وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وزیر کشور :سه مرحله دیگر براى بررسى صلاحیت ها باقى مانده است

وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونى به ادعاى بعضى از فعالان سیاسى درباره رد صلاحیت یک طیف از فعالان سیاسى پاسخ داد.
حجت الاسلام والمسلمین مصطفى پورمحمدى که در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما سخن مى گفت افزود: فعالان سیاسى وابسته به یک طیف سیاسى ادعا کرده اند که از ۸۰۰ داوطلبى که از جناح آنها ثبت نام کرده اند، نزدیک به چهارصد نفر رد صلاحیت شده اند، اما با مراجعه به آمار ۲ هزار و دویست نفر داوطلبانى که صلاحیت آنان احراز نشده یا رد صلاحیت شده اند، معلوم مى شود که بیشتر این افراد از افراد معمولى یا وابستگان به جناح اصولگرا هستند.
وزیر کشور در بخش دیگرى از سخنانش در این برنامه تلویزیونى گفت: نسبت به دوره گذشته، در این دوره عملکرد دستگاه هاى اجرایى دقت نظر بیشترى صورت گرفته است به گونه اى که در مقایسه با یک هزار و ۸۰۰ پاسخى که در دوره گذشته مجلس ازمنابع چهارگانه تحقیق، به دست هیأت هاى اجرایى رسید، در این دوره حدود سه هزار و ۵۰۰ پاسخ دریافت و به این هیأت ها تحویل داده شد.
پورمحمدى در خصوص رد صلاحیت حدود ۲۰ نفر از نمایندگان فعلى مجلس نیز گفت: سوابقى در پرونده این دست از افراد بود که ما ناچار بودیم آن را به هیأت هاى اجرایى بفرستیم، و با وجود این که مایل بودیم به دلیل تأیید صلاحیت در دوره هاى گذشته، این دوره نیز تأیید صلاحیت شوند، اما هیأت هاى اجرایى به تشخیص خودشان عمل کردند و طبق قانون نمى توانستیم آنان را وادار به تأیید صلاحیت این افراد کنیم. وزیر کشور اظهار امیدوارى کرد که در مرحله بررسى صلاحیت ها درهیأت هاى نظارت، تعداد بیشترى تأیید صلاحیت شوند.
وزیر کشور همچنین در پاسخ به سؤالى مبنى بر این که معیارهاى بررسى صلاحیت نامزدها چیست گفت: مواد ۲۸ ، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات مجلس شوراى اسلامى به تفصیل و واضح معیارها و مشخصات داوطلبان نامزدى در انتخابات مجلس را مشخص کرده است. پورمحمدى افزود: از هیأت هاى نظارت نیز مى خواهیم با دقت کافى به بررسى شکایت نامزدهاى انتخابات مجلس شوراى اسلامى بپردازند.
وى گفت: ماده ۲۸ قانون انتخابات براى داوطلبان نامزدى در انتخابات شرایطى قائل شده است، ماده ۲۹ بر لزوم استعفاى نامزدان از سمت شان ۶ ماه قبل از نام نویسى اشاره دارد و ماده ۳۰ این قانون شرایطى را که منجر به محرومیت فرد از داوطلبى مى شود بیان مى کند.
وى در پاسخ به این که بیشتر رد صلاحیت ها بر اساس کدام ماده قانونى بوده است افزود: حدود ۳۳۰ نفر بر اساس یک ماده قانونى، ۳۰۲ نفر بر اساس ماده قانونى دیگر و غیره است بنابراین نمى توان گفت رد صلاحیت ها و یا احراز نشدن صلاحیت هاى نامزدها بر اساس فلان ماده قانونى خاص بیشتر از بقیه مواد قانونى بوده است.
وزیر کشور در پاسخ به این که آیا فکر نمى کنید رد صلاحیت ها در مرحله هیأت هاى اجرایى زیاد بوده است تصریح کرد: نه بنده اینطور نمى دانم، ضمن این که بررسى صلاحیت نامزدها در هیأت هاى اجرایى مرحله نخست است و سه مرحله دیگر باقى است.
* آمار ردصلاحیت ها بیش از دوره هاى گذشته نیست
پورمحمدى در خصوص مراجع چهارگانه نیز گفت: این مراجع که شامل وزارت اطلاعات، نیروى انتظامى، وزارت دادگسترى و سازمان ثبت احوال است فقط سابقه افراد را به وزارت کشور ارسال مى کنند و هیچ گونه پیشنهاد و یا نظرى نمى دهند. وى در پاسخ به این که اگر گزارش مراجع چهارگانه مثبت و تحقیقات محلى مثبت نباشد، چه حالتى پیش مى آید گفت: در تحقیقات محلى اگر حسن شهرت فرد ثابت نشود هر چند مراجع چهار گانه نظرشان مثبت باشد همین مقدار براى رد صلاحیت و یا احراز نشدن صلاحیت نامزدها کفایت دارد. مجرى شبکه اول سیما پرسید: آیا فکر نمى کنید آمار رد صلاحیت هاى این دوره از انتخابات گذشته بیشتر است و وزیر کشور ضمن رد این موضوع گفت: در دوره پیش فقط یک چهارم استعلامات به هیأت هاى اجرایى ارسال شد و همین گزارشات در هیأت هاى نظارت بررسى شد، بنابراین نمى توان گفت آمار رد صلاحیت شده ها در هیأت هاى اجرایى این دوره بیش از دوره هاى قبل است.
وى اظهار داشت: در دوره پیش چون استعلامات به هیأت هاى اجرایى نرسیده بود، در مرحله بعد در هیأت هاى نظارت بررسى شد و این منجر شد که ۲ فرصت براى نامزدهایى که رد صلاحیت شده بودند باقى بماند اما در این دوره بعد از هیأت هاى اجرایى ۳ فرصت دیگر براى این نامزدها باقى است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد