وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

وبلاگ خبری جلسات هفتگی جبهه حامیان ولایت

آدرس دفتر مرکزی : تهران - میدان انقلاب اسلامی - جنب سینما بهمن - پلاک 32

افشار:3000 داوطلب پرونده قضایی دارند

رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: بر اساس استعلام های دریافتی وزارت کشور از مراجع 4 گانه، حدود 3 هزار نفر از داوطلبان مجلس هشتم پرونده قضایی دارند.

علیرضا افشار رئیس ستاد انتخابات کشور در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این مطلب اظهار داشت: بر این اساس پرونده این افراد به هیئت های اجرایی برای بررسی بیشتر ارسال شده است.

وی افزود: فردا هیئت های اجرایی در حوزه های انتخابیه سراسر کشور باید نتیجه بررسی صلاحیت های داوطلبان نمایندگی مجلس هشتم را به آنان اعلام کنند تا برابر قانون داوطلبانی که رد صلاحیت شده اند یا صلاحیت آنان احراز نشده بتوانند ظرف 4 روز از سوم بهمن تا 6 بهمن به هیئت های نظارت استان خود شکایت کنند.

افشار ادامه داد: بررسی صلاحیت هایی که تا کنون در هیئت های اجرایی صورت گرفته دقیقا برابر قانون است و قانون روش بررسی صلاحیت ها را دقیقا مشخص کرده و ابهامی در این خصوص وجود ندارد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به مواد 28 و 30 قانون انتخابات اظهار داشت: چگونگی بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس در این دو ماده مشخص شده است به گونه ای که در ماده 28 شرایطی که نمایندگان باید داشته باشند ذکر شده و در ماده 30 بر سوابقی که داوطلبان نمایندگی مجلس نباید آنها را داشته باشند تاکید شده است.

وی گفت: بعضی از شرایط مانند مدرک تحصیلی داوطلبان از جمله مواردی است که هیئت های اجرایی به آن دست می یابد اما برخی موارد مانند اعتقاد اشخاص به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران یا نداشتن سوء شهرت در حوزه های انتخابیه با تحقیق به دست می آید و هیئت های اجرایی اجازه دارند طبق قانون بررسی لازم در محل سکونت یا کار داوطلبان انجام دهند.

افشار همچنین تصریح کرد: فرمانداران هم یک عضو هیئت های اجرایی هستند و حق یک رای را دارند.

وی توضیح داد: هیئت های اجرایی منتخب 11 نفر هستند که 9 نفر آنان منتخب 30 نفر از معتمدین محل می باشند و هیچ کس نمی تواند به هیئت های اجرایی در خصوص تایید صلاحیت ها دستور دهد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با رد شایعاتی که در برخی مطبوعات در خصوص رد صلاحیت های فله ای از سوی وزارت کشور متذکر شد: اگر اشکالی در کار هیئت های اجرایی باشد، هیئت های نظارت شورای نگهبان به آنها رسیدگی خواهند کرد و رد صلاحیت ها ارتباطی به وزارت کشور ندارد.

افشار خاطر نشان کرد: رد صلاحیت ها یا عدم احراز صلاحیت در صورتی که داوطلبان بخواهند به صورت کتبی به آنان اعلام می شود و حتی اگر داوطلبان تمایل داشته باشند مفاد دلایل و مدارک رد صلاحیت ها هم به آنان ارائه می شود اما منابع ارائه دهنده اطلاعات مذکور به آنان ارائه نخواهد شد.

وی افزود: هنگامی که علت رد صلاحیت با عفت عمومی یا هتک حیثیت اشخاص مرتبط باشد، به صورت حضوری به اطلاع آنان خواهد رسید و اگر به خود شخص مرتبط باشد به صورت کتبی به او اعلام خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر کشور، همچنین یادآور شد: تنها محتوای اطلاعات به اطلاع داوطلبان نمایندگی مجلس خواهد رسید و اصل مدارک به آنان تحویل داده نمی شود.

افشار ادامه داد: تنها مواردی از رد صلاحیت ها که به امنیت ملی مربوط شود، دلایل و مدارک و همچنین نحوه اعلام آن به داوطلب به تشخیص کمیسیونی با ریاست ستاد فرمانده کل قوا، وزیر اطلاعات و وزیر کشور اعلام خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سئوالی در خصوص اظهارات روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه 80 درصد پرونده های اعلام شده از سوی وزارت کشور دارای نقص است، گفت: در جلسه ای که عصر امروز با شورای نگهبان خواهیم داشت، این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.

وی همچنین در خصوص نگرانی که از عدم شکل گیری هیئت های نظارت بر انتخابات شوراها وجود داشت، تصریح کرد: رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها اعلام کرده هیئت های نظارت انتخابات شوراها همچنان به قوت خود باقی است.

افشار متذکر شد: اما این موضوع کتبا به وزارت کشور اعلام نشده و مقرر شده هیئت های نظارت امروز به وزارت کشور معرفی شوند.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطر نشان کرد: اگر هیئت های نظارت بر انتخابات شوراها امروز به وزارت کشورمعرفی شوند نگرانی که از عدم شکل گیری آنان در انتخابات میاندوره ای شوراها وجود داشت، مرتفع خواهد شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد