وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

گستره اخلاق در انتخابات و لزوم پرهیز از بداخلاقی انتخاباتی

"اخلاق در انتخابات" که پای بندی به آن تاثیر بسزایی در میزان مشارکت مردم دارد، به طور کلی در بر گیرنده سه طیف نامزدها،هواداران و مجریان انتخاباتی است.

با رعایت اخلاق انتخاباتی است که فضای سالم و دور از آشفتگی پدید خواهد آمد و در نتیجه مردم می‌توانند با اطمینان بیشتر نمایندگان خود را انتخاب و راهی خانه ملت کنند.

با توجه به اهمیت مجلس شورای اسلامی که امام خمینی (ره)آن را "در راس تمامی امور کشور" می‌دانستند و از آنجا که مجلس رقم زننده سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است و ناظری مردمی بر نحوه عملکرد قوه مجریه است، بنابراین رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در تمام مراحل انتخابات ضروری است.

ستاد انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، با هدف " کمک به برگزاری انتخابات سالم، قانونی و ارایه یک الگوی مناسب انتخاباتی منطبق با ارزش‌ها و اخلاق اسلامی به منظور فرهنگ سازی و سوق دادن فضای مسابقه قدرت به مسابقه خدمت و افزایش مشارکت عمومی و تقویت وحدت ملی " منشوری به نام " منشور اخلاقی انتخابات " تدوین کرده است.

این منشور که بر مبنای رهنمودهای حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و قوانین موضوعه تهیه شده، برای نصب العین قرار دادن مجریان و ناظرین انتخابات ، مردم ، رسانه های جمعی و نامزدها و طرفداران آن‌ها و احزاب و گروه های سیاسی ارایه گردیده است.

شاخص اخلاقی مشترکی که هر سه گروه نامزدهای نمایندگی ، هواداران آن‌ها و مجریان انتخابات باید بدان اهتمام ورزند ، حرکت بر مدار قوانین کشور، دستورات اسلام، منویات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است.

تمام ارکان انتخاباتی باید با رعایت معیارهای اخلاقی ،تلاش نمایند امید و نشاط ملی در ابعاد مختلف انتخابات را تقویت کنند.


**نامزدهای نمایندگی مجلس
نامزدهای نمایندگی مجلس به عنوان مهمترین رکن در انتخابات که در واقع نقش اساسی آن‌ها پس از برگزیده شدن آغاز خواهد شد بیش از همه باید به رعایت مبانی اخلاقی انتخابات توجه داشته باشند. در واقع این افراد با عملکرد و موضع گیری های منطقی واخلاقی می‌توانند احساسات و رفتار هواداران و اعضای ستاد و دفاتر انتخاباتی خود را در مسیر درست ساماندهی کنند.

"پرهیز از تخریب دیگران" ، " ارایه پیشنهادها، برنامه‌ها ودیدگاه های متناسب با جایگاه نمایندگی مجلس شورای اسلامی"، " پرهیز از مدیون شدن به صاحبان قدرت وثروت" ، و " کنار رفتن در صورت اطمینان از وجود داوطلبان صالح تر" از محورهای مهمی است که منشور اخلاقی انتخابات برای نمایندگان مجلس بر شمرده است.


**هواداران
"هواداران" داوطلبان نمایندگی مجلس نیز به عنوان رکنی که در پر شورتر شدن فضای انتخاباتی نقش بسزایی دارند، بایستی با پرهیز از شایعه پراکنی، مسموم کردن فضای انتخابات و تشویش اذهان عمومی از نامزدهای خود حمایت کنند.

اخلاق انتخاباتی ایجاب می‌کند، هواداران در حمایت از نامزدهای مورد نظر خود از تعاریف اغراق آمیز و غیر واقعی پرهیز کنند.

اجتناب از تخریب، تهمت، تحقیر و افشا اسرار مخفی نامزدهای رقیب و همچنین خوداری از مصرف بیت المال و امکانات و فرصت های اداری برای تبلیغات انتخاباتی نیز از دیگر محورهایی است که باید در اخلاق انتخاباتی ، هواداران همواره به آن توجه داشته باشند.


**مجریان انتخابات و نهادهای دولتی
نهادها و سازمان های گوناگون نیز که از ابتدای جریان انتخابات نقش اجرایی، نظارتی و یا وظیفه تدوین قوانین انتخاباتی را دارند با عملکرد بی طرفانه و اخلاقی خود مهمترین عامل برای هرچه با شکوه تر برگزار شدن انتخابات دارند.

" حفظ بی‌طرفی کامل دستگاه های تبلیغاتی منتسب به حکومت" و " پرهیز نظامیان و مسولان دولتی از ورود به احزاب و جناح بندی های حزبی و تبلیغات له یا علیه نامزدهای انتخاباتی " از جمله مواردی است که کمیته تدوین و ترویج "منشور اخلاقی انتخابات" در این رابطه به آن اشاره داشته است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد