وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

این نامه ارشادی است یا انتخاباتی ؟؟

نام آقای احمدی نژاد رییس جمهور به عنوان رییس قوه مجریه به آقای محصولی وزیر کشور در رابطه با اجرای امنیت اجتماعی آن هم پس از دو سال از اجرای آن که این روزها بسیاری از معایب آن بر طرف شده سئوالات فراوانی را در محافل فرهنگی مذهبی و قضایی کشور بوجود آورده است طرح امنیت اجتماعی وقتی شروع شد به دلیل افزایش ظواهر ناپسند اجتماعی که عموما ناشی از تحقق جرائم مشهود در اجتماع بود با استقبال قاطبه مردم متدین به ویژه مراجع معظم تقلید روبرو شد. نکاتی که آقای احمدی نژاد در نامه خود به وزیر کشور بر آن پای می فشارد در ابتدای اجرای طرح علما و مراجع ضمن اصرار بر استمرار طرح تاکید بر رعایت حدود شرعی و برخوردهای اخلاقی داشتند. اکنون سئوالی که مطرح است این که امروز چه اتفاق تازه ای افتاده که رییس جمهور را نگران کرده و او را مجبور به نوشتن نامه ای سرگشاده نموده است
در دوران دوم خرداد زمانی که بسیاری از متدینین جامعه نسبت به ظهور و بروز ناهنجاری های اجتماعی ابراز نگرانی کرده و خواستار برخورد با متخلفین و هنجارشکنان شدند مهاجرانی وزیر وقت ارشاد علیرغم این که مسئولیتی دراین زمینه نداشت سینه را سپر کرد و از دین اسلام به عنوان دین سهله و سمحه یاد کرد و چاره مقابله با ناهنجاری های اجتماعی را فعالیت فرهنگی دانست . در آن زمان مقالات و کتاب های زیادی به حق در پاسخ برداشت نادرست مهاجرانی از سهله و سمحه و روایت پیامبر اکرم (ص ) منتشر شد.
در نامه رییس جمهور نکاتی وجود دارد که توجه به آن می تواند به سئوالهایی که در زمینه انتشار این نامه ایجاد شده است پاسخ دهد.
1 ـ از آنجا که مجری طرح امنیت اجتماعی نیروی انتظامی است آن هم در زمانی که به قول سیاست ورزان فتیله این طرح پایین کشیده شده است که آقای رییس جمهور برآشفته و خواستار جلوگیری از آنها و درخواست دریافت گزارش مستمر شده است . در صورت وجود برخی تخلف ها که حتی با اصل طرح امنیت اجتماعی هم مغایرت دارد چرا به صورت محرمانه از وزیر کشور چنین درخواستی نمی شود با توجه به اینکه وزیر کشور از دوستان نزدیک رییس جمهور و مجری منویات وی است چه انگیزه ای باعث شده که این نامه رسانه ای شده و چنین وانمود شود که رییس جمهور با اجرای طرح امنیت اجتماعی مخالف است هر چند در نامه رییس جمهور خواسته شده با افرادی که به طور سازماندهی شده اقدام به اجرای برنامه تخریب فضای عمومی می کنند برخورد قاطع شود ولی در این نامه از اجرای این طرح حمایت نشده است !
انتشار این نامه در چنین شرایطی باعث می شود که مدعیان اصلاح طلبی که دم از فروپاشی اجتماعی و ایجاد فضا برای تحقق آن می زدند امروز از نامه رییس جمهور به عنوان یک نامه تبلیغاتی و انتخاباتی یاد کنند!!
2 ـ حرکت بر مدار قانون و ایفای مسئولیت در حیطه وظایف قانونی از نکات موکد امام راحل و مقام معظم رهبری است . نیروی انتظامی به عنوان مجری طرح های امنیت اجتماعی از یک سو زیر نظر فرماندهی کل قوا و از طرف دیگر ضابط قوه قضاییه است . اگر وزیر کشور مسئولیتی در قبال نیروی انتظامی دارد ناشی از تفویض اختیار از سوی فرماندهی کل قوا است . بنابراین آقای محصولی به عنوان وزیر کشور و عضوی از دستگاه اجرایی حق دخالت در امور نیروی انتظامی را ندارد. بنابراین وقتی آقای رییس جمهور اعلام می کند احدی حق ندارد بدون حکم قضایی و یا شاکی حقوقی در امور شخصی مردم دخالت و یا از رابطه آنان استفسار نماید اگر جنبه ارشادی داشته باشد طبیعی است که حق هر شهروندی در این زمینه محفوظ است ولی آقای رییس جمهور به عنوان شخصیت حقوقی طبق قانون حق دخالت در امور قضایی و نیروی انتظامی را ندارد از طرف دیگر بسیاری از مظاهر مفاسد اجتماعی جرم مشهود است و بر اساس قانون ضابطین دادگستری موظفند بدون حکم قضایی و شاکی عمومی با متخلفین جرایم مشهود برخورد کنند و تخلف از اجرای این قانون خود نوعی ناهنجاری است که رییس جمهور با توجه به قسمی که خورده است بایستی حافظ قانون در این کشور باشد نه ناقص آن .
3 ـ معلوم نیست چرا منتقدین به مبارزه با مفاسد اجتماعی در بیان دلایل خود برای عدم برخورد با متخلفین اجتماعی ویژگیهای ملت بزرگ ایران و جوانان غیرتمند این سرزمین را مستمسک قرار داده و آب پاکی روی دست متخلفین می ریزند. ملت قهرمان ایران و جوانان پاک و مومن این سرزمین برای آنکه پیرایه ای به اجتماع آنان انتساب پیدا نکند بیش از همه خواستار زدودن جامعه از هرگونه ناهنجاری اجتماعی هستند نگاهی به آمار بزهکاران اجتماعی اعم از اوباش و اراذل معتادان قاچاقچی ها مزاحمان نوامیس مردم سارقین آدم ربایان و چگونگی انجام این تخلف ها این باور را در ذهن انسان ایجاد می کند که تفکیک بین افراد فریب خورده که به توصیه رییس جمهور باید به آنها محبت کرد و افراد سازمان یافته در ابتدای امر کاری غیرممکن و غیر مقدور است و در واقع ثمری جز تعطیل کردن مبارزه با مفاسد اجتماعی در پی ندارد! مگر اینکه چنین برداشت کنیم که آقای رییس جمهور بر این نظر است که کلیه برخوردها بامتخلفین مفاسد اجتماعی از روی محبت همدلی و اعتماد و با روش فرهنگی انجام گیرد و در این مدت مجریان با اقدامات اطلاعاتی و کنترل نامحسوس افراد فریب خورده را از افراد سازمان یافته تمیز داده و شناسایی کنند و تنها با افراد سازمان یافته برخورد قاطع انجام گیرد ! حالا این مدت چه زمانی است و چرا قبل از اجرای امنیت اجتماعی در شورای عالی امنیت کشور مطرح و اجرایی نشده است سئوالی است که باید برای آن جوابی دست و پا کرد.
4 ـ برخی شاید مدعی باشند پیام احمدی نژاد خطاب به دستگاههای اجرایی فرهنگی و اجرایی کشور است که آنها را برای اقدامات فرهنگی علیه مفاسد اجتماعی بسیج کند. البته انصاف قضیه این است که این کار یکی از حلقه های گمشده مبارزه همه جانبه با مفاسد است . آسیب شناسی دستگاه های فرهنگی و ارزیابی بودجه هایی که به آنها وارد می شود مقایسه با خروجی و نتیجه کارکرد آنها می تواند به بسیاری از سئوالهای بی پاسخ امروز پاسخ منطقی دهد ولی سخن در این است که اگر پیام رییس جمهور به این مراکز باشد. این سئوال پیش می آید مگر مراکز فرهنگی با متخلفین مظاهر فساد اجتماعی برخورد هم می کردند ! اگر می کردند به چه قانونی ! تا آنجا که حافظه نگارنده یاری می دهد بیشتر مراکز فرهنگی و اجتماعی متهم بودند که همراهی مناسبی با طرح جامع امنیت اجتماعی ندارند.
بنابراین اگر هدف رییس جمهور ایجاد تحرک در مراکز فرهنگی و اجتماعی باشد آن را باید به فال نیک گرفت ولی از هم اکنون مشخص است که باید صبر کرد و به انتظار دستاوردهای اجرای توصیه آقای رییس جمهور نشست . فقط امیدواریم حوزه مسایل اجتماعی همانند حوزه اقتصاد گرفتار آزمایش و خطا نشود.
قم . م . متقی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد