وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

گزارش شبکه ABC از رقابت آنلاین کاندیداهای ایرانی

شبکه خبری آمریکایی «ای.بی.سی» (ABC News) در گزارشی، نقش اینترنت و شبکه های مجازی به عنوان یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در جهت جذب شمار بیشتری از طرفداران را بررسی کرده که گزیده ای از این گزارش در ادامه می آید:

نامزدهای ریاست جمهوری در ایران تلاش می کنند از طریق ابزارهای فراگیر «های - تک» نظیر پایگاه اشتراک ویدئویی «یوتیوب»، شبکه مجازی «فیس بوک» و پیام های متنی تلفن همراه، آرای رای دهندگان به ویژه قشر کلیدی جوانان را به سمت خود جذب کنند و این علامت آن است که تنور انتخابات مهم ریاست جمهوری در جامعه ای با وابستگی فزاینده به فناوری های نوین، کم کم رو به داغی می رود.

ظرف کمتر از یک ماه آینده رای دهندگان ایرانی تصمیم می گیرند که آیا احمدی نژاد، رئیس جمهور کنونی، همچنان در سمت خود برای چهار سال آینده ابقا شود یا آنکه جای خود را به فرد دیگری دهد.

هرچند بیش از 400 کاندیدا برای رقابت علیه احمدی نژاد ثبت نام کرده اند اما در میان رقبای او بیش از همه، نام مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محسن رضایی جلب توجه می کند.

در میان سه کاندیدای یادشده، موسوی، جدی ترین رقیب احمدی نژاد به شمار می رود و بیش از بقیه رقبا از ابزارهای نوین «های – تک» بهره گرفته است.

ستاد انتخاباتی موسوی اقدام به باز کردن صفحات فیس بوک و یک حساب توییتر (Twitter) اینترنتی کرده و به علاوه در یک ویدئوی دو دقیقه ای در یوتیوب نیز برخی نکات برجسته موسوی از جمله فداکارهای انقلابی، تجربیات وی در دوران جنگ ایران و عراق و علت غیبت 20 ساله اش از سیاست به نمایش درآمده است.

تاکنون کمپین موسوی بیشترین نمود را در دنیای آنلاین داشته است. «کلی نیک نژاد» (Kelly Niknejad)، یک فعال اینترنتی و مالک یک وبسایت خبری می گوید: " موسوی حداکثر استفاده را از تکنولوژی برده است چرا که مقبولیت خود را در میان متفکران جامعه، جوانان و زنان جستجو می کند."

«بهزاد مرتضوی» یکی از مشاوران موسوی نیز پیشتر به نشریه فایننشال تایمز گفت: "موسوی از فناوری های جدید برای تبلیغ پیام های اصلی خود استفاده می کند. ما از فناوری های نوین بهره می گیریم چونکه این امکان را فراهم می کند که پیام های موسوی از طریق بلوتوث، ایمیل و پیام های متنی بین مردم پخش شود و هواداران بیشتری جذب فیس بوک شوند."

نگاهی اجمالی به حدود یک هزار و 800 طرفدار موسوی در فیس بوک نشان می دهد که اکثر اعضا، جزو جوانان هستند. به عبارت دیگر هدف بازوی دیجیتال ستاد انتخاباتی موسوی، به حرکت درآوردن جوانان تحصیل کرده و شهری است که می توانند عصای دست موسوی در انتخابات 12 ژوئن باشند.

دکتر «جواد صالحی اصفهانی»، استاد دانشگاه «ویرجینیا تک» و از فعالان عرصه وبلاگ نویسی می گوید: "نامزدها از این قضیه مطلع هستند که خیلی از رای دهندگان به اینترنت دسترسی دارند."

این استاد اقتصاد و پژوهشگر موسسه بروکلین معتقد است «اینترنت» به عنوان یک ابزار تبلیغاتی بیش از روش های معمول و سنتی در دسترس کاندیداها و طرفدارانشان قرار دارد.

وی در این باره می گوید: "گرفتن اخبار از طریق اینترنت بسیار ساده تر از خریدن یک روزنامه است. به علاوه همه می دانند که رادیو و تلویزیون دولتی در ایران تحت انحصار شدید اصولگرایان قرار دارد و از این رو کاندیداهای اصلاح طلب کار بسیار دشواری برای تبلیغ پیام های خود دارند. اینترنت، فضای دموکرات تری را در این خصوص فراهم کرده است."

علاوه بر کاندیداهای جناح اصلاحات، اصولگرایان نیز از فناوری های نوین بهره می گیرند. وبلاگ های احمدی نژاد که به زبان فارسی است و سپس به انگلیسی ترجمه می شود ، نمونه ای از تلاش های صورت گرفته در این راستاست.

به علاوه هواداران احمدی نژاد در فیس بوک نیز پرشمارند به طوری که تاکنون 27 هزار و 460 طرفدار از سراسر جهان اسلام از ترکیه گرفته تا اندونزی و پاکستان، جذب آن شده اند.

بنابرآمارهای واحد اطلاعات مجله اکونومیست، نفوذ اینترنت در جمهوری اسلامی، 34 درصد برآورد می شود که یکی از بالاترین اعداد در میان کشورهای خاورمیانه است و 20 میلیون کاربر نیز دسترسی دائمی به اینترنت دارند.

صالحی اصفهانی، اقتصاددان، می گوید: "دسترسی به رایانه در سراسر کشور برای همه سطوح درآمدی امکان پذیر است. یکی از دستاوردهای بزرگ ایران در 30 سال گذشته این بوده است که شمار فراوانی از مردم در طبقات پایین جامعه یا حتی مناطق فقیرنشین روستایی قادر به رفتن به دبیرستان هستند. زمانی که شما در دبیرستان تحصیل کنید، می توانید به حدی زبان انگلیسی را فرا بگیرید که با رایانه کار کنید."

این استاد دانشگاه ویرجینیا تک آمریکا می افزاید: "رایانه ها در ایران بسیار ارزان قیمت هستند. با حدود 300 – 400 دلار شما می توانید یک رایانه خریداری کنید و شمار بالایی از رایانه ها در هر شهر و روستای کوچکی به چشم می خورد."

دولت ایران با وجود فیلترینگ میلیون ها سایت غیراخلاقی یا ضدارزشی، همچنان مشوق رشد و توسعه «سواد کامپیوتری» است. در ماه فوریه، دسترسی به فیس بوک در ایران ناممکن شد و بلافاصله این سایت در میان یکی از 10 سایت محبوب ایرانی ها قرار گرفت.

نیک نژاد می گوید: "تکنولوژی اهمیت فراوانی برای ایرانی ها داشته و دارد. با وجود همه تحریم ها و محدودیت های اعمال شده، تکنولوژی به ایجاد یک جامعه مدرن تر کمک کرده است."

وبلاگ نویسی نیز محبوبیت فزاینده ای در ایران پیدا کرده و به فضایی آزاد برای تبادل ایده ها و ابزار نظرات در مقایسه با جریان رسانه ای قانونمند، تبدیل شده است.

به همین دلیل است که ستادهای انتخاباتی به دنیای آنلاین روی خوش نشان داده اند و کاندیداها از «وب» به عنوان یک فضای سیاسی مهم استفاده می کنند. رشد سریع جمعیت جوان در ایران به این معناست که این روند قطع به یقین ادامه خواهد یافت.

در حالی که شمار بالایی از جوانان ایرانی از احمدی نژاد حمایت می کنند که گواه آن، صفحه وی در فیس بوک است، اما تحلیل گران پیش بینی می کنند مشارکت بالای جوانان در انتخابات به نفع موسوی تمام خواهد شد.

صالحی اصفهانی می گوید: "گرچه آمار مشارکت رای دهندگان در انتخابات، نسبتاً بالا و حول و حوش 60 درصد است اما نوعی بی علاقگی سیاسی بین جوانان در گفت و گوهای آنلاین دیده می شود."

وی می افزاید: "بحث برسر این نیست که جوانان بروند از موسوی، کروبی یا رضایی حمایت کنند. بلکه بحث، فراتر از آن است و اصولاً به رای دادن یا ندادن آنها مربوط می شود."

به هر حال به نظر می رسد با رفتن کاندیداها و طرفداران آنها به فضای «های – تک»، پیروزی در انتخابات قبل از خیابان های ایران در فضای آنلاین محقق شود.

منبع: عصرایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد