وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

شایسته سالاری در فرهنگ دین

مفهوم شایسته سالاری در فرهنگ دین از جایگاه والا برخوردار است. برقراریِ حکومت انبیا، اولیا و صالحان، از اهتمام خدای سبحان به این اصل عقلایی در روندِ انتخاب هدایتگران و رهبران جامعه، حکایت دارد.
در بیان بزرگان دینی نیز به گونه ای شفاف و گویا از ارزشمندیِ توجه به شایستگی ها، سخن رفته است. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در بیانی می فرماید: " اگر زمامدار جامعه اسلامی، فردی را برای اداره امور حکومت برگزیند در حالی که نیروهایی توانمندتر، با شایستگی بیشتر، و آگاهی افزونتر از قوانین الهی و دستوره های دینی سراغ داشته باشد، به خدای متعال، رسول گرامی او و آحاد مسلمانان، خیانت نموده است"[1] .

اصولِ شایستگی
امام علیu شایستگیِ مسئولان و کارگزارانِ نظام برای ایفای نقش در حکومت را، در گروِ بهره مندی آنان از امتیازاتی ویژه می داند. از نگاهِ آن حضرت، زمامداران باید از ویژگی های ذیل برخوردار باشند.
1.توانمندی و کارآمدی: " بزرگی کار، وی را از پا در نیاورد و قدرت تصمیم گیری را از او نرباید"[2].
2. تجربه و آزمودگی: " اهل تجربه باشد "[3].
3. سلامت روحی: " اهل حیا و عفت باشد"[4] .
4. اصالتِ خانوادگی: " از خانواده ای اصیل و درست کردار باشد"[5] .
5. دیانتِ پایدار: " از پیشگامان در گرایش به اسلام و دینداری باشد" [6].
حضرت در تبیین ضرورتِ توجه کافی به اصول فوق در انتخاب مسئولان و کارگزارانِ حکومتی می فرمایند: "زیرا اخلاق آنها نیکوتر است، خانواده اشان پاکترند، از طمع کمتری برخوردارند، به عواقب کارها بصیرت بیشتری دارند"[7].
چنانچه ملاحظه می گردد آنچه خواستِ امیر مؤمنان علیu در انتخاب کارگزاران است، عنایت به شایستگی های ذاتی، اخلاقی، علمی و عملی است و به پاره ای معیارها ـ همچون همگرایی فکری و یا وابستگی های حزبی، فامیلی و یا برخورداری های اجتماعی ـ که احیاناً در انتخابِ همکاران و مدیرانِ اجرایی مورد توجه قرار می گیرند،کمترین اهتمامی نشده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد