وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

مصادیق تبلیغات مجاز از زبان افشار

علیرضا افشار در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت:تبلیغات انتخابات در گذشته براساس ماده 61 اصلاحی قانون انتخابات بود که براساس آن الصاق و نصب هر گونه پوستر، بنر و پلاکارد در معابر ممنوع بود. وی افزود:مجلس شورای اسلامی هفته پیش طرحی دو فوریتی تصویب کرد که براساس آن، چاپ پوستر و بنر هم ممنوع شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: براساس ماده یک طرح الحاق یک تبصره به ماده 57 قانون انتخابات، نصب و الصاق عکس و پوستر نامزد ها ممنوع است و چاپ عکس محدود به زندگی نامه، جزوه، بروشور و کارت حداکثر در قطعه 15 در 10 سانتی متر مجاز است.

افشار افزود: نصب بنر و پارچه در ستادهای اصلی نامزدهای انتخاباتی به تفکیک برادران و خواهران نیز مجاز است.

وی گفت: ستادهای انتخاباتی نامزدها در هر یک از بخش ها و شهرها و در شهرهای بزرگ به ازای هر منطقه شهرداری یک ستاد فرعی پیش بینی شده است و این ستادها مجاز هستند یک تابلوی معرفی ستاد نصب کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: ستادهای اصلی نامزدها مجاز به نصب پارچه و بنر هستند و برای هر نامزد انتخاب فقط یک ستاد اصلی مجاز اعلام شده است.

افشار با تبیین مصادیق مجاز و قانونی تبلیغات نامزدهای نمایندگی گفت: براساس قانون، سخنرانی، پرسش و پاسخ و مناظره نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها در اماکن عمومی از مصادیق تبلیغات مجاز و قانونی نامزدهاست.

وی افزود: ارسال و توزیع آثار تبلیغاتی مجاز از طریق پست، تبلیغ از طریق پایگاه های اینترنتی یا وبلاگ داوطلبان و پیامک از دیگر مصادیق تبلیغاتی نامزدهاست که مجاز شناخته شده است.

رئیس ستاد انتخابات گفت:‌اعلام نظر شخصیت ها در تایید نامزدها بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنها مشروط به آن که مدارک مستند آن از پیش به هیات های اجرایی ارائ شده باشد بلامانع است. افشار گفت: همچنین حمایت مجامع و گروه های هر حوزه انتخابیه از نامزد یا نامزدها برای ائتلاف با آنها باید کتبی باشد.

رئیس ستاد انتخابات کشورگفت: حمایت مجامع وگروه های هر حوزه انتخابیه از نامزدی یا نامزدها برای ائتلاف با آنها باید به طور کتبی باشد. وی با تبیین مجازات تخلفات تبلیغات انتخاباتی ابراز داشت: براساس قانون، استفاده از پلاکارد، پوستر، دیوار نویسی، استفاده از کاروان های تبلیغاتی و بلندگوهای سیار در اماکن عمومی و نیز چاپ و توزیع عکس در قطعات بزرگتر از 15 در 10 سانتیمتر تخلف محسوب می شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت:اعلام نظرشخصیت ها درتایید نامزدها با ذکر عنوان مسئولیت ونیز تشکیل ستادهای فرعی انتخاباتی بیش از یک ستاد در بخش، شهر و شهرستان یا مناطق شهرداری ازدیگر تخلفات انتخاباتی است که از 500 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی برای آن پیش بینی شده است.

افشار افزود: نصب و الصاق پوسترتخلف محسوب می شود و برای آن از یکصد هزار تا دو میلیون ریال جزای نقدی تعیین شده است.

وی گفت: انتشار آگهی یا مطلب علیه نامزدهای انتخاباتی در مطبوعات ونشریات ، افزون بر کیفری که در قانون مطبوعات برای آن پیش بینی شده، مشمول جزای نقدی از یکصد هزار تا پنج میلیون ریال است.

رئیس ستاد اتنخابات تصریح کرد : اگر در این آگهی ها مطلبی علیه نامزدها چاپ شود و در آن افترا وجود داشته باشد براساس قانون مجازات اسلامی،‌مجازات مفتری هم به آن اضافه می شود. افشار افزود: تبلیغ علیه داوطلبان به روش های دیگر نیز مشمول جزای نقدی از 50 هزار تا یک میلیون ریال می شود.

وی گفت: برای تشکیل ستادهای تبلیغات انتخاباتی بدون اعلام نشانی و نام مسئولان به فرمانداری و بخشداری ها از 500 هزار تا دو میلیون ریال جزای نقدی تعیین شده است. رئیس ستاد انتخابات کشورگفت: فعالیت تبلیغاتی کارمندان وکارکنان دولت دروقت اداری نیز مشمول حبس از سه تا شش ماه و جزای نقدی از دو میلیون تا ده میلیون ریال می شود.

وی استفاده از اموال دولتی برای تبلیغات انتخاباتی را ممنوع دانست و افزود: براساس قانون برای این تخلف، حبس از سه تا شش ماه و جزای نقدی از دو میلیون تا ده میلیون ریال تعیین شده است.

افشار با بیان اینکه بابت تخلفات انتخاباتی نامزدها، حداکثر مجازات در نظر گرفته شده است گفت: اگر چه این مجازات ها هواداران نامزدها و تبلیغ کنندگان غیر مجاز را در بر دارد اما اگر نامزدها مرتکب تخلف تبلیغاتی شود، براساس قانون به حداکثر مجازات محکوم می شوند.

رئیس ستاد انتخابات کشور مسئولیت رسیدگی به تخلفات تبلیغاتی نامزدها را واحدهای بازرسی انتخابات دانست و گفت:‌ واحدهای بازرسی انتخابات در همه استان ها و شهرستان ها با دریافت شکایات،‌ مسئولیت بررسی ونظارت برمحیط انتخابات و برخورد با تخلفات راازطریق نیروی انتظامی و مسئولان قضایی بر عهده دارند.

رئیس ستادانتخابات کشورگفت: براساس قانون ، تبلیغات انتخابات نامزدهای هشتمین دوره انتخابات مجلس از 16 اسفند آغاز می شود و تا 23 اسفند ادامه دارد.

علیرضا افشار افزود: پیش از این مهلت قانونی، هر گونه تبلیغات براساس ماده 46 ایین نامه قانون انتخابات فقط در چارچوب تشویق مردم به حضور در انتخابات مجاز است.

وی با اشاره به برگزاری رایانه ای انتخابات گفت: تاکنون70هزار نفر از داوطلبان همکاری در شعب و ستادهای انتخابات از میان مردم به ویژه جوانان آشنا به رایانه جذب شده اند.

رئیس ستاد انتخابات افزود: آموزش این افراد از یکشنبه هفته آینده آغاز می شود تا در روز انتخابات در کنار صندوق ها به همکاری با مجریان انتخابات بپردازند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد