وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

کاندیداهای مجلس هشتم و سند چشم انداز

با نزدیک شدن به زمان برگزاری هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اشخاص ، گروهها ، احزاب و جریانهای سیاسی در مورد ویژگیهای کاندیداهای اصلح به اظهار نظر می پردازند .

در این مجال قصد دارم نکاتی را در مورد یکی از مهمترین ویژگی کاندیداها که جامع بسیاری از ویژگیهای دیگر است و همه کاندیداها باید آنرا لحاظ کنند مطالبی را مطرح نمایم .

با نگاهی به تبلیغات دوره‌های گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی مشاهده می شود که شعارها و برنامه‌های مختلفی از سوی اشخاص و احزاب به تناسب دیدگاهها و سلایق فکری برای جلب نظر مردم مطرح شده است. در این راستا کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در ارایه برنامه‌هایشان صرفا برنامه های پنج ساله توسعه مطرح می کردند که این امر باعث می شد که برنامه های ارائه شده به صورت کلی مطرح و افق کوتاهی دیده شود شود .

اما این دوره تفاوتهایی آشکار با دوره‌های گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد که این تفاوت اساسی باعث شفاف تر شدن برنامه های ارایه شده از سوی کاندیداها می گردد .

با عنایت به تغییراتی که در ( ماده 28 ) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برای شرایط انتخاب شوندگان لحاظ شده است (مدرک تحصیلی و سابقه خدمت اجرایی ) به نظر می رسد در این دوره کاندیداهای با سابقه خدمت اجرایی بیشتر و مدارک تحصیلی بالاتر رقابت جدی و نزدیک تری با هم خواهند داشت . طبیعتا تبلیغات و نحوه ارائه برنامه ها و دیدگاههای کاندیداها نیز تفاوت اساسی نسبت به دوره های قبل پیدا خواهد کرد. و صد البته این (علم و مدیریت ) برای کسانی که نمایندگی مردم را بدست می آورند نیز موثر بوده و در کار کارشناسی مجلس شورای اسلامی برای تصویب قوانین نیز حائز اهمیت خواهد بود.

تفاوت دیگر این دوره که باید مورد توجه قرار گیرد این است که کاندیداها خود نیز در نقش مبلغ ظاهر شوند . البته اینبار نه تبلیغ برای خود و برنامه های خود بلکه تبلیغ و تبیین و ترویج افق آینده کشور یعنی سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران .

همانطور که اکثر نخبگان کشور مطلعند در سال 1382 افق آینده کشور در قالب سند چشم انداز بیست ساله نظام که محصول کار کارشناسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد از سوی مقام معظم رهبری به قوای سه گانه ابلاغ شد .

با عنایت به گذشت بیش از سه سال از ابلاغ سند چشم انداز به نظر می رسد که عموم مردم از این سند اطلاعی نداشته باشند در این راستا وظیفه کاندیداها چیست ؟ به نظر نگارنده کاندیداهای مجلس شورای اسلامی با این موضوع دو دسته هستند : دسته اول کسانی هستند که کاملا با سند آشنایی دارند و دسته دوم با مقوله سند هیچ آشنایی ندارند یا کمی از اهداف سند را می دانند . دسته اول باید در حوز های انتخابیه خود که بیش از 200 حوزه انتخابیه است به تبیین و تبلیغ سند چشم انداز بپردازند . دسته دوم نیز با مطالعه و ارتباط با مراکز مرتبط در مرحله اول سند را خوب بفهمند و در مرحله بعدی ضمن آگاهی دادن به مردم برنامه های خود را در آن چارچوب به مردم معرفی نمایند در صورت تحقق چنین کاری گام بسیار بزرگی در تحقق سند چشم انداز برداشته شده می شود .

برنامه ای کلان به عنوان سند چشم انداز باید همه قانونگذاری ها و برنامه ریزی ها مورد توجه کامل قرار گیرد و قوانین در راستای هدف و افق سند تصویب گردد.

کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در ارایه برنامه‌هایشان می‌بایست افق 1404 کشور ، استان و شهرستان را در ابعاد مختلف برای مردم بازگو نمایند و راههای رسیدن به آن افق و قوانینی که می تواند به تحقق سند چشم انداز شتاب دهد را برای مردم به صورت علمی و با برنامه بیان کنند .

طبیعتا منتخبین مردم در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باید به این میثاق نامه که پس از قانون اساسی دومین سندی است مورد قبول همه مسئولین و تاثیرگذاران کشور واقع شده است اعتقاد کامل داشته باشند تا بتوانند قوانین در جهت اهداف سند و اجرای بهتر آن وضع نمایند همچنین با مطالعه قوانینی گذشته در صورت مغایرت با اهداف سند آن را اصلاح نمایند.

آنچه به نظر می رسد اینست که سند چشم انداز بیست ساله نظام هنوز فراگیر نشده و به باور ملی در نیامده است . طبیعتا عزم و اراده ملی برای تحقق سند آنچنان که باید، وجود ندارد . لذا با مطالعه و بازیابی علل فراگیری نهضت انقلاب اسلامی و دفاع در هشت سال جنگ تحمیلی می توان به فراگیری و باور ملی سند چشم انداز کمک شایانی نمود . به امید رسیدن هر چه سریعتر کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد