وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

مشروح سخنان هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به حضور بی سابقه و آزادی کامل مردم در انتخابات اعلام کرد: همه باید به قانون قانع باشیم. وی همچنین از عدم استفاده از فرصت پنج روزه مقام معظم رهبری و شورای نگهبان اظهار تاسف کرد و وحدت را نیاز بیش از پیش امروز دانست.

نمازگزاران این هفته نماز جمعه تهران که به امامت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اقامه می‌شود، پیش از آغاز خطبه‌ها با شعارهای "خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست " و "ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند "، "ای رهبر آزاده آماده ایم آماده "به استقبال سخنان هاشمی رفسنجانی رفتند.
هاشمی رفسنجانی در ابتدای سخنان خود در تذکری به نمازگزاران، گفت: جایگاه نماز جمعه و قداست آن با اظهارات و شعارهایی که جنبه عمومی و اصولی ندارد،‌ آلوده نشود.
وی افزود: این جایگاه مقدس، سرمایه عظیم همه دوران تاریخ اسلام است که در زمان ما به عنوان بهترین میدان حضور فضائل اسلامی و انسانی محسوب می‌شود.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: امروز در آستانه سالگرد اقامه اولین نماز جمعه تهران هستیم و نماز جمعه این هفته بی‌شباهت به نماز جمعه‌های اوایل انقلاب که به امامت آیت‌الله طالقانی و جمع زیادی از مردم با سلیقه‌های مختلف بود، نیست.

دشمن موفق نخواهد شد
آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی خطیب نماز‌جمعه امروز تهران در خطبه اول به مباحثی در خصوص اساس و معیار‌های اسلامی و موضوع بعث پیامبر و حوادث صدر اسلام پرداخت.
هاشمی رفسنجانی گفت: امروز دشمن درصدد است تا حقانیت و صلاحیت اسلام را زیر سوال ببرد اما موفق نخواهد شد.
وی با بیان اینکه در آستانه سالروز بعثت پیامبر اسلام هستیم گفت‌ در خطبه‌های گذشته درباره شکل‌گیری نظام و قرآن نماز و مسجد صحبت کردیم.
خطیب نماز‌جمعه تهران اظهار داشت: با برگزیده‌ شدن پیامبر اسلام از سوی خدا فرستاده‌ای به سوی مردم آمد که از جنس خودشان بود و بنابرگفته قرآن یکی از صفات پیامبر این بود که بر مردم مهربان و با حرص به دنبال منافع و سعادت آنها بود و قلبی مملو از رحمت برای نیروهای اسلام داشت.
رئیس مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: یکی از معجزات بزرگ پیغمبر این بود که موفق شد در آن دوران عجیب و در یک منطقه جاهلی، مکتبی را تاسیس کند که پس از 1400 سال هم امروز قوی‌تر مکتب انسانی دنیا است و تا قیامت هم باید دنیا را اداره کند و این کار توسط یک انسان معمولی و تحصیل نکرده و با راهنمایی خدا و آن امانت‌داری که در آن بود، صورت گیرد.
وی ادامه داد: پیامبر اسلام به مدت 13 سال در مکه به سازندگی، کادر‌سازی و تربیت‌نیروهای وفادار پرداخت چرا که زمینه کار حکومتی و اجتماعی وسیع ممکن نبود و ایشان به تعلیم اصول‌دین و افکار الهی در بین مردم پرداختند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در دو سال آخر مکه کم‌کم شهرت افکار پیامبر به مدینه‌ای رسید که دچار جنگ داخلی بود و بر همین اساس در سال سیزدهم 70 نفر از قبایل مدینه برای بیعت با پیغمبر آمدند و نتیجه آن این بود که زمینه مناسب برای حضور پیامبر در مدینه فراهم شد و ایشان با آن شکلی که همه می‌دانند پس از لیله‌المبید از مکه فرار کرد و به مدینه رفت و در قبا منتظر امام علی (ع) و دیگر یاران شد.
هاشمی رفسنجانی اولین کار پیامبر را احداث پایگاهی برای خود به عنوان مسجد قبا عنوان کرد و گفت: به محض ورود ایشان به مدینه باز هم اولین کار ایشان ساخت یک مسجد به عنوان پایگاهی بود که با مردم سرو کار داشته باشد و خود ایشان در یک زمین حلال با مشارکت مردم به ساخت مسجد کمک کرد.
خطیب نمازجمعه تهران گفت: سپس مردم مدینه گروه گروه برای بیعت آمدند شرایط خود را مطرح کردند و پیامبر نیز مطالبات خود را ارائه دادند و توانستند افکار اصیل اسلام را برای مردم توضیح دهند.

خدا، مردم و پیام خدا
هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: نتیجه این کار آن شد که از همان سال اول زمینه حکومت اسلامی در مدینه شکل گرفت و آنچه در این مورد می‌توان بر آن تکیه کرد خدا، مردم و واسطه میان‌ آنها یعنی انسانی از جنس مردم که پیام خدا را به آنها می‌رساند.
وی با بیان اینکه کلمه الله سه هزار مرتبه و کلمه مردم حدود 500 مرتبه در قرآن تکرار شده است، گفت: اساس کار این است که پیامبر نه با زور و قدرت بلکه با رحمت بین جامعه اسلامی بود و با کمک آنها دشمنان را سرجایی خود نشاند و یک وحدت و الفت در میان آنها ایجاد کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پیامبر در ابتدای کار جامعه مدینه را با هم متحد کرد، گفت: در ابتدا با همه گروه‌های حاضر در این شهر پیمان بست و یک وحدت مثال‌زدنی ایجاد نمود.
هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: مساله عمیق‌تر ایجاد اخوت‌اسلامی میان مهاجرین انصار بود که مدینه را به یک شهر متحد و نیرومندی تبدیل کرد که چند سال بعد از یک شهر کوچک به قدرتی تبدیل شد که به امپراتوری‌های جهان مانند ایران، روم، حبشه تنه می‌زد.
وی افزود: اینها در حالی بود که اروپا در آن زمان در قرون وسطی در وحشی‌گری بود و سابقه نوع حکومت پیامبر اصلا وجود نداشت، قدرت‌ها وجود داشتند اما براساس زور، ظلم، تبعیض و فساد بودند.
خطیب نظام جمعه تهران مبانی سازماندهی انسانی جامعه پیامبر را تربیت انسان مؤمن، عالم و متخلق به اخلاق انسانی عنوان کرد و با بیان اینکه این یک سرمایه اصلی بود، اظهار داشت: از زمانی که پس از 500 سال در آسمان بر روی انسانها گشوده شد معیارها برای پیامبر اسلام روشن بود.

توجه به علم و دانش
هاشمی رفسنجانی توجه به موضوع علم دانش و یکی از مسائل مورد توجه خداوند دانست و گفت: همچنین خدا اخطار می‌دهد انسان‌هایی که دچار غرور شوند اهل طغیانند و همچنین در قرآن کریم می‌فرمایند خدا به عنوان یک قاضی عادل بین مردم داوری می‌کنند و در قیامت هم هیچ چیز از قلم نمی‌افتد پس مبادا بندگان خدا را ضعیف حساب کند.
وی ادامه داد: خداوند آنچه که مساله سواد، تحصیل و پیشرفت توسعه را به رخ انسان می‌‌کشد و زمانی که فرشتگان از خدا می‌پرسند که چرا انسان را آفریدی، خدا می‌گوید این به خاطر علم و دانش آنهاست که از شما عاقل‌ترند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه موضوع علم و دانش از ابتدای خلقت و شروع بعث مورد توجه بوده است، گفت: خدا به قلم قسم خورده است و می‌گوید نمی‌تواند انسان جاهل و عالم را در یک ردیف قرارداد.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه پیامبر اسلام بسیار مواظب حقوق مردم بود تا حق هیچ کس در قلمرو حکومتش ضایع نشود، به سال آخر عمر شریف پیامبر اسلام اشاره کرد و گفت: ایشان در روزهای آخر با کمک دیگران و با زحمت به مسجد رفت و فرمود امروز برای خداحافظی آمده‌ام و اگر کسی حقی به گردن من دارند، بگویند آن را ادا کنم چرا که قیامت بسیار سخت است.
وی این شیوه پیامبر را دلیلی دانست که امروز بیش از یک میلیارد و ششصد میلیون مسلمان عاشق این شخصیت بزرگوار و دین مبین اسلام هستند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید قرآن بر موضوع وحدت گفت: خدا در قرآن اشاره می‌فرماید که جامعه بر لبه پرتگاه و جهنم بود و این خداوند بود که آنها را نجات داد.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه پیامبر با ایجاد وحدت به پیروزیها رسید، اظهار داشت: اما در روزهای آخر ایشان احساس کردند که این وحدت به خطر افتاده و تفرقه ایجاد شده و حسن رقابت و دشمنی به وجود آمده است.
وی ادامه داد: پس از موضوع غدیر و اعلام وصی پیامبر به مدینه رسید و در دو ماه محرم و صفر بود که علائم تفرقه حتی با حضور پیامبر دیده شد و ایشان یک مرتبه به بقیع رفت و با حالتی ناراحت خطاب به شهدا و مردگان گفت که سعادت با شما است، چرا که نیستید تا ابرهای فتنه را در جامعه ببینید و ببینید که این تیرگیها بر برادران و خواهرنتان چیده شده است.

پیامبر نگران امت
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه پیامبر با حالتی ناراحت فرمودند که من نگران این امت هستم، افزود: ایشان یک الگو برای بشریت است و بهترین نمونه برای امت‌سازی محسوب می‌شود .
هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام همواره با قدرت و اعتماد سخن می‌گفت و حتی در جنگ احزاب خبر از پیروزی اسلام بر امپراتوریهای ایران و روم خبر داد، گفت: ولی وقتی ایشان بوی تفرقه را دیدند آنچنان ناراحت شدند که ناراحتی خود را با مردگان مطرح کردند.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام با آن عظمت بنای را ساخت که ما بر اساس آن انقلاب را شروع کردیم و مسائل اسلام را در قانون اساسی و آرامان‌های خود گسترش دهیم و وظیفه داریم این سرمایه عظیم را که خون هزاران شهید و جانباز و ایثارگر و پای آن ریخته شده است حفظ کنیم چرا که این سرمایه به ارزانی به دست نیامده است.

دولت چین منافعش را با دنیای اسلام در نظر بگیرد
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ابتدای سخنان خود در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران نیز با اشاره به سالگرد شهادت امام موسی‌بن جعفر(ع) وی را مظلوم‌ترین و رنج‌دیده‌ترین امام معصوم شیعیان خواند و گفت: این امام عزیز همیشه در سانسور، فشار و تحت نظر بود و آخر سر نیز با آن وضع به شهادت رسید و دو لقب کاظم و صابر که در اندیشه شیعیان به این امام بزرگ داده شده به واسطه تحمل همین سختی‌ها و رنج‌ها بوده است.
وی افزود: خداوند تمامی ظالمین را در دنیا و آخرت عقاب کند و همه مظلومین و آنهایی را که در راه حق به ظلم مبتلا می‌شوند، صبر و اجر عنایت کند.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به کشتار مسلمانان چین و روزهای تلخی که به مسلمانان این کشور می‌گذرد، بیان کرد: به دولت چین عرض می‌کنم که انتظار می‌رود در برابر مظالمی که بر مردم وارد می‌شود، صبر کرده و آرامش خود را حفظ کند.
در اثنای سخنان هاشمی درباره چین،عده‌ای از نمازگزاران شعار مرگ بر چین سر داده و عده‌ دیگر سوت و کف زدند که متعاقب آن هاشمی از نمازگزاران خواست تا به دلیل شرایط حاکم بر نماز جمعه این هفته تهران، از سر دادن شعار خودداری کنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما دولت چین را دولتی عاقل می‌دانیم که در جهت توسعه کشور در روی کار است و برادرانه آنها را نصیحت می‌کنیم که آنچه که اتفاق می‌افتد به نفع آنها نیست و آنها می‌دانند که یک میلیارد و 600 میلیون مسلمان در دنیا در 60 کشور جهان زندگی می‌کنند و در همه دنیا اکنون مسلمانان دارای هویتی مستقل و شخصیت هستند و همه اینها دلشان مرتبط با مسلمانانی است که در چین مورد ستم قرار می‌گیرند. از چین می‌خواهیم که ملاحظه کند و منافع خودش را با دنیای اسلام و با دل‌های مسلمانان در نظر بگیرد که انشاءالله از این به بعد شاهد چنین ظلمی در این کشور و چه در سایر کشورهای مسلمانان نباشیم.
خطیب نماز جمعه تهران با ابراز تاسف از وضعیت افغانستان، عراق، ‌پاکستان و فلسطین، وضعیت کنونی این کشورها را نیز مشابه وضعیت آنها در هفته‌ها و ماه‌های گذشته در خونریزی، فساد و درگیری عنوان کرد و از درگاه خداوند خواست این وضعیت در آن کشورها نیز روزی حل شود.

آزادی کامل در انتخابات و حضور بی‌سابقه
هاشمی رفسنجانی با اشاره به موضوع برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در کشورمان اظهار داشت: به خواست خدا در انتخاباتی که انجام شد، رقابت خوبی شکل گرفت و ما خیلی خوب شروع کردیم و مقدمات خوبی انجام شد و یک رقابتی بود که 4 نفری که از نظر شورای نگهبان صالح تشخیص داده بودند، آمدند و رقابت کردند و رقابت را هم خوب انجام می‌دادند.
وی ادامه داد: مردم در این فضا امیدوار شدند و با آزادی کامل در انتخابات و حضور بی‌سابقه‌ای از خودشان نشان دادند و این افتخار را ما باید به واسطه مردم بدانیم و این حق مردم است. این مردم بودند که خوب به میدان آمدند و رکورد حضور در پای صندوق‌های رای را شکستند و باید از همه این مردم متشکر باشیم که در زمانی که هیچ کشوری به این اندازه نصاب حضور مردم را ندارد، وفادارانه به میدان آمدند و در انتخابات شرکت کردند.
خطیب نمازجمعه تهران افزود: ای کاش همان شرایط حاکم در روزهای انتخابات تا امروز ادامه می‌یافت و ما امروز در سربلندترین شرایط را می‌توانستیم در دنیا داشته باشیم و نتیجه انتخابات هر چه می‌خواست باشد، ولی آن جور که می‌خواستیم، نشد.
هاشمی ادامه داد: اساس مسئله این است که ما چه می‌خواهیم، یعنی انقلاب چه می‌خواهد و شما این حرفهایی که اکنون از من می‌شنوید از کسی می‌شنوید که از پیش و لحظه شروع مبارزات که امام راحل آغاز کرده، در لحظه به لحظه همراه انقلاب بوده و صحبت از 60 سال پیش است و ما به خوبی می‌دانیم امام چه می‌خواستند و ما بخوبی می‌دانیم که اساس و تفکر امام چه بود.
وی خاطر نشان کرد: امام(ره) در مواجهه با پیشنهاداتی که برای مبارزه مسلحانه و استفاده از اسلحه و ترور و همکاری با فلان حزب می‌آمد، همواره می‌فرمودند آن چیزی که من می‌خواهم، مردم هستند و شما هر چه می‌توانید کار کنید و دل مردم را با مبارزات آشنا کنید و به ما طلبه‌ها می‌فرمودند شماها رسالت‌تان این است که بر منبرهای مساجد، حسینیه‌ها و روستاها آنچه را که می‌خواهیم توضیح دهید و مردم اگر همراه ما باشند، همه چیز داریم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی راه پیغمبر بود، ‌اظهار داشت: ‌بنابر این قرار گرفت که مردم با میل و اختیار و اعتقاد خودشان به پای کار بیایند و این هنر بزرگ امام بود که در این زمینه موفق شدند و کمتر از 20 سال طول کشید که مردم آنچنان آگاه شدند و البته هزینه‌های بسیاری پرداختیم، شهید دادیم، زندانی دادیم، تبعید امام را داشتیم اما سودمان خیلی بیشتر بود.
هاشمی یادآور شد: مردم آنچنان آگاه شدند که آنهایی که سن‌شان اقتضا می‌کند می‌دانند که یکی دو سال آخر مردم چه طور در خیابان‌ها آمدند و همان خیابان‌های پر از حامیان امام و معتقد و همراه امام، کمر دولت بسیار مغرور و متکبر رژیم پهلوی را که در آن وقت از ارتجاع و شرق و غرب کمک می‌گرفت و به واسطه گران شدن نفت انبار پولش پر بود، ‌آنچنان ابهت مردم آنها را گرفت که کشور را رها کردند و رفتند و ما اینگونه پیروز شدیم.

بگذار هر کاری که می‌خواهند بکنند
خطیب موقت نمازجمعه تهران به روزهای پس از انقلاب و رابطه خود با حضرت امام اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب ما با امام تقریبا به صورت روزانه کار می‌کردیم و امام مبنای فقهی‌شان و همه چیزشان این بود که حکومت اسلامی بدون حضور مردم نمی‌شود و اگر مردم راضی نباشند آن حکومت انجام نمی‌شود و یک روایتی که من از زبان حضرت امام شنیدم و پس از آن سند آن را خودم یافتم و بر مبنای اندیشه امام بود و ناظر بر گوشه‌ای از نقش مردم در اندیشه حضرت امام است، این بود که علی بن ابیطالب فرمودند یک روز پیغمبر در آن روزهایی که نگران آینده در سالهای پایانی عمرشان بود، به وی می‌گوید تو ولی این امت هستی و این ولایت از آن توست و چیزی است که خداوند به تو داده است و اگر دیدی مردم راضی بودند و آمدند و تو را قبول کردند و به شما این سمت را دادند و با اجماع دور شما جمع شدند، (اجماع نسبی) شما بپذیر و متولی امر شو و کارهایشان را اصلاح کن و اگر دیدی که مردم اختلاف کردند و آن مقداری که باید بیایند، نیامدند رهایشان کن، بگذار هر کاری که می‌خواهند بکنند و خودشان می‌دانند و خداوند برای تو راهی را برای رسیدن به اهدافت پیدا می‌کند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این روایت معتبر تنها گوشه‌ای از نقش مردم در اندیشه امام بزرگوار است، گفت: این تنها یک روایت صریح است و باید بدانیم که مبنای تفکر حضرت امام چنین بوده است و مبنای حکومت پیامبر چنین بوده و ما هم در حکومت اسلامی بنا شد این کار را انجام دهیم و با هم با این مردم باشیم و مردم هم خیلی خوب با این موضوع همکاری و همراهی کردند.
هاشمی رفسنجانی ادامه داد:‌ بر اساس همین تفکر حضرت امام بودکه زمانی که مهندس بازرگان را به عنوان رئیس دولت موقت معرفی کردند و ما هنوز دولت را تحویل نگرفته بودیم و بختیار هنوز اینجا بود و او دولت را در دست داشت اما امام آنقدر عجله داشت که کارها را به مردم بدهیم و در حکمی که به مهندس بازرگان دادند و من آن را خواندم، در همان روز امام بر این نکته تاکید داشتند که دوره شورای انقلاب کوتاه شده و زودتر مجلس را تشکیل داده و با نوشتن قانون اساسی کارها را به مردم واگذار کنید.
وی ادامه داد: البته وقتی قانون اساسی تهیه شد و قبل از اینکه آن را به مجلس خبرگان بدهیم امام بر روی قانون اساسی و اصول مربوط به مردم تاکید کردند و اصول مردم را تقویت کرده و برخی مباحث نظیر شوراها که دیگران مطرح کرده بودند، امام آنها را تقویت کردند و کار را به مردم دادند و البته این مبنایی بر آن قرار گرفت که وقتی ما در بعدها به برخی کشورها سفر کردیم، بیان می‌کردند که ما بیست سال پس از پیروزی انقلابمان، قانون اساسی را نوشتیم. ما همیشه در توجیه این موضوع این نکته را بیان می‌کردیم که ما بواسطه قدرت مردم و حمایت آنها از انقلاب، دین و کشورشان این کار را کرده‌ایم.

جمهوریت و اسلامیت
رئیس مجلس خبرگان بیان کرد: شما می‌دانید همه چیزمان در قانون اساسی برخاسته از رای مردم است، رهبری، رئیس‌جمهور، مجلس، شوراها و غیره را همه را مردم با رای خودشان مشخص می‌کنند و همیشه مردم بودند و این حکومت دینی است و این جمهوری اسلامی است و یک لفظ تشریفاتی نیست؛ هم جمهوری است و هم اسلامی.
در این قسمت از خطبه‌ها، سخنان هاشمی رفسنجانی با فریاد الله اکبر خامنه ای رهبر برای لحظاتی قطع شد که هاشمی از آنها دراین بخش خواست تا اجازه دهند خطبه‌های نماز جمعه ادامه یابد.
وی ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی یک لفظ نیست، یک واقعیت است و واقعیتی از قرآن، روایات و عقاید و ائمه و پیغمبر ما است و ما به آن اعتقاد داریم و باید بدانیم که این دو باید با هم باشند و مطمئن باشید که اگر هر یک از این دو (جمهوریت و اسلامیت) آسیب ببینند ما دیگر آن انقلاب را نداریم. اگر اسلامی نباشد اصلا داریم به بیابان و بیراهه می‌رویم و اگر جمهوری نباشد، اصلا قابل تحقق نیست و آنجا که مردم نباشند، آن حکومت اسلامی نیست. به همان دلیل که علی بن ابیطالب 19 سال خانه‌نشین بود و دوباره مردم آمدند و آن موقع علی بن ابیطالب با همه مشکلات موجود آن را می‌پذیرد.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران با بیان اینکه اگر مشکلاتی پیش نمی‌آمد به وسیله این انتخابات ما در 30 سالگی انقلاب بهترین گام بزرگ را در جهت تحقق اسلامی بر می‌داشتیم، اظهار داشت: من الان نمی‌خواهم بگویم که این گام را برنداشتیم، اما می‌خواهم بگویم چرا اینطور شد؟

ما تردید را بدترین مصیبت می‌دانیم
وی افزود: آنچه من می‌فهمم و راه‌حل از آن بیرون می‌آورم این است که اواخر دوران تبلیغات دچار تردید شدیم، یعنی افرادی پیدا شدند که تردید کردند و هر دلیلی اعم از تبلیغات نادرست و یا عمل نادرست صدا و سیما و یا چیزهای دیگر باعث شد بذر تردید در ذهن مردم پیش بی‌آید و ما تردید را بدترین مصیبت می‌دانیم.
خطیب نمازجمعه این هفته تهران در این لحظه از سخنان خود و در واکنش به شعارهای نمازگزاران اظهار داشت: "اجازه بدهید، من که بهتر از شما می‌گویم. ول کنید. "

عده ای قاطع ایستاده اند و عده ای می گویند تردید داریم
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه این تردید مانند خوره به جان ملت ما افتاد، ادامه داد: البته دو جریان وجود دارد، بدین‌صورت که یک عده قاطع هستند، ایستاده‌اند و کار خودشان را می‌کنند و عده دیگر هم که کم نیستند و بخش زیادی از مردم فهیم کشور ما را تشکیل می‌دهند می‌گویند ما تردید داریم و برای رفع تردید آنها باید کار کنیم.
وی با بیان اینکه شرایط بعد از اعلام نتیجه انتخابات دوران تلخی است، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم هیچ یک از اعضای هیچ‌یک از جریانات دلش می‌خواست این طور شود، چرا که الان همه ضرر کردیم.

امروز بیش از همیشه نیاز به وحدت داریم
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه امروز بیش از همیشه نیاز به وحدت داریم تصریح کرد: کشور باید متحد در مقابل این همه خطری که ما را تهدید می‌کند و امروز باج‌خواهیهایشان بیشتر شده است و دارند جلو می‌آیند که این زحمت طولانی ما را در به دست آوردن هایتک‌ها و به خصوص انرژی هسته‌ای را از دست ما بگیرند، بایستد و البته خداوند به اینها مهلت نمی‌دهد اما آنها به هوس افتاده‌اند.

دشمنان را مایوس کنیم
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه برادران و خواهران من از همه جریان‌ها، شما بنده را می‌شناسید؛ من هیچ وقت از این تریبون نخواسته‌ام جناحی استفاده کنم و همیشه فراجناحی حرف می‌زنم و الان هم همین گونه می‌گویم و نظر به هیچ طرف ندارم، ادامه داد: نظر من این است که همه ما باید فکر کنیم و راهی بیابیم که متحد کشور را به پیش ببریم و از آثار بد و خطرناکی که در کینه‌ها بروز می‌کند، نجات یابیم و دشمنان را مایوس کنیم که چشم طمع به ما نبندند.
وی با طرح این پرسش که چه کار باید بکنیم که این اتفاق بیفتد؟ افزود: من چند پیشنهاد به ذهنم می‌رسد که البته این پیشنهاد را با جمعی از اعضای خبرگان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که به فکر آنها اعتماد دارم، مطرح کردم و به اینجا رسیدیم که آنها را به عنوان راه‌حل مطرح می‌کنم که شاید دیگران بپذیرند و عمل کنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مسئله مهم ما این است که آن اعتمادی که مردم را با آن وسعت وارد میدان کرد و امروز مقداری مخدوش شده است را برگردانیم و این هدف مقدس ما باید باشد که این اعتماد باید برگردد و اینکه چگونه برگردانیم را در ادامه عرض می‌کنم.

همه به قانون قانع باشیم
هاشمی رفسنجانی در ادامه در تبیین راه‌حل‌های خود برای بازگرداندن اعتماد مردم اظهار داشت: اول از همه، همه ما اعم از نظام، حکومت، دولت، مجلس، نیروهای نظامی ،انتظامی و امنیتی و مردم یعنی به اصطلاح معترضان باید در چارچوب قانون حرکت کنیم. چرا که اگر از قانون تجاوز کنیم دیگر هیچ مرزی ندارد.
وی با بیام اینکه باید با قانون مسائل را مطرح و حل کنیم و همه به قانون قانع باشیم، افزود: حال اگر کسانی به بعضی قوانین دلخوش ندارند باید بعداً سعی کنند قوانین اصلاح شود و انشاء‌الله این اشکالاتی که دیده شده است یک زمانی حل می‌شود. لذا باید چارچوب را قانون در نظر گرفته و همه آن را بپذیریم.

با حاکمیت منطق هر طرفی حرف‌های خود را بزند
خطیب نمازجمعه این هفته تهران در ادامه توضیح راه‌حل‌های خود با تأکید مجدد بر لزوم برگردان اعتماد مردم، گفت: البته این امر یک روزه و یک‌شبه نمی‌شود و یک جریان طولانی است که باید انجام شود و بالاخره باید فضای به وجود بیاید که همه افراد بتوانند حرف‌های خود را بزنند و بدون دعوا و مشاجره و با حاکمیت منطق هر طرفی حرف‌های خود را بزند و مردم تصمیم بگیرند که البته در این میان کار عمده بر دوش صدا و سیما است که مخاطبان زیادی دارد و البته سایر رسانه‌ها نیز باید کار خود را انجام دهد.
هاشمی رفسنجانی مجدد تأکید کرد: بحث‌ها باید منطقی باشد و باید برادرانه و خواهرانه با یکدیگر حرف بزنیم و هر طرف دلیلش را بگوید و بالاخره مردم در این بین خودشان می‌فهمند و در آخر نیز می‌تواند از مردم پرسید و در هر صورت یک جوری باید عمل شود که این اعتماد برگردد.

اظهار تاسف از عدم استفاده از فرصت رهبری و شورای نگهبان
وی با بیان اینکه متأسفانه از این فرصت 5 روزه‌ای که رهبری انقلاب به شورای نگهبان دادند و گفتند که عقلا و موجهین را بیاورید تا بررسی کنند و اعتماد مردم را جلب کنیم استفاده خوبی نشد، ادامه داد: من الان نمی‌خواهم بگویم که تقصیر چه کسی بود، ولی به هر حال نشد؛ آن گذشت و از آن مرحله گذشتیم و الان مرحله دیگری است و فکر می‌کنم برای آینده و برای اتحاد و برای جلوگیری از خطر نظام و حفظ این ارزشهایی که انقلاب خلق کرد و برای این بنای باشکوهی که امام راحل و خون شهدا و مجاهدت‌های مردم بنا نهاد در این مقطع می‌توانیم کارهایی انجام دهیم و اگر این دو کار را بپذیریم که اقدامات قانونی باشد و راه برای مناظره و مذاکره و استدلال و مباحثه باز باشد، شاید در مدت کوتاهی بتوانیم به قناعت برسیم.

همدیگر را تحمل کنیم
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود گفت: لازم نیست در این شرایط افرادی را به این نامی که الان هست در زندان داشته باشیم، بلکه باید اجازه دهیم اینها بیایند و به خانواده‌هایشان برسند و نگذاریم به خاطر زندانی‌بودن یک عده دشمنان ما را سرزنش و شماطت کنند و به ما بخندند و برای ما نقشه بکشند. ما انقدر خودمان باید رشادت و حلم و صبر داشته باشیم و همدیگر را تحمل کنیم.
هاشمی رفسنجانی افزود: بعد از آن مسئله بعدی ما این است که از آسیب‌دیدگان حوادثی که اتفاق افتاد، باید همدردی و دلجویی شود و آنهایی که عزادار هستند باید به آنها تسلیت بدهیم و دل آنها را دوباره به نظام نزدیک کنیم و این کار شدنی است. کسانی که وفادار به انقلاب باشند و ببینند نظام به سراغ آنها می‌روند، زود می‌توانند با دل و جانشان با ما همراهی کنند، لذا باید از آنها دلجویی کنیم و با سعه‌صدر برخورد کنیم و لازم نیست عجله داشته باشیم و خودمان را گرفتار کنیم.

قانون ملاک رسانه ها
وی در ادامه سخنان خود گفت: اگر رسانه‌هایمان با معیارهای قانونی اجازه گرفته‌اند که فعالیت کنند نباید محدودشان کنیم البته در حد قانون چرا که عرض کردم ملاک قانون است و نه رسانه‌ها انتظار داشته باشند که بیش از اجازه قانون رفتار کنند و نه نظام حق قانونی آنها را نادیده بگیرند بلکه باید بگذاریم فضای آرام و آزاد انتقادی و یا تاییدی به وجود آید.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران خاطر نشان کرد: اگر مسوولان و نیروهای انتظامی و امنیتی این کارها را انجام دهند ما همه عضو یک خانواده‌ایم و آسیب‌دیده در راه انقلاب و جزو کسانی که در جهاد طولانی دفاع مقدس سرمایه‌گذاری کردیم هستیم و همه ما شهید و جانباز دادیم بنابر این چرا باید جوری شود که دیگران از راه‌های دور برای ما نسخه بپیچند. ما انقدر عاقل نیستیم و ما این مبانی و تجربه 30 سال اداره کشور را نداریم؟

مراجع همیشه پشتیبان نظام بوده‌اند
هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود ضمن تأکید بر لزوم حفظ حرمت مراجع گفت: مراجع همیشه پشتیبان نظام و حقیقتاً بدون توقع بوده‌اند، بنابراین چرا باید بعضی از آنها برنجند، در حالیکه باید آنها را حفظ کنیم و پشتیبان آنها و متکی به آنها باشیم.


وی ادامه داد: اگر این یکپارچگی را فراهم کنیم امیدوارم این خطبه نمازجمعه شروع یک تحولی در آینده باشد و بتوانیم از این مشکل که می‌توان متأسفانه اسم "بحران " برای آن گذاشت به خوبی عبور کنیم و دوباره شاهد همدلی و همرزمی و همراهی و رقابت سالم باشیم و هر چی که مردم خواستند همان‌گونه باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد