وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

قنبری: احتمال تحریم بررسی بودجه 88

یک نماینده مجلس از احتمال تصمیم‌گیری مجلس درباره تحریم بررسی بودجه 88 پس از قرائت گزارش‌های تفریغ بودجه 86 و 9 ماهه 87 خبر داد.

داریوش قنبری در گفتگو با آفتاب افزود: «علاوه بر تخلفاتی که دولت در اجرای قانون بودجه 85 داشته و یک میلیارد دلار از مازاد درآمدهای نفتی را به خزانه‌ واریز نکرده است ظاهرا تخلفات دیگری نیز در اجرای قوانین بودجه 86 و 9 ماهه 87 انجام داده است که به زودی در گزارش‌های تفریغ بودجه 86و87 در صحن علنی قرائت خواهد شد».

نماینده ایلام با اعلام اینکه گزارش تفریغ بودجه 86 و 87 به موقع و طی دو هفته آینده در مجلس قرائت می‌شود گفت: «در مجموع این گزارش‌ها بیانگر آن است که دولت چندان به قوانین و مصوبات مجلس مقید نبوده است».

قنبری با تاکید بر اینکه ابهامات زیادی در ارتباط با هزینه کسری بودجه 86 و 9 ماهه 87 وجود دارد گفت: «نحوه اجرای قوانین بودجه نشان می‌دهد که دولت نهم نظارت‌پذیر نیست و تلاش مجلس برای استفاده از سوال، تذکر و سایر ابزارهای نظارتی با بی‌مهری دولت مواجه شده است».

وی واکنش اخیر مقامات دولت در مورد گزارش تفریغ بودجه 85 از جمله برخوردهای غیراصولی دولت نسبت به ابزارهای نظارتی مجلس توصیف کرد و افزود: «منظور دولت از سیاسی خواندن گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه 85 چیست؟ آیا مجلس می‌خواهد با دولت سیاسی برخورد کند در حالی که اعداد و ارقام به طور مشخص و شفاف در این گزارش آمده است».

نماینده ایلام ادامه داد: «انتظار مجلس از دولت در خصوص این گزارش این بود که عجولانه برخورد نمی‌کرد و پاسخ مشخص مستدلی در مورد ابهامات مطرح شده ارائه می‌داد».

قنبری تاکید کرد: «در حالی که مجلس در انتظار پاسخ روشن دولت به ابهامات گزارش تفریغ بودجه 85 بود، اظهاراتی از سوی مقامات مطرح شد که نشان می‌دهد دولت نمی‌خواهد توجهی به نقش نظارتی مجلس داشته باشد».

این نماینده مجلس هشتم اظهار داشت: «عملکرد دولت در سال‌های گذشته حاکی از آن است که می‌خواهد بدون توجه به نقش و جایگاه مجلس، خود تصمیم‌گیرنده و مجری باشد».

قنبری با اشاره به تخلفات دولت در بودجه سال جاری اعلام کرد: «بر اساس برخی گزارش‌ها دولت به مصوبه مجلس در هنگام بررسی بودجه 87 مبنی بر افزایش ردیف‌ها از 39 ردیف لایحه به 260 ردیف را در نظر گرفته است».

وی تصریح کرد: «در این صورت یک تخلف بزرگ و آشکار از مصوبات مجلس و قانون صورت گرفته است و بر اساس آن نمایندگان در مورد ورود به بحث بودجه 88 و تحریم آن تصمیم‌گیری خواهند کرد».

به اعتقاد قنبری در صورتی که دولت مصوبه افزایش ردیف‌های بودجه 87 به 260 ردیف را نادیده گرفته باشد دلیلی برای بررسی بودجه 88 در مجلس باقی نمی‌ماند چرا که مصوبات مجلس تاثیری در آنچه که دولت می‌خواهد اجرا کند ندارد.

وی تصریح کرد: «زمانی که مصوبات مجلس تاثیری در تصمیم دولت ندارد ورود مجلس به بحث بودجه و بررسی و اصلاح آن معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند. بنابراین نمایندگان در انتظار قرائت گزارش تفریغ بودجه 86 و 9 ماهه 87 خواهند ماند و بعد از آن در مورد ورود به بحث بودجه 88 تصمیم می‌گیرند».

به گفته قنبری در صورتی که تخلفات دولت از بودجه در حد نادیده گرفتن ردیف‌های تصویب شده در مجلس باشد نمایندگان باید بررسی بودجه سال آینده را تحریم کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بحث تحریم بررسی بودجه در بین نمایندگان مطرح شده است؟ گفت: «در هفته کاری اخیر مجلس خبرهایی در مورد نادیده گرفتن ردیف‌های تصویب شده در بودجه87 شنیده شد که نمایندگان را بسیار ناراحت کرد و این بحث در میان آنان مطرح شد که در بررسی بودجه 88 وارد نشوند».

نماینده ایلام تصریح کرد: «در صورتی که دولت به مصوبات عمل نکند، مجلس را به بیگاری گرفته است اما مجلس وقت اضافی ندارد تا در بررسی بودجه‌ای که تصمیم نمایندگان مردم در آن بی‌اثر است صرف کند».

قنبری در واکنش به سخنان الهام در مورد یک میلیارد دلار مازاد درآمد نفت که به خزانه واریز نشده است، گفت: «اظهارات اخیر سخنگوی محترم دولت در مجموع بیش از آنکه با واقعیت سازگاری داشته باشد توجیه عملی است که اتفاق افتاده، اما با قرائت گزارش تفریغ بودجه 86 و 9 ماهه 87 مشخص خواهد شد که این ادعا تا چه حد با واقعیت قرین است».

این نماینده مجلس ادامه داد: «دولت واکنش مناسبی به گزارش تفریغ بودجه 85 که اولین گزارش تفریغ مربوط به دولت نهم محسوب می‌شود نشان ندادند».

به گفته قنبری دولت بر اساس قانون باید در مقابل عملکرد خود و ارقام بودجه پاسخگو باشد و سیاسی دانستن گزارش‌های رسمی کفایت نمی‌کند.

وی افزود: «دولت برای ادعای خود در مورد یک میلیارد دلار درآمدهای مازاد نفتی و اشتباه مجلس باید مدرک ارائه کند در غیر این صورت با فرافکنی و کلی‌گویی نمی‌تواند از بار مسئولیت خود بکاهد».

قنبری همچنین بودجه 88 را غیرواقعی دانست و گفت: «هزینه و درآمدها در این بودجه با واقعیت سازگار نیست و این بودجه قطعا با کسری مواجه خواهد شد».

به اعتقاد او بودجه 88 در بهترین حالت برای 9 ماه از سال کفایت می‌کند و پس از آن به ارائه متمم بودجه نیاز خواهد بود.

قنبری گفت: «مشکل دیگر بودجه 88 غیر شفاف بودن آن است چرا که از محل حامل‌های انرژی درآمد در نظر گرفته شده در حالی که هنوز وضعیت یارانه‌ها مشخص نیست».

نماینده ایلام ادامه داد: «گره زدن بودجه 88 و محاسبات آن به سرنوشت نامشخص لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها درست نیست و یک اشتباه بزرگ است که دولت در تهیه بودجه 88 مرتکب آن شده است».
وی همچنین با اشاره به غیرواقعی بودن درآمدهای مالیاتی در بودجه 88 تصریح کرد: «در این بودجه هم هزینه‌ها و هم درآمدهایی که از طریق هدفمند کردن یارانه‌ها و مالیات محاسبه شده غیرواقعی است از طرف دیگر قیمت نفت در این بودجه نیز با توجه به واقعیت‌های موجود و کاهش شدید آن مشکلاتی را ایجاد می‌کند که منجر به کسری خواهد شد».

وی همچنین پیش‌بینی کرد که دولت برای رفع کسری و مشکلات بودجه‌ای خود در سال آینده به چاپ اسکناس بدون پشتوانه روی ‌آورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد