وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

انتخابات رقابتی است؛ بازی را به هم نزنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس درباره موضوعات مختلف داخلی و بین‌المللی اظهارنظر کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته به منظور مذاکره با مقامات ترکیه درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و روابط پارلمانی به آنکارا و قونیه سفر کرد.

وی در این سفر سه روزه با جمال چیچک همتای ترک خود، عبدالله گل رئیس جمهور، رجب طیب اردوغان نخست وزیر و احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد و در یک نشست خبری نیز به سؤالات مختلف خبرنگاران درباره مهم‌ترین مسائل روز پاسخ داد.

لاریجانی هنگام بازگشت از سفر، فرصتی هر چند کوتاه برای گفت‌وگو در اختیار خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس قرار داد و به سؤالات وی در خصوص رایزنی با ترک‌ها و راز طولانی شدن مذاکره با ترک‌ها، عملکرد مجلس هشتم و تعامل آن با دولت‌ احمدی‌نژاد و انتخابات و ترکیب مجلس نهم پاسخ داد.

متن گفت‌وگوی فارس با رئیس مجلس با ذکر این نکته تقدیم خوانندگان می‌شود که اگر‌چه سؤالات فراوانی برای انجام یک گفت‌وگوی تفصیلی با رئیس نهاد قانونگذاری و رئیس فراکسیون اصولگرایان (اکثریت) وجود داشت و پاسخ‌های لاریجانی به برخی سؤالات نیز، نیازمند محاجه بیشتر برای تبیین بهتر مسائل بود اما این امر به دلیل کمبود وقت میسر نشد:

* فارس: برای آغاز گفت‌وگو لطفا درباره سفرتان به ترکیه توضیحاتی ارائه دهید و با توجه به کیفیت این سفر که می‌توان آن را "سفری مذاکراتی" نامید و نمایی از دیپلماسی پارلمانی دانست، ارزیابی خودتان را از این سفر بفرمائید.‌

- لاریجانی: واقعیت این است که بین ایران و ترکیه خصوصاً در 7 - 6 سال اخیر رابطه اعتمادسازی به وجود آمده و این موضوع، هم بسیار مهم است و هم اینکه لوازمی دارد که باید به آنها پایبند بود؛ امکان دارد برخی مسایل رخ دهد که به این اعتماد لطمه بزند و حتماً باید از مسیر مذاکرات درباره این مسایل به نتیجه رسید.

* لزوم همگرایی ایران و ترکیه در برابر دلالان منطقه‌ای

برخی مسائل در صحنه منطقه‌ای وجود دارد که اگر ایران و ترکیه به عنوان دو کشور پر وزن و تعیین کننده و نقش آفرین در منطقه، همگرا باشند، برآیند کارشان می‌تواند بسیار اثرگذار باشد نسبت به برخی کشورها که در منطقه حالت دلالی پیدا کرده‌اند و اگر تفاوت رأی هم داشته باشند، یک علف‌های هرزی در صحنه سیاسی منطقه بروز می‌کند که شأن‌شان نیست.

بنا بر این هر چه مذاکرات و رایزنی‌ها بین ایران و ترکیه بیشتر باشد، حتماً در شرایط حساس منطقه مفید است؛ ارزیابی شما از حجم مذاکرات و اهمیت آنها در این سفر هم صحیح است، چون بخش اصلی کار بر روی مذاکرات با آقای گل و آقای اردوغان و رئیس مجلس و آقای داود اوغلو بود که به روز آخر سفر و قونیه کشید.

* سپر موشکی ناتو به نفع جهان اسلام نیست

علت‌ این تمرکز و استمرار مذاکرات هم این بود که در برخی مسایل مثل سپر موشکی ناتو باید ملاحظاتی را می‌فهمیدیم که این موضوع چیست و با اینکه به طرف ترک اعتماد داریم، اما برای ما مهم است که توضیح قانع‌کننده‌ای در این زمینه بشنویم و ترک‌ها استدلال ما را هم درک کنند.

در این سفر ما به دوستان ترک خود به صراحت اعلام کردیم که بر اساس ادله قابل ‌توجهی که داریم و حتماً هم باید به آنها عنایت شود، استقرار سامانه موشکی در ترکیه به نفع جهان اسلام نیست و آنها هم در این خصوص مطالبی را بیان کردند اما باید برای روشن شدن مسأله، مذاکرات تداوم یابد.

وجود اختلاف‌نظر در برخی مسایل منطقه‌ای هم طبیعی است ولی مهم این است که تحلیل‌ها به هم نزدیک شود که این همگرایی در گرو استمرار مذاکرات و رایزنی‌ها بین دو کشور است.

* فارس: برخی کارشناسان مسائل بین المللی معتقدند ترکیه در پازل آمریکایی‌ها بازی می‌کند و در تحولات منطقه‌ای قصد دارد جایگاه ویژه‌ای برای خود در نظر گیرد و به همین دلیل دنبال ایفای نقش پر رنگ‌تر از سایر کشورهاست؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

- لاریجانی: اعتقاد بنده این است که رهبران ترک عاقل‌تر از آن هستند که در چنین دامی بیافتند و رفتار گذشته‌شان نیز نشان داده که از یک متانت برخوردارند و داهیانه عمل می‌کنند.

* ترک‌ها عاقل‌تر از آنند که در دام آمریکا بیفتند

مصلحت جهان اسلام اقتضا می‌کند که مسلمانان مراقب باشند در پازل دشمن بازی نکنند و به نظرم دوستان ترک ما به این موضوع توجه دارند و از این رو موضع ترکیه درباره تحولات منطقه به ویژه سوریه را با موضع آمریکا و اسرائیل متفاوت می‌دانیم.

* طراحی پروسه برای مذاکرات آینده تهران - آنکارا

باور ما این است که دغدغه‌های ترکیه با دغدغه‌هایی که آمریکا و هم‌پیمانانش پیگیری می‌کنند، تفاوت دارد و ترک‌ها علاقه‌ دارند مشکلات منطقه به نحو درستی حل شود اما آمریکا و اسرائیل دنبال بر هم زدن امنیت و ثبات منطقه هستند.

در مجموع، گفت‌وگوهای ما در ترکیه رو به پیشرفت بود و مهم این است که از درون آنها پروسه‌هایی طراحی شد که این پروسه‌ها مسیر مذاکراتی فعال را هموار و فراهم می‌کند.

* فارس: در روزهای اخیر پس از سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران و بازگشت وی به آنکارا، ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد از طریق داود اوغلو پیام تهران را دریافت کرده و مشاوره با ترک‌ها در خصوص ایران آغاز شده است. آیا این موضوع صحت دارد و در سفر شما به ترکیه هم در این زمینه بحثی شد؟

- لاریجانی: چنین مطلبی به هیچ وجه صحت ندارد و ایران هیچ پیامی برای آمریکایی‌ها نداشته است.

* آمریکایی‌ها تخیلی شده‌اند

اگر آمریکایی‌ها تخیلی کردند و یا دوستان ترکیه نکته‌ای به آنها گفتند که آنها تصور پیام کردند، اشتباه فهمیده‌اند.

* فارس: آقای دکتر! فرصت گفت‌وگو اندک است؛ اجازه دهید در بخش دوم گفت‌وگو به مسائل داخلی بپردازیم. جنابعالی به عنوان ریاست مجلس هشتم عملکرد این مجلس را با توجه به انتقاداتی که هم از ناحیه اصلاح‌طلبان و هم از سوی برخی اصولگرایان مطرح کرده و هر دو طیف آن را "ضعیف" توصیف کرده‌اند، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- لاریجانی: ارزیابی‌ها از عملکرد مجلس متفاوت است و این هم امری طبیعی است؛ به هر حال گروه‌ها با سلایق مختلف پدیده‌های اجرایی و سیاسی را از منظر خودشان کالبدشکافی می‌کنند اما در ارزیابی باید برای مقیاس پایه‌ای قرارداد که ببینیم می‌خواهیم یک مسأله را با چه بسنجیم؟

* عملکرد مجلس هشتم؛ زیگزاگ نزدیم

مجلس هشتم در مجموع شرایط کشور و التهاباتی که خصوصاً در دو سال اخیر وجود داشت، در درجه نخست مجلسی بود که در کل برای حرکت خود مبنا داشت و زیگزاگ نمی‌زد.

* زوایه با دولت به خاطر نادیده‌گرفتن مبانی نظام

مبنای حرکت مجلس هم قانون اساسی، نظرات ولایت فقیه و حرکت فکری اصیل روحانیت بود و به همین دلیل هم گاهی با دولت زاویه پیدا می‌کرد؛ وقتی که گاهی در دولت برخی حرف‌هایی بیان می‌کردند که البته ربطی به کلیت دولت هم نداشت و با مبانی حرکتی مجلس مغایرت داشت، می‌دیدید که مجلس نسبت به این موارد واکنش نشان می‌داد.

* در فتنه 88 نه تند رفتیم، نه کند

در قضایای بعد از انتخابات و جریان فتنه [88] هم مجلس ملاک خود را نظرات رهبری قرار داد و در تحلیل خود نیز با همان آرایش موردنظر نظام حرکت می‌کرد...

* فارس: اما در این خصوص اعتراضات زیادی به مجلس شد که در مواجهه با جریان فتنه کند بوده و متناسب با شرایط کشور عمل نکرده است...

- لاریجانی: به طور طبیعی عده‌ای در جامعه تندتر حرکت می‌کردند یا حتی در خود مجلس برخی مایل بودند که مجلس تندتر حرکت کند ولی مجموعاً انضباط کاری و معیار و ملاک حرکت مجلس دیدگاه‌ها و تفکرات مقام معظم رهبری بود.

* دفاع از منافع ملی در صحنه جهانی

نکته دیگر اینکه مجلس هشتم در سیاست خارجی به دقت موضوعات را رصد می‌کرد و نسبت به آنها حساس بود؛ مثلاً در حوادث غزه نخستین جایی که وارد صحنه شد مجلس بود و در همین حوادث اخیر منطقه در خصوص انقلاب‌های تونس و مصر و بحرین نیز، نمایندگان در همان روزهای اول فعالانه وارد صحنه شدند و فراکسیون بیداری اسلامی تشکیل شد، بیانیه دادیم و حتی راهپیمایی کردیم.

در خصوص موضوع هسته‌ای هم مجلس هشتم بسیار فعال عمل کرد و در مجموع نمایندگان ملت نسبت به منافع ملی و حقوق ملت از بعد خارجی حساس بودند و تحولات را رصد می‌کردند و متناسب با شرایط موضع‌گیری و تصمیم‌گیری می‌کردند.

* اجازه ندادیم فشار اقتصادی به مردم تحمیل شود

نکته سوم اینکه در مسایل اقتصادی که مربوط به مردم می‌شود، گاهی دولت علاقمند بود طوری رفتار کند که بر اساس تفسیر خودش می‌خواست برای حل مسائل حرکتی جهشی انجام دهد ولی ارزیابی‌ ما این بود که این کار بر مردم فشار جدی وارد می‌کند.

لذا مجلس قوانینی وضع کرد که دولت را در مسیری ببرد که این حرکت‌ها با روندی آرام صورت گیرد؛ به عنوان نمونه در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت علاقمند بود این کار را در زمان کوتاه‌تری با یک یا دو اقدام انجام دهد ولی تفسیر مجلس از موضوع این بود که چنین کاری باید در زمان حداقل 5 سال و با یک شیب ملایم صورت گیرد؛ گرچه دولت این شیب را درست رعایت نکرد اما در عین حال مجبور شد که در چارچوب مشخصی حرکت کند.

مجلس واقعاً تلاش می‌کرد در جایی که احتمال داشت در مسیر اصلاحات اقتصادی فشاری بر مردم تحمیل شود، این مسیر تا آنجا که ممکن است از یک عقلانیتی برخوردار شود که فشار به مردم وارد نشود یا فشارها به حداقل برسد.

* وضع قوانین برای تسهیل سرمایه‌گذاری در کشور

تحلیل و مسیر مجلس هشتم هم در این خصوص این بود که حل مسائل اقتصادی کشور و پیشرفت‌های اقتصادی و رفع مشکل بیکاری و جلوگیری از تورم و رشد قیمت‌ها در گرو رونق اقتصادی نیست، بلکه باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شود.

* مشکلات اقتصادی به خاطر عدم درست اجرای قانون

از نظر قانونی هم مجلس چه در قانون برنامه پنجم توسعه و چه در سایر قوانین وضع شده مانند قانون تسهیل فضای کسب و کار یا قانون مربوط به بهره‌وری کشاورزی مسیرها را برای جذب سرمایه‌ها فراهم کرد البته بعضی از این قوانین به درستی اجرا نشد و مقداری از ضایعاتی که اکنون در کشور از نظر نرخ بیکاری یا افزایش قیمت‌ها وجود دارد، به خاطر عدم اجرای درست قوانین است.

اجازه دهید در این زمینه مثالی بزنم؛ مجلس در بودجه سال 90 به دولت اجازه داد 30 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت داخلی عرضه کند و 10 میلیارد دلار هم اوراق قرضه ارزی بفروشد و اگر این کار به درستی انجام می‌شد، دولت مقدار زیادی از نقدینگی را جذب می‌کرد.

* قصور دولت در نابسامانی بازار ارز و طلا

اینکه اکنون این مشکل به وجود آمده که پول به سمت بازار ارز یا طلا می‌رود، معلول زیاد شدن نقدینگی ماست که ظرف 7 - 6 سال از حدود 65 هزار میلیارد تومان به 340 هزار میلیارد تومان رسیده و این حرکت غیر طبیعی است.

هرچه ما مکانیزم ایجاد کنیم که نقدینگی را جذب و به سوی سیستم‌های تولیدی هدایت کنیم، به همان اندازه از این جهش‌ها جلوگیری می‌شود.

از طرف دیگر هر چه ما زمینه‌های سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم، پول به سوی امور زودبازده تجاری نمی‌رود اما وقتی اینها رکود یابد، وضعیت می‌شود همین شرایطی که الان داریم.

تصمیم‌گیری دولت در مورد نرخ سود درباره اوراق مشارکت که در قالب آن تقریباً 100 میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخت و چون نرخ سود را 17 درصد تعیین کرده و از آن طرف نرخ تورم حدود 20 درصد است، موجب نوعی آشفتگی و روند غیر طبیعی در عرصه اقتصادی شده است.

* فارس: اکنون این سؤال پیش می‌آید که چرا با وجود سوء‌رفتارها و تخلفاتی که به آنها اشاره کردید، مجلس در مواجهه با اینگونه اقدامات دولت برخورد قوی و قاطعی از خود نشان نداده است؟

- لاریجانی: برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید توجه کرد مقصود از قوی و ضعیف چیست؟ اینجا یک نکته‌ای وجود دارد و آن هم این است که سیستم‌های نظارتی تعبیه شده در مجلس بسیار جدید و البته قوی است و تلاش می‌شود با تخلفات در چارچوب این مکانیزم‌ها برخورد شود.

* مکانیزم قوی برای جلوگیری از تخلفات دولت

مثلاً هر یک از کمیسیون‌ها می‌توانند طبق قانون عملکرد یک دستگاه یا وزارتخانه را ارزیابی کنند و بعد از شناسایی اشکالات و کشف تخلفات، طبق ماده 233 برای رسیدگی و رأی‌گیری به مجلس ارائه دهند که قبلاً این مکانیزم نبود.

یعنی هرگاه حداقل 10 نماینده یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئؤنات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور یا وزیر یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنها را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیئت رئیسه برای رسیدگی به کمیسیون ذیربط ارجاع می‌شود.

کمیسیون حداکثر 10 روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیئت ‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد و چنانچه مجلس آن را تأیید کند، موضوع جهت رسیدگی بدون نوبت و تشریفات به قوه قضائیه و سایر مراجع ذیصلاح ارسال می‌شود و درصورتی که مجلس در مورد رئیس‌ جمهور یا هر یک از وزرا سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش دهد، طرح استیضاح با رعایت اصل 89 قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

بحث دیگر سؤال از وزراست که قبلاً تعارفی بود اما اکنون مانند نوعی ارزیابی است و در واقع نیمچه رأی اعتماد به حساب می‌آید و مکانیزم آن هم این است که هر نماینده می‌تواند درباره مسائل داخلی و خارجی از وزیر مسئول درباره وظایف‌اش سؤال کند و سؤال خود را به هیئت رئیسه ارائه دهد تا فوراً به کمیسیون تخصصی ذیربط ارسال شود.

کمیسیون مربوطه موظف است حداکثر ظرف 10 ‌روز، جلسه‌ای با حضور وزیر و نماینده سؤال‌کننده تشکیل دهد و با استماع نظرات دو طرف و بررسی‌های لازم، به موضوع رسیدگی کند.

اگر نماینده سؤال‌کننده توضیحات وزیر را قانع‌کننده نداند، کمیسیون با تعیین قلمرو "ملی" یا "منطقه‌ای" بلافاصله سؤال را به هیئت رئیسه جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارجاع می‌دهد و در رابطه با سؤال منطقه‌ای نیز، کمیسیون حداکثر ظرف 10 ‌روز نسبت به ارائه راه‌ حل و ارسال گزارش به هیئت رئیسه و رئیس جمهور اقدام می‌کند تا مساعی لازم جهت حل موضوع به عمل آید.

اگر بعد از 15 روز از ارجاع نامه کمیسیون ذیربط، نماینده سؤال‌کننده همچنان موضوع را حل و فصل نشده بداند، از هیأت رئیسه می‌ خواهد سؤال منطقه‌ای را با فوریت در جلسه علنی طرح کند و این هیئت نیز ضمن طرح سؤال آن را به وزیر ابلاغ و جهت ارائه گزارش به کمیسیون ذیربط ارسال می‌کند.

بر اساس قانون اساسی وزیر مورد سؤال مکلف است حداکثر ظرف 10 روز مگر با کسب اجازه از مجلس برای تأخیر، به مجلس آمده و به سؤال پاسخ دهد و پس از بررسی سؤال در صحن مجلس با حضور وزیر، در صورت قانع‌نشدن نماینده، نظر مجلس درباره آن اخذ می‌شود که اگر اکثریت سؤال را وارد بدانند، موضوع توسط رئیس مجلس جهت رسیدگی به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

لذا اگر توجه کنید، می‌بینید که این مکانیزم یا مکانیزم طرح سؤال از رئیس جمهور می‌تواند تا حد زیادی در پاسخگو کردن مسئولان دولتی موثر باشد و همچنین با ایجاد معاونت نظارت، ناظرین مجلس به طور سیستماتیک به وظایف قانونی نظارتی خود عمل می‌کنند.

* رعایت مصالح در برخورد با دولت ناشی از عقلانیت مجلس بود

اما اینکه چرا برخی مقاطع مجلس در کنار نظارت‌هایی که دارد، رعایت برخی مصالح را می‌کرد، مربوط به عقلانیتی است که در کلیت مجلس وجود داشت.

البته در مجلس نظرات متفاوتی وجود دارد اما اینکه می‌گویم مربوط به کلیت مجلس است که برخی اوقات احساس می‌کردیم از نظر بین‌المللی فشارهایی بر کشور وجود دارد که اگر اینگونه مناقشات حاد شود، نوعی به هم‌ریختگی در کشور را نشان می‌دهد و این باعث افزایش فشارهای بین‌المللی می‌شود و لذا در این زمینه‌ها با مدارا عمل می‌کردیم.

* اسیر حاشیه‌ها نشدیم

گاهی هم تخلفات و مسایلی رخ می‌داد که استنباط مجلس این بود که حاشیه‌روی است و دولت این کار را هدفمند انجام داده و لذا اگر مجلس بخواهد خیلی به این موضوعات بپردازد، مسائل اصلی مورد غفلت قرار می‌گیرد.

ممکن است کسی از منظر بیرونی بنگرد و بگوید که حق مجلس بوده در خصوص موضوعی با دولت برخورد کند، اما روی این حق ایستادگی نکرد ولی مجلس خیلی جاها آگاهانه از کنار مسایل عبور می‌کرد چون نمی‌خواستیم وقت کشور و هزینه ملی را صرف این امور کنیم.


* حفظ جنس اصولگرایی در مجلس نهم

* فارس: مردم مجلس هشتم را به عنوان مجلس اصولگرا می‌شناسند. آیا فکر می‌کنید با توجه به عملکرد این مجلس جریان اصولگرایی در انتخابات آینده مورد اقبال مردم خواهد بود؟ یعنی با توجه به حاکمیت اصولگرایان بر مجلس هشتم به گونه‌ای عمل کرده‌اید که این ساختار در مجلس نهم حفظ شود یا ترکیب آن تغییر می‌کند؟

- لاریجانی: فکر می‌کنم مجلس آینده مجلس اصولگرا خواهد بود اما افرادی که استقلال فکری بیشتری داشته و از شجاعت بیشتر برخوردارند، بیشتر نمود و حضور پیدا می‌کنند ولی در مجموع احتمال زیاد می‌دهم که جنس اصولگرایی مجلس حفظ می‌شود.

* فارس: اما برخی مدعی‌ هستند این تداوم ناشی از فقدان فضای رقابت در انتخابات است؟ آنها می‌گویند وقتی انتخابات با حضور یک طیف و در غیاب نامزدهای دارای گرایش فکری متفاوت با جریان اصولگرا که به عنوان اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند، برگزار شود، ملعوم است که نتیجه آن تشکیل مجلسی با اکثریت اصولگراست؛ برای اثبات این ادعا هم به ردصلاحیت‌ها اشاره می‌کنند که این روزها اخبار آن منتشر می‌شود...

* هویت سیاسی ردصلاحیت‌شدگان

- لاریجانی: البته کسانی که توسط هیئت‌های اجرایی وزارت کشور رد شدند بیشتر از اصولگرایان بودند تا اصلاح‌طلبان... حالا نمی‌ خواهم قضاوت قطعی کنم ولی با توجه به شناختی که از برخی افراد دارم که رد شده‌اند، به احتمال زیاد هیئت‌های اجرایی کار نادرستی انجام نداده است.

* اشتباه هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها

برخی از آنها همکاران ما در مجلس هستند که در این 4 سال در کنار آنها بودیم که حالا مثلاً درباره آنها نوشته‌اند التزام به دین اسلام ندارند که به نظرم این موضوع عجیب است و آدم باید حرفی بزند که در ظرف درستی بگنجد.

کسانی را می‌شناسم که خیلی افراد متدینی هستند ولی به خاطر عدم التزام به اسلام رد شده‌اند و حتما این کار نسبت به هر فردی از هر گروهی صورت گرفته باشد، غلط است.

* انتخابات رقابتی است؛ بازی را به هم نزنیم

اما درباره بخش اول سؤال شما و اینکه فضای رقابتی هست یا نه، فکر می‌کنم الان از چند جنس و از جهت در انتخابات آینده رقابت وجود دارد و ما نباید این را از بین ببریم.

* اصلاح‌طلبان هستند اما می‌توانستند پرحجم‌تر به صحنه بیایند

یک جهت این است که در عرصه انتخابات، هم اصلاح‌طلبان هستند که البته نمی‌ خواهم بگویم پر حجم هستند و گر چه می‌توانستند تعداد بیشتری وارد صحنه شوند که می‌دانم با چه تفسیر و تحلیلی نیامده‌اند ولی به هر حال وارد عرصه شده‌اند.

یک گروه مستقل هم در کشور داریم که اینها مواضع سیاسی‌اشان خیلی بر توانمندی‌های اجرایی‌اشان غلبه ندارد و مواضع اجرایی آنها در اولویت است که اینها هم وارد صحنه انتخابات شده‌اند.

* رقابت در جریان اصولگرایی

در خود جریان اصولگرا هم تفاوت نظر است و الان گروه‌های مختلفی با تابلوهای متنوع وارد صحنه شده‌اند که این هم باعث پویایی صحنه انتخابات و رقابت خواهد شد و فکر می‌کنم با وجود این تنوع، شاهد مشارکت خوبی در انتخابات باشیم.

* فارس: به عنوان آخرین سؤال خواستم نظر شما را درباره اختلاف‌نظرات و عدم اتحاد اصولگرایان برای ارائه لیست واحد در انتخابات مجلس نهم بدانم. آیا عدم اتحاد اصولگرایان باعث شکست آرای این جریان نمی‌شود و این به سود جریانات رقیب شما نیست؟

- لاریجانی: به نظر من در این قضیه نباید بیش از حد حساسیت نشان داد؛ چون افرادی هستند که واقعاً به آنها گفته شد تشریف بیاورند و واحد فکر کنند اما قبول نکردند و حالا هم دنیا به آخر نمی‌رسد و نهایتا با هم رقابت می‌کنند.

* عدم وحدت اصولگرایان ثلمه به عالم اسلام وارد نمی‌کند

لذا از دو جهت؛ هم از این جهت که نباید وحدت کنند چون به نظر بنده امکان وحدت وجود داشت و می‌توانستند به وحدت برسند و حالا نشده و هم از این منظر که حتماً باید وحدت کنند وگرنه کار تمام است، نباید به موضوع حساس بود.

به نظر بنده اگر بین اصولگرایان وحدت نشود هم ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود؛ چون در این صورت در فضایی سالم با هم رقابت می‌کنند و بعید است اشکال مهمی ایجاد کند و حتی شاید در برخی شهرها حداقل شهرهای بزرگ به دلیل تنوع لیست‌ها، آزادی انتخاب بیشتری برای مردم به وجود آید و لذا این مسأله نگران‌کننده نیست.

* گفت‌وگو از: سیدمجتبی صادقی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد