وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

عوامل موثر مشارکت در انتخابات

با پایان یافتن مهلت ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی یکی از مراحل مقدماتی شکل گیری مجلس هشتم پشت سر گذاشته شد. ثبت نام بیش از هفت هزار نفر داوطلب برای نمایندگی مجلس هشتم نشان از استقبال قابل ملاحظه ای دارد که انتخابات اسفند ماه با آن مواجه خواهد شد. این استقبال را باید قدر دانست و برای هرچه گرم تر شدن تنور انتخابات باید تلاش کرد.
برای گرم شدن تنور انتخابات چند عامل می توانند اثرگذار باشند که هر کدام در زمان و نوبت خاص خود نقش ایفا می کنند کما اینکه در برگزاری سالم انتخابات نیز عواملی دخالت دارند که آنها نیز در وقت و شرایط زمانی خاص خود می توانند در کشاندن مردم به پای صندوق های رای موثر باشند. همه این موارد را در مراحل زمانی مختلف میتوان مطرح کرد ولی آنچه تاکنون اهمیت دارد و نوبت مطرح کردن آنست پافشاری براجرای قانون در بررسی وضعیت ثبت نام شدگان و چگونگی برخورد دستگاه های دولتی و رسانه ملی با روند اجرائی و تبلیغاتی انتخابات است .
1 ـ تاکنون دو بار از زبان دو رهبر شنیده ایم که « انتخابات امتحان الهی است » . حضرت امام خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی برای اولین بار این جمله را فرمودند و به همه دست اندرکاران توصیه نمودند از این امتحان سربلند بیرون بیایند. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز که در هفته های اخیر درباره انتخابات مجلس هشتم با حساسیت و تاکید خاصی سخن گفته اند در سفر به استان یزد انتخابات را امتحان الهی نامیدند.
انتخابات هم برای مردم امتحان است و هم برای مسئولان . آنچه به مردم مربوط می شود دو بخش دارد یکی حضور سالم و صادقانه احزاب و فعالان سیاسی و داوطلبان نمایندگی و طرفداران آنها در کلیه اقداماتی که در طول دوران انتخابات اعم از تبلیغات و وعده دادن ها و اظهارنظرها بعمل می آورند و دیگری احساس وظیفه مردم برای حضور پرشور در پای صندوق های رای که حمایت عملی از نظام جمهوری اسلامی و آرمانهای انقلاب اسلامی است . همانگونه که مردم باید داوطلبان و احزاب را با آرا خود در ورود به مجلس حمایت نمایند و البته با دقت و درایت لازم افراد شایسته ای را انتخاب کنند که ورودشان به مجلس منشا اثر باشد خود داوطلبان و احزاب نیز باید همین دقت را اعمال نمایند و اصراری بر ورود افرادی که شایستگی ها و کارآمدی لازم را ندارند نداشته باشند. مجلس جای قانونگذاری و نظارت بر عملکردهاست و در چنین جائی فقط باید شایسته ترین ها حضور یابند.
علاوه بر این انتخابات برای مجریان آن نیز یک امتحان است . بررسی صلاحیت داوطلبان چه توسط هیئت های اجرائی و چه توسط شورای نگهبان یکی از مراحل این امتحان است که مسئولان مربوطه باید از آن با سربلندی بیرون بیایند. در این مرحله همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند همه اقدامات و تصمیمات باید براساس قانون باشد. هیچکس حق ندارد خارج از چارچوب های قانونی و براساس سلایق شخصی یا تمایلات دیگر در این زمینه تصمیم گیری نماید. مقید بودن به قانون هرچند ممکن است در کوتاه مدت با منافع فردی یا گروهی این و آن منطبق نباشد لکن در دراز مدت و در کلان به نفع کشور ملت و نظام است و آرمان های انقلاب و ارزشهای اسلامی را تقویت و فرهنگ قانونمداری را نهادینه می کند و به نفع آحاد مردم حتی همان کسانی است که ممکن است در کوتاه مدت آنرا به نفع خود ندانند.
تردیدی نیست که اگر همه مسئولان اجرائی و نظارتی در بررسی صلاحیت داوطلبان به قانون عمل کنند و از چارچوب قانون تجاوز ننمایند مردم برای حضور در پای صندوق های رای تشویق خواهند شد. بدین ترتیب مجریان و ناظران این امکان را در اختیار دارند که در همین مرحله زمینه حضور پرشور مردم را در پای صندوق های رای فراهم نمایند و از این طریق به تقویت پایه های نظام جمهوری اسلامی کمک کنند.
2 ـ بی طرفی مسئولان دولتی عامل مهم دیگری است که می تواند در گرم تر شدن تنور انتخابات موثر باشد . تعبیر دولت در اینجا به معنای فقط دستگاه اجرائی نیست . همه کسانی که به نحوی در مصدر قدرت هستند و امکاناتی را در اختیار دارند باید از اعمال قدرت و استفاده از امکانات نظام و بیت المال برای حمایت از افراد مورد نظر خود پرهیز نمایند. با این روش است که میتوان انتخابات را کاملا عادلانه برگزار کرد و مردم را که همیشه تشنه عدالت هستند به حضور پرشور در صحنه تشویق نمود.
3 ـ بی طرفی تبلیغاتی نیز یکی از عوامل مهم در تشویق مردم به حضور در صحنه انتخابات و گرم کردن تنور انتخابات است . امکانات و ابزارهای تبلیغاتی دو بخش دارند یک بخش مربوط به بخش خصوصی است و بخش دیگر در اختیار نظام است . در عین حال که هر دو بخش باید تابع قانون باشند طبیعی است که رسانه های متعلق به بخش خصوصی در حمایت از افراد مورد نظر خودشان آزادند ولی رسانه ملی به دلیل آنکه به همه مردم تعلق دارد باید کاملا بی طرف عمل کند و کار خود را روی تشویق مردم به حضور در پای صندوق های رای متمرکز نماید.
ورود رسانه ملی به مسائل اختلافی و مدح این و قدح آن دیگری علاوه بر اینکه برخلاف وظایف قانونی این رسانه فراگیر است عدالت تبلیغاتی را نیز به خطر می اندازد و همین امر موجب بی رغبتی مردم به حضور در پای صندوق های رای می شود. صدا و سیما به همین دلیل باید پای بندی شدیدی به قانون نشان دهد و با رعایت کامل بی طرفی تبلیغاتی مردم را به حضور هرچه بیشتر در انتخابات تشویق کند.
رعایت آنچه در این سه اصل آمده علاوه بر آنکه موجب گرم شدن تنور انتخابات خواهد شد مردم را به انتخاب اصلح نیز ترغیب خواهد کرد درحالیکه اگر این اصول رعایت نشوند آرا مردم به طرف کسانی متمایل خواهد شد که حقوق قانونی آنها رعایت نمی شود و چنین چیزی بهیچوجه به نفع نظام و کشور و ملت نخواهد بود. همه باید تلاش کنیم انتخابات مجلس هشتم با مشارکت چشمگیر و حداکثری مردم و در نهایت قانونمندی برگزار شود و از این طریق شایسته ترین افراد از میان کسانی که در این رقابت قانونی شرکت می کنند به مجلس راه یابند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد