وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

اقدام قالیباف پاسخ به تشنگان قدرت بود

مهندس میرحسین موسوی صبح روز پنج‌شنبه وارد شهر مقدس قم شد و پس از زیارت حرم حضرت معصومه (ص) با برخی مراجع معظم تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ابتدای ورود خود به قم ضمن زیارت حرم حضرت معصومه (ص) با حجت الاسلام والمسلمین مسعودی خمینی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه دیدار کرد.

دیدار با آیت الله‌العظمی موسوی اردبیلی

وی سپس به دیدار آیت الله‌العظمی موسوی اردبیلی رفت و در این دیدار براهمیت مرجعیت و روحانیت در مسائل مختلف کشور از جمله مسایل سیاسی و اجتماعی تاکید کرد.

موسوی گفت:« با توجه به اهمیتی که مرجعیت دارد، چه بخواهند و چه نخواهند در تصمیم‌های بزرگ کشور تاثیرگذار هستند. از قدیم مرجعیت و موضع‌گیری آنان تعیین کننده بوده و درحال حاضر نیز این تاثیر گسترده‌تر شده است.»

وی درباره انگیزه حضورش درعرصه انتخابات گفت:« درسال‌های اخیر مشکلاتی بوده است، طوری که در این دوره هر چه فکر کردم نتوانستم جواب نه! بگویم. وقتی مسائل را ارزیابی کردم احساس کردم که وظیفه دارم وارد این عرصه شوم. نتیجه به دست خداست، ولی من می‌خواستم که لااقل تلاش خود را در این زمینه کرده باشم.»

وی اظهارداشت:« درآینده هراتفاقی که بیافتد و هرکس که رییس‌جمهور شود باید بداند که حضور یک مرجعیت بیدار و آگاه به مسائل، بسیار تعیین کننده است. افکار عمومی جامعه ما و تاثیر مرجعیت بر آن همیشه ما را از مشکلات نجات داده است و هیچ نهاد رسمی در کشور استقرار درست پیدا نمی‌کند مگر این که ارتباط خود را با مرجعیت حفظ کند.»

موسوی درپایان آیت الله موسوی اردبیلی را یک عالم فرزانه و یک فرد سیاسی شناخته شده توصیف کرد.

پس از سخنان میرحسین موسوی، آیت الله موسوی اردبیلی نیز به دوران نخست وزیری مهندس موسوی اشاره کرد و گفت:« در آن دوران اوائل انقلاب و جنگ با وجود این که شرایط خاصی بود و با وجود همه مشکلات، هیچ تقصیر و قصوری از شما به نظر ما نیامد و امام (ره) هم با کمال دقت و خلوص ناظر بر اعمال بود.»

وی خطاب به میرحسین موسوی با بیان این که «اعتراف می‌کنم که امام (ره) تا دم آخر از شما حمایت می‌کردند»، گفت:«این حمایت نبود، مگر این که امام (ره) خلوص را در شما دیده بودند. خاطرم هست زمانی خدمت امام (ره) بودیم که عده‌ای آمدند و به امام (ره) ‌گفتند شما در مورد دولت موسوی سکوت کنید؛ ولی حضرت امام (ره) می‌گفتند که این وظیفه شرعی شان است؛ حال اگر بگوییم وظیفه شرعی نیست یعنی شما بهتر از من این مسائل رامی‌دانید و اگر هم بگویید وظیفه شرعی من هست، یعنی اگر من این کار را نکنم و ساکت باشم به وظیفه خود عمل نکرده‌ام.»

موسوی اردبیلی گفت:« تمام امید من این بود که افرادی بیایند که در موقع مبادا و موقعی که کارد به استخوان رسیده است خود را نشان دهند و بینی و بین‌الله در این زمینه و در این شرایط آن چه مصداق این حرف می‌بینم، شما هستید. بنابراین بر همه مسلمان‌ها لازم است به آن چه وظیفه دارند عمل کنند.»

دیدار با آیت الله العظمی مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار ایسنا، میرحسین موسوی در ادامه برنامه دیدارهای خود با مراجع، با آیت الله العظمی مکارم شیرازی دیدار و گفت‌وگو کرد.

موسوی در این دیدار نیز اظهار کرد:«جوان که بودیم مانند همه جوان‌هایی که در خانواده‌ای از خانواده‌های مذهبی بودند همیشه آرزوی حاکمیت دین و ارزش‌های دینی در جامعه را داشتیم. همه آرزو می‌کردند در چنین فضایی زندگی کنند، ولی کسی نمی‌دانست که از چه طریقی باید این مساله را عملی کرد و بدین ترتیب گاهی داشتن یک انتشاراتی یا مدرسه و امثالهم کار مهمی تلقی می‌شد.»

او افزود:« این مساله ادامه داشت تا این که خداوند کمک کرد و مردم هم کاری را شروع کردند و بحث‌های امام (ره) درباره ولایت فقیه نیز زمینه مناسبی را فراهم کرد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن، بحث امکانپذیر جلوه دادن جایگزینی نظام شاهنشاهی در ذهن مردم بود.»

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با بیان اینکه این نظام با تقدیم شهدا و رنج زیاد استقرار پیدا کرد و بدین ترتیب تغییرات اساسی در کشور ما ایجاد شد، افزود:« از همان ابتدا نقش مرجعیت بسیار مهم و تاثیرگذار جلوه می‌کرد و هم‌اکنون نیز ‌چنین است، یعنی اگر اتفاقی در جامعه می‌افتد مرجعیت نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد و سرشت جمهوری اسلامی نیز در این مسیر بوده است که این نقش را تثبیت کند.»

موسوی اضافه کرد: « با توجه به مشکلاتی که در جامعه دیدم احساس وظیفه کردم که باید به صدا دربیایم و این مساله را هم از علمای خود یاد گرفته‌ایم و احساس می‌کنم که در این مرحله نیاز به ارتباط با مراجع بسیار ضروری است.»

وی در ادامه گفت:« امروز مسائل و مشکلات گوناگونی در کشور وجود دارد ولی من این‌ها را بدان معنا نمی‌دانم که نظام قدرت خود را از دست داده است؛ چرا که آثار انقلاب اسلامی حتی در خارج از مرزهای کشور مشهود است، ولی همه باید در این راه تلاش کنیم و انتخابات‌ نیز مجالی برای همین مساله است.»

میرحسین موسی با ابراز امیدواری نسبت به بهره‌گیری درست از راهنمایی‌های مراجع گفت:« مردم در انتخابات‌ها این فرصت را پیدا می‌کنند که به گذشته و آینده نگاه و درنظرشان تجدید‌نظر و یا این که انتخاب خود را تثبیت کنند. ورود به این عرصه هم جنبه شرعی دارد و هم اگر نیت انسان پاک باشد ثواب نیز دارد.»

آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز خطاب به مهندس میرحسین موسوی ضمن ابراز خوشبختی از دیدار وی گفت: « خاطره خوبی از دوران نخست‌وزیری شما و اداره کشور در یک دوران طوفانی داریم که انشاءالله آن خاطره خوب باقی خواهد ماند.»

وی اضافه کرد:« ما امکانات بسیاری در این کشور داریم و منابع فراوانی است که مهم‌ترین آن‌ها انسان‌های نیرومند و جوان‌های با استعدادی است که در این جامعه حضور دارند. همه سرمایه‌ها برای پیشرفت در اختیار ماست و داشتن اسلام و مکتب تشیع نیز نیرویی به مردم ما می‌دهد که تاثیر آن را در انقلاب نیز دیدیم و به دلیل همین تاثیر است که دشمنان ما سعی دارند این عامل را تضعیف کنند.»

وی تنها راه اداره درست کشور را مدیریت جامع و کامل و دارای تدبیر کافی دانست و گفت:« اگر همیشه دارای این مدیریت باشیم مشکلی در کشور نخواهیم داشت.»

مکارم شیرازی گفت:« انقلاب کردیم و هزینه زیادی هم برای آن دادیم. انقلاب را ارزان به دست نیاوردیم که ارزان از دست دهیم. این انقلاب برای ما استقلال و عزت آورده است به طوری که در خبرها دیدم که عنوان شده بود شب و روز بر رییس‌جمهور آمریکا نمی‌گذرد مگر این که سخنی درباره ایران بگوید و این نشانه قدرت است.»

وی با بیان اینکه«انقلاب به ما قدرت و عظمت داد بنابراین همه باید آن را حفظ کنیم»،خاطرنشان کرد:« ما مذهبی داریم که در طول 14 قرن با فداکاری‌های فراوان به دست آمده است. مرجعیت در کنار این مساله ثابت کرده است که در مواقع خطر به میدان می‌آید و به مردم کمک می‌کند. این‌ها عوامل پیشرفت ما هستند و باید بکوشیم این‌ها را حفظ کنیم.»

مکارم شیرازی با اشاره به این که در مقابل این بحث‌ها آفاتی هم وجود دارد، اظهار کرد:« یکی از آفت‌ها این است که هر گروهی تنها به خودش بیاندیشد. مساله مهم این است که در اختلاف سلیقه‌های موجود، همه به کشور، انقلاب، اسلام و پیشرفت همگان بیاندیشند.»

وی از آفت‌های حذفی به عنوان آفت دیگر یاد کرد و در توضیح داد:« آفت‌های حذفی یعنی این که هر گروهی که سرکار می‌آید شروع به حذف دیگران کند؛ وقتی که این اتفاق می‌افتد بدین معنی است که معیار، رابطه‌ها شایستگی نیست؛چرا که همه مدیران پیشین که بد نبودند که بخواهیم همه آنان را عوض کنیم.»

مکارم شیرازی خطاب به میرحسین موسوی گفت: « در یکی از پرسش‌هایی که از شما مطرح شده بود، شما گفته بودید که من اهل این نیستم که مدیران را به صورت کامیونی عوض کنم؛ من هم معتقدم که باید از همه نیروهای وفادار و مخلص استفاده کرد، چرا که برنامه حذفی یک برنامه کهنه و عقب‌مانده است.»

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت مذهب تاکید کرد:« مذهب برای ما تنها عقیده‌ای که به آن باور داریم نیست، بلکه تبدیل به سیاست و اقتصاد ما شده است. می‌گوییم اگر کسی بر سر کار می‌آید باید دین را حفظ کند تا این مملکت حفظ شود.»

مکارم شیرازی گفت:« آن‌هایی که در جنگ روی مین‌ها رفتند مذهبی‌ها بودند و کفن‌پوشان نیز از میان همین مذهبی‌ها بودند. این تنها یک باور دینی نیست، بلکه تبدیل به یک فرهنگ سیاسی، اجتماعی و امنیتی شده است؛ بنابراین باید در تقویت آن بکوشیم.»

دیدار با آیت ‌الله العظمی صافی گلپایگانی

میرحسین موسوی در ادامه دیدارهایش با مراجع معظم قم در دیدار با آیت ‌الله العظمی صافی گلپایگانی تاکید کرد که «باید از آرای مردم صیانت شود و سلامت رای به وجود بیاید و معلوم گردد کسی که می‌خواهد رای بگیرد،امانت مردم را حفظ می‌کند.»

به گزارش ایسنا، وی افزود:« من نیت خود را در ورود به این عرصه به گونه‌ای قرار داده‌ام که نتیجه هرچه بشود ذره‌ای ناراحت نخواهم شد.»

آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به اینکه «مسائل آن گونه که خدا می‌خواهد پیگیری شود»، گفت:« این مملکت دائمی نیست و ما به عالم غیب معتقدیم و اعتقاد داریم که عالم غیب در این دنیا نیز بسیار موثر است.»

وی ادامه داد:« امور مردم در اختیار امام زمان (عج) است و هر کس که می‌خواهد مسوولیتی بگیرد باید بگوید من نوکر شما هستم؛ چرا که نوکری امام زمان (عج) از امپراطوری کل دنیا هم بالاتر است.»

دیدار با آیت‌الله العظمی صانعی

آیت‌الله العظمی صانعی در دیدار با مهندس میر حسین موسوی بر لزوم ادای احترام به شخصیت بزرگ حضرت امام خمینی (ره) تاکید کرد و گفت:« به مساله‌ای از زمان بعد از فوت امام (ره) تا به حال ارادت داشته‌ام و آن بحث قدردانی و احترام فوق‌العاده به ایشان است.عظمت امام (ره) باید در جامعه حفظ شود. ممکن است اهداف و برنامه‌های امام (ره) به نظر حضرتعالی، بنده یا هر کس دیگری عمل نشود، ولی این دلیل نمی‌شود که عظمت ایشان را نادیده بگیریم.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،آیت‌الله العظمی صانعی خطاب به مهندس موسوی گفت:« گاهی احساس می‌کنم که این مساله ممکن است کمرنگ شود، حضرتعالی حاصل عمر امام (ره) و خلاصه‌ امام (ره) در سیاست و تدبیر امور جامعه هستید.»

آیت‌الله العظمی صانعی همچنین خطاب به میرحسین موسوی با بیان اینکه «چه رییس جمهور بشوید و چه نشوید، انجام وظیفه یک پیروزی است»، گفت:« این صلوات‌های امام به قیمت‌های شلاق‌ها، کشتن‌ها و رنج کشیدن‌ها تمام شده است و احترام به امام (ره) بزرگ‌ترین خدمت به انقلاب و نظام خواهد بود.»

وی با تاکید براینکه نام امام (ره) را با عظمت بردن عبادت است، گفت:«باید بیان کنیم که اگر امروز در قانونگذاری مملکت پیشرفت‌هایی ولو شکسته و بسته به وجود می‌آید این پیشرفت‌ها مدیون امام (ره) است.»

وی به مسئله‌ برابری دیه زن و مرد اشاره کرد و گفت:« در مورد دیه به صورت شکسته و بسته قوانینی را تصویب کرده‌اند. من روزی عرض کردم که دیه‌ی زن و مرد برابر است و آن وقت کسی در اتوبوس گفته بود این آقا خلاف نص قرآن صحبت کرده است. بنده این حرف را زدم و هزینه‌های فراوانی نیز به خاطر آن پرداختم. من 20 سال قبل این عقاید را داشتم. همه‌ی این حرکت‌ها مرهون امام (ره) است و هیچکس به اندازه امام (ره) نقشی بسزا در این زمینه نداشته است.»

وی با بیان اینکه «امروز باید به مبانی فقهی امام (ره) عمل کنیم»،گفت:« امام (ره) این افکار را در حوزه بیان می‌کردند و اگر آن مشکلات پس از انقلاب نبود و جنگ آغاز نمی‌شد، امروز مبانی فقهی امام (ره) تمام مسائل را منطبق با زمان حاضر مطرح کرده بودند. امام (ره) در فقه تحول آورد و این تحول در فقه امام (ره) را بنده و امثال بنده باید حفظ کنیم کما اینکه در سیاست نیز امثال شما باید رعایت کنید.»

آیت‌الله العظمی صانعی گفت:«امام (ره) در فقه همان حرکتی را داشتند که درانقلاب نیز داشتند،متاسفانه امروز تا حرفی می‌زنیم برخی می‌گویند خلاف شرع است،ولی باید بگوییم که این خلاف عقیده‌ شماست و خلاف شرع تعریف مشخصی دارد. شما متدین هستید، با روحانیت سر و کار داشتید و از انفاس امام بهره برده‌اید بنابراین باید این مسائل را بیان کنید.»

وی در ادامه از وضعیت گرانی انتقاد کرد و گفت:« یک وقت می‌گفتیم زمان جنگ است ولی الان که دیگر دوران جنگ نیست پس چرا وضعیت به این شکل است.جمهوری اسلامی آمده است که تولید افزایش پیدا کند و این خلاف نظر اسلام است که مردم را زیر دست بار بیاوریم و به این شکل به آنها کمک کنیم. اسلام به دنبال تولید است و ما باید سرمایه‌ها را در مسیر تولید ببریم. آن وقت است که همه مسائل درست می‌شود. گرانی را باید با فکر حل کرد. ما این همه دانشمند در زمینه‌ی اقتصاد در کشور داریم و باید از وجود همه آنها استفاده کنیم.»

وی همچنین از آنچه رواج «تحجرگرایی و عوام‌فریبی» می‌خواند نیز انتقاد کرد و گفت:«هرکسی وظیفه دارد که جلوی تحجرگرایی و عوام‌فریبی را بگیرد. همین عوام‌فریبی بود که امام (ره) را به خانه برد و به انزوا کشاند. بزرگان ما در سیاست لغزش داشتند، ولی امام (ره) لغزشی نداشتند و اگر هم داشتند بسیار ناچیز بوده است. عوام‌فریبی‌ها بود که امام (ره) را خانه‌نشین کرد و اگر نبود حمایت‌های همسر امام (ره) شک دارم که امام (ره) می‌توانست ادامه دهند، بنابراین باید جلوی عوام‌فریبی‌ها گرفته شود.»

صانعی خطاب به میرحسین موسوی، گفت:« در بحث‌های مختلفی که بیان می‌کنید، بفرمایید ان‌شاءالله درست می‌شود، چرا که برخی از امور به دست شما و قوه‌ مجریه نیست.10 سال، صدها نفر باید بنشینند، فکر کنند تا بتوانیم ناهنجاری‌ها از بین ببریم.»

صانعی موسوی را به شفافیت در امور توصیه و اضافه کرد:«باید در امور مختلف شفاف باشیم که البته خودتان هم این مسئله را فرموده‌اید. باید بدانیم که همه چیز از آن مردم است.جمهوری یعنی توده مردم و باید ببینیم که چقدر از واجدین شرایط رای دادن می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.»

آیت‌الله العظمی صانعی همچنین برصیانت از آرای مردم تاکید و اظهارکرد:« آرای مردم امانت و حقوق مردم است. نباید براساس سلیقه برخورد کنیم.باید ظرفیت‌ها را بالا ببریم؛ متاسفانه تا کسی حرف می‌زند می‌گویند خلاف امنیت است، کدام خلاف امنیت؟ مگر امنیت بازیچه است؟ امنیت این مملکت بر پایه ملت است و نباید اینقدر جرم‌های کوچک را بزرگ کنیم.»

وی به میرحسین موسوی گفت:« بزنگاه‌ها را باید گرفت و من دیده‌ام که شما خوب بزنگاه‌ها را می‌گیرید،خدا با امام (ره) است، خدا با کسانی است که بر حسب وظیفه کاندید شده‌اند و خدا با همه است ولی گاهی تدبیر در این است که یک فردی بیاید و گاهی فرد دیگر.»

مهندی میرحسین موسوی نیز در این دیدار مهم‌ترین وظیفه‌ی دولت را عمل به قانون دانست و گفت:« درجوانی همه به دنبال این بودیم که نظامی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی داشته باشیم. البته چگونگی تحقق آن را نمی‌دانستیم و مبارزاتی هم که کم و بیش صورت می‌گرفت سمت و سوی مشخصی نداشت.با رهبری حضرت امام (ره) و بحث ایشان راجع به مساله‌ ولایت فقیه، انقلاب پیش رفت و کم کم جامعه جدیدی ایجاد شد که در آن حاکمیت با ارزش‌ها بود و مسائل مادی و کوچک به فراموشی سپرده شد و بعد هم با وجود سختی‌ها و مشکلات به دلیل حاکمیت همین ارزش‌ها مردم به انقلاب و نظام پایبند ماندند.»

موسوی ادامه داد:« وقتی این چارچوب به خوبی درک شود، با وجود فراز و نشیب‌هایی که به طور طبیعی در هرنظامی ممکن است وجود داشته باشد، اصل نظام از بین نمی‌رود.در سال‌هایی که جنگ تمام شد و خدمت ما هم در دولت پایان یافت در ذهنم همواره این طور بود که نظام جمهوری اسلامی برای این آمده است که افراد به صورت دائم‌العمر در یک پست و مقام نباشند و مردم در انتخابات‌های مختلف فرصت تحقق این مساله را پیدا می‌کنند. بنابراین چندان نگرانی از این جهت نداشتم که کدام تفکر بر سر کار می‌آید تا این که به دوره‌ی جدید رسیدم.»

موسوی آنچه احساس خطر نسبت به قواعد و اصول نظام می‌خواند را انگیزه‌ی خود برای حضور در عرصه‌ی انتخابات عنوان کرد و ادامه داد:« ما همواره معتقد بودیم مهم‌ترین وظیفه دولت این است که به قانون عمل کند. در ضمن در دوره‌ی جدید برخی سیاست‌ها را می‌دیدم که افراد را می‌آزرد و احساس کردم نمی‌توانم در این عرصه ساکت باشم و وارد صحنه شدم.»

وی با اشاره به مشکلات فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی، و بیان اینکه «این مسائل و مشکلات با سلیقه‌های ما که اول انقلاب را دیده و امام (ره) را درک کرده بودیم سازگاری نداشت» افزود:« استفاده از نیروهای کارآمد و نیز دستگاه‌های مشورتی کم کم در کشور ما نهادینه شده بود ولی متاسفانه در این دوره بخشی از این دستگاه‌ها و افراد حذف شدند. هر کس بر اساس دانایی خود مسوول است بنابراین بنده برهمین اساس در صحنه حاضر شدم و قصدم این است که عقاید و قواعد خود را بیان کنم و مردم نیز انتخاب خود را انجام می‌دهند.»

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس، با تاکید بر لزوم صیانت از آرای مردم و برگزاری انتخاباتی رقابتی و آزاد، خاطرنشان کرد:« هر کس که در جامعه وارد صحنه می‌شود نگرانی‌هایی نسبت به صیانت از آرای مردم و برگزاری انتخاباتی رقابتی، آزاد و سالم دارد و این از دغدغه‌هایی است که فکر می‌کنم هر کاندیدایی داشته باشد. سعی می‌کنیم آن چه فکر می‌کنیم درست است و نظر مشورتی است با مردم در میان بگذاریم.»

او با تاکید بر نقش مرجعیت در جامعه، اظهار کرد: « مرجعیت ما به دلیل استقلال و سابقه خوش در بین مردم یک نیروی تعیین کننده است و پشتوانه‌ی آن‌ها می‌تواند کمک کند که بهتر و راحت‌تر به اهداف خود برسیم.»

دیدار با آیت‌الله جوادی آملی

آیت‌الله جوادی آملی، گفت:« بدون مردم یک لحظه هم کار پیش نمی‌رود، ولی همین حضور مردم بدست مقلب‌القلوب است.»

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با مهندس میرحسین موسوی، اظهار کرد:« کل جهان را یک نفر اداره می‌کند و ایران هم از این جهان جدا نیست و باید بدانیم که مدیر عامل یک نفر و آن خداست.حکومت اسلامی اگر حضور مردمی و اگر چاه نفت و گاز است، خدا می‌فرماید هم دهنه‌ی چاه به دست من است و هم رهبری دل‌های مردم. بنابراین اگر ملتی با کسی باشد آن شخص موفق است، ولی رهبری دل‌ها بدست او نیست. در جریان انقلاب هم رهبری دل‌ها بدست خدا بود.»

آیت‌الله جوادی آملی، با بیان اینکه سرمایه‌ی مردم بسیار سرمایه‌ی خوبی است، ولی نه بدست خود مردم است و نه بدست ما، افزود:« نه تنها به مردم می‌شود تکیه کرد و نه به نفت و گاز، بلکه باید کل کارها را به کسی بسپاریم که کل مردم و نفت و گازها بدست اوست.»

وی با تاکید براینکه «اعتقاد» اصل است نه «اقتصاد»، گفت:«اقتصاد راه نفس مردم است، ولی اعتقاد ریشه است. باید اول ریشه را سالم نگه داریم و بعد در سایه‌ آن است که اقتصاد پیشرفت می‌کند و اگر اعتقاد آسیب ببیند اقتصاد نیز آسیب خواهد دید.»

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به دوران جنگ تحمیلی و دوسال جنگ داخلی پیش از آن، خاطرنشان کرد: « دولت در آن زمان بودجه را روی 24 دلار بسته بود که تنها هشت دلار آن به هزینه‌های دولت می‌رسید و در آن شرایط همه‌ی مسوولان گرفتار بودند و کشور نیز با آن بودجه بسته شده بود و جنگ هم بسیار نفس‌گیر بود ولی کشور اداره می‌شد و این معجزه الهی بود.»

وی با بیان اینکه «اگر ذره‌ای بحث من و ما به انقلاب نفوذ کند ضربه‌ی بدی خواهد بود» تاکید کرد:« وقتی بحث انسان وارد انقلاب، جمهوری و نظام شود، برخی امور بسیار مهلک می‌تواند باشد.»

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه اظهار کرد:« سهم دقیق از مو باریک‌تر و از لبه‌ی شمشیر تیزتر است و عنصر اصلی، معرفت است. بنابراین مهمترین راه همین معرفت ماست و اگر این پایگاه عقلی آسیب ببیند حداقل ضرر آن این است که خود ما آسیب می‌بینیم؛ البته نظام آسیب نمی‌بیند چرا که خدا دست از نظام برنمی‌دارد و تنها ممکن است دیگر ما نباشیم و دیگری باشد.»

وی همچنین با بیان اینکه اداره مردم به وسیله‌ی فهم کار سختی نیست، افزود:« با کشتار و جنگ مردم اداره نمی‌شوند. وقتی کسی وارد صحنه می‌شود باید با این مبنا وارد شود که نفت و گاز هست، ولی دهنه‌ی چاه نفت و گاز به دست دیگری است و باید با اعتقاد صحیح بخواهیم که دل‌های مردم را به این سمت هدایت کند.»

آیت‌الله جوادی آملی، در ادامه اظهار کرد:« ما یک درصد جمعیت دنیا را در کشور داریم ولی امکانات ما خیلی بیشتر از یک درصد است ولی آخر صف قرار داریم. اینها را باید به جایی رساند و این کار هم شدنی است. خداوند به یک ملت بی‌عرضه امداد غیبی نمی‌کند. ملت معتقد را خدا رهبری می‌کند و منابع آن را نیز به همان سمت می‌برد.»

او با بیان این فرمایش از امیر المومنین (ع) که "هیچ ملتی با اختلاف به جایی نرسیده است" تصریح کرد:« میلیون‌ها سال هم اگر طول بکشد، یک ملت پراکنده کاری از پیش نمی‌برد و این سنت الهی است.»

وی همچنین با اظهار خشنودی از انجام این دیدارگفت:« بالاخره ما داعیه‌ای داریم و می‌گوییم صلاحیت داریم و به میدان آمده‌ایم. اگر شد خدا را شکر و اگر هم نشد باز هم خدا را شکر. اگر با این اعتقاد حرکت کنیم نه در تبلیغات‌مان به بیراهه می‌رویم و نه راه کسی را می‌بندیم. بالاخره همیشه باید پایان کار را هم ببینیم.»

میرحسین موسوی نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه مردم انتظار دارند مشکلات‌شان در سایه‌ ارزش‌های اسلامی حل شود،گفت:« وقتی جوان بودیم به دنبال حاکمیت ارزش‌های اسلامی بودیم و همواره به وضعیت رژیم سابق اعتراض داشتیم و بعد هم که وارد دانشگاه و فعالیت‌های سیاسی شدیم همواره این بحث‌ها و رقابت‌هایی هم بین گروه‌های اسلامی و گروه‌های چپ وجود داشت.»

وی ادامه داد:« به لطف خدا حضرت امام (ره) وارد عمل شدند و بدیلی برای رژیم شاهنشاهی به وجود آوردند و بدین ترتیب اعتراض‌ها و مبارزات سمت و سو پیدا کرد. اگر مردم دور نمایی از آینده داشته باشند بیشتر منسجم می‌شوند و به پیش می‌روند.»

موسوی نقش مراجع معظم تقلید را در پیروزی انقلاب اسلامی قابل توجه دانست و ادامه داد:«حضور مرجعیت موجب اتحاد مردم شد. ابتدا اعتراض‌ها و تلاش در نا امیدی بود و دورنمای روشنی وجود نداشت،اما با اتصال مردم با مرجعیت و به ویژه رهبری امام (ره) چنین دورنمایی به وجود آمد.»

وی ادامه داد:« هر حرکتی که نظام می‌کند، مورد توجه واقع می‌شود و این تنها به دلیل نقش ما در خاورمیانه نیست؛ بلکه به نقش ما در جهان اسلام مربوط می‌شود. موفقیت نظام، دولت‌ها و کسانی که خدمت می‌کنند به طور مستقیم بر خشنودی مردم و ایمان و اعتقاد آنها تاثیر دارد و من معتقدم که خشنودی مردم، خشنودی حضرت حق را نیز درپی خواهد داشت.»

میرحسین موسوی همچنین به حضورش درعرصه‌ انتخابات اشاره کرد و گفت:« من یک فرد دهاتی بودم که انقلاب مرا به جلو پرتاب کرد و شاید این خصوصیت انقلاب‌ها باشد که افراد فرودست در آن پیشرفت می‌کنند و در این مسیر قرار می‌گیرند. البته موقعیت هیچگاه حب ذاتی‌ام نبوده و بعد از اتمام کارم در دولت به کار فرهنگی مشغول شدم، ولی این اواخر مشکلاتی را احساس کردم و براساس توانایی‌هایی که در خود می‌دیدم فکر کردم که باید کاری انجام دهم و سعی کردم که در حد وسع خود نیتم را خالص کنم.»

موسوی افزود:« در دوره‌های قبل هر کس بر سر کار می‌آمد مبنا این بود که قواعد و قوانین را رعایت کند و طبیعتا فکر می‌کردم اگر اشتباهاتی هم باشد، در کنار آن کارهای خوبی انجام می‌دهد و دولت بعدی آن اشکالات را برطرف می‌کند؛ بنابراین نگرانی نداشتم که فکر کسی با من مغایر است، ولی در شرایط جدید کمی دغدغه پیدا کردم و در این حضور هم تمام چارچوب‌های جمهوری اسلامی را مدنظر قرار دادم.همیشه اعتقاد داشته‌ام که هر نوع تصمیم‌گیری حکومت در حوزه‌های مختلف اثر می‌گذارد و نارسایی‌هایی که امروز به وجود آمده قلب مردم را آزرده کرده است. بخشی از مسائل هست که بدون توجه به همه حوزه‌ها قابل حل نیست و هیچکدام اینها به تنهایی نمی‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.»

وی گفت:« مثلا وقتی در مجلس به خلافی که صورت گرفته تذکر داده می‌شود، جوابی به آن نمی‌دهیم و توجه هم نداریم که این مسئله‌ای که در رادیو هم مستقیما پخش می‌شود و جوابی به آن داده نشده است چه تاثیری بر مردم می‌گذارد. ما دائم در معرض حمله هستیم و اگر سیال و شفاف نتوانیم به سوالات مردم پاسخ بگوییم وسیله‌ای برای وسوسه‌ دشمنان فراهم کرده‌ایم.»

موسوی با تاکید بر لزوم بکار گیری منابع کمیاب در خدمت اهداف بلندمدت‌، گفت:« در زمان جنگ اگر ما درآمد کم، امکانات، اسلحه و ارز کم داشتیم، علتی که با وجود همه‌ امکانات کشور حفظ می‌شد این بود که آن منابع کمیاب در اختیار اغراض شخصی و گروهی نبود. من احساس می‌کنم که این منابع مانند اول انقلاب استفاده نمی‌شود.»

وی اظهارداشت:«رضایت مردم بسیار خوب است ولی اگر هدف را این قرار دهیم که رضایت آنی مردم را جلب کنیم اثرات مخربی خواهد داشت. اگر به مردم بگوییم که فلان کار چه اثرات بلندمدتی برای آنها دارد قطعا همراه خواهند شد و حمایت خواهند کرد.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد