تعبیه خواهد شد، میزان آرا را مشخص می‌کند و پس از تایید ناظر و مجری و از طریق شبکه وزارت کشور به ستاد انتخابات کشور ارسال خواهد شد تا در آنجا جمع بندی نهایی صورت گیرد.

به گزارش دفتر فناوری اطلاعات استانداری کهگیلویه و بویراحمددونرم افزار ویژه برای روز برگزاری انتخابات تعبیه شده که یکی از آنها برای کنترل کد ملی و دیگری برای ارسال فرم ‪ ۴۹‬یا همان فرم نتایج انتخابات در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، دو نرم افزار یاد شده هم به صورت آنلاین ‪ Online‬یعنی وصل‌همزمان و هم آفلاین ‪ Offline(‬در صورت قطعی خطوط ارتباطی ) کار می‌کنند وسیستم‌های رایانه‌ای تمام شعب اخذ رای به این نرم افزارها مجهز شده اند.

نرم افزار کنترل کد ملی با دریافت شماره ملی فرد رای‌دهنده به هنگام ورود به شعبه اخذ رای،اطلاعات مربوط به‌این شماره را به بانک اطلاعاتی وزارت کشورارسال می‌کند واطلاعات فرد رای‌دهنده و احتمال اینکه آیا قبلا و در شعبه دیگری رای داده است یا خیر کنترل می‌شود.

در صورتی که فرد رای‌دهنده کارت ملی به همراه نداشته باشد لازم است در این مرحله شماره سریال شناسنامه خود را اعلام کند تا با ارسال آن به بانک اطلاعاتی وزارت کشور، کد ملی وی مشخص شود هرچند درتمام این موارد شناسنامه افراد به هنگام رای دادن مهر خواهد خورد.

در پایان زمان رای‌گیری ، هر شعبه اخذ رای موظف‌است یک فرم الکترونیکی به نام فرم شماره ‪ ۴۹‬را بر اساس نتایج حاصل از شمارش آرا از طریق نرم افزار مربوط و شبکه به وزارت کشور ارسال کند.

در این مرحله، شعبی که به صورت مستقیم و آنلاین به شبکه وزارت کشور متصل هستند فرم شماره ‪ ۴۹‬را بلافاصله از طریق شبکه ارسال می‌کنند و شعبی که به صورت آفلاین هستند باید با مراجعه به شعب آنلاین این فرم را در اسرع وقت ارسال نمایند.

دفنر فناوری اطلاعات کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرده است که در انتخابات مجلس هشتم‌شورای‌اسلامی بیش از ‪ ۹۰‬درصد امور به صورت رایانه‌ای برگزار می‌شود و فقط انداختن رای و شمارش آرا به صورت دستی خواهد بود.

این گزارش افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته مدت زمانی که فرد رای دهنده برای رای دادن در شعب اخذ رای صرف می‌کند در این دوره از انتخابات که به صورت رایانه‌ای است و در مقایسه با دوره‌های گذشته به یک سوم کاهش می یابد.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این رابطه به ایرنا گفت: پنج فرمانداری، ‪ ۱۵‬بخشداری و ‪ ۶۴۰‬شعبه‌اخذ رای در این استان به سیستم‌های انتخابات رایانه‌ای مجهز شده اند.

سید یاسر حسن پور افزود:درآخرین مانورآزمایشی صورت گرفته برای انتخابات رایانه‌ای که در کشور برگزار شد،استان کهگیلویه وبویراحمد موفق به آزمایش تمام شعب خود با درصد موفقیت ‪ ۱۰۰‬درصد گردید.

وی اظهار داشت: برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات رایانه‌ای در این استان یک مرکز سرویس‌دهنده اینترنتی ‪ ISP‬مرکزی با تجهیزات مورد نیاز راه اندازی شد که مجهز به ‪ ۳۰‬خطای وان (‪ , (E1‬چهار دستگاه ‪ ,server access‬نرم افزار ‪ accounting‬و ‪ ۹۰۰‬شناسه ‪ account‬همزمان می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون حداقل دو میلیارد و ‪ ۵۰۰‬میلیون ریال برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد هزینه شده است، گفت: از دیگر اقدامات انجام شده، راه اندازی سرویس ‪ RRAS‬برای پشتیبانی خطوط ارتباطی با یک خطای وان ‪ ,E1‬یک دستگاه ‪ access server‬جهت ارایه ‪۳۰‬ ‪ account‬همزمان به بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها می‌باشد.

حسن پور، راه اندازی شبکه ‪ VPN‬بخشداری‌ها با تجهیزات تلپس و آلکاتل و استفاده از شش نوع پیکربندی و استاندارد اجرایی سیستم مختلف که توسط شرکت مخابرات فراهم شده است را از دیگر امکانات موجود برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد دانست.

به گفته وی ، تشکیل کمیته فناوری انتخابات استان کهگیلویه وبویراحمد و کمیته فناوری اطلاعات فرمانداری‌ها با حضور کارشناسان ‪ , IT‬استقرار رایانه در همه شعب اخذ رای و اتصال شعب ثابت به شبکه اینترنت ، آموزش کارشناسان مستقر در فرمانداری‌ها وبخشداری‌ها و یک هزار و ‪ ۲۰۰‬نفر از کاربران شعب برای آشنایی با نرم افزارهای موجود نیز از دیگر برنامه‌های اجرا شده می باشد.

وی گفت:از ‪۶۴۰‬شعبه اخذ رای در استان کهگیلویه وبویراحمد ‪ ۳۰۰‬شعبه به صورت ثابت و مابقی به صورت سیار روستایی و عشایری خواهند بود.

وی بیان کرد: در هر فرمانداری نیز پنج کارشناس فناوری اطلاعات و در هر بخشداری دو کارشناس ‪ IT‬حضور دارند.

حسن پور گفت: امنیت انتخابات رایانه‌ای از دو جنبه سخت افزاری و نرم افزاری با رعایت استانداردهای امنیتی موجود کاملا حفظ و رعایت شده است و بر اساس معیارهای علمی می‌باشد.

‪ ۴۵‬هزار شعبه اخذ رای در روز جمعه ، ‪ ۲۴‬اسفند ماه آماده جمع آوری آرای مردم در انتخابات مجلس هشتم شورای اسلامی و رقابت بین چهار هزار و‪۶۰‬ نامزد و تجربه برگزاری اولین انتخابات رایانه‌ای در کشور می‌باشند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد