وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

نگاهی به تبلیغات غیر رسمی نامزدهای انتخابات مجلس در غرب مازندران

در حالی که چهل و چهار روز تا شروع تبلیغات رسمی نامزدهای هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است ، تنور تبلیغات غیر رسمی نامزدها در غرب مازندران روز به روز داغتر و بیشتر می‌شود.

اعلام نتایج بررسی اولیه صلاحیت نامزدها از سوی هیاتهای اجرایی شهرستانها ، روند تبلیغات غیر رسمی نامزدها را افزایش داده است.

فرایند زمان موجب شده تا نامزدهای این دوره از انتخابات علاوه بر بهره- گیری از شیوه‌های سنتی ، تبلیغات از روشهای نو و جدید نیز برای شناساندن خود و جلب آرای عمومی استفاده کنند.

اگر در گذشته ارتباطات چهره به چهره در قالب شب نشینی‌ها و شرکت در محافل خصوصی ابزاری برای تبلیغ غیر رسمی نامزدها به شمار می‌آمد، امروز این شیوه تا حد زیادی دستخوش تغییرات اساسی شده است.

در حال حاضر برخی از نامزدها با روشهای آشکار و مستقیم و گاه پنهان و مشکوک و به طرق ماهرانه خود را به رای‌دهندگان معرفی می‌کنند.

چاپ مطلب در نشریات محلی و روزنامه‌های سراسری ، چاپ کارت ویزیت و شغلی ، وبلاگ نویسی و ارسال پیامک به مناسبتهای مختلف نظیر تبریک اعیاد وتسلیت و ... از جمله روشهایی است که در انتخابات سالهای اخیر برای جلب افکار عمومی متداول شده است.

علاوه بر این شیوه‌ها، شرکت در مجالس عزا و عروسی ، عیادت از بیماران ، جمع‌آوری اهالی خیابان به منظور حل مشکلات آن منطقه ، دیدار با شخصیت‌های هنری ، ورزشی و مذهبی از دیگر راههایی غیر رسمی است که نامزدها برای شناساندن خود به مردم به استفاده می‌کنند.

این در حالی است برخی از فعالان انتخاباتی نیز با توزیع شبنامه‌هایی به معرفی خود و طیف سیاسی و حتی تخریب سایر نامزدها می‌پردازند.

بنابراین امروز کمتر جایی و کمتر کسی است که صحبت از انتخابات مجلس شورای اسلامی نکند و این مساله سیاسی به موضوع داغ بین اقشار مختلف مردم از جمله دانش‌آموزان و دانشجویان این منطقه تبدیل شده است.

برخی کارشناسان امر ، وجود مسایل قومی و قبیله‌ای در شهرستانها را در افزایش تبلیغات غیر رسمی نامزدها بسیار موثر می‌دانند.

در همین حال به اعتقاد کارشناسان باید ساز و کار تبلیغات رسمی نامزدهای انتخاباتی در کشور فراهم شود تا از روشهای تبلیغات غیر رسمی کاسته شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد چالوس گفت : کار سیاسی به ابزار نیاز دارد و تبلیغات یکی از ابزارهای مهم فعالیت‌های سیاسی است.

" مهران مصطفایی " در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود : در زمانی که جامعه فاقد احزاب و ان جی اوهای فعال باشد، شناسایی نیروها سخت است.

وی خاطرنشان کرد : در این صورت تبلیغات وارد عرصه‌هایی می‌شود که مردم تمایل زیادی به آن ندارند تا رنگ سیاسی به خود گیرد.

وی اظهار داشت : زمانی که سیاست وارد حوزه‌های اجتماعی نظیر عزاداری‌ها و عروسیها شد، جامعه از نظر سیاسی به وضع بدی کشیده می‌شود.

مصطفایی یادآور شد : برای اینکه وضع سیاسی حزب هدایت شود باید همه ساز و کارهای دمکراسی را در چارچوب قانون فراهم کنیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد : هنوز راه درست تبلیغات برای نامزدهای انتخاباتی در کشور قانونمند نشده و قبل از انتخابات سازوکار لازم را لحاظ کنند.

به گفته او متاسفانه عدالت تبلیغاتی وجود ندارد که این امر مخالف اصول دمکراتیک و اصول دینی است.

وی تصریح کرد: افراد شناخته شده نیاز به تبلیغات ندارند و یا ابزارهایی در اختیار دارند که آن را برای منافع خود بکار می‌گیرند.

این استاد دانشگاه آزاد بیان داشت : در این میان نامزدهایی که چندان معروف و شناخته شده نیستند چگونه از راه درست خود را معرفی کنند.

مصطفایی سووال کرد : آیا فرصت یک هفته‌ای برای تبلیغ رسمی برای معرفی نامزدها و برنامه هایش کافی است؟
وی پیشنهاد داد : باید در زمانی که حزب وجود ندارد، زمان تبلیغات رسمی نامزدها شش ماه قبل از انتخابات باشد تا نامزدها تبلیغ کنند.

وی اضافه کرد : این تبلیغات باید به تناسب این شش ماه تنظیم شود تا کاندیداهای ناشناخته خود را معرفی کنند.

فرماندار نوشهر در گفت و گو با ایرنا گفت : شرکت نامزد در مراسم مختلف نظیر عزاداری و غیره اگر هدف تبلیغ رسمی وی نباشد ، مانعی ندارد.

" سید هاشم فاطمی " افزود : روشهای غیر رسمی تبلیغ وسیله‌ای است تا نامزدها به معرفی خود و برنامه‌های خود بپردازند.

وی یادآور شد : نامزدها باید طبق قانون عمل کنند و در تبلیغات رسمی و غیر رسمی از تخریب رقبا پرهیز کنند.

به گفته فرماندار نوشهر نامزدها وعده‌های بی‌اساس ندهند و واقع نگر باشند و به وظایف نماینده مجلس توجه کنند.

کارشناس ارشد رشته علوم سیاسی از دانشگاه آزاد چالوس در گفت و گو با ایرنا افزود : یکی از دلایل رشد تبلیغات غیر رسمی نامزدهای انتخابات کوتاه بودن مدت تبلیغات رسمی انتخابات است که باید در این زمینه چاره‌ای‌اندیشید.

" عباسعلی حبیبی " ادامه داد : نبود امکانات تبلیغی مناسب و وجود برخی از احزاب فصلی بر فرایند تبلیغات غیر رسمی نامزدها شتاب بیشتری می‌بخشد.

وی خاطرنشان کرد : همچنین وجود برخی زمینه‌های اجتماعی در دوران قبل از انتخابات نظیر مراسم مختلف به نامزدها این فرصتها می‌دهد تا برای معرفی‌خود به مردم نهایت بهره را ببرد.

این کارشناس علوم سیاسی گفت : واقعیت امر آن است که برخی از نامزدها از منابع مالی کافی برخوردار نیستند از اینرو تبلیغات غیر رسمی تا حدی زیادی برای آنان به صرفه تر است.

به گفته او اکنون الگوهای طبقاتی و قبیله‌ای در گزینش نامزدهای انتخابات نقش اصلی دارد، بنابراین نامزدها سعی دارند با بهره‌گیری از این روش به جلب آرای عمومی بپردارند.

وی تصریح کرد : همچنین طرفداران نامزدها از دیگر عواملی هستند که در رشد تبلیغات غیر رسمی نقش چشمگیری دارند.

هیات‌های اجرایی سه حوزه انتخابیه شهرستانهای غرب مازندران از مجموع ‪ ۶۷‬نامزد داوطلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی، صلاحیت ‪ ۳۶‬نامزد را تایید کردند
نظرات 1 + ارسال نظر
میلاد زارعی سه‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 20:08 http://www.zarei.net

سایت رسمی عباس زاعی انتخبات مجلس هشتم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد