وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

نقدی بر هیاهوی تبلیغاتی ضد سپاه پاسداران

سخنان فرمانده کل سپاه در جمع مسئولین بسیج دانشجویی مبنی بر حمایت سپاه و بسیج از اصولگرایی با واکنش های متفاوتی مواجه گردید. برخی از گروه های سیاسی و رسانه های وابسته به آنها، با استناد به بخش هایی از اظهارات سردار جعفری، این سخنان را به منزله حمایت سپاه از یک جریان سیاسی دانسته و بر این اساس، سپاه را به وارد شدن در صحنه سیاست و رقابت های سیاسی بین جناح ها و جریان های سیاسی متهم ساختند. در هفته گذشته بیشتر روزنامه های دوم خردادی با بهانه قرار دادن سخنان فرمانده سپاه، این جهت گیری سپاه را بر خلا‌ف وصایای حضرت امام(ره) ارزیابی کرده و با یادداشت ها و تحلیل های گوناگون نسبت به انحراف از خط امام هشدارها دادند.

دو نکته اساسی
در این زمینه دو نکته اساسی باید مورد توجه همه علا‌قه مندان و دلسوزان انقلا‌ب اسلا‌می و پیروان امام(ره) قرار گیرد.
1- سردار جعفری چند روز پس از سخنرانی در همایش مسئولا‌ن بسیج دانشجویی دانشگاه ها و با توجه به بازتاب ها و واکنش های انجام شده از سوی یک جریان خاص سیاسی، با صراحت اعلا‌م کرد از سخنانش برداشت صحیحی انجام نشده و آنچه بیان شده هرگز به منظور حمایت از یک جناح سیاسی نبوده است. فرمانده کل سپاه حمایت سپاه از اصولگرایی به عنوان یک تفکر و اندیشه بنیادی را بر اساس رهنمودهای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری، وظیفه سپاه اعلا‌م کرد و گفت این حمایت به معنای دفاع و یا حمایت از یک جناح و حزب سیاسی نمی باشد.

دلسوزی یا سوءاستفاده
2- بیشترین هیاهوها و جنجال های رسانه ای طی هفته گذشته در مورد اظهارات سردار جعفری و موضع گیری این رسانه ها مبنی بر نادیده گرفتن وصایا و دیدگاه های حضرت امام در خصوص عدم ورود نظامیان به عرصه سیاست، از سوی کسانی انجام شد که در طی سالیان گذشته بیشترین جفاها را نسبت به امام(ره) روا داشتند و یا در قبال حرکات امام زدایی در جامعه مهر سکوت بر لب زده بودند. این نکته بسیار جای تامل دارد که چگونه افرادی که سالیان متمادی خود بر حریم امام(ره) تاختند، اینک دلسوز امام(ره) شده و با سوءبرداشت از سخنان کسی که با یک عمر مجاهدت تبعیت خود را از امام و رهبری به اثبات رسانده، فریاد وا اماما سرمی دهند. با توجه به آنچه گذشت، پاسخ به این سوال ضروری است که چرا سپاه از تفکر اصولگرایی حمایت می کند؟

گفتمان اصولگرایی، یعنی گفتمان انقلا‌ب
اکنون در جامعه دو جریان سیاسی عمده و فعال وجود دارد. یک جریان موسوم به دوم خرداد و مدعی اصلا‌ح طلبی بوده و جریان دیگر اصولگرایان هستند. هر دو جریان دارای نوعی دسته بندی های درونی براساس سلا‌یق مختلف و دیدگاه های متفاوت می باشند. تفکر اصولگرایی که یک تفکر ناب در تاریخ مبارزات ملت ایران در دوران معاصر است، طی سالیان اخیر با این عنوان موقعی برجسته گردید که اصول اساسی و بنیادی انقلا‌ب اسلا‌می و نظام جمهوری اسلا‌می مورد هجوم واقع گردید. در واقع این تفکر با این عنوان (اصولگرایی)، واکنشی بود به هجمه ها و مخالفت ها و کینه توزی ها علیه انقلا‌ب اسلا‌می و دستاوردهای آن که از سوی برخی از احزاب و گروه های سیاسی در سال های گذشته در کشور انجام شد. تفکر اصولگرایی با این تعریف یعنی تفکر انقلا‌ب اسلا‌می و گفتمان اصولگرایی، یعنی گفتمان انقلا‌ب اسلا‌می که دایره آن تمام نیروهای مومن و وفادار به انقلا‌ب اسلا‌می و آرمان های والا‌ی حضرت امام(ره) را دربر می گیرد.

براین اساس بدیهی است که سپاه پاسداران انقلا‌ب اسلا‌می به عنوان نهاد و سازمانی که فلسفه وجودی آن دفاع و پاسداری از انقلا‌ب اسلا‌می و دستاوردهای آن می باشد، در چنین شرایطی حمایت از تفکر اصولگرایی را یک وظیفه قطعی برای خود تلقی کند. اگر سپاه از تفکر اصولگرایی به عنوان یک اندیشه بنیادی حمایت نکند، پس از چه چیزی حمایت کند؟ اگر در تفکر اصولگرایی، اسلا‌می به عنوان یک دین جامع، قانون اساسی، امام(ره)، ولا‌یت فقیه و رهبری از اصول اساسی و بنیادین تلقی می شود و این تفکر و اندیشه به دنبال حفظ این اصول و حرکت بر مبنای این اصول می باشد، آیا سپاه و بسیج غیر از تلا‌ش برای حفظ همین اصول وظیفه مهم دیگری دارند؟

چرا به سپاه خرده می‌گیرند؟
اگر کسانی به سپاه خرده بگیرند که چرا شما از تفکر اصولگرایی حمایت می کنید، باید از آنان سوال کرد که شما اول نسبت خود را با این اصول و تفکر اصولگرایی مشخص کنید. اگر آنان این اصول را قبول داشته باشند، سوال آنان بی مورد است. زیرا این سوال مانند سوال کسی است که انقلا‌ب اسلا‌می و آرمان های آن را قبول داشته باشد و به سپاه خرده بگیرد و اعتراض کند که چرا شما از انقلا‌ب اسلا‌می و دستاوردهای آن دفاع می کنید؟

اما اگر کسانی این اصول را قبول ندارند و به سپاه خرده می گیرند و اعتراض می کنند که چرا شما از اصولگرایی حمایت می کنید، نمی توان به آنها اشکال گرفت که چرا شما این سوالا‌ت را مطرح می کنید، زیرا احزاب و گروه های سیاسی بالا‌خره باید به نوعی اعلا‌ن دیدگاه و موضع بنمایند. لکن آنان در اعتراض به سپاه حق ندارند سپاه را متهم به عدول از امام کرده و اینگونه تبلیغ کنند که سپاه برخلا‌ف وصایای امام(ره) وارد دسته بندی های سیاسی شده است. آنان خود دچار انحراف از مسیر امام(ره) شده و چون انحراف خود را نمی بینند یا نمی خواهند ببینند و یا تلا‌ش می کنند دیگران متوجه این انحراف نشوند، انحراف را به دیگران نسبت می دهند.

سوابق مدعیان امروز
برای اثبات این نظریه، کافی است سابقه برخی از این افراد و گروه های سیاسی و رسانه های گروهی وابسته به آنها یعنی روزنامه های زنجیره ای که طی هفته گذشته فریاد وا اماما سردادند را در طی سال های 1376تا1384 بررسی کنیم. یک مطالعه اجمالی بر روی این سوابق نشان می دهد که اینها تا چه اندازه به امام(ره) و آرمان های او وفادار بوده و هستند. این بررسی اجمالی نشان می دهد آنهایی که این روزها بیشترین جنجال ها را به پا کردند، در سال های مذکور، تمامی اصول بنیادی در تفکر اصولگرایی را به چالش کشیده و به زیر سوال بردند.

اگر کسانی این نظر و دیدگاه را قبول ندارند به تاریخ و اسناد در آرشیوها مراجعه کنند و ببینند بعد از دوم خرداد که عده ای پیام آن را یک <نه بزرگ به گذشته> اعلا‌م کردند، در روزنامه های زنجیره ای و در محافل گوناگون چه مسائلی را مطرح ساختند. بررسی کنند و ببینند وقتی که پس از دوم خرداد شعار جامعه مدنی سر داده شد، در روزنامه های زنجیره ای و در همایش ها جامعه مدنی را که آرزوی تحقق آن را داشتند، چگونه تعریف کردند؟ پس از شعار جامعه مدنی، توسعه سیاسی مطرح شد. بررسی شود که در آن سال ها دوم خردادی‌ها تحت شعار توسعه سیاسی دنبال چه نوع تحولا‌ت اساسی و بنیادی در ایران بودند و این تحولا‌ت با انقلا‌ب اسلا‌می و آرمان های حضرت امام(ره) چه نسبتی داشت؟ و پس از شعار توسعه سیاسی، شعار اصلا‌حات سرداده شد. به راستی این اصلا‌حات تعریف ناشده، چه نسبتی با انقلا‌ب اسلا‌می و آرمان های امام(ره) دارد.

ذکر برخی موارد
کسانی که امام(ره) و انقلا‌ب اسلا‌می و نظام جمهوری اسلا‌می را به خوبی می شناسند، به درستی درک می کنند که راه طرفداران جامعه مدنی، توسعه سیاسی و اصلا‌حات به قرائت دوم خردادی ها تا چه اندازه با راه امام فاصله دارد. برای کسانی که حافظه ضعیف دارند و ممکن است گذشته را به راحتی فراموش کرده باشند، فقط جملا‌تی از سخنان و یا نشریات دوم خردادی ها را از باب یادآوری مورد اشاره قرار می دهیم:

1- اکبر گنجی از پرچمداران جامعه مدنی در سال های 77-76: <جامعه مدنی ولا‌یت مطلقه فقیه را نمی خواهد. حتی ولا‌یت را نمی خواهد چه رسد به مطلقه. ما احتیاج به رهبر نداریم، مگرمردم یتیمند که پدر بخواهند؟ فاشیست ها به دنبال پدر می گردند.>

2- اکبر گنجی: <ولا‌یت فقیه نه از اصول دین است نه از فروع دین و هیچ دلیلی بر آن اقامه نشده است.( >کیان، فروردین77)

3- امیر خرم: <ولا‌یت فقیه یعنی حکومت توتالیتر و ضدمردمی.( >همشهری، 19/6/77)

4- ابراهیم یزدی: <جامعه ولا‌یی انحصارگر و مستبد است و ارزشی برای توده ها قائل نیست.( >پیام هاجر، ش233، فروردین و اردیبهشت77)

5- محسن کدیور: <فقیه به انتخاب مردم مشروعیت حکومت پیدا می کند و پس از انتخاب هم، وکیل مردم است نه ولی مردم.( >صبح امروز، دی77)

6- عبدالله نوری: <ولا‌یت انتصابی امری غیرقابل فهم است و اشکالا‌ت و تناقضات عدیده ای دارد.( >راه نو، شهریور77)

7- یوسفی اشکوری: <فقیه چون معصوم نیست، هرگز وجوب تبعیت ندارد. مبانی وجوب اطاعت از فقیه کدام است؟( >آبان 1377)

8- هفته نامه آبان: <تاریخ مصرف نظرات سیاسی امام خمینی(ره) گذشته و مربوط به دوران ماقبل مدرن و زاییده افکار عامیانه و قدیمی است.> 211/6/78)

9- هفته نامه آبان: <ولا‌یت فقیه یعنی خودکامگی و توسعه سیاسی نفی خودکامگی است.> 100/5/77)

10- سروش: <انقلا‌ب ما براساس اسلا‌م اسطوره ای بنا شد، نه اسلا‌م عقلا‌نی.( >نشاط، 5/3/78)

11- محسن کدیور: <تبعیت از بزرگان خصیصه جوامع عقب افتاده است.( >صبح امروز، 31/1/78)

12- نشریه جامعه سالم: <در زمان شاه ما قوانین بسیار مترقی تر از الا‌ن داشتیم.( >شماره38)

13- نقیب زاده: <روحانیت جماعتی ساده دل و فریب خورده اند و تحلیل سیاسی ندارند.( >توانا، ش94، مرداد78)

14- سروش: روحانیت ما همیشه عوام زده و دنباله رو عوام بوده اند.( >نشاط، 5/3/78)

15- روزنامه صبح امروز حجاریان: <امروز نزدیک ترین مفهوم به کلمه عاشورا در ذهن ما شهادت است.... جامعه ما هنگامی که در میان خشونت و جنگ گرفتار آمد، بی شک نگاهی خشونت آمیز به این واقعه روا می دارد.> 55/2/78)

16- روزنامه همشهری کارگزاران: <اشهد انک قد اقمت الصلا‌ه و آتیت الزکاه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر> مربوط به گذشته است و به جای این زیارتنامه مطالب حاوی آزادی بگذارید.> 55/2/78)

17- روزنامه صبح امروز حجاریان و جبهه مشارکت: <اجرای حکم ارتداد با حقوق انسانی منافات دارد و دفاع از مقدسات نیست.> 88/7/78)

18- روزنامه عصر آزادگان مشارکت: <قوانین شرعی درمورد زنان ظالمانه است.> 144/11/78)

19- نشریه راه نو: <در دنیای امروز با صدور احکام شرعی وخیال پردازی نمی توان از ورود و نفوذ تمدن و فرهنگ غرب به درون جامعه جلوگیری کرد.> 244/5/77)

20- روزنامه صبح امروز: <دامنه تساهل، امور جنسی و همجنس بازی را نیز فرا می گیرد. این امور مردود است، ولی نباید ممنوع باشد.> 122/8/78)

21- نشریه راه نو: <پیامبر و ائمه فقط در برهه ای از زمان صلا‌حیت مرجعیت را داشته اند.> 33/5/77)

22- روزنامه صبح امروز: <پیامبر رفت و هیچ فردی را به جانشینی خود انتخاب نکرد. امام حسین(ع) جانشین پدر خود نبود.> 233/8/78)

اگر این نوشتار اجازه می داد این رقم از 1000 فراتر می رفت. جملا‌ت بالا‌ نشان می دهد که پیام دوم خرداد یعنی چه؟ این جملا‌ت نشان می دهد جامعه مدنی، توسعه سیاسی و اصلا‌حاتی که در دوره دوم خرداد عده ای دنبال آن بودند یعنی چه؟ اکبر گنجی که در آن دوران وی را مشارکتی ها و دیگران جلو انداخته بودند تا حرف های دلشان را بزند در آلمان با صراحت به خبرنگار اشپیگل گفت، اصلا‌حاتی که در ایران دنبال می شود به این معنا است که از این پس خمینی را باید در تاریخ دید. بنابراین خیلی روشن است که چرا سپاه باید از اصولگرایی دفاع بکند و باز هم روشن است که چرا دوم خردادی ها این دفاع را به معنای ورود سپاه به سیاست ارزیابی می کنند.
نظرات 1 + ارسال نظر
حاج رضا رحیمی نسب چهارشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:00 http://rahiminasab.blogfa.com

با سلام

نگذارید انقلاب بدست نااهلان و نامحرمان بیفتد.

امام خمینی(ره)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد