وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

رایزنی‌ خلاف قانون تأثیری در صلاحیت‌ها ندارد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چه تعداد از نمایندگان مجلس هفتم در انتخابات مجلس هشتم رد‌صلاحیت شده‌اند، گفت: حدود 20 نماینده فعلی مجلس در این انتخابات رد‌صلاحیت شده‌اند و ما در مرحله فعلی در‌صدد بازبینی اسناد و مدارک آنها هستیم و ممکن است در این آمار تغییری حاصل شود.

در ادامه، ‌خبرنگاری در مورد تعداد انصرافی‌های انتخابات مجلس هشتم پرسید، که کدخدایی در پاسخ گفت: حدود 160 نفر در این دوره از انتخابات انصراف داده‌اند که البته این آمار در حال تغییر است.

وی درباره جمعی که از سوی نمایندگان مجلس هفتم با اعضای شورای نگهبان در مورد بحث بررسی صلاحیت‌ها رایزنی کرده بودند، اظهار داشت: گفت‌وگو، رایزنی‌، صحبت و تماس با اعضای شورای نگهبان عمدتاً وجود دارد اما ما بارها تاکید کرده‌ایم که اگر این رایزنی‌ها برای انجام خلاف قانون و دور زدن آن باشد اثری ندارد اما اگر برای اجرای قانون باشد می‌تواند تاثیرگذار باشد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: ما آماده‌ایم هرگونه مشاوره‌ای که بر اساس قانون باشد بپذیریم.

کدخدایی با تاکید بر این‌که "شورای نگهبان مواظبت می‌کند حقی از مردم، داوطلبان، حکومت و جامعه در بررسی صلاحیت‌ها تضییع نشود"، درباره مراجعه برخی افراد به برخی مقامات عالی کشور در موضوع صلاحیت‌ها گفت: از آنچه که شما به آن اشاره می‌کنید بنده بی‌اطلاعم اما اعضای شورای نگهبان همواره بر این مسئله تاکید دارند که اگر مشکل قانونی در بررسی صلاحیت‌ها وجود داشته باشد آن را بپذیریم و در‌صددیم بدون تضییع حقوق افراد، از ورود افراد ناصالح به مجلس جلوگیری کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا کاندیدایی که در انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان صلاحیتش تایید شده در انتخابات مجلس هشتم رد‌صلاحیت شده است، گفت: بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی و نظارت بر اساس گزارشات و مستندات مراجع چهارگانه استعلامات صورت می‌گیرد. ممکن است گزارشی نسبت به کاندیدایی در یک مرحله وجود نداشته باشد اما در مرحله بعدی گزارشی نسبت به همین فرد واصل شده باشد که در بررسی صلاحیت او تاثیر‌گذار باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به این‌که "این شورا در مرحله 20 روزه بررسی پرونده‌ها و اعتراضات وارده است"، گفت: از 14 بهمن تا سوم اسفند شورای نگهبان فرصتی 20 روزه دارد تا نظر خود را در مورد شکایت‌ها اعلام کند که امیدواریم تا قبل از سوم اسفند اخبار خوبی را بتوانیم در مورد بررسی پرونده‌ها به اطلاع مردم و داوطلبان برسانیم.

معاون اجرایی شورای نگهبان با بیان اینکه بخشی از عدم احراز صلاحیت‌ها به دلیل عدم ارائه مدارک تحصیلی بوده است، گفت: ما از داوطلبان خواسته‌ایم مدارک تحصیلی خود را هر‌چه زودتر برای ما ارسال کنند.

کدخدایی افزود: اگر داوطلبی نسبت به رسیدگی شورای نگهبان نیز اعتراضی داشت، براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام فرصت سه روزه‌ای برای دریافت شکایت وجود دارد و شورای نگهبان نیز باید ظرف هفت روز نظر قطعی خود را درباره آن اعلام کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره "علت ردصلاحیت علی اشراقی نوه حضرت امام‌(ره)"، گفت: ردصلاحیت آقای علی اشراقی به دلیل عدم ارسال مدرک تحصیلی بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد اعتراضات صورت گرفته، گفت: حدود 3 هزار نفر اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کرده‌اند تا پرونده آنها مجددا رسیدگی شود.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر "انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی از بررسی صلاحیت‌ها" گفت: بنده انتقادی را از ایشان نشنیده‌ام و فقط اشاره داشتند که دقت بیشتری در بررسی صلاحیت‌ها صورت گیرد. ما هم این نکته را که باید دقت بیشتری در بررسی صلاحیت‌ها صورت گیرد می‌پذیریم و به طور قطع این کار را انجام خواهیم داد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد