وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

در دیدار سلحشور با رضایی چه گذشت؟

در جلسه خصوصی و صمیمانه محسن رضایی و فرج‌الله سلحشور که در دفتر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، سلحشور به بیان مشکلات کارگردانان دغدغه‌مند پرداخت که با پیشنهادها و قول مساعدت‌هایی از سوی محسن رضایی همراه بود.

در این دیدار سلحشور با بیان اینکه از زمانی که وارد سینما شده در کار مذهبی بوده است، اظهار داشت: غیرمذهبی‌ترین کارهایم آثار مربوط به جبهه است و فعالیت مستقیم بنده کار قرآنی است، هرچند کار جبهه‌ای را مذهبی‌تر می‌دانم.

وی ادامه داد: از زمانی که در مسجد با نمایش فعالیت خود را شروع کردم این دغدغه را داشتم که چگونه سینما و تلویزیون می‌تواند برای ما شود چرا که فرهنگ، مبانی، اصول و فلسفه آن مربوط به فرهنگ‌ دیگری است لذا به‌دنبال ماهیت فیلم‌سازی مذهبی بودم.



سلحشور افزود: بنده کار زیادی انجام نداده‌ام و فقط فکر می‌کنم در این فضا چه‌کاری باید انجام داد؛ حتی تا سال 64 اصلاً کاری در دست نمی‌گرفتم اما متوجه شدم تا زمانی که خود کار ارائه نکنم افراد می‌گویند حرف شما بی‌پایه است.

*داستان اولیه فیلم حضرت موسی(ع) به اتمام رسیده است

وی بر همین اساس به ساخت فیلم حضرت ایوب(ع)، اصحاب کهف و حضرت موسی(ع) اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر فیلم حضرت موسی(ع) نوشته شده و در مرحله سینابس قرار دارد یعنی خلاصه داستان اولیه به اتمام رسیده است و در این سینابس تمام گره‌های داستان باز می‌شود.

این کارگردان با بیان اینکه پروژه فیلم حضرت موسی(ع) در مرحله سناریونویسی قرار دارد، عنوان کرد: در این فیلم به موضوعات عجیب و غریب و خوبی نیز رسیده‌ام.

وی به فیلم یوسف پیامبر(ع) اشاره کرد و یادآور شد: ما در این فیلم گره سینمای مذهبی و فیلم‌سازی مذهبی را از قرآن پیدا کردیم و در این زمینه حدود 3 سال کلاس آموزش گذاشته و افرادی را در این زمینه تربیت کرده و برخی از افراد مذهبی را نیز اعم از نویسنده و کارگردان جذب کردیم.

سلحشور خاطرنشان کرد: در پایه‌ای که برای فیلم‌سازی مذهبی تعریف کردیم، ابتدا مبانی فیلم‌سازی موجود دنیا را که از غرب و هالیوود سرچشمه گرفته، تشریح کردیم و سپس متوجه شدیم مبانی مربوط به فرهنگ خودمان در قرآن تعریف شده است.

* 20 هزار قصه از مبانی قرآن پیدا کرده‌ایم

وی ادامه داد: در سه سال گذشته قصه‌هایی با اصول و مبانی قرآنی پیدا کردیم که چیزی در حدود 20 هزار قصه است و 100 قصه مربوط به آن اجرا شده، این 100 قصه قرار است به سناریو تبدیل شود هرچند 30 داستان به سناریو تبدیل شده و 10 سناریو هم به فیلم مبدل شده است.

این کارگردان افزود: ما ادعا نداریم که این 10 فیلم نمونه نهایی و بهترین است بلکه در مرحله آزمون و خطا و کار آزمایشی قرار دارد بنابراین اگر این حرکت پژوهشی توام با دقت و تربیت نیرو ادامه پیدا کند، به زودی شاهد حرکت افراد سالم سینما که تعداد کثیری نیز هستند، خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بخش سالم سینما که اگر غیرمذهبی هم باشند به این سمت خواهند آمد، تصریح کرد: در سینماگران و فیلم‌سازان افراد بسیار خوبی حضور دارند و دلیل این امر ساخت فیلم‌های یوسف (ع)، اصحاب کهف و حضرت مریم (س) با همین عوامل فعلی سینما است.

سلحشور خاطرنشان کرد: بنابراین وقتی جریان سالم ایجاد شود می‌توان روند موجود سینما را اصلاح کرد اما اگر جریان ناسالم حاکم شود جریان‌های سالم را هم آلوده می‌کند و سینمای ما تا امروز چنین عمل کرده است.

وی گفت: هر چه به تلویزیون و سینما نیروهای مختلف اعم از روحانی، بسیجی و سپاهی تزریق شود بازهم آنها از دست رفته قلمداد می‌شوند. یادآور شد: کاری که یک بسیجی در سینما ارائه می‌دهد خیلی با کار یک طاغوتی متفاوت نیست چرا که جریان حاکم یک جریان ناسالم است و در واقع ما در زمین آنها بازی می‌کنیم.

سلحشور ادامه داد: در حال حاضر ما افرادی توانمند را پیدا کردیم و یقین داریم که به نتیجه می‌رسیم اما همان‌طور که هر تحقیق و پژوهش و نمونه‌سازی به بودجه نیاز دارد، فعالیت ما نیز نیازمند بودجه خاصی است.

وی با بیان اینکه ممکن است ما یک سناریو را تا هفت بار به نویسنده‌ای بدهیم اما در آخر آن را استفاده نکنیم و در عین حال پول آن را نیز پرداخت کنیم، گفت: علت این موضوع این است که نویسندگان به شیوه جدید ما عادت ندارند.

* به‌دنبال ساخت فیلم‌های 45 دقیقه‌ای بر اساس مبانی قرآن هستیم

کارگردان فیلم یوسف پیامبر (ع) با اشاره به اینکه گاهی فیلمی را می‌سازیم اما در نهایت‌آن را دور می‌اندازیم، متذکر شد: ما در حال حاضر فیلم‌های 45 دقیقه‌ای می‌سازیم اما می‌خواهیم از فیلم‌های دو دقیقه‌ای تا سینمایی و سریال را با همین مبانی جدیدی که از قرآن پیدا کرده‌ایم، تولید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه توان و نیروی لازم برای انجام این کار وجود دارد در عین حال به آزمون و خطا بودن این فعالیت اشاره و تصریح کرد: افراد گروه باید تازه به این روش عادت کنند هر چند حدود 9 نمونه آن را ساخته و 5 نمونه هم قابل قبول بوده است.

سلحشور خاطرنشان کرد: بنابراین تئوری‌ها در زمینه مبانی جدید در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی عملیاتی شده و دیگر فقط یک امر ذهنی نیست و نمونه بزرگ آن فیلم حضرت یوسف (ع) و اصحاب کهف است.

وی با بیان اینکه براساس این مبانی جدید فیلم‌های 20 و 45 دقیقه‌ای نیز ساخته شده است، افزود: دلیل ساخت این نمونه‌های کوچک برای این است که به فیلم‌سازان یادآوری کنیم ساخت فیلم‌های بزرگی مثل یوسف (ع) دست نیافتنی نیست و با فیلم 45 دقیقه براساس همین قواعد می‌توان فیلم ساخت.

این کارگردان ادامه داد: جو حاکم مسئولان را مرعوب کرده و در واقع آنها تسلیم وضعیت فرهنگی و هنری شده و وضع موجود را پذیرفته‌اند در حالی که بیش از 30 سال برای انجام کاری خیز برداشته اما موفق عمل نکرده‌اند.

وی گفت: هر چند مسئولان با خلوص درصدد انجام کار بوده‌اند اما به دلیل عدم موفقیت به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌شود کار کرد بنابراین در حالی که از آنها برای همکاری استمداد کرده‌ایم، این افراد تردید دارند.

سلحشور با اشاره به ادعای این افراد متذکر شد: آنها معتقدند که "سلحشور " با ساخت چند فیلم ادعای تعریف مبانی فیلم‌سازی دارد هر چند حق دارند که چنین موضوعی را مطرح کنند چرا که تاکنون چنین فعالیتی انجام نشده است اما باید توجه کرد که بنده خود یک مصداق هستم که این تئوری را عملی کرده‌ام.

وی اظهار داشت: بنده تاکنون یک نمونه کاری که از ارائه آن شرم داشته باشم، در کارنامه خود ندارم اما در گذشته فقط از روی اعتقادات مسلمانی فیلم می‌ساختم اما در حال حاضر با این تفکر که هر فعالیتی که انجام دهم نتیجه می‌گیرم، فیلم سازی می‌کنم چرا که فرمول و قاعده مناسب را به دست آورده‌ام.

این کارگردان در ادامه به استقبال طرح و تئوری جدید قرآنی خود توسط برخی اساتید اشاره کرد و افزود: منصور براهیمی که استاد ادبیات فیلم‌نامه‌نویسی است و تمام اساتید کشور در برابر این فرد خاصع هستند، مبانی جدید فیلم‌نامه‌نویسی بنده را تایید کرد.

* آب‌انبار یک ساختمان ایزوله شده محل فعالیت گروه ماست!

وی گفت: به جز ابراهیمی باید به شورجه، بحرانی، هاشم‌زاده که داور جشنواره فجر و مشاور حاتمی‌کیا و مجید مجیدی بوده است اشاره کرد که جزء گروه ما محسوب می‌شوند؛ استاد میرباقری و حجت‌الاسلام خاتمی نیز در این زمینه به ما کمک می‌کنند و بنده محوریت ندارم.

سلحشور یادآور شد: مشکل اصلی در این زمینه بودجه و مکان است چراکه در حال حاضر جایی که در کنار یکدیگر به نوشتن و نقد مشغول هستیم آب‌انبار یک ساختمان است که برای فعالیت گروه ایزوله کرده‌ایم.

*بودجه 1000 میلیاردی دولت برای کار فرهنگی مربوط به گلزار و هدیه تهرانی است

سلحشور در پاسخ به سوال محسن رضایی که گفت «بنده شنیده‌ام که دولت گفته 1000 میلیارد تومان برای کار فرهنگی کنار گذاشته‌است»، یادآور شد: این بودجه مربوط به گلزار‌ها و هدیه‌ تهرانی‌ها است.

وی ادامه داد: شاید مسئولان کشور برای شکم‌های گرسنه، پاهای ترک خورده و خانه‌های ویران گریه کرده باشند اما برای افرادی که به دنبال شیطان‌پرستی و کارهای کثیف هستند، هیچ کس کاری انجام نداده است.

این کارگردان با تاکید بر اینکه مسئله فرهنگی در کشور ما طرفدار و دردمند ندارد، عنوان کرد: این در حالی است که تلویزیون جوانان ما را نابود کرده، حیا را از بین برده، تجمل‌پرستی را ترویج کرده و باعث پاشیده شدن خانواده‌ها شده است.

سلحشور در پاسخ به سوال دیگر رضایی که پرسید «چرا شما کارهایتان را در حالی که آثار خوبی است در بازار بیرونی ارایه نکردید؟»، اظهار داشت: بنده صاحب‌ کار نیستم و سازنده‌ای هستم که برای فرد دیگری می‌سازم هرچند آنها نیز این آثار را عرضه کرده‌‌اند.

وی اظهار داشت: از آنجایی که ایران جزء اتحادیه «کپی رایت» جهان قرار ندارد، هر کشوری خیلی راحت فیلم‌های ما را نمایش نمی‌دهد و هیچ نهادی نیز نمی‌‌تواند آن را محاکمه کند.

سلحشور گفت: ما سرمایه‌گذاری آنچنانی نمی‌خواهیم لذا اگر یک پنجم سریال «مختار‌نامه» را که 40 میلیارد بودجه در بر داشت به ما بدهند، فیلم تهیه می‌کنیم؛ فیلم یوسف (ع) با هفت میلیارد و اصحاب کهف با 600 میلیون تمام شد و این به معنای کم گذاشتن در کار نیست.

وی به دلایل پایین بودن بودجه فیلم‌های خود اشاره کرد و گفت: عامل اصلی این امر نظم داشتن در کارهایمان بود یعنی ما همواره با سناریو تمام شده سر صحنه می‌رویم.

وی با بیان اینکه به دلیل ساخت فیلم مذهبی بیشتر نهادها کمک می‌کنند، خاطرنشان کرد: 200 میلیون احمدی نژاد به ما مصالح داد، 300 میلیون هم خاتمی کمک کرد که با احتساب این مبالغ می‌گوییم فیلم یوسف (ع) هفت میلیارد هزینه داشت.

سلحشور افزود: آزمون و خطا کردن در فیلم، کنترل کیفیت و نظرات اساتید در این زمینه هزینه در بر دارد اما متاسفانه ما را با فردی که در یک زیرزمین به صورت فراوان کار تولید می‌کند، یکسان می‌بینند.

* ما در صدد نمونه‌سازی هستیم نه سریال‌سازی

وی ادامه داد: ما اصلا به دنبال سریال‌سازی نیستیم بلکه در صدد نمونه‌سازی هستیم اما تلویزیون هیچ‌گاه چنین مقوله‌ای را در چارت سازمانی خود نداشته است.

سلحشور با بیان اینکه بنده طرح و پیشنهادات خود را به ضرغامی در چند روز گذشته داده‌ام، گفت: بنده به وی گفتم که اگر این کار صورت گیرد می‌توانیم امیدوار باشیم که تلویزیون تکان بخورد و ضرغامی نیز فعلا پذیرفته است.

وی در پاسخ به سوال رضایی که پرسید « شما ارتباط خوبی با آقای احمدی‌نژاد داشتید»، گفت: ما صرفأ در زمان انتخابات احساس تکلیف کردیم اما رابطه‌ای با دولت نداشتیم که خوبی و بدی داشته باشد و شما مطمئن باشید ما پولی دریافت نکردیم.

سلحشور اظهار داشت: اگر دولت با هنرمندان رابطه دارد، ما آن هنرمندان نیستیم که آنها ارتباط دارند.

این کارگردان با تاکید بر اینکه اگر به ما کمک شود از ما کار بر می‌آید، یادآور شد: ما حاضر هستیم برای طی شدن این مسیر همه چیز خود را کنار بگذاریم و دنبال پول هم نیستم و از اول نیز در این بازی‌ها نبوده‌ایم و علتی که در حال حاضر دستمان خالی است، همین امر است.

سلحشور گفت: بنده به یک سناریو نویس که بیش از 100 کار برای تلویزیون نوشته است و در این زمینه استاد محسوب می‌شود، یک قصه معمولی را دادم اما وی نتوانست آن را فیلم‌نامه کند چرا که نویسندگان ما قصه‌هایی که دروغ در آن راه ندارد و حقیقت در آن نهفته است را نمی‌توانند بپردازند.

وی اظهار داشت: همانطور که ترک گناه و دست برداشتن از دروغگویی زحمت دارد، سناریونویسی بر مبنای حقیقت نیز دقیقا همین‌گونه است و هیچ تفاوتی ندارد بنابراین باید ابتدا در خود جوهره و قابلیت لازم را ایجاد کرده و سپس به دنبال کار ارزشی برویم.




سلحشور با بیان اینکه طی این روند نیاز به آزمون و خطا و آموزش و تعلیم دارد، گفت: مسئولان اجرایی کشور متاسفانه این اصل را متوجه نیستند چرا که کار ساده و شدنی است و ما با انجام آن جواب گرفتیم اما حرکت لاک‌پشتی در خور این نیاز گسترده نیست به همین خاطر ما می‌گوییم امکانات بدهید تا با سرعت بالاتر، نیروی بیشتر جذب کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر پروژه‌هایی که در دست داریم «قصه‌های خدا» که واقعی و عبرت‌آموز محسوب می‌شود، حضرت موسی (ع) و اصحاب اخدود است.

سلحشور گفت: متن سریال یوسف (ع) کامل‌ترین متنی است که در داستان آن پیامبر در تاریخ آمده است و تمام آن از روی تفاسیر بود لذا متن آن را برای چاپ داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه با تکیه بر قرآن و فرهنگ اهل بیت‌ می‌توان وضع فرهنگ کنونی را درست کرد، بیان داشت: هنر خود یک معجزه و عنایت الهی است.

*برای فروش خوب فیلم‌های مذهبی دولت باید از پشت بازار فرهنگ کنار رود

سلحشور با بیان اینکه مردم تشنه تولیدات مذهبی هستند، اضافه کرد: اگر در این زمینه تولید داشته باشیم می‌توانیم آن را بفروشیم اما فقط کافی است که دولت از پشت بازار فرهنگ دست خود را بردارد چراکه در این وضعیت افرادی که در ارگان دولتی هستند دلشان برای این موضوع نمی‌سوزد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بازار دست خودمان باشد، به خوبی می‌توانیم آثار خود را بفروشیم.

این کارگردان تصریح کرد: ما با بسیاری از کشورهای دنیا ارتباط داریم که فقط به خاطر همین چند اثر مذهبی با ما رابطه برقرار کردند اما فقط کافی است دولت بگوید شما به عنوان صاحب‌کار فروش آثارتان را انجام دهید و سود آن نیز متعلق به شما باشد.



وی با اشاره به ایجاد نهادی با عنوان «فروش فیلم» در تلویزیون خاطرنشان کرد: این نهاد چون دولتی است در آن دلسوزی برای هنر وجود ندارد اما اگر این بخش دست خودمان باشد به دلیل تعصبی که در کارمان داریم و حتی به‌دلیل سود آن تلاش خود را انجام می‌دهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد