وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

قانون تنها ملاک بررسی صلاحیت کاندیدا ها است

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به مردم اطمینان داد که شورای نگهبان قانون اساسی بر مبنای قانون به صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس رسیدگی می‌کند.
به گزارش آنا، عباسعلی کدخدایی امروز در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص زمانبندی انتخابات مجلس هشتم و بررسی صلاحیت ها، با اعلام این که پایان وقت اداری امروز شنبه فرصت پایانی 7 روزه بررسی شکایت ها در هیئت های نظارت استانی است ابراز امیدواری کرد که نتایج این بررسی ها از پایان وقت اداری امروز بتدریج در اختیار فرمانداران قرار گیرد و آنها نیز این نتایج را به داوطلبان منعکس کنند.
وی افزود: چنانچه کاندیدایی نسبت به این مرحله شکایتی داشته باشد در ظرف زمانی 20 روزه می‌تواند اعتراض خود را به شورای نگهبان ارائه تا شورا نظر قطعی خود را تا سوم اسفندماه از طریق وزارت کشور به داوطلبان اعلام کند.
سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: اگر باز هم کاندیدایی نسبت به رد صلاحیت یا عدم احزار صلاحیت خود اعتراضی داشته باشد، بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام 3 روز یعنی از تاریخ چهارم تا ششم اسفند فرصت دارد اعتراض خود را اعلام کند. شورای نگهبان نیز 7 روز فرصت دارد تا به این شکایات رسیدگی و نتیجه قطعی را روز 14 اسفند اعلام کند.
وی با اعلام این که مهلت بررسی شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده یا عدم احراز صلاحیت شده تا پایان وقت اداری امروز به پایان می رسد ابراز امیدواری کرد که نتایج بررسی صلاحیت ها به تدریج از پایان وقت اداری امروز به فرمانداری های حوزه های انتخابیه اعلام شود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: کسانی که نسبت به بررسی صلاحیت ها در هیئت های نظارت استانی اعتراضی دارند می توانند اعتراضات خود را طی روزهای 14 تا 16 بهمن ماه به آدرس خیابان حافظ، پایین تر از تقاطع سمیه، ورزشگاه شهید حیدرنیا اعلام کنند تا به شکایت های آنها در شورای نگهبان رسیدگی شود.
کدخدایی همچنین اعلام کرد که انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در 24 اسفندماه برگزار می‌شود.
وی افزود:44 نفر برای انتخابات مجلس خبرگان شرکت کرده‌اند که 21 نفر از این تعداد تائید صلاحیت و برای امتحان دعوت شده‌اند.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با اعلام برگزاری روز گذشته آزمون کتبی نامزدهای انتخابات خبرگان در شهر قم، اظهار داشت: از 21 نفر مدعو 15 نفر در امتحان کتبی شرکت کردند که تا آخر هفته نتیجه آزمون کتبی مشخص خواهد شد.
وی گفت: تعدادی از نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری غیر روحانی هستند اما از میان خانم‌ها کسی برای این انتخابات نامزد نشده است.
کدخدایی درباره تاثیر رایزنی‌ها برای تائید برخی رد صلاحیت شدگان نیز گفت: رایزنی‌ها اگر در جهت اجرای قانون باشد، هیچ اشکالی ندارد اما چنانچه در راستای اجرا نکردن قانون باشد، هیچ اثری نخواهد داشت.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چطور ممکن است کسی که روحانی است به دلیل عدم التزام به اسلام ردصلاحیت شود،تصریح کرد: هر بشری جایزالخطاست و لباس،سمت و پست دلیل مصونیت او نمی‌شود.
وی هر گونه رایزنی برخی رد صلاحیت شدگان برای تائید صلاحیت با دبیر شورای نگهبان و معاون اجرایی شورا را رد کرد و افزود:از رایزنی چنین افرادی با بقیه اعضای شورای نگهبان در این باره خبر ندارم و احتمال آن را بسیار ضعیف می دانم.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات بدون ذکر آماری از تائید و رد صلاحیت شدگان از سوی هیئت های نظارت استانی اعلام کرد: حدود 106 نفر از کسانی که از سوی هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌ بودند، اعتراضی ارائه نکردند و به همین جهت پرونده آنان توسط هیئت های نظارت استانی بررسی نشد.
کدخدایی در این باره که آیا پس از بررسی صلاحیت‌ها در هیئت نظارت، احتمال تائید صلاحیت کسی که به دلیل گرایشات سیاسی ردصلاحیت‌شده بود،هست یا خیر؟ گفت: اگر صرفاً به دلیل گرایشات سیاسی باشد، بله؛ هیئت نظارت قطعاً بررسی می‌کند و اگر باز هم خدایی نکرده اشتباهی در مرحله هیئت نظارت باشد در مرحله بعد توسط شورای نگهبان فرصت بررسی وجود دارد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید برخی ها می گویند که هیئت های اجرایی و نظارت در بحث بررسی صلاحیت ها به طور هماهنگ عمل می‌کنند آیا این امر صحت دارد یا خیر، تصریح کرد: هیئت های نظارت متفاوت و مستقل از هیئت های اجرایی عمل کردند؛ هیئت های نظارت از طریق هیئت مرکزی و شورای نگهبان تعیین می‌شوند و وابسته به شورای نگهبان هستند اما هیئت های اجرایی از سوی معتمدین مردم تعیین می شوند.
سخنگوی شورای نگهبان در این باره که آیا شورای نگهبان به اموال و دارایی نمایندگی قبل و پس از نمایندگی نظارت می کند یا خیر، اظهار داشت: شورای نگهبان در راستای انجام وظایف خود مکلف به رعایت قانون است و تا جایی که قانون به ما اجازه دهد همه موارد را بررسی می‌کنیم.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان این که چنانچه فردی شرایط قانونی را از دست بدهد این مورد در بررسی صلاحیت ها مد نظر قرار می‌گیرد به مردم اطمینان داد شورای نگهبان بر اساس قانون به صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس رسیدگی می‌ رسد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد