وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

میرحسین: سازمان مدیریت را احیا می کنم

میر حسین موسوی در همایش گفتگوی اقوام ایرانی با بیان اینکه تنوع قومی را یک نگاه فرصت محور می دانیم گفت: نگاه به اقوام را نهادینه خواهم کرد .

به گزارش خبرنگار مهر، میر حسین موسوی در همایش گفتگوی اقوام ایرانی تحت عنوان تنوع قومی و سرمایه ملی که پیش از ظهر امروز در روزنامه اطلاعات برگزار شد، اظهار داشت: مشکلاتی که در ابتدای همایش به واسطه نمایندگان قومیتهای مختلف مطرح شد، برخی به دلیل توسعه نیافتگی و مشکلات مدیریتی و رواج برخی مدیریتها در این چند سال اخیر است و به قومیتهای ترک، کرد و بلوچ باز نمی گردد.

وی با اشاره به بحث رد صلاحیتها که توسط نمایندگان برخی از اقوام در این همایش مطرح شد، گفت: بحث رد صلاحیتها فقط گریبانگیر قومیتها نیست و بنده همیشه در حد توانم مخالفتم را با این مسئله مطرح کرده ام.

موسوی ادامه داد: این موضوع امر غیر روشنی نیست و حل این مسئله نیازمند تلاش دولت و مسئولان نظام است ، بنده نیز در صورت تصدی پست ریاست جمهوری، این قضیه را پی خواهم گرفت.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: یکی از روشهایی که باید یاد بگیریم این است که تمام کارها باید از مسیر قانونی خود طی شود و بنده مسئله رد صلاحیتها و نظارت استصوابی را به نفع کشور نمی دانم ، چرا که در اوایل انقلاب چنین مسئله ای مطرح نبود و بنده با حذف برخی کاندیداها همواره مخالف بوده و هستم.

وی در خصوص مسئله قومیتها اظهار داشت: نباید به مسائل سیاسی، فرهنگی و قومیتها از زاویه امنیتی نگاه کنیم لذا با تغییر زاویه دیدمان در این خصوص می توانیم پاسخ بهتری دریافت کنیم.

موسوی اضافه کرد: در سطح فرهنگی موسسه ای تحت عنوان مطالعات ایران زمین در چند سال گذشته ایجاد شده که با مطالعاتی که در این زمینه انجام داده ایم می توانیم به قدرت ملی کمک کنیم.

نخست وزیر سابق کشورمان تصریح کرد: همیشه احساس کرده ام اگر با زاویه دید گسترده تری نگاه کنیم، نه تنها در داخل بلکه در بیرون از ایران نیز جایگاه بهتری خواهیم یافت و با اهمیت دادن به قومیتها می توان یک عمق استراتژیک را برای کشورمان تامین کنیم.

وی اضافه کرد: ترکمن ها، بلوچ ها و کردها که در جای جای کشورمان حضور دارند، می توانند فرصت، زیبایی و تنوع بیشتری به هویت ایرانی ما بدهند که این مسئله باعث قوت ما در اثر گذاریهای سیاسی و فرهنگی با خارج از کشور خواهد شد و به نفع صلح و توسعه خواهد بود.

موسوی همچنین گفت: ما جا پاهای عمیقی در آسیای مرکزی و قفقاز داریم که با کمک اقوام می توانیم این جاپاها را محکم تر کنیم.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید دورترها را نگاه کرده و از تنگ نظری ها دوری جست ،اظهار داشت: به جای پرداختن به نگاههای تنگ و کوچک که دائم سعی می کنند ایران را کوچک کنند باید به مسائل طولانی نگاه کنیم چرا که این امر مشکلات ما را بهتر حل خواهد کرد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به تفاوتهایی که ملتهای اروپایی پس از اتمام جنگ دوم جهانی داشتند، اشاره کرد و گفت: اکنون پس از گذشت چندین سال مشاهده می کنیم که این کشورها پول واحد و برنامه های مشترکی دارند و به یک بلوک قدرتمند درسطح جهان تبدیل شده اند و این اقدام آنان طی چند دهه برنامه های منظم شکل گرفته است.

موسوی خاطر نشان کرد: اگر درک برخی مسائل زیر گرد و غبارها گم شوند و به آنان توجهی نشود به مشکلات تبدیل خواهند شد لذا باید به آنان توجه کنیم.

نخست وزیر سابق کشورمان همچنین گفت: یکی از مشکلات اساسی ما مسئله توسعه نیافتگی دربخشهایی از کشورمان است که هم ناشی از تبعیض است و هم به نظام مدیریتی ناکارآمدی که وجود دارد که شاید از روی قصد و عمد هم نباشد، باز می گردد لذا ما باید از نظر روحی، روانی، فرهنگی قوانین و مقررات به سمت رفع تبعیض گام برداریم که بهترین حالت آن اجرای کامل بندهای قانون اساسی از جمله اصول 15 و 12 قانون اساسی است.

وی ادامه داد:درکنار این مسائل باید ذهنیت جامعه را تغییر دهیم و درباره کارآمدی نظام اجرایی گام برداریم.

موسوی همچنین گفت: اکنون که با تعطیلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برخی مسائل کاملا به فراموشی سپرده شده اما بنده در صورت تصدی پست ریاست جمهوری ضمن احیای این سازمان، نهادی را در ریاست جمهوری با متخصصین توسعه دایر خواهم کرد که بتوانند مسائل اجرایی مربوط به قومیتها را پیگیری کنند تا شاهد رشد پرشتابی در مناطق مختلف کشورمان باشیم و اهمیت این نهاد در پیگیری مسائل خواهد بود.

وی تاسیس بنیادی برای حفظ و گسترش زبان اقوام ایرانی را یکی دیگر از اقدامات خود در پست ریاست جمهوری برشمرد و تصریح کرد: موضوع زبان یک مسئله زنده در کشورمان محسوب می شود و باید بتوانیم به شکلی نهادینه به آن بپردازیم.

موسوی تاکید کرد: تنوع قومی را یک نگاه فرصت محور می دانیم و در فرهنگستان هنر هم این موضوع را امتحان کرده ایم و نتایج خوبی هم گرفته ایم.

وی ادامه داد: بنده نگاه به اقوام را نهادینه خواهم کرد . چرا که این موضوع اگر در سطح ملی مورد توجه قرار بگیرد می تواند به مطالبات اقوام پاسخ بگوید البته در این جا تصور می کنم به جای دادن وعده های جزئی و کوچک به اقوام باید به صورت کلی به آنان پرداخت.

موسوی توزیع عادلانه ثروت، منزلت برابر، از بین بردن بی عدالتی های اقتصادی و از بین بردن احساس تبعیض منزلتی را یکی دیگر از برنامه های خود برشمرد و گفت: احساس تبعیض منزلتی فقط راجع به قومیتها نیست بلکه در موضوعات اقتصادی هم می توان آن را مشاهده کرد لذا ضمن اینکه بنده سیاستهای دولت را در این زمینه شفاف اعلام خواهم کرد، اقوام نیز باید تلاش کنند تا ذهنیتها تغییرکند.

نخست وزیر سابق کشورمان همچنین گفت: کثرت موجود در کشور ما به ضرر وحدت ملی نیست و اهمیت دادن به زبان و اقوام هیچ نوع تضادی با عظمت انقلاب اسلامی ندارد. لذا باید این موضوع را به یک وجدان عمومی در سطح ملی تبدیل کنیم و سهم دولت در این زمینه بسیار بالاست.

وی خاطر نشان کرد: اگر تغییر ذهنیت جامعه در کنار تغییر روشهای دولت مد نظر قرار بگیرد می تواند معجزه آفرین باشد و امروز قومیتهای ما با افتخار لباس محلی خود را می پوشند و به زبان خود صحبت می کنند و این موضوع به عظمت ایران بزرگ کمک می کند و چیزی از آن کم نمی کند.

موسوی ادامه داد: دولت نه تنها برای اقوام بلکه در خصوص سایر موارد از جمله تبعیض های ناشی از رقابت محلی باید گام بردارد و قومیتهایی که در یک محل حضور دارند خود نیز در این خصوص می توانند سهم بسزایی را داشته باشند.

این کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری به سفرهای انتخاباتی خود اشاره کرد و گفت: دراین سفرها می بینم که اقوام مختلف در کنار یکدیگر با تعامل بسیارخوبی زندگی می کنند که البته روحانیت در این خصوص نقش وسیعی دارد.

وی ادامه داد: دولت می تواند در جهت وحدت، اتحاد و همدلی هر چه بهتر قومیتها گام بردارد.

موسوی همچنین خاطر نشان کرد: قولی که بنده می توانم در اجرای قوانین و مقررات بدهم این است که دولت رکنی در کنار بقیه رکن هاست و دولت از تمام توان خود برای تعامل مثبت با قوه قضائیه و قوه مقننه و مهمتر از همه رهبر معظم انقلاب گام برخواهد داشت.

بنا بر این گزارش در پایان همایش گفتگوی اقوام ایرانی که نمایندگان قومیتهای کرد، بلوچ ، عرب و ترکمن به ایراد نقطه نظرات خود پرداختند، میر حسین موسوی نیز به نمایندگی از اقوام ترک به زبان ترکی گفت: ان شاءالله همه اقوام در ایران با یکدیگر خواهند بود و به عظمت کشور ایران کمک خواهند کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد