وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

حمله کروبی به خاتمی در مصاحبه با نیوزویک

جمهوری اسلامی، نظامی برآمده از مردم است در کشوری که اکثریت مردم آن مسلمانند . از سوی دیگر، این روزها مردمی هستند که جمهوریت نظام را زیر سئوال برده و به آرای مردم احترام نمی گذارند.

به گزارش «فردا»،مهدی کروبی خود را ال گور ایران می داند. به گفته این روحانی، تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 موجب شکست وی در مقابل محمود احمدی نژاد شد.

کروبی، رهبر حزب اعتماد ملی است، حزبی که این رئیس سابق مجلس پس از شکستش در سال 2005 تاسیس کرد. با وجود اینکه وی یک اصلاح طلب است، اما معتقد است که رئیس جمهور خاتمی به افراط گرایی اجازه داد تا جنبش اصلاحات را تخریب کند. کروبی 69 ساله، در اولین مصاحبه خویش با رسانه ای خارجی در گفت و گو با مازیار بهاری از نشریه نیوزویک درباره انتخابات آتی مجلس سخن می گوید.

چند روز پیش، تیتر اول روزنامه حزب شما این بود: «کروبی نگران است.» آیا شما نگرانید؟
جمع کثیری از افراد مناسب که می توانستند کاندید مجلس باشند، بوسیله شورای نگهبان و وزارت کشور رد صلاحیت شده اند. البته ما با بسیاری از مقامات رده بالا و بخش های مختلف دولت گفت و گو کردیم و اوضاع بهتر شد.

پس شما دیگر نگران نیستید؟
نگران هستم، اما کمتر.

زمانی که شورای نگهبان می تواند لوایح را رد و وتو کند، اقلیت قدرتمند در مجلس چه فایده ای دارد؟
شورای نگهبان، مسئولیت کسب اطمینان از تطابق لوایح مجلس با آموزه های اسلامی را دارد. البته، در زمانهایی ما از دیدگاه های برخی افراد کوته فکر رنج می بردیم، اما آنها آن قدر هم که بعضی ها فکر می کنند، کوته فکر نیستند. و شما می توانید بیشتر مشکلات را با مذاکره با اعضای شورای نگهبان و مقامات عالی جمهوری اسلامی حل کنید.

آیا دموکراسی در ایران فقط با محدودیت روش های سنتی مانند مذاکرات پشت دربهای بسته امکان پذیر است؟
دموکراسی در جوامع مختلف، معانی مختلفی دارد. ما وضعیتی مشابه مانند آلمان نداریم. مردمی هستند مانند من که می دانند کجا زندگی می کنند و چگونه دموکراسی را برای کشور خود تطبیق دهند. برخی هم هستند که تا فرصتی بدست آمورند، از این آزادی سوءاستفاده می کنند. مانند آن افرادی که تا می توانند مذهب را به سخره می گیرند. این افراد به مرتجعین اجازه می دهد که حمله ای همه جانبه علیه آنها که درباره دموکراسی حرف می زنند انجام دهند.

انتقاد اصلی شما به جنبش اصلاحات در دوران خاتمی چیست؟
مهمترین آن، دیدگاه تخریبی آنها بود. آنها اسلامیت جمهوری اسلامی را زیر سئوال بردند. جمهوری اسلامی، نظامی برآمده از مردم است در کشوری که اکثریت مردم آن مسلمانند . از سوی دیگر، این روزها مردمی هستند که جمهوریت نظام را زیر سئوال برده و به آرای مردم احترام نمی گذارند.

و [انتقاد شما به]دولت احمدی نژاد؟
بخاطر تقلب های رخ داده در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005، من نمی خواهم که درباره این دولت نظری بدهم. اما من برای آنها آرزوی موفقیت می کنم، چون که ناکامی های اقتصادی و سیاست خارجی موجب اذیت مردم می شود.

شما فکر می کنید کسانی که دفعه قبل تقلب کرده اند، این بار نیز مرتکب آن می شوند؟
این یکی از نگرانی های من است. اما این دفعه کاندیداها مجازند تا ناظرین انتخاباتی خویش در حوزه ها را مشخص کنند. مردم به تقلب ها حساس تر شده اند. هم چنین، دولت قبلی ما [خاتمی] به اندازه کافی برای صیانت از آراء مردم قوی نبود. حتی آقای خاتمی نیز قرار بود که گزارشی از مشکلات انتخابات آماده کند که خود بی میلی نشان داد. من نمی خواهم اکنون آتش را به سمت آقای خاتمی بگیرم، چون من به آقای خاتمی علاقه مندم و به ایشان احترام می گذارم.اگر این بار مشکلی بود، ما علنا شکایات خود را مطرح می کنیم.

آیا شما موافق رابطه با آمریکا هستید؟
آمریکا پیشینه مناسبی در ایران ندارد، اما من اکنون موافق برقراری رابطه هستم. مرحوم امام خمینی [ره] فرمودند اگر دولت آمریکا رفتار خود را تغییر دهد، ما می توانیم روابطمان را از سر بگیرم. ایشان منظورشان این نبود که آمریکا مسلمان شود. به این معنی بود که آمریکا باید بر اساس عدل و احترام به ما و استقلال مان رفتار کنم.

و بعد؟
مسائل دیگری نیز هست، مانند اموال مسدود شده ایران در آمریکا و توقف همیاری به گروه های ضد تروریستی ایرانی.

رئیس جمهور آینده آمریکا باید چگونه با ایران رفتار کند؟
اکنون کاندیداهایی وجود دارد که از آغاز مذاکرات با ایران بدون پیش شرط سخن می گویند. طبیعتا من علاقه مندم که آن کاندیدا موفق باشد.

بعنوان مثال، باراک اوباما؟
بلی، یا هرکس دیگری که بتواند به طور کلی در خاورمیانه نقش مثبتی را ایفا کند.

آیا شما از آقای خاتمی در صورتی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای جلوگیری از تشت آرا، حمایت می کنید؟
ما اعضای حزب خود را به عنوان کاندیدا خواهیم داشت. لزوما من نخواهم بود، اما کسی خواهد بود که از اعضای حزبمان است. من فکر می کنم زمان فعالیت های اصلاح طلبانه از هم گسیخته و بی برنامه سر رسیده است.

آیا شما از اقبال مناسبی برای پیروزی برخوردارید؟
از حزب ما، اقبال خوبی خواهد شد. حتی دفعه قبل که من بدون حزب وارد رقابت ها شدم، در شهرم نفر اول بودم. پس سال بعد، حامیان ما به ما رای خواهند داد و حتی منظم تر و برنامه ریزی شده تر خواهند بود.

پس شاید این مصاحبه می تواند با رئیس جمهور آینده ایران باشد.

[باخنده] من نمی خواهم که اکنون حتی درباره آن فکر کنم. شما سئوالاتتان را پرسیدید و من هم جواب هایم را دادم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد