وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

اعتراف سخنگوی شورای نگهبان درباره فضای انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان و معاون اجرایی و امور انتخابات اعلام کرد: از تعداد 7 هزار و 597 داوطلبی که ثبت‌نام کردند، مجموع کسانی که صلاحیت‌شان مورد تأیید واقع شد، انصراف داده یا شکایتی نداشتند، 5 هزار و 499 نفر است که حدود 73 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان را تشکیل می‌دهد.

دکتر عباسعلی کدخدایی در نشست خبری این هفته با اعلام انزجار شدید شورای نگهبان از اقدامات اخیر رژیم اشغالگر قدس، خطاب به نهادهای مدعی حقوق بشر گفت که اگر انصافی دارند باید به این مسائل توجه کنند.

کدخدایی با تقدیر از افراد ثبت‌نام‌کننده برای حضور در هشتمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کسانی که صلاحیت‌شان مورد تأیید واقع نشده، به این مفهوم نیست که در سایر مشاغل و پست‌ها صلاحیت ندارند. هم‌چنین دلایلی چون فقدان مدرک تحصیلی، نداشتن سابقه‌ی اجرایی یا عدم استعفای به‌موقع موجب عدم تأیید صلاحیت‌شان شده‌ است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اعلام پایان بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: تاریخ شورا برای بررسی صلاحیت‌ها تا 13 اسفندماه بوده که اسامی نهایی نیز برای وزارت کشور ارسال شده است.

وی با بیان این‌که تعداد 7 هزار و 597 نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کردند، گفت: از این تعداد یک نفر که صلاحیتش نیز مورد تأیید واقع شده بود به رحمت ایزدی پیوست. هم‌چنین مجموع کسانی که صلاحیت‌شان مورد تأیید واقع شد، انصراف دادند و شکایتی نداشتند، حدود 5 هزار و 499 نفر هستند که حدود 73 درصد از کل ثبت‌نام‌کنندگان را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این‌که کسانی که صلاحیت‌شان مورد تأیید واقع نشد دو هزار و 97 نفر معادل 27 درصد از کل ثبت‌نام‌کنندگان را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: از این تعداد 408 نفر به دلیل بند 4 ماده‌ی 28 و بندهای الف و ب و ج ماده‌ی 29 که در مورد مدرک تحصیلی، استعفای به موقع و سابقه‌های اجرایی است، صلاحیت‌شان مورد تأیید واقع نشد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این‌که از مجموع کسانی که انصراف دادند 330 نفر صلاحیت‌شان مورد تأیید واقع شده بود، اظهار داشت: در مجموع 4 هزار و 755 نفر صلاحیت‌شان مورد تأیید واقع شد که این میزان نسبت به کل ثبت‌نام‌کنندگان رقم قابل توجهی است.

وی تعداد جوانترین داوطلبان ثبت نام کننده با سن 30 سال را حدود 214نفر اعلام کرد و گفت: مسن ترین داوطلبان دو کاندیدای 74 ساله هستند که یکی از این افراد که صلاحیت وی مورد تایید واقع شد از تهران و دیگری از مشهد کاندیدا شده بود که انصراف خود را اعلام کرده است.

کدخدایی افزود: از مجموع ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس هشتم، 616 نفر را بانوان و 6 هزار و 981 نفر را آقایان تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا، کدخدایی با اعلام این‌که آمادگی داریم که در نزدیکی ستاد انتخابات شورای نگهبان مکانی را برای استقرار خبرنگاران در نظر بگیریم، یادآور شد: سعی می‌کنیم در طول روز چندین نوبت به ارائه آخرین اخبار در رابطه با انتخابات بپردازیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ارزیابی از فضای موجود انتخاباتی با توجه به روند تبلیغات کاندیداها، اظهارداشت: این موضوع به قوانین موجود و نحوه‌ی اجرا برمی‌گردد که امیدواریم از امروز شاهد ایجاد فضای پرشور انتخاباتی در کشور باشیم، البته در استان‌ها فضای انتخاباتی خوبی ایجاد شده است.

اعتراف می‌کنم مصوباتی که در رابطه با عدم چاپ عکس و پوستر است تا حدود زیادی بر فضای موجود موثر است
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان درباره روند تبلیغات کاندیداها و فضای فعلی ادامه داد: در کنار این موارد، اعتراف می‌کنم که مقررات موجود که اخیرا در مجلس به تصویب رسید تا حدودی به این وضعیت کمک می‌کند یعنی مصوباتی که در رابطه با عدم الصاق عکس یا عدم چاپ عکس و پوستر است تا حدود زیادی در این جهت مؤثر است که امیدواریم با تدوین قانون جامع انتخابات شاهد تحولات مقطعی در ایام نزدیک به انتخابات نباشیم.

خبرنگاری با بیان این‌که اخیرا مشاهده می‌شود که عده‌ای به صورت انفرادی اقدام به الصاق عکس و پوستر می‌کنند، آیا این موضوع در تأیید صلاحیت‌ها تأثیری دارد؟ گفت: چنان‌چه تبلیغات به گونه‌ای باشد که صلاحیت فرد را مورد تردید قرار دهد، ممکن است در شورا مطرح شود ولی تا زمانی که تخلفات جزئی است، قانون این امکان را به مجریان داده تا برخوردهای اولیه را داشته باشند و امیدواریم که نیازی به اقدام شورای نگهبان نباشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد