وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

پوستر کاندیداها ممنوع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح قانون انتخابات مجلس تصویب کردند نصب و الصاق عکس و پوستر ممنوع و چاپ عکس هم صرفاً محدود به زندگینامه، جزوه، بروشور و کارت در اندازه 15× 10 نامزدهای انتخاباتی مجاز است.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده 57 و اصلاح ماده 19 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1378 و اصلاحات بعدی آن را بررسی و تصویب نهایی کردند.

بر اساس مصوبه مجلس، یک تبصره به ماده 57 قانون انتخابات مجلس الحاق شد که بر اساس آن نصب و الصاق عکس و پوستر ممنوع بوده و چاپ عکس نیز صرفاً محدود به زندگینامه، جزوه، بروشور و کارت حداکثر اندازه 10× 15 مجاز است..

بر این اساس نصب بنر و پارچه در محل ستادهای اصلی نامزدها به تفکیک برادران و خواهران مجاز است. طبق مصوبه مجلس ، تخلف از مفاد این تبصره توسط چاپخانه ها مستوجب مجازات مندرج در این ماده است.

همچنین با تصویب نمایندگان مجلس ماده 19 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اصلاح شد. بر اساس اصلاحی که در ماده 19 این قانون صورت گرفت، آراء ناخوانا، آرا سفید ریخته شده به صندوق و آرایی که حاوی اسامی غیر از نامزدهای تایید صلاحیت شده باشد، با تایید هیئت نظارت حوزه انتخابیه مربوطه، باطل و جز آرا ماخوذه محسوب نمی شود. بر این اساس هیئت نظارت باید مراتب را در صورت جلسه قید کند.

همچنین صندوق های فاقد لاک و مهر انتخاباتی، آراء زائد به تعداد تعرفه، آراء کسانی که به سن قانونی رای دادن نرسیده باشند، آرایی که با شناسنامه افراد فوت شده یا غیر ایرانی داده شده باشد، آرایی که با تقلب و تزویر (در تعرفه ها، آراء، صورت جلسات و شمارش) به دست آمده باشد، آرایی که با شناسنامه غیر یا جعلی اخذ شده باشد، آرای تکراری، آرایی که با شناسنامه کسانی که حضور ندارند، اخذ شده باشد و آرایی که فاقد مهر انتخاباتی باشد، جزو برگه های رأی باطل محسوب می شود و جزو آرای ماخوذه به شمار نمی آیند.

با تصویب نمایندگان مجلس همچنین آرایی که از طریق تهدید به دست آمده باشد، آرایی که روی ورقه غیر از برگه رأی نوشته شده باشد و آرایی که از طریق خرید و فروش به دست آمده باشد، جزو برگه های رای باطل محسوب می شود.

همچنین کل آرای مندرج در صورت جلسه ای که صندوق اخذ رأی آن فاقد اوراق رأی یا برگه های تعرفه باشد، باطل و جزو آرای ماخوذه محسوب نخواهد شد. همچنین آرای زائد (آرای زاید بر تعداد تعرفه) به قید قرعه از کل برگه های رأی کسر می شود.

نمایندگان مجلس همچنین یک تبصره به ماده 19 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی الحاق کردند که بر اساس آن، آرای باطل ماخوذه در حد نصاب انتخاب نماینده محاسبه نمی شود.

نمایندگان مجلس همچنین یک ماده به ماده 15 الحاقی به قانون انتخابات اضافه کردند. با تصویب نمایندگان مجلس اصلاحیه های صورت گرفته در این قانون از زمان تصویب، لازم الاجرا خواهد بود.

نمایندگان مجلس اخیرا در طرح استفساریه ای با عنوان طرح استفساریه ماده 61 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1386 تصویب کرده بودند که الصاق و نصب اعلامیه، عکس، پوستر، بنر و پارچه های تبلیغاتی به طور کلی ممنوع است، اما شورای نگهبان با استناد به اصل 73 قانون اساسی اعلام کرد که این طرح استفساریه تفسیر نیست، بلکه قانونگذاری است، بر این اساس مغایر اصل مذکور است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد