وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

جمعه‌ای برای وحدت

 وحدت ملی چشم‌اندازی است که تعدادی از نمایندگان و نخبگان سیاسی برای خطبه‌های روز جمعه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ترسیم کرده‌‌اند

نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نماز جمعه فردا در تهران را نقطه آغازی برای آشتی، وحدت و یکپارچگی ملی می‌دانند. علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شرکت همه اقشار و گروه‌های سیاسی را راهی برای رسیدن به مسیر اعتدال دانست و به «خبر» گفت: حضور همه کاندیداهای ریاست جمهوری و حتی رئیس‌جمهور - به همراه هوادارانشان- می‌تواند مظهر آشتی‌ملی باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به درایتی که ازآقای هاشمی رفسنجانی سراغ داریم وحدت و آشتی ملی ایجاد خواهد شد. نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه وقوع اغتشاش در روز جمعه از جانب جناح هر دو رقیب اصلی انتخابات ممکن است، تصریح کرد: فضای کنونی جامعه اغتشاش را نمی‌پسندد و رهبران هر دو جناح هم تمایلی به آن ندارند.

هاشمی سنگر را می‌شناسد
اسدالله بادامچیان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر فضای اعتدال و وحدت فراهم است به خبرآنلاین گفت: هم آقای هاشمی رفسنجانی به خوبی امامت و سنگر نماز جمعه را می‌شناسند و هم مردم نمازگزار محیط عبادی نماز جمعه را حفظ خواهند کرد. عضو شاخص فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه همه باید بر مبنای اعتدال، ‌صمیمیت و ارزش‌پذیری حرکت کنند، تأکید کرد: امامت محترم جمعه و همه افرادی که در آن روز انجام وظیفه می‌کنند، موظفند حرمت نماز جمعه را حفظ کنند. بادامچیان هرگونه اغتشاش در روز جمعه را متوجه جنبش مخملی آمریکایی- انگلیسی می‌داند.

تزریق آرامشحسین نجابت دیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دعوت به وحدت را از سوی خطیب نماز جمعه در تریبون نماز جمعه مطلوب‌ترین مسیر دانست و با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیت تأثیرگذاری است، اظهار داشت: آقای هاشمی می‌توانند از تریبون نماز جمعه آرامش را به جامعه تزریق کنند.

او با تأکید بر اینکه آیت‌الله هاشمی باید از موضع ناصح صحبت کنند، توصیه کرد: ایشان با قدرت تحلیلی که دارند، حوادث واقع شده را تحلیل کنند و همه جناح‌ها را به سماحت، سعه صدر و گشاده‌رویی دعوت کنند. نجابت در ادامه از نارسایی در موضع‌گیری جریان‌های حاضر در انتخابات انتقاد کرد و تبیین این مواضع را از جانب هاشمی رفسنجانی به‌جا دانست. او افزود: این به نفع کشور، همه جناح‌ها و شخص خود ایشان است. نجابت در خصوص احتمال تشنج در نماز جمعه و پس از آن گفت: اگر آشوبی اتفاق بیفتد عاملان آن جزو اقشار سطحی، کم‌تعقل و غیراسلامی‌اند.

مرد عبور از بحران‌ها
محمد اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آقای هاشمی فردی با تجربه در رد کردن بحران‌ها هستند اظهار امیدواری کرد: ان‌شاءالله ایشان با صحبت‌های حساب شده و دقیق رسالت خودشان را انجام می‌دهند. او ادامه داد: امیدواریم آقای هاشمی در جهت وحدت و یکپارچگی و در مسیر سلامت نظام سخنان خود را ارائه کنند. کوثری اما آرامش نماز جمعه و روز جمعه را وابسته به سخنرانی هاشمی رفسنجانی دانست و گفت: اگر اتفاقی بیفتد در اثر درست صحبت نکردن و جریحه‌دار کردن روحیه مردم خواهد بود.

از نگاه دیگرانرسانه‌‌های خارجی اما از زاویه دیگری خطبه‌های نمازجمعه‌ای را که به امامت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایراد می‌شود مورد توجه قرار دادند. روزنامه لس آنجلس تایمز روز دوشنبه با انتشار گزارشی در این باره نوشت که اقامه خطبه‌های نماز جمعه تهران پس از دو ماه از سوی هاشمی رفسنجانی به منزله بازگشت سران میانه رو به صحنه و آتش‌بس موقت پس از یک ماه جار و جنجال انتخاباتی در ایران است. اما روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» آمریکا نگاهی دیگر به این موضوع دارد و اقامه نماز جمعه این هفته تهران از سوی هاشمی‌رفسنجانی را نقطه‌ای دیگر از رویارویی دو جناح عمده قدرت در ایران می‌داند. در شرایطی که نمایندگان اصولگرا و دیگر نخبگان سیاسی امید آن را دارند که ایراد خطبه‌ها چشم‌انداز آشتی و وحدت ملی را در کشور روشن کند و اعتماد از دست رفته مردم با دستان هاشمی رفسنجانی، دوباره به دست مسئولان نظام سپرده شود، برخی سایت‌های وابسته به دولت به رسانه‌های خارجی پیوسته و سعی دارند نبرد دوباره‌ای را القا کنند.

خبرگزاری فارس پیش از نماز جمعه‌ای که رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطیب آن است جملاتی از سخنان امام را بدون مقدمه و مؤخره بر خروجی‌اش قرار داد و نوشت: «. . . ازمشکلات نمی‌هراسند و مقاومت می‌کنند. کسانی که می‌جنگند و مبارزه می‌کنند درمقابل کمبودها صبر می‌کنند، ولی آن عده‌ای که در کنار نشستند، آن عده‌ای که عیاشی می‌کردند و جلوی عیاشی‌هایشان گرفته شده ناراحت اند، آنها هستند که دولت را تضعیف می‌کنند و دایم می‌گویند کمبود هست، اینها هستند که مشغول تضعیف دولت هستند. آقایان باید در نماز جمعه‌ها دولت را پشتیبانی کنند.»

در این میان عده‌ای پارافراتر گذاشته و در میان زمزمه وحدت، ساز مخالف زدند. روز سه‌شنبه عده‌ای از طلاب قم در راهپیمایی‌ که مجوز آن در عرض 40 دقیقه و بعد از برگزاری راهپیمایی صادر شد شعار «هاشمی، ‌هاشمی/ این آخرین اخطار است»، «هاشمی، ‌هاشمی/استعفا، استعفا» سردادند. آیت‌الله استادی، امام جمعه موقت قم پیش از این در نماز جمعه هفته گذشته انجام اینگونه راهپیمایی‌‌ها را خودسرانه خواند و تأکید کرد: انجام این کارهای خودسرانه تنها خدمت نبوده بلکه خیانت است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد