وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

فضای انتخابات باید سالم باشد

حضرت آیت الله خامنه ای ضمن تاکید بر رقابت سالم و بدون تهمت زنی و بدگویی نامزدها در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرمودند: فضای انتخابات باید سالم باشد.

مردم اگر خودشان نامزدهای انتخاباتی را می شناسند، طبق تشخیص خودشان حتما عمل کنند؛ اگر نمی شناسند، از افراد بصیر و متدین در گزینش های انتخاباتی استفاده کنند.

مجریان انتخابات در اجرای درست انتخابات، دقت کامل را به کار ببرند. این ها چیزهایی است که می تواند یک انتخابات خوب را برای کشور به ارمغان بیاورد. این سی و دو سه انتخاباتی که از اول انقلاب تا امروز داشتیم، خوشبختانه همه‌ اینها سالم بوده. البته در همه‌ این ها کسانی معترض بوده‌اند، اعتراض ها رسیدگی هم شده، احیانا تخلفات بوده است اما هرگز عدم سلامت در انتخابات وجود نداشته است. بعد از این هم باید همین جور باشد.

شورای محترم نگهبان صلاحیت های افرادی را احراز می کند، بعضی را هم احراز نمی کند. من اینجا سه تا نکته عرض بکنم:

نکته اول این است که شورای نگهبان از لحاظ قانونی موظف است صلاحیت ها را احراز کند، باید تشخیص بدهد، باید برسد به این که این صلاحیت وجود دارد. البته توصیه همیشگی ما این بوده است که سطح صلاحیت ها را آنقدر بالا نبرند که یک عده معدودی ته آن بمانند. آنچه که موجب صلاحیت است، یک قدری سطح آن را باسماحت‌تر نگاه کنند.

نکته دوم این که بعضی‌ها به این نظارت های شورای نگهبان و عوامل نظارتی معترضند. ممکن است اعتراض شان بجا و واقعا درست هم باشد، منتها توجه کنیم که وقتی یک مقام مسوول قانونیِ مورد اعتماد تصمیمی گرفت، ما تسلیم باشیم. همه‌مان باید تبعیت کنیم. مثلاً مجلس یک قانونی را می گذراند، ممکن است من به آن قانون اعتراض داشته باشم، بگویم این قانون معیوب است، اما قانون است، باید بر طبقش عمل کنم. وقتی یک مقام مسوولی که مورد اعتماد هم هست -مثل شورای نگهبان- تصمیمی گرفت، بایستی تسلیم آن شد، باید تبعیت کرد.

نکته‌ سوم این را من اعلام می کنم، همه‌ افراد بدانند این هائی که رد صلاحیت می شوند، لزوما آدم های بی‌صلاحیتی نیستند. اینجور خیال نشود که حالا چون فلانی در انتخابات رد صلاحیت شد، پس دیگر بکلی از صلاحیت ساقط است. نه، طبق قانون در انتخابات نمی تواند به عنوان نامزد شرکت کند اما ممکن است مقامی که او را رد صلاحیت کرده، اشتباه کرده باشد.

ممکن است برای این کار صلاحیت نداشته باشد، اما صلاحیت های فراوان دیگری داشته باشد. اینجور نباشد که اگر کسی رد صلاحیت شد، این معنایش این باشد که او دیگر از هستی ساقط شد. نه، صلاحیت های گوناگون دیگری وجود دارد.

* از بیانات رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران (چهاردهم بهمن 1390)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد