وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

شیوه‌های رایج تبلیغاتی مانعی در راه تمایل بانوان برای مجلس

پیشی گرفتن زنان در مراکز دانشگاهی و کنکور سراسری به عنوان یک شاخص علمی وفرهنگی بیانگر نموداجتماعی و علمی جامعه زنان در کشوراست که با قبل از انقلاب اسلامی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

اگرچه حرکت روبه رشد علمی زنان نویدبخش افق آینده برای نقش آفرینی هرچه بیشتر این قشر در فعالیت‌های مختلف است، اما درعرصه انتخابات جامعه زنان انگار که از حق خود برای تصاحب کرسی‌های قوه قانونگذاری به نفع مردان چشم‌پوشی کرده‌اند.

با وجود کثرت زنان نخبه و تحصیلکرده که در بخشهای مختلف نیز موفق به کسب مدارج علمی بالا شده‌اند، بی‌رغبتی آنها به رقابت در عرصه انتخابات با مردان جای تامل دارد؟
اندک بودن جمعیت نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی و اندک بودن جمعیت زنان نامنویسی کرده برای انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی بویژه در استانهای کمترتوسعه یافته نظیر چهارمحال‌وبختیاری نوعی پرسش را به دنبال دارد.

یک استاد دانشگاه دراین‌باره گفت: عدم شرکت زنان فرهیخته برای نامزدی مجلس شورای اسلامی به منزله بی‌تفاوتی این قشر به سرنوشت خویش نیست.

دکتر"عبداله معتمدی" درگفت وگوباخبرنگارایرناافزود: تبلیغات انتخابات درکشور ما شکل و سیاق خاصی دارد که برخی مسایل آن با روحیه زنان سازگار نیست.

این استاد روان شناسی‌افزود : نحوی تبلیغات انتخاباتی مجلس، نوع معرفی و شیوه تبلیغات گشت زنی و چهره به چهره، متناسب با روحیه خانم‌ها نیست.

وی گفت: نهادینه کردن فرهنگ تبلیغات و سالم‌سازی شیوه تبلیغات می‌تواند به ایجاد بستر برای تمایل بیشتر زنان به نامزدی درانتخابات مجلس کمک کند.

وی گفت: بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام گرفته، زنان نسبت به مردان علاقه و تمایل کمتری به مسایل سیاسی دارند و این عامل دیگری در بی‌تحرکی و کمرنگ شدن رغبت زنان برای داوطلب شدن در انتخابات مجلس است.

عضو شورای شهر شهرکرد در این‌باره گفت:به علت وجود برخی عوامل فرهنگی، نگاه جنسیتی و نگرشهای مردسالارانه بویژه در عرصه‌مدیریتی بستر برای فعالیت زنان درعرصه رقابت سیاسی هنوز مناسب و فراهم نشده است.

"پری سلطانی " به آمار حدود ‪ ۶۵‬درصد قبولی زنان در دانشگاهها و کثرت جمعیت زنان نخبه در عرصه‌های علمی اشاره کرد و گفت: زنان باید به عنوان نیمی از جمعیت، حضور پررنگتری از خود در عرصه‌های مختلف از جمله داوطلب‌شدن برای نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان دهند.

وی گفت: جمعیت اندک زنان نماینده در مجلس در حالی است که تعداد زنان نخبه اعم از وکیل، محقق، حقوقدان، مجتهده،مهندس،دکتردر تخصص‌های مختلف کم نیست.

وی افزود: نیروی انسانی محور توسعه است و زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه باید همپای تحولات و رشد علمی‌برای دخالت بیش از پیش در تصمیم گیریها حضور جدی تری از خود نشان دهند.

وی شیوه رایج انتخابات را سازگار با روحیه زنان ندانست و گفت: با تقویت روحیه خودباوری، بازنگری درک توانمندی زنان و بکارگیری زنان نخبه در مدیریت کلان و عضویت در نهادهای تصمیم‌گیری برای انتخابات، می‌توان به حضور و رغبت مشارکت فعال زنان در این عرصه کمک کرد.

مشاور استاندار چهارمحال‌و بختیاری درامور بانوان نیز گفت: افزایش زنان در قوه‌مقننه می‌تواند به ایجاد زمینه وضع‌قوانین به سود زنان و نیز ایجاد بستر و رغبت برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف جامعه کمک کند.

"نسرین هادیان" گفت: علاوه بر کم بودن رغبت فعالیت سیاسی زنان نسبت به مردان، فضای فرهنگی و جو حاکم بر فضای تبلیغات انتخابات ومحدویت‌های زنان دراین عرصه، شرایط خاصی را ایجاد کرده است که برای زنان مناسب نیست.

وی گفت: درصد محسوسی از رای‌دهندگان را جامعه زنان تشکیل می‌دهند،درحالی که متاسفانه اقلیت منتخبین وکلای مجلس،زن هستند که این وضعیت زیبنده جامعه زنان با شمار زیاد افراد نخبه ، نیست.

از ‪ ۹۷‬نامزد هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری فقط دو نفر زن می‌باشند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد