وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

خاتمی: محکم آمدم

رییس جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه علیرغم میل باطنی خویش، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است،گفت: معتقدم حالا که آمده‌ایم باید محکم بایستیم و قصدمان تغییر وضع و پیروز شدن باشد و عواملی را که به شکست منجر می شود، از کار بیاندازیم یا آنها را به حدافل برسانیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام  سید محمد خاتمی صبح امروز در دیدار با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: این جمع با توجه به مشکل تاریخی‌ جامعه ما در پا گرفتن نظام مردمسالاری و اینکه باید علاوه بر خواست، ظرفیت درونی  آن را هم پیدا کنند، یک ویژگی دارد و آن اینکه نمونه‌ای است از اینکه چگونه باید در جمع کار کنیم، چگونه می‌توان اختلاف نظر داشت؛ ولی در عین حال با یکدیگر کار کرد.

وی افزود: این امتیاز مهم و حساسی است که با همه مشکلات و فراز و نشیب‌ها در  جمع شورای هماهنگی اصلاح طلبان محفوظ مانده است.

رئیس بنیاد باران تصریح کرد: البته طبیعی است که گروههایی که در اینجا هستند اختلاف نظرهایی داشته و دارند، ولی این با هم نشستن‌ها و حل کردن مسائل و رسیدن به اهداف مشترک و با هم تلاش کردن دستاورد بزرگی است.

به گفته سید محمد خاتمی، نتیجه این ذهنیت و روحیه‌ای که در این جا پیدا می‌شود، امری است که باید سعی کنیم آن را بسط دهیم ودر بقیه دستگاهها و گروهها نیز جاری شود به طور مثال باید این تفکر را به درون احزاب ببریم که متاسفانه در حال حاضر اینگونه عمل نمی شود .

رئیس جمهور سابق کشورمان اظهار داشت:اگر از من بپرسند یکی از تجربیات خوبی که در جمهوری اسلامی به دست آمده است، چیست، به همین کار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اشاره می‌کنم و اینکه چندین گروه،  دور هم جمع شده‌اند وهیچگاه این جمع متلاشی نشده است و حتی باعث اصلاح و تعدیل همدیگر شده‌اند که این برای همه ماارزش است.

خاتمی درادامه  به جو سازی مخالفان مبنی براینکه برخی می‌گویند اصلاح طلبان از تریبونها مختلف درعرصه هستند و یک نوع تقابل رقابت و قدرت طلبی است،اشاره کرد  و گفت : معتقدم هیچ چیز فوق العاده ای رخ نداده و معتقدم راهکارهای منطقی برای تفاهم واینکه به نتیجه ای به نفع اصلاح طلبان و جامعه برسیم وجود دارد.

وی افزود: معتقدم تبیین اصول اصلاح‌طلبی علی القاعده، بسیاری از نگرانی‌ها را رفع و مرزهای ما مشخص و معین شده است و  حال چگونه براساس اصول مشترک می‌توانیم مسائل اختلافی را حل کنیم امریست که باید مورد توجه باشد و زمینه ای است برای تجربه زندگی مردم سالارانه.

وی با اشاره به اینکه هنوز فرهنگ مردم سالاری در جامعه ما استوار نشده است؛تاکید کرد : چرا باید کسی فکر کند  بودن  او به معنای نفی دیگری و ستیز با دیگری است و بگوید من در صورتی هستم که دیگری نباشد .

 خاتمی با تاکید  بر شعار زنده باد مخالف من  گفت : این شعار احساساتی  نبود ومن معتقدم اگر مخالفی وجود داشته باشد من می توانم تکامل پیدا کنم ، قوی باشم و اشتباهات خود را اصلاح کنم .

 خاتمی با اشاره به  اینکه "هیچ لحظه تاریخی مثل لحظه قبلی‌اش نیست"، اظهار داشت:ا گر ما خیال کنیم می‌توانیم برداشتی که از یک موقعیت تاریخی و اجتماعی داشته‌ایم برای همیشه و در همه زمانها تعمیم بدهیم از اشتباهات بزرگ است.

وی افزود : ما در سال 76 تجربه‌ای داشتیم و الان که می‌خواهیم در سال 88 عمل کنیم  نباید از یاد ببریم، این دو مرحله با یکدیگر تفاوت دارند و اگر تکرار آن الگوها و ذهنیت ها و روش ها را بکنیم معلوم نیست به نتیجه مطلوب برسیم.

رئیس بنیاد باران تاکید کرد : ذهن جامعه ما متفاوت با ذهن دیروز است، مسائل امروز متفاوت با مسائل دیروز است، منطقه و جهان امروز با منطقه و جهان آن ‌روز فرق کرده است.

 خاتمی تصریح کرد: ما در این شرایط احساس وظیفه کرده‌ایم که بیاییم و یک امر و عقیده مشترک داریم  مبنی بر اینکه وضعیت موجود درکشور مطلوب نیست وباید بهبود یابد واگر تداوم یابد؛ سرمایه‌های معنوی، مادی، تجربه‌های ما، نیروی انسانی، سرمایه اجتماعی و حیثیت بین‌المللی بیشتر لطمه خواهد دید.

وی افزود: ما درمرحله‌ای هستیم که اسلام وارد عرصه حیات اجتماعی شده است ونظام جمهوری اسلامی بر پا شده است.رئیس  جمهور سابق کشورمان ادامه داد:اگر ما در سایه این انقلاب، معتقد به دموکراسی سازگار با دین هستیم، آیا ما اصولگرائیم؛ یا کسی که می گوید رای مردم تشریفاتی است؟

رئیس بنیاد باران در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: بنده در موقعیتی قرار گرفتم که علی رغم میل باطنی و با احتمال مشکلات بزرگی که پیش خواهد آمد تسلیم نظر جمع شدم و اعلام رسمی کاندیداتوری کردم و البته پناه به خدا می‌برم و خدا خود می‌داند یک ذره انگیزه قدرت، عنوان و شهرت نداشته‌ام ولی معتقدم حالا که آمده‌ایم باید محکم بایستیم و قصدمان تغییر وضع و پیروز شدن باشد و عواملی را که به شکست منجر می شود از کار بیاندازیم یا آنها را به حدافل برسانیم.

خاتمی با تاکید بر هویت خود و اصلاح‌ طلبان، گفت: بسیار خطرناک است که در ذهن جامعه، تاریخ و جهان این القا شود که این جمع برای اینکه به قدرت برسد ؛ می خواهد هویت خود را از دست بدهد.

وی توضیح داد: یعنی اگر از آزادی رای، آزادی مردم، حق حاکمیت مردم، آزادی در انتقاد، حساب و کتاب داشتن برخورد با افکار و اندیشه‌ها، جامعه مدنی، افزایش تشکل‌های مختلف و تقویت احزاب صحبت کردیم نشان‌دهنده هویت ماست و بسیار بد است که عکس اینها را بگوئیم و در این صورت چه جوابی داریم که به وجدان خودمان، مردم و خدا بدهیم.

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها با اشاره به برخی حساسیتهای ایجاد شده در خصوص اصلاح طلبان گفت: در عین حال ما بارها گفته‌ایم در مجموعه نظام مشغول فعالیت هستیم و قانون اساسی و رهبری را قبول داریم و خیانت به انقلاب و خون شهیدان می دانیم که  تصور شود اپوزیسیون نظام هستیم و بنده اینطور نبوده و نخواهم بود.

خاتمی تصریح کرد: مطمئنا مسائل امروز با مسائل آن روز متفاوت شده است و باید ببنیم چه کار کنیم که هویت ما تحریف نشود و یا مردم و تاریخ نپندارند که ما دچار استحاله شده ایم و در عین حال کسانی که در حاکمیت هستند و همچنین بخش های جامعه که به هر حال نظر و سلیقه ای دیگر دارند در عین حال صادق و خیرخواهند؛ از آمدن این تفکر احساس خطر نکنند و در ضمن در انتخاب شعارها وحرفها به نیازهای واقعی مردم و قشرهای مختلف مردم و احترام بگذاریم در عین حال که اهل فکر و روشنفکری و نخبگان هم باید قانع شوند و در همه حال مسائل عینی امروز را مورد توجه قرار دهیم.

وی  تاکید کرد : ما همچنان خواستار آزادی در چارچوب قانون و هنجارهای جامعه هستیم و اصلا  به خاطر امنیت می گوییم باید به مردم آزادی داد نه آنکه ازادی در مقابل امنیت است ، زیرا پایه امنیت رضایت مردم است ، تا آنها احساس ازادی و حرمت در جامعه  داشته باشند آن زمان است که رابطه بین نظام و مردم تقویت می شود در عین حال مسائل عینی به خصوص برای توده مردم و بالاخص کسانی که امکانات کمتری برای زندگی دارند بسیار مهم است و نباید از نظر دور داشته شود.

به گزارش مهر، رئیس جمهورسابق کشورمان خاطر نشان کرد: برای جبران کمبود درآمدهای ارزی باید سرمایه خارجی را جذب کرد؛  بنابر این سیاست خارجی فعال را می طلبد و اگر این چنین شد ذیل سرمایه تکنولوژی هم وارد ایران می شود و ما شاهد کاهش فشارها و محرومیت های بین‌المللی هم خواهیم بود، البته باید این اطمینان را داد که این امور به معنای گذشت از اصول و منافع ملی نیست.

در ابتدای این دیدار اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، ضمن استقبال از اعلام رسمی کاندیداتوری سید محمد خاتمی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به طرح دیدگاهها و نظرات خود پیرامون تشکیل سازمان رای، نظارت بر سلامت انتخابات، نقد وضعیت موجود کشور، برنامه  سفرهای استانی و  ساماندهی  و هماهنگی بین ستاد انتخابات و جبهه اصلاحات در سراسر کشور و عدم سهم خواهی احزاب تاکید کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد