وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

مطهری : تجدد گرایی افراطی خطرناک‌ترین آفت‌ انقلاب است

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شب گذشته در نشست هفتگی جمعیت حامیان انقلاب اسلامی(جبهه حامیان ولایت)، ضمن تبریک به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا(ع) عنوان کرد: امام رضا(ع) یکی از ائمه‌ای است که در دوران حیات خود فرصت یافت تا مقام علمی و معنوی خود را به اثبات برساند، فرصتی که همه ائمه به آن دسترسی نداشتند.



وی گفت: البته امام صادق(ع) و امام باقر(ع) به خاطر شرایط خاص در دوران حیات خود و انتقال قدرت خلافت از بنی امیه به بنی عباس توانستند با تشکیل حوزه‌های علمیه، معارف اسلام را به مردم انتقال دهند.

مطهری افزود: امام رضا(ع) همزمان با دوران مامون عباسی، زندگی می کرد که این خلیفه عباسی علی رغم ستم‌های بسیار به امام رضا(ع) فرد اهل فضل و علمی بود به طوری که بسیاری از مورخان معتقد هستند که مامون اساساً شیعه بود و قصد و نیت خوبی از دعوت امام رضا(ع) از مدینه به مرو داشته است البته بسیاری از علماء و مورخین نیز این نظریه را رد می کنند و می گویند که مامون قصد استفاده ابزاری از امام رضا(ع) را داشت.


نماینده مردم تهران در مجلس افزود: به هر صورت ابراز دوستی مامون فرصت خوبی به امام رضا(ع) داد تا بتواند برای عرضه علوم اسلامی تلاش کند، مامون جلسات متعددی با علمای یهود، نصارا، مسیح، مجوز، زرتشتی و علمای شیعی و سنی برگزار و در این جلسات مناظره از امام رضا(ع) برای شرکت در مباحث دعوت می کرد.

وی افزود: بسیاری از مجادلات این نشست‌ها و جلسات امروز بر جای مانده است که می توان با استناد بر آنها بر مقام علمی امام رضا(ع) صحه گذاشت.

مطهری ادامه داد: این می تواند درسی برای ما در این دوران باشد، که فکر نکنیم که راه حفظ و دفاع از انقلاب اسلامی جلوگیری از آزادی بیان و آزادی عقیده دیگران است.

نماینده مردم تهران در مجلس به اهداف انقلاب اسلامی و ماهیت آن اشاره کرد و گفت: بعد از گذشت بیش از سی سال از انقلاب برای اینکه بخواهیم مانع از انحراف آن شویم باید ماهیت و خواستگاه و عوامل شکل گیری آن را بشناسیم همچنین باید بدانیم عوامل بقاع و تداوم آن چیست تا بهتر بتوانیم مانع از انحراف انقلاب شویم.

وی افزود: امام علی(ع) در نهج البلاغه جملات گوهرباری ذکر کرده است که این جملات چارچوب کلی آرما‌ن‌های یک نهضت انقلابی را مشخص می کند.

مطهری افزود: ما با انقلاب اسلامی در پی بازگشتن به اسلام راستین بودیم هدف ما این بود که مظلوم را از دست ظالم نجات دهیم و قوانین الهی که تعطیل شده بود را بار دیگر برپا کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: تردیدی نیست که در بسیاری از این مسائل موفق بوده‌ایم و در برخی دیگر آن طور که باید نتوانسته‌ایم موفقیت داشته باشیم ما باید آرمان‌ها و ماهیت انقلاب اسلامی را بشناسیم تا آن را ارزیابی کنیم.

وی گفت: امروز بعد از گذشت سی سال از انقلاب برای ما روشن است که انقلاب چه ماهیتی دارد اما در روزهای نخست پیروزی، ماهیت انقلاب، آن طور که باید شفاف نبود.

مطهری افزود: آن زمان عده‌ای معتقد بودند ماهیت انقلاب، ماهیت طبقاتی است و طبقه محروم جامعه علیه طبقه ثروتمند قیام کرده اند، همچنین عده‌ای معتقد بودند ماهیت آن آزادی خواهی بود و مادیات محور اصلی آن نبود و برخی دیگر چنین می پنداشتند که ماهیت این انقلاب معنوی بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: به عقیده این گروه بعد از انقلاب آزادی معنوی برای مردم به وجود آمد یعنی به صرف اجرای ظواهر اسلامی بدون اینکه توجه‌ای به محتوای آن شود، مردم به آزادی دست یافتند ولی باید گفت که چنین ماهیتی نیز مدنظر انقلاب اسلامی نبود.

وی گفت: انقلاب اسلامی ماهیتی چند بعدی داشت که شامل معنویات ظاهری و همه شئون مردم ایران می شد، شئونی همچون نظام پارلمانی، نظام جزایی، نظام اقتصادی و غیره ...... یعنی صرفاً دینی که شامل معنویات شود و در چند موعظه و پند و نصیحت خلاصه شود مدنظر انقلاب اسلامی نبود.

مطهری گفت: انقلاب اسلامی ایران در حقیقت تنها با انقلاب صدر اسلام شباهت داشت و نمی توان آن را مشابه هیچ انقلاب دیگری در سرتاسر جهان و در تاریخ دانست، انقلابی همچون انقلاب فرانسه، انقلابی بود که ماهیت آزادی خواهی داشت و برای کسب حقوق مردم شکل گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: انقلاب روسیه به دنبال عدالت بود، انقلاب سوسیالیستی که نتوانست با دنیای سرمایه داری مبارزه کند و در نهایت شکست خورد اما انقلاب اسلامی ایران انقلابی بود که به دنبال عدالت، آزادی و به دنبال برپایی اسلام بود.

وی ادامه داد: ما باید برای حفظ این انقلاب خودمان را بشناسیم و انقلابمان را مورد ارزیابی قرار دهیم تا بتوانیم حرکت آن را به خوبی رصد کنیم.

مطهری تصریح کرد: نباید تصور کنیم که این انقلاب رهبری دارد که تنها او موظف به حفظ انقلاب است، بلکه هر کس به اندازه‌ خود تکلیف دارد و زیربار مسئولیت است تا از انقلاب پشتیبانی کند، بدون شک هر زمانی که کسی بخواهد زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند آنجا نقطه اول انحراف است.

نماینده مردم تهران در مجلس به برخی مسائل در دوران سازندگی اشاره کرد و گفت: در دوران سازندگی تهران، شهرداری داشت که خدمات بسیار ارزنده‌ای چون ساخت پل، خیابان، بزرگراه و .... انجام داد اما از طرفی برخی اقدامات آن به خصوص در شمال شهر با تراکم فروشی بالا موجب بروز مشکلات بسیاری همچون بی انضباطی در مهندسی شهر، ترافیک بالا و تراکم جمعیت بیش از حد بود.

وی تصریح کرد: این سیاست‌ها، سیاست‌های نادرست بود که البته بعدها هم به دلیل وسوسه انگیز بودن به طور کامل اصلاح نشد.

مطهری گفت: در آن زمان عده‌ای به این سیاست‌های غلط اعتراض کردند که خود بنده یکی از آنها بودم اما خیلی‌ها به بهانه اینکه شهر متولی دارد و اینچنین مسائلی به شما ارتباطی ندارد، جلوی انتقاد ما را گرفتند اما بعد فهمیدند که این سیاست‌ها حقیقتاً سیاست‌های نادرستی بود که از همان زمان بساط مشکلاتی که امروز در شهر تهران با آن مواجه هستیم فراهم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آنچه که انقلاب اسلامی ما را به وجود آورد دمیده شدن روح امر به معروف و جهاد در مردم بود، مردم فهمیدند که در عنصر تهاجم در اسلام7 دو عنصر امر به معروف و جهاد در راس قرار دارد.

وی ادامه داد: این روحیه از 15 خرداد سال 42 به جامعه ایران تزریق شد و جامعه ایران فهمید که وظیفه دارد نسبت به انحرافات موجود عکس العمل نشان دهد و از سوی دیگر احساس نوعی خودباختگی در مردم ایجاد شده بود و سیاست‌های رژیم شاه حالت خودباختگی در مردم به وجود آورده بود.

مطهری گفت: امام خمینی(ره) با انقلاب خود این روحیه خودباختگی را در مردم از بین برد به تعبیر شهید مطهری تا قبل از حرکت امام خمینی(ره) و انقلاب ایشان مردم دچار استسماع که بالاترین حد خودباختگی است، شده بودند به طوریکه باور داشتند که هر آنچه از مغرب زمین می آید درست است و هر آنچه از آن خودماست نادرست.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: انقلاب اسلامی ایران این حالت خودباختگی را از بین برد و مردم به خود اعتماد پیدا کردند و از راه آشنایی با ایدئولوژی تاریخ اسلام توانستند یک حرکت تاریخی به وجود آورند.

وی با اشاره به تفاوت تمدن غرب و تمدن اسلام عنوان کرد: مکتب پروتستان که نوعی نوآوری و اصلاح طلبی در مسیحیت بود بر اثر برخورد با اسلام به وجود آمد، اسلام برای عقل و خرد انسان ارزش قائل است تا جایی که می گوید حتی برای پذیرفتن اصول دین نیز باید به عقل و منطق رجوع کرد در حالی که تمدن غرب و مکاتب غربی اینگونه نیستند.

مطهری ادامه داد: برای تداوم انقلاب باید آرمان‌های آن را تقویت کنیم، باید مسیر عدالتخواهی را هر چند دشوار ادامه دهیم و بدانیم اگر حساسیتمان نسبت به برقراری عدالت کم شود، آن جا نقطه آغاز انحراف انقلاب است.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: هیچ جامعه‌ای به مقام قداست و تمجید نمی رسد مگر آنکه در آن حق ضعیف از قوی بدون لکنت زبان گرفته شود.

وی ادامه داد: ما باید به آزادی تفکر و بیان احترام بگذاریم، اسلام در آزادی بیان بهتر رشد می کند تا در یک محیط سرشار از خفقان، البته معنای ما از آزادی بیان با تعبیر غرب متفاوت است به تعبیر غرب هر فردی تا آنجایی که مزاحم آزادی دیگران نشود، آزاد است اما به تعبیر ما مصلحت فرد نیز آزادی او را در جامعه محدود می کند.

مطهری گفت: نباید تصور کرد که با جلوگیری از انتشار افکار مردم به نفع انقلاب حرکت کرده‌ایم، باید استقلال مکتبی انقلاب را حفظ کنیم، خود کم بینی نداشته باشیم و به اسلام در تمام حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و غیره... اعتماد نماییم.

نماینده مردم تهران در مجلس به برخی مسائل مهم کشور اشاره کرد و گفت: وحدت یکی از مهم ترین مباحث مورد نظر در کشور است که بیش از هر چیز مورد تاکید رهبری قرار دارد اما باید دید آیا معنای وحدت این است که انتقادی نسبت به برخی مسائل موجود داشته باشیم یا نه؟ ما باید ضمن حفظ وحدت در برابر برخی کاستی‌ها، حرف زده و انتقاد سازنده کنیم.

وی بیان داشت: امروز طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، طرحی است که به شدت اجرایی شدن آن ضروری و نیازمند بسیج همگانی است ما نباید برای پیشرفت این طرح کارشکنی کرده و باعث تضعیف روحیه مردم شویم اما می توانیم در برخی موارد نسبت به چگونگی انجام آن انتقاد کنیم تا بدون این که موضوعات با هم مخلوط و آمیخته شوند در تداوم انقلاب گام برداشته باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد